Tak trochu jiná stealth akce.

Vývojářské studio Rockstar Games se velice proslavilo sérií Grant Theft Auto. Její poslední díl s podtitulem Vice City hrál snad každý (což dokazuje i fakt, že dobrá polovina redakce neví o čem mluvíš - pozn. Šotek). Kromě velice dobré hratelnosti a neutuchající zábavy se také proslavilo svojí velikou brutalitou, díky níž se na Rockstar Games  valila jedna žaloba za druhou. I když ve většině případů šlo pouze o víceméně směšné obvinění typu: můj syn hrál GTA:Vice City, za pár dní šel a vykradl obchod nebo pozabíjel pár kamarádů…, ale bylo jich i pár nad kterými se právníci Rocktaru značně zapotili. Jistě si ještě vzpomenete  na Haitskou komunitu.

Aby toho nebylo málo na světlo se dostávají informace o vývoji konzolového titulu (jak se zde stalo již zvykem) s podtitulem Manhunt. První informace a videa dávají jasně znát, že se bude jednat o velice brutálně laděný titul. Mnoho zemí podalo protest a žádalo zrušení hry, ale nikdo na ně nebral ohled a světlo světa spatřila po pár rocích vývoje další povedená hra. Pro svojí velikou popularitu se dočkala i PC verze, která by neměla být o nic z obsahu z konzolové verze ochuzena.

V pěkně provedeném intru, se dozvídáte, že se jmenujete James Earl Cash a je nad vámi vynesen rozsudek trestu smrti, což zrovna nezní nějak vábně. Jenže onen osudný den vám někdo nabídne svobodu, ale pod podmínkou, že si zahrajete hlavní roli v jeho ujetém snímku. Tuto možnost jste samozřejmě bez větších rozvah přijal, neboť vše je lepší, než se usmažit na elektrickém křesle. Brzy jste převezen do předem připraveného, zpustlého zapadlého městečka, kde kromě najmutích bestiálně vraždicích gangů nenajdete jediného člověka. Váš jediný úkol je prostý, všechny je musíte zabít. Ovšem není to tak jednoduché, jak se může zdát,  neboť nejmenovaný velice labilní samaritán má po celém městě pouliční kamery  kterými vás stále sleduje. Velice touží po krvi což znamená, že čím je vražda bestiálnější tím je spokojenější a vy získáte více hvězdiček v hodnocení.  

Je vidět, že na vizuální stránce si dali grafici z  Rockstaru velice záležet. Temné uličky, polorozpadlé, pospsprejované budovy ve vás vzbudí pocit úzkosti, která z těchto míst sálá v míře veliké. Škoda jen, že autoři nejspíše použili trochu vylepšenou  grafiku z GTA: Vice City, neboť některá místa se vám budou zdát hodně, hodně podobné zmíněnému titulu. Smutné také je, že se vám postupem času grafika dosti okouká a začne vám připadat velice fádní, nevýrazná a postejnavá. Pohyby postav by zasloužili trochu vylepšit, neboť když je v temném rohu sledujete jak chodí jako loutky po předem daných cestách, přijdou vám trochu kostrbaté. Ale není to nic co by se nedalo přežít. Ovšem jejich modely se autorům povedly na jedničku, nic více hrůzu nahánějícího jsem v této podobě ještě neviděl. 

Gangsteři  nejsou nějak zvlášť ukecaní, kromě velice sprostých slov spojené v holé věty se zde nějaké rozvité konverzace rozhodně nedočkáte. Ovšem musím uznat, že jadrné hlášky skvěle zapadají do konceptu hry.  Hudba je na vysoké úrovni a slušně podbarvuje melancholickou atmosféru, zvuky jsou též velice kvalitně zpracovány. Nepřátelé zde nejsou ukázkou převratné umělé inteligence, ale svou předem danou funkci plní obstojně. Postávají na místě, hlídkují po předem připravených cestách, pokud uslyší či uvidí nějaký pohyb – zvuk, vydávají se směle prozkoumat okolí. Trochu mi vadilo, že mají nejspíše předem předdefinované pole své působnosti neboť kolikrát jsem mlátil do zdi jako šílenec a žádná odezva, popošel jsem pár kroků, našel si nějaké temné místečko, zabouchal a týpek tu byl během chvíle s výstižnou hláškou na rtech. Mohli by mezi sebou také trochu více spolupracovat neboť, když jednoho mlátíte basebalovou pálkou do hlavy, druhý stojí za rohem, bedlivě sleduje kde se objevíte a že kolega kousek od něj právě umírá ho nějak zvlášť nevzrušuje. Některým bitkám se zde nevyhnete, neboť jsou předem naskriptované, to může být docela problém v situacích kdy vám nezbývá moc života a životadárná ampule v nedohlednu. Celkově ale budí dojem docela chytrých stvoření, což v dnešní době ještě není standardem. Ovšem velice zamrzí postupně přicházející stereotypnost, která se ke konci vyšplhá na velice vysokou úroveň. Vše se jednou okouká a o Manhuntu to platí dvojnásob.

Ukládání je zde řešeno pomocí checkpointů, což zde není zrovna moc dobré, zvláště jejich rozmístnění není přímo to pravé ořechové. Já osobně v steah akcím dávám přednost klasickému ukládání pozic. Škoda je, že jimi zde autoři docela šetřili, neboť  v každém levelu se nachází pouze něco okolo čtyř pozic. To může v některých, zvláště pozdějších fází hry působit dosti stresujícím dojmem a umělému protahování herní doby, která je zde stejně jako u GTA:VC nadstandardní. U předělávek z konzolí  se asi těchto nedodělávek nikdy nezbavíme, což je velká škoda., alespoň že ovládání je klasické písíčkářké a žádné konzolidní jako tomu bylo u Prince of Persia: Sands of Time. Pokud by i to vývojáři nechali ladem, hře by to velice ublížilo, což by se projevilo na špatné hratelnosti. Ale nestalo se tak a mi můžeme autory jen pochválit, že tento důležitý prvek předělali pro potřeby nás písíčkářů.

Brutalita je zde vidět skoro na každém rohu. Krysy, které můžete zašlapávat, ptáci, kteří spatří-li nějakou mrtvolu začnou do ní nechutně klovat. Atmosféra, která zde především vděčí za velice dobrý design úrovní, je výborná. Za chvíli se vžijete do Reno Rainse, pardon Manhunta, tedy Jamese Earla Cashe a vydáváte se vyhubit tu potetovanou havěť, která se snaží  o to samé.

Asi byste mi neodpustili, kdybych se zde nezmínil o zbraních. Jejich originalitu poznáte již v prvním levelu, kdy první mrtvolu udusíte igelitovým sáčkem. Dále se vám stane velkou oporou střep, který jde do masa stejně rychle jako nůž do másla, dále se zde setkáte s basetbalovouá pálkou, páčidlem, drátem, kladivem mačetou, sekáčkem na maso, výčet je opravdu velký a nemá cenu ho tady celý vyjmenovávat, neboť by jste potom přišli o moment překvapení a to bych opravdu nerad. Zvláštností je zde in game animace, která se automaticky spustí, pokud přepadnete nic netušícího nepřítele. Animací je zde u každé zbraně vícero a nahodile se opakují, takže se vám nestane, že uvidíte už po dvacátý tu samou animaci a znuděně jí „vyESCkejbujete“. Tomuto druhu zabíjení se říká poprava je více než příhodné ho používat, poněvadž v žádném případě nečekejte, že ze souboje basebalka na basebalku vyjdete bez větších šrámů. To prostě nejde, ani se značnou šikovností a souboje vy proti dvěma nepřátelům téměř vždy končí návratem na předchozí save.

Co říci na konec? Ve svém oboru nemá kontroverzní Manhunt žádnou větší konkurenci, ani Postal Dude se mu přes močení a upalování lidí v nevinném Paradise City  nevyrovnal a to je co říct. Pokud se vám GTA nebo o pár řádků výše zmíněný Postal nelíbil, pro jejich velkou brutalitu, Manhunta si rozhodně nekupujte, protože byste u něj dlouho nevydrželi. I přes velmi nezvyklou náplň se jedná o hodně zajímavý titul, který vás určitě nějakou  dobu bude bavit. 

« Autor článku »

Pat


Tématické články:

Na našich stránkách najdete recenzi na pradědu všech stealth akcí Thiefa, i na oba díly nejpopulárnější stealth série současnosti Splinter cell (první a druhý díl). Můžete si přečíst též recenzi na předešlou hru od RG GTA: Vice City.


« QuickBoX »


Vývojářské studio:
 
Rockstar Games

Tito vývojáři se nesmazatelně zapsali do paměti mnoha a mnoha hráčů na celém světě svojí sérií gangsterek GTA, jehož nejnovější díl vyjde v létě příštího roku.

Pohled do budoucna ...

Ne, myslím si, že RG dalšího Manhunta neplánují, ani za podpory mnoha negativních reklam v médiích se jeho prodejnost nevyšplhala příliš vysoko a ani kvalita hry není standardně Rocstarovská. A navíc toto téma prvním dílem docela vyčerpali.


Hru doporučujeme těm, kteří ...

Mají rádi brutalitu, ale rozlišují realitu od hry. Nechceme za pár dní na Nově vidět zprávu o vraždě studenta skleněným střepem. Na čí straně je vina? Za všechno můžou PC hry! 

Modifikovatelnost:

Ne, alespoň ne přímo.

Multiplayer:

Ne
 
Hrací doba:

kolem 30 hodin

RUB/LÍC

Grafika: 5/8
Zvuky: 6/8
Hratelnost: 6/8
Příběh: 4/8
Invence: 5/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

 

 Zajímavé, netradiční, zpočátku skvěle hratelné, dobrá atmosféra

 

-
 
Časem nuda, voda na mlýn Spolku pro legalizaci trestu smrti za brutalitu ve hrách.

To znamená, že:

Manhunt nedosahuje kvality GTAček a kromě brutality nepřináší v podstatě nic nového, přesto to pro někoho může být ta pravá volba.

Lokalizace:

Amatérská na www.cestiny.cz