Chrome je dítko polského vývojářského studia Techland. Málokdo má takovou kuráž a dovolí si zároveň s hrou vyvíjet i vlastní engine a nepřímo tak ohrozit celou hru, místo toho aby si licencoval nějaký  známý a měl tak zajištěno, že se hra nestane úplným propadákem.

Ovšem existují také studia, které zaměstnávají schopné lidi (mezi ně můžeme klidně také zařadit naše Illusion Softworks či Altar s výbornou hrou Ufo Aftermath), kteří si mohou dovolit ten luxus vytvářet hru na svém vlastním enginu a ušetřené peníze vložit zpět do vývoje hry.

K této malé skupince lidí můžeme s klidným svědomím přiřadit i polský Techland, jelikož engine, který prezentovali  ve videích, má opravdu velké ambice a v budoucnu se s ním jistě ještě setkáme.

Pokud se chcete dozvědět jak pak dopadlo Chrome v našem hodnocení, čtěte další řádky.

 

Příběh zde není nějak nápaditý, hrajete zde za Bolta Logana, člena elitní jednotky. Hned v úvodu jste zrazen svým kolegou, díky své šikovnosti se z pasti dostanete a vydá se společně s Carrie, kterou shodou okolností potkal na témže ostrově, bojovat proti špíně, která vesele bují  prostorách galaxie Valkyrie. Stáváte se tak  lovcem odměn (toto nejni žádná narážka na Reno Reinse), který za peníze velkých korporací chytá ty největší zločince galaxie.

Příběh je zde vykládán formou rozhovorů v in game animacích na vaší mateřské lodi. Autoři v tomto směru byli zřejmě inspirováni starší akcí Unreal II: The Awakening, kde je příběh podáván hráči podobným způsobem.

 

Chrome se skládá ze čtrnácti misí. Nemyslete si, že by jste je během pár hodin sfoukli, jak tomu bývá u většiny dnešních her. Mise zde jsou velice rozlehlé a úkoly, které zde plníte vám zaberou pěkných pár hodin. Podle oficiálních údajů, by jste Chrome méně než za čtyřicet hodin neměli dohrát, což je na dnešní poměry více než dobré.

Autoři nám zde nechali malé překvapení a to, že zakončit hru můžeme třemi možnými způsoby, což pokládám za velmi dobrý nápad, každý si tak může svobodně vybrat ke komu se nakonec přidá.

Ovšem co mně zde trochu vadilo byla ta  „přílišná rozlehlost map“. Je super, že nemají dvakrát nic a splnění mise vám nezabere méně než dvacet minut, ale zde není délka kompenzována počtem nepřátel, párkrát se vám tak stane, že v rámci mise musíte celý ostrov celý přejít, což je docela nuda, pokud jste si ho už celý vyčistily. To mě kromě stealth misí docela vadilo.

 

Autorům se velice pěkně povedlo navodit pocit toho, že se na tom místě opravdu nalézáte.

Švitořící ptáci, poletující motýli a zvířata spásající zeleň dokáží opravdové zázraky.

 

Co se ale hře nedá upřít je grafická stránka. Engine je, jak jsem již výše naznačil,  vlastním produktem firmy Techland a nemá se za co stydět. 

Po projití vodou se na hladině vytvoří vlnky, pokud do ní střelíte, krom výstřiku od patrony se také v bodě střetu s vodou vytvoří kolečko, které se jako v reálu zvětšuje.

Vidět přírodu ve Chrome je skutečně paráda. Palmy, keře, vlnící se tráva ve větru je učiněná slast pro lidské oko. Jenom interiéry by chtěli trochu poopravit, postupem času zjistíte, že zavání tak trochu stereotypem. Poněkud zamrzí, že si s nimi autoři nedali žádnou větší práci, neboť na různých místech narazíte na ty samé, disainově stejné místnosti.

Ovšem všechno dobré musí mít zákonitě i svou stinnou stránku, která se zde projevuje stejně jako v Postalovi ve velice dlouhých nahrávacích časech. Alespoň že quick save a load nabíhají rychle, neboť v určitých částech hry se tyto klávesy stanou velice často používané. 

 

Umělá inteligence by se zde dala označit jako „tak akorád“. Nejsou to tupci, kteří se na vás hrnou ze všech stran a je jím úplně jedno, že se k vám většinou ani nedostanou.  Pokud na protivníka vystřelíte z větší vzdálenosti, skrčí se a nebo se honem utíká někam schovat. Velice mě také potěšilo, že velice efektivně využívají bedny, zátarasy a jiné překážky, které se na mapě vyskytují ke krytí před vámi. Pokud po  nich hodíte granát rozprchnou se do všech stran aby náhodou nechytli nějakou tu střepinu, což působí velice pěkně a vám jsou tím pádem granáty ve většině případů na dvě věci. Naopak trochu zamrzí že týmově vůbec nespolupracují. Pokud je jich více u sebe a jednoho odstraníte, ostatní na to absolutně nereagují a dál hlídají určený prostor. Na větší vzdálenosti mají velice dobrou mušku, málokdy vás minou a odhalí vás i na takové dálku, kdy vy je ještě ani nevidíte, to zvláště nepotěší v pozdějších fázích hry, kdy máte za úkol se nepozorovaně dostat na základnu aniž by vás soupeř viděl. Nejdříve jsem si myslel, že hra podvádí jako tomu bylo v Line of Sight Vietnam, ale postupem času jsem zjistil, že se to nestává pravidelně, pravděpodobně se jedná jen o drobný úlet, který jak všichni dobře víme, nic dobrého nepřinese a jenom kazí hru. 

 

Co zde asi nejvíce upotřebíte jsou zbraně. Autoři nás v tomto ohledu docela šetřili. Pokud jste si navykli na zvláště rozrostlý arzenál, tak budete docela zklamáni. Skoro po celou hru máte k dispozici kudlu, která je vám úplně na nic, dva revolvery, brokovnici, něco na bázi samopalu, škorpiona, sniperku a pár silnějších zbraní které se vám zpřístupní až v závěru hry.

Oproti jiným žánrově zaměřeným hrám, máte zde k dispozici malinký inventář. Vejdou se vám do něj maximálně dvě zbraně, jedna silná a revolver dále vám musí zbýt místo na lékárničky (pokud nejste herní guru a lékárničky během hry nepotřebujete), granáty a jiné věci, které máte možnost v průběhu mise posbírat.

Dále disponujete mapou, dalekohledem, který vám automaticky najde a orámuje barevným červenozeleným kolečkem hlídkující nepřátele.  V pokročilých fázích hry se to osvědčilo jako velmi šikovná pomůcka.

 

 

Kromě zbraní můžete, spíš musíte používat tzv. inplantáty, které  vylepšují určité dovednosti.

Tyto implantáty bohužel nemůžete mít zapnuté po celou dobu mise, což je docela škoda.   Použití těchto implantátu signalizuje modrý proužek na HUDU. Pokud dosáhne maxima, zatmí se nám na chvíli před očima a ubere vám to část zdraví, což není zrovna moc pěkné.

Nějaké se také aktivují automaticky, např. při hackování počítače, který není nic jiného než klasické pexeso. Jiné již musíte zaktivovat kliknutím myši.

Nevíce jsem používal implantát tzv. urychlovač reflexů, kdy se všechno zpomalí ala Matrix a vy tak máte dostatek času na přesné zamíření. K zahození nebyl rovněž implantát adrenalinový procesor, kdy jste se na malý okamžik stali pěkně rychlými.  

 

Chrome se dočkalo i české lokalizace, za což patří autorům velký dík. Lokalizováno bylo vše kromě dabingu. Není se ani čemu divit, protože by se to kvůli malému počtu prodaných kopií prostě nevyplatilo.

Během hry jsem nenarazil na žádnou zkomoleninu či smysl nedávající výraz. Lokalizátoři provedli důkladný betatest, za což je musíme jenom pochválit, mají tak u nás jedno malé bezvýznamné plus.

 

Ozvučení které zde je krásně navozuje atmosféru právě probíhané lokace. Hudba je zde nejspíše naskryptovaná neboť se sama spouští v určitých sekvencích, aby ještě více podbarvila atmosféru. Nutno dodat, že se jí to velice daří. 

 

Chrome na mě udělalo velice dobrý dojem. Krásná bujará vegetace, na dnešní dobu překvapivě dlouhá herní doba a příběh do kterého jsem se bez větších potíží ihned vžil. Trochu mi však vadily skryté zábrany, které bránili podrobnějšímu prozkoumání terénu, k tomu mě táhla právě ta veliká rozlehlost misí. Hra se tak stávala docela lineární. Dále mě docela i vadil radar, díky kterému jsem ihned věděl kde kdo je, díky němu jsem nebyl nikdy překvapený což je škoda.

Celkově na mě Chrome udělalo velice dobrý dojem a nezaslouží si nic jiného než...

« Autor článku »

Pat


Tématické články:

Chrome se svým zařazením staví někde mezi Unreal II: The Awakening a Far Cry.

« QuickBoX »


Vývojářské studio:

Techland

Hra Chrome je premiérou tohoto vývojářského studia a nutno dodat, že premiérou velice zdařilou, další projekty zatím nebyly oznámeny, což samozřejmě neznamená, že by se na nich pilně nepracovalo.

Pohled do budoucna ...

Těžko říci, na dvojku bych si vsadil, nebo alespoň na hru tématicky podobnou. 


Hru doporučujeme těm, kteří ...

Mají rádi krásné exteriéry a sci-fistické rekvizity a Far Cry už mají dohrané (pravda je, že tato hra se již řadí mezi budget, takže je k sehnání asi čtyřikrát levněji) 

Modifikovatelnost:

Žádná

Multiplayer:

Ano, vcelku klasické módy a málo map


Hrací doba:

cca 25 hodin

RUB/LÍC

Grafika: 6/8
Zvuky: 5/8
Hratelnost: 7/8
Příběh: 5/8
Invence: 5/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

 

Vizuální ztvárnění, AI, rozlehlost misí, herní doba

 

-

Dlouhé nahrávací časy

To znamená, že:

Chrome je jedna z vysloveně lepších alternativ dnešní akční scény.

Lokalizace:

Profesionální, bez dabingu