QuickBoX

Vývojářské studio:

EA Games

Mnoho a mnoho her vzešlo z dílen tohoto gigantu, jmenujme třeba The Sims, či Medal of Honor

Pohled do budoucna ...

Zatím toho není moc známo o chystané hře LoTR: Trilogy, ale těšit se můžeme již na podzim na strategickou hru LoTR: The Battle for Middle-Earth.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

mají rádi Pána Prstenů jako fenomén, ne jako modlu a navíc mají opravdu pevné nervy.

Modifikovatelnost:

Žádná, a ani nebude

Multiplayer:

Pouze kooperativní na jednom počítači.

Hrací doba:

cca 25 hodin

RUB/LÍC

Grafika: 6/8

Zvuky: 7/8

Hratelnost: 6/8

Příběh: 6/8

Invence: 4/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

 

 

 

Stanete se v této hře Gandalfem, nebo trpaslíkem z Golden Axe?

Zvláštní otázka? Možná ... ale určitě je na místě. Proč? Dozvíte se, ale všechno popořadě. Z dílen EA Games se většinou dostávají na světlo boží ryze mainstreamové (neboli masové) tituly. Za všechny můžeme jmenovat například sérii The Sims, či každoroční novou FIFU, NHL, NBA ... S touto tendencí souvisí i zakupování licencí na všeobecně známé a hypované fenomény. A hádejte, jaké licence v poslední době nejvíc frčí, v době, kdy mladý člověk (tedy hlavní část trhu PC her)  přečte v průměru jednu až dvě knihy do roka, ale zhlédne až stokrát více filmů? Správně! A ještě jedna otázka: Jaký film se stal jedním z nejúspěšnějších trháků minulého roku a dostal jedenáct Oskarů? Zase správně. A teď poslední a nejtěžší otázka: Jakou má hra, na kterou právě čtete recenzi spojitost s tímto filmem? Výborně!!

Vy, kteří jste o této hře nikdy neslyšeli, možná mírně tápete a hledáte odpověď na otázku: Ale pomocí jakého žánru her by se dal filmový náměť zpracovat? Odpověď zní, že úplně všemi, snad jen kromě automobilových závodů a leteckých simulátorů (i když hra Nazghouls fight také nezní nijak nereálně a tam by se o čemsi jako arkádový letecký simulátor dalo mluvit) Autoři však zvolili cestu nejméně náročnou, udělali typicky konzolovou mlátičku a předělali ji i na PC, přidali nějaké ty R.P.G. prvky a je vystaráno.     

Krásou a šarmem,…

Grafika Návratu krále je velice (na původem konzolový titul až příliš) pěkná. Postavy a jejich zbraně jsou vymodelovány do posledního detailu a jako celek vypadají velice přesvědčivě, stejně jako jejich pohyby. Zvláště efektní se mi zdají ukázky z filmové předlohy (ale i z prvních dvou dílů Pána Prstenů), které dostávají hráče do toho správného tempa. Skvěle vyřešené jsou přechody mezi filmem a in-game animacemi. Musíte dávat opravdu veliký pozor, abyste dokázali určit přesně okamžik, kdy ke změně došlo, což svědčí jak o skvělé grafice, tak o výborné práci animátorů.

…bojovým pokřikem i s písní na rtech …

Vývojáři nemohli jednat jinak, než vytunelovat soundtrack celé trilogie a vybrat ty nejlepší kousky, které vás budou v putování po Středozemi doprovázet. Z toto vyplívá, že hudba je na skvělé úrovni, přestože ji chybí nějaký výrazný hit (zavzpomínejme na skvělou titulní melodii z Morrowindu). Zvukaři si vybírali hudbu spíše z prvních dvou dílů, za což jsem jim vděčen, neboť (dle mého čistě osobního názoru) mají soundtracky této trilogie kvalitativně mírně klesající tendenci. Dabing se též povedl velice dobře, neboť k němu byli přizváni herci z Pána Prstenů, takže vám hra může poskytnout téměř všestranně dokonalý kinematický zážitek.

…s pomocí Společenstva…

Ve hře si můžete vybrat z celkem šesti postav (Gandalf, Gimli, Legolas, Aragorn, Sam a Frodo), dané mise můžete plnit pouze s některými bijci (např. s Frodem si zařádíte až v Mordoru). Další tři postavy se vám odemknou po prvním dohrání kampaně, znalci této trilogie (ať již knižní, či filmové) nebudou dlouho hádat, které postavy se vývojáři rozhodli ztvárnit.

Každá postava má (samozřejmě) své vlastní hlášky, zbraně, speciální pohyby, ale hlavně zvláštní schopnost, která vám v boji bude hodně nápomocná. Například u Gimliho hledejte něco na způsob bresekra – mlátím, mlátím a mlátím, Gandalf si zase může jednou za čas vyvolat jakousi útočnou auru, jenž slabší protivníky automaticky zabíjí.

…se král navrátí, …

Příběh hry se rámcově drží děje filmu (o knize příliš nemluvím). Občas se od něj ale musí více, či méně odchýlit, aby vůbec bylo co hrát. Sem tam se přidal nějaký ten konflikt, abychom měli dalších pár set skřetů připravených zemřít. Ale dá se to vydržet a většina fanoušků to přežije, ale určitě se najdou i tací, kteří budou fakt, že Sam sám vymlátí polovičku Mordoru přirovnávat ke svatokrádeži. Ale film není hra a na co se pěkně kouká, to se špatně hraje a když vymyslíte něco co se skvěle hraje, ale nikdo o tom nikdy neslyšel, nebude se vaše hra prodávat a krachnete. Krutý kapitalismus.

  

…je to však úděl přetěžký …

A snad i těžší. Nepovažuji se za nějak extra zručného hráče, ale nějakou tu hru (resp. desítky her) jsem dohrál, ale pokořit tuto gamesu mi dalo opravdu velikou práci. Nebudete mít problémy s délkou hry, počet misí naopak není nijak veliký, zato se smiřte s tím, že kromě několika málo úvodních proťukávaček budete každou část hry opakovat několikrát (podle své zručnosti a síly vůle, je to zajímavé, ale po třicátém neúspěchu na stejném místě lidé opouští i skvělou hru). V kombinaci se smrtelným způsobem sejvování (klasické konzolové – po misi si můžeš hru uložit, v průběhu hry čekej jen nějaký ten nepříliš častý Checkpoint). Jednoduše řečeno, je to obrovský rozpor, udělat hru hlavně pro občasné hráče takhle těžkou se mi zdá jako obrovský krok do prázdna. Pokud tím chtěli vývojáři zamaskovat vcelku malou délku hry, tak se jim to povedlo dokonale, ale za jakou cenu ???  

… začíná na konzolích …

Již jsem zmínil a systému sejvování, jenž je vlastní spíše našim (ne)přátelům PlaySatioňákům, X-Boxákům a jiným individuím. Návrat krále má však i jiné rysy, které si přinesl z krajů, kde je monitor příliš malý. Ovládání bylo vždy problémové, ale v tomto případě se vyrovná leckterému čistě PC-čkářskému projektu. Mnohem šťastnější záležitostí je systém odměňování hráče za jeho snahu v podobě různých filmečků o Pánu Prstenů, rozhovorů s herci … věřte mi, že každá kapka motivace se v této hře hodí. Dalším konzoláckým počinem jsou různá komba, jenž vypadají efektivně a jsou účinná (v druhé polovině hry se už bez nich neobejdete), ale trpí jedním velikým nedostatkem, na gamepadu se vyťukávají asi o dvě stě procent lépe něž na klávesnici. S tím souvisí i vývoj postav, které stejně jako v R.P.G. postupují po levelech, ale bohužel jim nijak nemůžete vylepšovat atributy manuálně, takže je nemůžete nijak specializovat, jediné v čem se můžete vyžít jsou právě komba, jenž jsou přístupná pouze od určitých ševelů podle složitosti.

…a končí v koši?

Budu upřímný, Dost možná, že se Návrat Krále bude prodávat dobře, možná s ním hráči budou v prvních chvílích velice spokojení, ale dám ruku do ohně za to, že málokdo ho dohraje a ti co ho nedohrají budou spouštět odinstlační program s maximální nechutí.   

 

Autor článku:

Tématické články:

Velice podobný Návratu krále je jeden z nejlepších historických kousků Golden Axe, jehož cíl je velice podobný, zabít vše co se hýbe. S větší dávkou nadsázky by se tato hra dala přirovnat k Diablu a jeho druhému pokračování. Možná trochu překvapivě by se dala tato hra vsadit do kontextu s Command and Conquer: Generals, protože Westwoodi právě dělají pod křídly EA Games na hře LoTR: The Battle for Middle-Earth.

+

 

Pěkná grafika, filmová atmosféra, bonusy

 

-

 

Obtížnost, absence pořádného multiplayeru

 

To znamená, že:

 

Návrat krále je po všech stránkách kvalitní projekt, který je však nepochopitelně pohřben.

 

Lokalizace:

 

Zatím ne, na co taky