Žádné strachy Herr Stalin, my jdeme jen na návštěvu!

Většina herních magazínů ji vyhlásila hrou roku, každý z ní byl nadšený. Všem se nadmíru líbila. Víte o které hře mluvím? Jak pak by ne, kdo by neznal Call of Duty. První díl by se dal označit za dobře provedený válečný film, který těžil z velice dobré hratelnosti a brilantní zábavy, uvidíme jak si povede jeho následovník z podtitulem United Offensive. Na rozdíl od původního Call of Duty vyvíjelo datadisk ostřílené studio Gray Matter, protože původní tým má prý plné ruce práce s plnohodnotným pokračování této nadmíru zábavné akce. Škoda jen, je to datadisk, já vím, žádné velké změny očekávat nemůžeme, mohli se autoři trochu více odpoutat od původního námětu a přidat hře trochu své vlastní invence a ne se zarytě držet původního konceptu hry. Je to škoda, dle mého skromného názoru, hře by to v žádném případě neublížilo, spíše naopak.

Stejně jako v předešlém díle si i zde projdete tři rozlišné kampaně. Začínáte jako Američan, který touží osvobodit celý svět, sotva se rozkoukáte a už převlíkáte uniformu, ocitáte se neznámo kde nad německým územím v roli britského paragána nejprve shazujete bomby na nepřítele, následně při velké detonaci, podobně jako v holywoodských filmech uniknete o fous smrti, dá se říci tak trochu nedobrovolným výskokem z letadla. Nakonec vás stejně jako v původní Call of Duty přivítají otrlí ruští oficíři, kteří vás nejprve donutí vylézt na korbu náklaďáku, poté nafasujete pistoli a šedesát nábojů (ááá jaká změna) a vyrážíte vybít co nejvíce skopčáků. Setkáte se i zde s podobnou misí všem známého a zajisté i velice oblíbeného Stalingradu. Jmenuje se Krakov, žádná jiná mise není tak těžká a drsná jako právě tato.

Grafická stránka se o moc nezměnila, co by jsme také mohli očekávat od datadisků, že? Hru stále pohání praděda mezi dnešními enginy a to v naprosté modifikované podobě. Je až neuvěřitelné co všechno z něho dokázali vývojáři ještě vymáčknout a to už se v minulém díle tvrdili, že více to už nejde. Pokud si srovnáte první hru Quake III Arena (vydána v roce 1999) na které Carmack předváděl nové možnosti svého zbrusu nového enginu a CoD:UO je to až neuvěřitelné jak moc lze ještě tento starý, mnoha vývojáři již tak trochu zavrhovaný engine zmodifikovat, aby i dnes po těch dlouhých letech bylo možné na něm vytvořit hru, která poblázní celý herní svět. Škoda jen, že nepodporuje nové technologie jako např. Pixel Shadery, pokud by se tak stalo, určitě by ještě ID Software nějaký ten rok vydělával peníze. Už se docela těším až uvidím takhle zmodifikovaný nový Doom III engine.

Trochu jsem se rozepsal úplně o něčem jiném, než jsem měl původně na mysli, pojďme si konečně něco říci o United Offensive. Moc změn zde neuvidíme, autoři byli asi hodně svázáni předchozím dílem, tak zde najdeme jenom vylepšené výbuchy, ostřejší textury a pár podobných grafických doplňků, abychom neremcali, že je to stejné jako původní hra. Ovšem ne jenom na vizuálním zpracováním, stojí úspěšná hra. Call of Duty od svého začátku velice sázelo na značně hutnou atmosféru, která vás táhne stále před a nenechá vás ani na chvíli vydechnout. Něco podobného najdete i zde, s tím rozdílem, že autoři to v určitých částí dovedli až do takových extrémů, kdy NPC jen co dokončí jeden úkol už spěchají na další a na hráče jako takového neberou ani trochu ohled. Pokud si chcete hru vychutnat tak, jak autoři zamýšleli, nesmíte se nikde zdržovat a musíte udržovat s kolegy někdy i vražedně rychlé tempo.

Je pravda, že „to vražedně rychlé tempo“ je příčinou toho, že sedíme u počítače jako přikovaní a nedočkavě čekáme co se dále stane, přesto mohli autoři trochu polevit uzdu a nechat nám trochu volnější ruku, čímž by se zvýšila i herní doba, která není nějak zvlášť vysoká. Asi vám také neunikne fakt, že hra je prolezlá skripty více než je zdrávo. Ovšem, stejně jako v minulém díle se díky ním dočkáme nezapomenutelných okamžiků, které žádná jiná válečná hra zatím nedokázala tak dobře podat. Vaši spolubojovníci tak i nepřátelé jsou také velice silně naskriptováni. To sebou nese pár nepřekonatelných úskalí, pokud neuděláte něco podle předem stanoveného plánu, hra se zastaví a vy marně přemýšlíte co se stalo. Trochu intuitivně popojdete, poručík z ničeho nic zavelí k útoku a rozrazí nohou dveře u domu a vy se opět střemhlav vrháte do dech beroucích bitev. Ovšem musím i nyní pochválit inteligenci spojenců, u kterých jsem za celou dobu nezpozoroval nějaké do očí bijící nepřirozené chování. Vždy se chovali tak, jak bych od nich očekával. Nepřátelé také nejsou nějak hloupí, hozený granát se vám budou ve většině případů snažit vrátit, pokud se k vám přiblíží, nebudou do vás střílet, ale pár ranami pažbou vás umlátí k smrti…

Labutí píseň Q3 enginu

>>Dnes stojí licence Q3 enginu 250 000$, ovšem s příchodem nového DOOM 3 enginu se chystá jeho výrazné zlevnění, které by mu mohlo dopomoci znovu se vyšvihnout mezi nejpoužívanější enginy na světě. Ovšem jeho parametry jsou již po pěti letech velice žalostné, což znamená, že Call of Duty: United Offensive je pravděpodobně poslední Áčkovou hrou, která na enginu Quaka III vyšla. Jen málokterý engine v historii byl tak populární a hodně používaný, jediná, který mne napadá, by byl Infinity engine od Bioware, na kterém za jeho dlouhou historii též vyšla spousta skvělých her, ale pouze od jedné firmy.

Pokud jste někdy v minulosti nadávali u hry, jak je až trapně lineární. Zde si zanadáváte dvojnásob. Je jedna daná cesta, ze které se nesmíte vychýlit. Jestliže se tak stane, smete vás zčista jasna nějaká "zbloudilá" střela. Jestliže budete mít štěstí a nestane se tak, stejně se moc daleko nedostanete, neboť vše kolem „zmíněné cesty“ jistí neviditelné překážky, které vás už bohužel nikam nepustí. Obtížnost se od minula velice zvedla, zatímco v prvním díle jste celou hru vez větších potíží prošli na střední obtížnost, zde při stejné obtížnosti budete mít potíže již v první misi, což byl asi i záměr autorů aby se tak uměle zvedla herní doba. Ale i přes to je hra velice krátká a více než 10 hodin vám určitě nezabere.

Velice kladně hodnotím malé hardwarové nároky, díky ním si může každý hru vychutnat na velice dobré úrovni. Mně se to v high detailech na rozlišení 1024x 768 ani jednou neseklo V okamžicích, kdy všude okolo padaly bomby, obrazovka se celá klepala, všude spousty bojujících vojáků a přijíždějících tanků. S tím také souvisí vyladěnost enginu, která se od minula očividně zlepšila.

Výzbroj zde se také dočkala malého vylepšení. Kromě pár pušek stojí za zmínku lehký kulomet, který asi moc nevyužijete, neboť jeho rozložení vám zabere trochu toho drahocenného času a za plného rozložení se s ním nelze pohybovat, což dvakrát také nepotěší. Další zajímavou zbraní je plamenomet. Je jenom škoda, že se sním setkáte až při bitvách o matičku Rus, celá hra by se s ním stala o něco zajímavější.

Hudba i zvuky byly v CoD dobré a stejnou kvalitu si udržely i v datadisku. Dabing perfektně podbarvuje už tak napínavou situaci. Hudba se dynamicky mění podle probíhajícího scénáře, zvuky zbraní jsou velice dobře zpracované. Škoda, že zde nejde zapnout 5.1 ozvučení, ale pouze EAX efekty (max. ve 3 verzi) hra by nás tak ještě více vtáhla do děje. Ale i tak to stojí za to.

A je tu závěr, co dodat? Call of Duty byla atmosférou nabytá hra, datadisk pokračuje v této tradici. V ničem originál převyšuje ani nikterak nezaostává, i přes menší chyby, který by se daly odpustit, je to v jádru stará dobrá Call of Duty, která rozhodně stojí za zakoupení. 

« Autor článku »

Pat


Tématické články:

Válečných stříleček je spousta, zvláště těch, kde kosíte skopčáky, na prvním místě je samozřejmě skvělá původní Call of Duty, ale pohrdnout byste neměli na Medal of Honorem, či Return to Castle Wolfensteinem, z trochu jiného soudku je recenze na BloodRayne, ale nácky v ní kosíte taky:-)


« QuickBoX »


Vývojářské studio:
 
Gray Matter Studios

Toto studio se do historie her ještě nijak výrazně nezapsalo, což změnilo právě touto hrou.

Pohled do budoucna ...

CoD 2 bude! A dost možná i něco víc, druhý datadisk se podle slov vývojářů již nechystá.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

byli nadšení z Call of Duty a chtěli by si ji zahrát v multiplayeru na slušné úrovni.

Modifikovatelnost:

Ne

Multiplayer:

Ano, velice dobrý
 
Hrací doba:

necelých 10 hodin

RUB/LÍC

Grafika: 4/8
Zvuky: 6/8
Hratelnost: 7/8
Příběh: 4/8
Invence: 3/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

 

Nové zbraně, staré dobré Call of Duty,velice inovovaný multiplayer

 

-
 

I na datadisk moc krátké, místy příliš frustrující, velice lineární


To znamená, že:

United Offensive je ukázkou kvalitní práce, přestože kromě vylepšeného multiplayeru nepřináší nic moc nového, mohu ji z klidem doporučit všem fanouškům.  

Lokalizace:

Amatérská na www.cestiny.cz