Já mít móóc velký svaly a móóc malý mozek. Já být Conan.

 

Vydejme se spolu do světa, kde první i poslední slovo má vždy meč, vydejme se do světa plného mýtů, stvůr a tajemných míst, vydejme se do světa plného artefaktů nezměrné ceny, do světa, kde slovo kouzelník je synonymem výrazu "ten zlý". Vydejme se tam a porozhlédněme se. Jděme po krvavých stopách a možná, když budeme mít dostatek štěstí, tak přežijeme a setkáme se s ním. Největším bojovníkem své doby, Conanem.

Howardova postava barbara Conana je jedním z hlavních pilířů tzv. heroické fantasy. Kdo se na Conana dívá jako na obrovskou hroudu svalů bez zásad a schopnosti myslet do hloubky, jejíž jediným cílem je zabít co nejvíce stvůr a lidí, tak má o něm velice zkreslenou představu. Conan má totiž vlastní způsob uvažování a logiky, vcelku originální etický kodex a hlavu plnou cynických hlášek. To je Conan! A takového Conana jsem chtěl mít i v nově vydané hře od vcelku známého slovenského studia Cauldron. Byl jsem spokojen? A budete spokojeni i vy? Uvidíte ...

Na počátku každé cesty najdete nějaký veliký meč a ještě větší křivdu, nejinak tomu je i v Conanovi. V dobách, kdy ještě Conan nebyl tak slavný, kdy byl znám spíše jako bezejmenný "obrovský seveřan". Tehdy jel navštívit své příbuzné, avšak ... proužek stoupajícího dýmu na obzoru nevěstil nic dobrého. Samozřejmě, vesnice byla vypálena a čistě náhodou se kolem potulovala banda žoldáků se supem ve znaku.

Conanův kodex cti mluví jasnou řečí, kdyby existovala nějaká kniha Barbarem Conanem za pět minut, dozajista by se pod heslem "Co mám dělat, když mi vyvraždí celou rodinu?" našli text: "Pronásleduj vrahy, pobij vše, co ti stojí v cestě a ve volných chvílích (rozuměj mezi mlácením mečem a stírání krve obětí z téhož) si nabal nějakou vnadnou a pokud možno co nejvíce pošahanou (nikoli ošahanou!) divu." Věřte nebo ne, přestože tento svazek pravidel s nesporný komerčním i uměleckým potenciálem nikdy nespatřil světlo světa, autoři hry se jeho pravidly skutečně řídili.

Abych to zkrátil, příběh je opravdu conanovský, najdeme v něm všechny typické okamžiky, ať již nespočet soubojů s nesrovnatelně slabšími soupeři i mnohem silnějšími monstry a proradnými mágy, či suchý a cynický humor až k oné vzhledné ženštině, kterou musíte nejdříve vysvobodit ze spárů smrti.

Byl by hřích nezmínit, že na scénáři se významnou měrou podílel Jan Kantůrek, známý veřejnosti jako překladatel příběhů ze Zeměplochy a také Howardových Conanů. Výsledkem je story, která s přehledem obstojí v porovnání s jinými příběhy tajemného Cimeřana a to i přes zřejmý fakt, že shrnutý do několika vět v této recenzi působí jako naprostá propraná břečka.

Barbar je takový vysoký, svalnatý chlápek se zbraní v ruce. Zkrátka hora svalů, co vypadá fakt drsně. Náš hrdina opravdu vypadá drsně, ne však dobře. Samotný jeho model je tak trochu nedodělaný a přestože jeho pohyby vypadají velice slušně, až do konce hry si nezvyknete na neobyčejně hranatý triceps. Je to paradox, poněvadž nepřátelé vypadají mnohem lépe, vysvětluji si to tím, že grafici nespěšně zápolili se vzhledem lidského těla, což se u oblečených, či dokonce obrněných postav neprojevilo. Nicméně i tak zůstávají movité předměty slabší stránkou grafického zpracování, vše ostatní, od interiérů domů až po džungli, vypadá velice slušně, i když grafického zpracování akcí nové generace tato hra zcela jistě nedosahuje.

Zvláště pak si vývojáři vyhráli se vzhledem města Kondrava a Chrámem uctívačů, které vypadají opravdu skvěle, zvláště v in-game animacích, jenž posouvají děj kupředu. Najdete jich tu opravdu spoustu, kdyby je autoři poskládali za sebe, vznikl by docela poutavý conanovský příběh, nutno poznamenat, že na počátku hry působí docela zbytečně, zatímco v pokročilejších fázích hry skvěle dobarvují atmosféru.

Hlas je pro barbara důležitý, válečným řevem znervózní nepřátele a ležérním "tobě to

TIPY

>>Úspěch při soubojích nezávisí ani tolik na naučení různých komb pro dané situace jako spíše na efektivním střídání blokování a útoku. Sledujete nepřátele a zaútočte, když odpočívají!

>>Pokud jste se sekli v chrámu vyznavačů supa, hledejte prasklé zdi!

>>Sledujte jaká zbraň je nejúčinnější na určité nepřátele. Například obrněnce bude víc bolet zásah hřeby okovaným palcátem, než úder rezavým mečem.

 sekne, kotě" znervózní ... však vy víte. Dabing je odveden opravdu slušně, takže se dočkáte i nepostradatelného hlubokého moudrého hlasu starce - vypravěče, na který jsme u Conana zvyklí. Za zmínku stojí i hudba, která je koláží stop z prvního filmu a nových skladeb, které sice kvality svého vzoru nedosáhli (ačkoli žádná katastrofa to není, stále se jedná o VELICE nadprůměrný soundtrack), ale nahrazují to svým počtem, takže žádná melodie se vám neomrzí, naopak, občas jsem se vracel na místa, kde zněla pěkná hudba, jen abych si ji znovu poslechl.

Bój, zabíjení, bóóój! Víte co mne baví víc než boj? NIC! Soubojový systém je snad to nejdůležitější na každé správné "mlátičce". V Conanovi ovšem tak trochu ustupuje do pozadí, přestože vymyšlen je pěkně. Za každou zabitou stvůru získáte EXP, které následně přeléváte do vylepšení úderů a komb. Ty však začínají být důležitá až na nejtěžší obtížnosti, na čemkoli lehčím vám bude stačit tupě mlátit (většinou). Samotná komba vypadají velice efektně, avšak samotnou účinností se od obyčejných úderů příliš neliší.

Důležitá je rovněž kamera, která není vyřešená příliš šťastně, ale viděl jsem i mnoho horších případů. Povětšinou se na Conana díváte zpoza jeho zad, což je ideální pro boj, při puzzlech se naopak kamera přepne do statického režimu, který známe například z Prince of Persia: Sands of Time.

Nejenom bojem, živ je barbar! Logické puzzly hru v mnohém obohacují a přidávají ji na napínavosti, které se gamese nedostává při soubojích. Abych to osvětlil. Za všechno může systém sejvování, který je vyřešen velice zajímavě. Přestože se hra vyvíjí i pro konzole, není zde použito systému checkpointů, nýbrž obdobného a mnohem chytlavějšího způsobu. Cestou narazíte na tzv. Svaté kameny, můžete jich mít maximálně čtyři a za každý z nich si můžete jednou sejvnout. Zajímavé, že? Na řadu se tedy dostává i trocha strategie a pořádný kus paranoického myšlení. Mám si hru už uložit, anebo radši počkám ještě jeden souboj? Samotných šutráků se po světě nepovaluje moc, ale pokud vezmeme v úvahu nízkou obtížnost soubojů a "druhou šanci", je o tak právě akorát.

"Druhá šance" se vám naskytne, pokud zemřete v boji. Dostanete se do nebeské arény (většinou - občas i někam jinam), kde si můžete vybojovat svůj život nazpět. Nepřátelé však nejsou nijak extra v převaze, takže se vám to s trochu cviku většinou podaří a vy se objevíte na místě, kde jste zemřeli s maximálním počtem životů a staminy (což je praktické zvláště v bojích s bosy). Problém však nastává, když se pod vámi propadné dlaždice a vaše tělo dopadne na naostřené bodce ... v tom případě jste nezemřeli jako válečník a nejste hodni stanout před očima samotného Croma, boha boje a války, který si vás očividně oblíbil. V tomto případě nekompromisně putujete na poslední save.

Puzzle však nejsou nikterak zvlášť obtížné a s trochou přemýšlení a hráčské šikovnosti vám nebudou dělat problémy, naopak si zvednete sebevědomí na úkor recenzentů herních časopisů, kteří se psaním recenzí na hry (potažmo jejich hraním) živí a kteří s nimi (jak plyne z jejich názorů) měli nepřekonatelné problémy a následné deprese.

Čas zúčtování nadešel! Je to tak result leží přímo před námi. Conan je hrou, které chybí jak kousek, aby se mohla zapsat do síně AAA her. Pro fanoušky tohoto neotesance to bude jistě skvělá zkušenost, ale ostatním musím doporučit spíše Návrat krále. 

 

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Mezi klasické mlátičky bychom mohli zařadit hry Lord Of the Ring: Return the King a Knights of the Temple a za jejich věhlasného zakladatele hru Golden Axe.

« QuickBoX »


Vývojářské studio:

Cauldron


Tento tým je ze Slovenska a už má cosi za sebou, ale na více informací si vážně nevzpomenu. 

Pohled do budoucna ...

Ticho po pěšině, na dvojku bych se docela těšil, ale nesázel bych na ni.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

jsou zarytými fanoušky sword and soccery


Modifikovatelnost:

Žádná

Multiplayer:

Ne


Hrací doba:

cca 20 hodin

RUB/LÍC

Grafika: 4/8
Zvuky: 7/8
Hratelnost: 6/8
Příběh: 6/8
Invence: 3/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

Příběh, hudba, in-game animace

-

Grafika (hlavně postav), úpadek do stereotypu. 

To znamená, že:

Conan mne bavil a bavil mne dost, ale v žánru je veliká konkurence, která nedá vyniknout hře s takto nevzhlednou grafikou. 

Lokalizace:

NE (ty místní vývojáři si dovolují čím dál tím víc)