Roboti útočí!!

Nových, neznámých vývojářských studií je jako máku. Vznikají a zanikají, nebo se spojí s jiným silnějším studiem, aby měli lepší postavení na trhu, člověk to potom ani nestačí sledovat. Zvláštní kapitolou jsou ruská vývojářská studia, některé dělají samé budgetové tituly jako v případě této hry, které vytvořilo neznámé studio HBM (Moscow Rush) a Buka Entertainment.(Hard Truck: 18 Wheels of Steel, Spells of Gold, Fair Strike, aktuálně pracují na další budgetové akci The Stalin Subway, která by měla obsahovat i kooperativní multiplayer) Dále tu jsou studia, které jsou plné nadaných lidí a vytváří jeden AAA titul za druhým. Poslední dobou je jednou z nejočekávanějších her Stalker: Shadow of Chernobil (něco málo si o této hře můžete přečíst i v našem GamesView) od GSC Game, ale za zmínku stojí i Nival Interactive taktéž z východu, které se zase orientuje spíše na strategické hry.

Ovšem nízko rozpočtové tituly nemusí být ihned synonymem pro špatnou hru. Z minulosti můžeme připomenout již stokrát zmíněného Serious Sama, Will Rocka a Gore, které pokud překousnete grafickou stránku, umělou inteligenci byl docela dobře hratelným titulem. Ovšem k výše dvou zmiňovaným titulům nesahá ani po kotníky. V redakci všichni svorně doufáme, že jednou vyjde Gore 2 a bude to ještě větší pecka než jednička, od které se hodně očekávalo a nakonec nepřinesla nic převratného.
 

Ovšem existují i budgetové tituly, které se směle, bez ostychu, mohou řadit na druhý konec žebříčku. Příkladem může být námi recenzovaná Operation Blockade, která u nás i přes velké snažení dvou redaktorů, kteří úmorně (někdy i dvacet čtyři hodin denně - poznámka Šotek) hledali nějaké pozitivní prky (marně), nesklidila veliké ovace. Nyní přichází další, na první pohled dobře vypadající hra. Uvidíme jak si povede v naší recenzi.

Příběh hry je zasazen do blízké budoucnosti. Lidé přišli téměř o všechny zdroje tolik potřebných surovin, a proto začali pomaličku osidlovat jiné planety. Jednou z prvních takových byl Mars. Brzy na něm vyrostly velké těžební doly (za předpokladu, že se dá růst do země) a také nejrůznější základny od vojenských po počítačové. Mars je však poměrně neobyvatelnou planetou, která na druhou stranu skýtá mnoho vzácných surovin. Proto se lidé vrátili domů a celý systém na Marsu řídili ze Země pomocí počítačů a robotů. Jenže ten jako by byl zakletý. Počítače nečekaně vypadávaly a velmi často se objevovaly závažné poruchy. To trvalo až do dne, kdy lidé s Marsem ztratili veškerý kontakt. Poslední, co bylo vidět, bylo napadení základen jakýmisi cyborgy. Aby toho nebylo málo, informace získané od průzkumných robotů uváděly přítomnost neznámých budov. V tuto chvíli se na scéně objevujete vy jakožto velitel skupiny, která má na starosti objasnění a vyřešení situace.

Za zmínku stojí velice laxně udělané intro. Letíte na Mars a z dlouhé chvíle se díváte celou dobu z okna na hvězdy. Příběh je zde vyprávěn formou titulků, které běží ve spodním rohu obrazovky. Lepší intro mají i poslední ročníky série NHL, které jsou nejen minimálně vylepšené (o enginu ani nemluvě, ten už je kolikátý rok stejný a nikomu to, zdá se, že moc nevadí), ale svědčí to i o zájmu autorů o vylepšení této upadající hry (nejvíce by jí pomohla tvrdá konkurence jako je v případě FIFY).

Grafická stránka zde není na moc valné úrovni. Vše je děsně hranaté, chybí jakýkoliv zásah zkušeného disainéra neboť to vypadá dosti sterilně, lokace postrádají jakýkoliv estetický prvek, textury zde jsou velice jednoduché, trochu rozmázlé, žádné složité obrazce na stěnách ve stylu UT 2004 zde rozhodně nehledejte. Jediné co se mi zde líbilo, byly stíny, celkové nasvícení scény. Na Splinter Cella nebo Thiefa to samozřejmě nemá, protože je to úplně jiná kategorie her, ale na nízko rozpočtový projekt to není vůbec špatné.

Vašimi klíčovými pomocníky k dosažení cíle jsou roboti, které můžete ovládat sérií příkazu, které zaktivujete tlačítky Z, X dále tlačítky F1 - F4. Ovšem tito klíčoví (jak se píše v manuálu) pomocníci jsou vám ve většině případů na dvě věci. Nejenže mají IQ gumové panenky, ale neustále se vám při přestřelkách nabíhají před hlaveň a vy musíte stále uhýbat, abyste nějakého nezastřelili. Někdy se i stane, že vám úplně zatarasí výhled a vy nemůžete vůbec nic dělat, jenom čekat zda umřou oni nebo nepřítel. Ovšem pozitivní věc je, že se toto děje jenom v pár prvních částech hry, protože během nich vám všichni pomocníci postupně skonají a zbytek hry projdete bez nich, což osobně považuji za velké plus :-).

Pomocí interface můžete přikazovat robotům, do jakých formací se mají řadit. Což je pěkné, ale naprosto zbytečné, pokud nastane nějaký konflikt, roboti se stejně této formace nedrží, nabíhají si většinou navzájem před zbraně a provádí další naprosto nelogické věci. Je radost se na ně dívat. Nepřátele zde také nejsou nějak zvlášť chytří, tvůrci se zřejmě zaměřili více na kvantitu než na kvalitu. Jsou to tupí roboti ala Will Rock, kteří mají jeden cíl, zabít vás. Ovšem zde smrtí nic nekončí. Pokud takové monstrum zabijete, vyklube se z něho duch, který pokračuje v již započaté práci svého předchůdce. Osobně toto považuji za velice dobrý nápad, který se bohužel nesetkal s moc dobrým zpracováním, škoda.

»Nízká kvalita obrázků není způsobena komprimací, takhle hra skutečně vypadá!«

Poznámka redakce

 

Dalším velkým mínusem je zde uboze malá rozmanitost nepřátel. Po celou dobu hraní jsem narazil asi přibližně na 6 druhů nepřátel (bosové, duchové, a pár druhů robotů) což je dost málo. Už i v Golden Axovi jich bylo více.

Zbraně jsou další částí hry. Zde se nesetkáme s klasickým provedením, ale protože se jedná o cyborgy, udělali zde autoři zbraně ve formě jakýsi nástavců. Postupně si na ruku nasadíte brokovnici, granátomet, raketomet, rotační kulomet. Ze začátku mi to přišlo zvláštní, hlavně animačka mě přišla trochu směšná. Robot si vytáhne ruku, pardon zbraň, položí ji kdo ví kam a za chvíli si opět nasadí tu samou trošičku, nepatrně pozměněnou věc opět na ruku - ehm pahýl. Ale potom jsem nad tím mávnul rukou a řekl jsem si originální, ale trapný.

 

Hudební doprovod zde opět není nějak dobrý. V první misi se stále dokola opakuje asi deseti sekundová techno smyčka, která vás za chvíli začne tak iritovat, že si hudbu pro jistotu v menu ztumíte nadobro. Zvuky zbraní jsou zde naprosto stejné, ať už se jedná o kulomet, brokovnici či rotačňák. Ostatní zvuky zde jsou na budgetovou hru docela dobré. Podpora prostorového zvuku (EAX, 5.1) zde není vůbec žádná což je v dnešní době velikáááááááánské mínus. Takové hry by ani neměli vycházet.

Hra obsahuje i multiplayer, ale neznám šílence, který by ho po odehrání singlplayeru hrál. Na trhu jsou kvalitnější tituly jako Unreal Tournament 2004, Quake 3, Battlefield 1942 + Vietnam, Call of Duty, Far Cry nebo free modifikace Counter Strike, Day of Defeat či Desert Combat., které mají velice dobře zvládnutý multiplayer. Já vím, kromě free modifikací jsou to hry většinou jiné kategorie, ale zde se na to nebere žádný ohled. Buď je hra zábavná nebo ne. Buď prorazí nebo upadne v zapomnění, jako v případě této pokulhávající gamesy.

Jediné co mohu na hře pochválit je česká lokalizace, i když není úplně bez chyb, je zde to nejlepší, co hra může nabídnout. Na závěr mohu jen smutně dodat, že se tu nebudete skoro vůbec bavit. Už i Operation Blockade byla zábavnější a to je co říct. Kvůli velkému množství kvalitních freeware her nevidím jediný důvod proč si tento budget koupit. Další zbytečně vyhozený peníze, (kdybych to jen věděl - alespoň, že teď to víte vy).


« Autor článku »

Pat


Tématické články:

Ostatní budgetové hry: Serious Sam: The Second Encouter, Gore, Operation Blockade, Will Rock a další


« QuickBoX »


Pohled do budoucna ...

Ne. Pokračování se neplánuje. A není se čemu divit.


Hru doporučujeme těm, kteří ...

mají rádi Mars a všechny Doomy už desetkrát dohrály. I když těm by možná mohlo přijít zábavnější čučet na hvězdnou oblohu.

Modifikovatelnost:

Žádná

Multiplayer:

Ano, ale je to opravdu důležité?
 
Hrací doba:

kolem 20 hodin

RUB/LÍC

Grafika: 2/8
Zvuky: 2/8
Hratelnost: 2/8
Příběh: 3/8
Invence: 1/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

 

 Nasvícení scény a profesionální lokalizace

 

-
 
Vše ostatní ...

To znamená, že:

March! není špatná hra, jenom strašně vypadá a podobně se hraje ... jenak je to vcelku Áčkový titul :-)

Lokalizace:

Profesionální, bez dabigu.