Konečně pořádná akce

 

Poslední dobou vycházely průměrné střílečky. Nic nového nepřinesly, jenom se přiživovaly na dnes již dost ohraných tématech. Dost! Řekli si vývojáři s Cryteku a vydali hru o které se už dlouho mluvilo jako o učiněné herní laskomině. Jestli toužíte vědět jak to je doopravdy, čtěte další řádky!

První co vás „dostane“ je akčně laděné intro, které, i když je jen sestřih scének, plně vás zasvětí do příběhu. Kdyby se rozdávali ceny i za různá odvětví, jako třeba na Oskarech, mělo by intro Far Cry jasnou nominaci.

 

Příběh není nějak zvláštní, po havárce lodi se ocitáte na neznámém ostrově. Máte náhodou u sebe funkční mobilní telefon (to je teda štěstí) ve kterém vám neznámý hlas během rozhovoru slíbí, že vás odtud vytáhne. Jediné co musíte je zachránit Valerii a nakonec zabít hlavního bose, v krátkosti řečeno. Víc vám neřeknu neboť bych vám zkazil celou hru a od toho tady, věřte mi nejsem.  

 

 

Grafické zpracování by se dalo zhodnotit jedním slovem ÚŽASNÉ. Exteriéry vypadají výborně. Hustá zeleň, odborně řečeno vegetace vás uchvacuje na každém kroku. Voda vypadá tak reálně, že jsem měl chuť se jít vykoupat. Autoři se prý nechali inspirovat souostrovím Maledivy. Ovšem trochu mě zklamaly interiéry, který oproti exteriéru vypadají tak průměrně. Ovšem zde kraluje zase jiný aspekt (viz spodní část recenze), který tento nedostatek zcela minimalizuje.

 

Autoři zde vyrukovali s zbrusu novým enginem, který, ať jsem mu nejprve moc šancí nedával, musím uznat, že je opravdu dobrý. Reálně pohybující se předměty mě vážně dostali. Sudy, které se dají rozkutálet, přestřelování provazů a ta kinematika, kdy přestřelíte provazy  lávky a volná prkna naprosto reálně sjedou dolů. Vojáci padají z hlídkových věží, prostě jedním slovem bomba.

 

Pár dní po vyjití Far Cry byli autoři pozváni do jedné nejmenované místní televize. Prozradili, že jejich engine má velikánské možnosti. To co bylo ukázáno ve Far Cry je prý jen kapička v moři. Dobrá zpráva je, že se prý chtějí výhradně věnovat akčním hrám, takže se máme do budoucna na co těšit.

 

Další věc která stojí za pozornost je ukládání pozic ve hře. Hra se sama ukládá v předem daných místech tzv. check pointech. Vývojáři tím jistě chtěli docílit větší hratelnosti (vyzkoušíte více herních taktik) a větší herní doby, která by i tak  byla velice dlouhá. Místo toho se hra stává v určitých místech nehorázně frustrující.

Musím také zmínit nestejnoměrné rozložení  check pointů. Někde ve velice krátké době narazíte na několik blízko sebe položených a kde by se hodili jako sůl nenajdete ani jeden.

Jistě chápete co tím chci říci, pokud během této doby vytuhnete můžete stále dokola procházet tu samou oblast, dokud se nad vámi herní bůh nesmiluje a neumožní vám průchod k dalšímu pointu, který bude jako vysvobození z nekončící noční můry.

 

Potěšující je, že autoři si jsou vědomi tohoto neduhu  a ohlásili, že v příštím patchu by mělo být konečně umožněno ukládání pozic na jakémkoliv místě. Ovšem abych jenom nehanil, i když jsem měl ze začátku velké potíže si na toto zvyknout a velice mě v určitých místech quick save chyběl, nakonec jsem si  zvyknul a mohu s klidem v duši konstatovat, že to právě v „těch místech“ neuvěřitelně zvyšuje hratelnost a atmosféru. Takže bych to spíše i přes ty chvíle, kdy bych všechno nejradši rozkopal a vývojáře poslal do pr*ele, označil jako menší plus.

 

Nepřátelé na které zde narazíte jsou velice inteligentní, skrývají se, pokud je jich větší skupina snaží se vás obejít  a jednou ranou do zad vás poslat k zemi. Schovávají se za keře, někdy se mi i zdálo že i týmově spolupracují. Pokud ve vedlejší místnosti uslyší podezřelé zvuky, neváhají se jít podívat, což považuji za dosti velké plus, protože málokterá hra se tímto může pochlubit.

 

 

Potěšující je i fakt, že každý preferuje jiný styl boje. Někdo útočí přímo (stojí na místě a střílí), někdo se raději schová za keř čí strom a upřednostňuje  poklidnější styl boje a nakonec se najdou i tací, kteří o sobě nedávají znát a když si myslíte že je prostor čistý, z ničeho nic se odněkud vynoří a pošlou vás ve většině případu nekompromisně k zemi.

Kromě lidí můžete na ostrově v pozdějších fázích hry potkat i nějaká zmutovaná zvířata, která utekla z přísně hlídaného prostoru na ostrově. I když mají IQ tykve jsou velice nebezpečná, neboť vás dokážou jedním máchnutím tlapy usmrtit. V pokročilejších fázích hry jsou i neviditelní nebo po vás střílí raketometem. Je to docela hukot.

 

Arzenál zde není nijak výjimečný. Pokud jste si navykli, že každé hry jste našli nějakou tu sci-fi zbraň, tak zde máte smůlu, neboť nám autoři připravili jenom reálné zbraně. Nechybí zde ani sniperka, která se poslední dobou stala nutností každé akční hry, ale pro kritický nedostatek munice se i zde stává jenom okrajovou záležitostí. Dále zde narazíte na kudlu, kterou po celou dobu hry prakticky nevyužijete, pistoli, samopal, granáty, M16, kterou si jistě oblíbíte, neboť je dosti silná a obdivuhodně přesná. V pozdějších částech se vám bude pro změnu hodit samopal se zomem, ve hře ji najdete jako AG36. Dále zde nechybí ani granátomet, ale pro nedostatek munice se o něm dá říci to samé, jako o odstřelovače.

 

 

Dále zde můžete k ničení nepřátel využít i tzv. statické zbraně, které najdete prakticky v každé základně.  Během hry můžete nést najednou pouze čtyři zbraně, což bohatě stačí, protože budete stejně používat jenom jednu. Pokud budete chtít vzít nějakou novou, budete muset nějakou vyhodit.

Dále nesmím zapomenout na velmi důležitou věc, bez které by mnoho situací nedopadlo tak dobře. Je to dalekohled. Kromě velkého zoomu, může také odhalovat nepřátelé, který se vám následně zobrazí i na minimapě. A jako třešnička na dortu je možnost odposlechu, kde si můžete vyslechnout co si protivníci právě mezi sebou říkají.

 

Pár výhrad by jsem měl i k té přílišné svobodě, kterou se nám autoři slibovali. V určitých fázích máte velikou volnost, můžete jít kam chcete ovšem najdou se i místa, kde je postup striktně dán a jakýkoliv pokus o vymaněnění z tohoto stereotypu je rázně ukončen pohořím nebo roklinou, která nejde obejít, takže vám nezbývá nic jiného než jít cestou, kterou nám autoři předem připravili.

Něco podobného by se dalo říci i o vodě neboť pokud se rozhodnete, že plně otestujete AI nepřátel a rozhodnete se trochu si zaplavat na člunu, můžete být nemile překvapeni vrtulníkem, který vyletí z některého sousedního ostrova a dvěma přesnými ranami s vámi udělá krátký proces. Volnost zde máte, ale jenom takovou, kterou nám autoři předem stanovili, pokud se moc vychýlíte budete nekompromisně zastaveni. Ale i tak je volnost příjemně velká a umožňuje velkou variabilitu při procházení ostrova.

 

Ozvučení se poslední dobou stává klíčovým prvkem dnešních her. Každá ze součastných her využívá hudbu k vytvoření lepší atmosféry. Nejinak je tomu i zde. Hudbu slyšíte jenom v určitých okamžicích  pro dokreslení atmosféry, nutno dodat, že se jí to daří nadmíru dobře. Pro různé situace nám autoři připravili různé hudební styly. Pokud se plížíte slyšíte basovou adrenalin pumpující hudbu, kdy po chvíli získáte dojem, že za každým rohem někdo stojí. Pokud se dostanete do nějaké přestřelky slyšíte naopak rychlou, která navodí tu správnou atmosféru.

 

Hůř si nevedou ani zvuky, které zde jsou slyšet. Autoři nám v exteriérech připravili vizuální požitek a v interiérech je zase nahradily vynikající zvuky. Když  procházíte temnou chodbou nad kterou se hýbe zářivka a slyšíte v dály různé skřeky, do toho slyšíte ještě kroky, které jsou na železné podlaze obzvlášť hlasité a když vám do toho všeho ještě hraje ta správná strach nahánějící hudba, jste rádi, když v dáli zahlédnete denní světlo.  

 

Náplně misí zde nejsou nijak originální, ale na to jsme si už u akčních her docela i zvykli. Čeká vás infiltrace do základen, sbírání přístupových karet (Ať žije Duke Nukem - navěky), ničení předem určených objektů, osvobodíte Valerii a nakonec se utkáte na život a na smrt s největším bosem. Prostě taková klasika, kde dobro vítězí nad zlem.

 

Pobyt si zde můžete zpříjemnit nějakým tým motorovým či nemotorovým vozítkem. Na výběr máte s ozbrojené a neozbrojené buginy, motorového člunu a do vzduchu se můžete podívat na rogalu. Stručně řečeno možnosti k vyřádění jsou zde veliké. Pozor si dejte na velmi zdemolovaná vozítka neboť explodují a nemusím jistě říkat jaký dopad to má na vás. 

 

 

Ke hře nám autoři přibalili i editor. Jelikož jak každý dobře ví je Far Cry velice dobře modifikovatelná věc, jistě se brzo dočkáme nějakých originálních modifikací.

 

Ať to vezmu z jakékoliv stránky, Far Cry vítězí na všech frontách. Ať se jedná o grafiku, zvuk AI všude obstálo na jedničku. Je vidět, že autoři nic nezanedbali a připravili nám výborný herní požitek. Nebýt těch brutálních herních nároků byla by to v dnešní době nadmíru vydařená hra. Ale i takhle můžeme konstatovat, že jsme si po delší době konečně zahráli pořádnou akci, za kterou se tento žánr v žádném případě nemusí stydět.

Dobrá zpráva je, že se už pilně pracuje na druhém dílu, který v době vyjítí má být doprovázen i filmovým zpracováním, něco podobného jako u Matrixu, akorát obráceně.

Takže se opravdu máme na co těšit.

 

 

 

« Autor článku »

Pat


Tématické články:
 

Far Cry je čistokrevná akce  a těch je opravdu hodně, takže pěkně po pořádku. Krásné exteriéry najdete i v české akci Vietcong a jeho datadisku Fist Alpha, ještě o něco zelenější trávy si užijete v Serious Samovi. Svojí arkádovostí se Far Cry blíží Unrealu II jeho bratříčkovi Unreal Tornamentu 2003


« QuickBoX »


Vývojářské studio:


Tak tahle firma toho nemá mnoho za sebou, popravdě řečeno Far Cry je její první ambiciózní projekt, což je veliký příslib do budoucna.

Pohled do budoucna ...

 Již se pracuje na druhém dílu, svorně všichni doufáme, že bude lepší než teto první díl. Neopomenout by jsme neměli ani připravovaný film na motivy této hry.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

mají nabušenou mašinu a jsou herní labužníci, protože tohle je opravdový dezert.


Modifikovatelnost:

Téměř všemocný editor je přibalen ke hře, což znamená, že za několik málo týdnů se na internetu objeví desítky a desítky amatérských modifikací.

Multiplayer:

ANO
 
 
Hrací doba:

cca 30 hodin


RUB/LÍC

Grafika: 8/8
Zvuky: 7/8
Hratelnost: 7/8
Příběh: 5/8
Invence: 4/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+


Naprosto skvělá grafika, bezmála revoluční umělá inteligence, skvělá hudba

-


Brutální HW nároky


To znamená, že:

Pokud máte doma nabušenou mašinu s high-endovou grafickou kartou, budete si opravdu užívat

 
Lokalizace:

Amatérská www.cestiny.cz