Která hra se může pochlubit takovou historií jako Princ of Persia. Poprvé jsme do orientální říše mohli zavítat v roce 1989. Po velikém úspěchu, nemohlo přijít nic jiného než jeho pokračování. Stalo se tak v roce 1993. Není těžké zjistit proč se oba díly zapsali tlustou čarou do herní síně slávy. Kromě výborné hratelnosti a revolučního nápadu, byly velice detailně zpracovány a jako třešnička na dortu byla atmosféra, která vás nenechala ani na chvíli vydechnout.

Po dlouhé odmlce následoval třetí díl který měl mimo jiné stařičkou legendu obléci do třetího rozměru. Bohužel hra se jenom svezla na velmi hypovaném třetím rozměru a propadla jak u hráčů tak i u novinářů, který si od ní velmi slibovali. Vývojáři vědomi si své chyby vydávají další díl s podtitulem Sands of Time ve kterém chtějí vše napravit a vrátit princovi zašlý lesk a slávu. Podaří se jím to?

 

 

Příběh nás opět zavede do pradávné legendární Perské říše, kde se staneme svědky příběhu, který se odehrál před mnoha, mnoha lety. Princ, při obléhání paláce získá pro svého otce, vládce Persie vzácnou dýku - dýku času.  Při rozmluvě z otcem vstoupí do místnosti vezír a požádá prince aby dýku času vložil do přesýpacích hodin a získal tak poklad nesmírné ceny. I přes velké protesty Maháradžovy dcery Farah princ uposlechne vezíra a učiní, co žádá.

Po vložení kouzelné dýky do hodin se vzduje silný vítr a kouzelný písek v hodinách rozfouká po paláci, všechny stráže promění v ohavné stvůry podléhající zlému vezírovy.

Aby toho nebylo málo, napadli Farah vezírovy stoupenci, kteří touží po její smrti. Princ připraven Farah bránit vytahuje dýku z hodin a utíká ji na pomoc. Při velkém souboji, kde život nehraje velkou roli, odnášejí ptáci hodiny na nejvyšší věž v paláci.  Princovi nezbývá nic jiného než je najít a vložit zpět dýku do hodin, aby napravil vše co způsobil. A tady začíná strastiplná cesta plná nástrah.

 

Během hraní se nedočkáte žádných pomocných úkolů, které mají nějak zvrátit či zdramatizovat průběh celé hry. Hlavní úkol je již daný a zbytek hry strávíte jeho dosažením.

 

První věc která vás zaujme je netradičně zpracovaný tutoriál, který vás provede ovládáním.

Autoři zde chytře zakomponovali probíhající bitvu, která vám nejenže připraví pár překážek, ale zcela eliminuje pocit nudy, který se často objevuje při jiných tutoriálech.

Ovšem nikdy nezjistíte, kdy nebo kde vlastně skončí, neboť tutoriál zde autoři zakomponovali do prvních misí hry, což považuji za velmi dobrý nápad.

 

 

Co nás hráče ihned dokáže potěšit je grafické zpracování. Velmi dobře je zde zpracována souhra světel a stínu. Interiéry trochu postrádají „ruku dizajnéra“, neboť se ve většině polorozpadlých místností musíme spokojit s postelí a s pár okrasnými keři. Exteriéry vypadají naopak slušně, ale i zde by se dalo pár věcí vytknout. Modelům postav (kromě prince a Farah) by neškodilo pár poligonů navíc, protože vypadají tak trochu divně, možná je to daný tím, že se z nich stali ohavné stvůry podléhající zlému vezírovy.  Naopak hru oživují úžasné animace postav, které při soubojích, běhání, skákání působí naprosto věrohodně.

Ale co zde nejvíce oceníte je krásné skloubení barev s okolní architekturou díky níž si skutečně připadáte jako v pohádce. Písek třpytící se ve svitu měsíce vypadá naprosto úžasně.  

 

Ovládání by se vám mohlo zdát troch složité, neboť princ je učiněný akrobat. Ale nenechte se zmást, neboť hru vyvíjela firma Ubisoft, dočkáme se zde známého jednoduchého ovládání ze Splinter Cella.

 

Ovšem nic není dokonalé a i zde se najdou nějaké ty nesrovnalosti. První výtku by jsem měl k ovládání, které se mění podle pohledu kamery, takže se vám snadno může stát, že při skoku reflexivně zmáčknete špatnou klávesu a spadnete dolů.

Pohled kamery by si také zasloužil ještě trochu seřídit. I když se snaží vám nabídnout ten „nej“ pohled většinou se jí to nedaří. Často se dostanete do situace kdy je postavička zabírána z takové dálky, že jí stěží rozpoznáte a nebo vám výhled znepříjemňuje nějaká estetická okrasa, nejčastěji prapor. Ovšem autoři nám zde zanechali možnost měnit si manuálně nastavení kamery, což trochu kompenzuje daný problém. Ovšem pokud  vám při nějakém vydatném souboji (zvláště v druhé půli hry to stojí za to) kamera sjede za sloup a vy nic nevidíte je docela záhul bojovat, měnit pohled kamery a šťastně dorazit dalšímu plamenu.

 

Ovládání je zde řešeno již zmíněnými tzv. checkpointy, které mají podobu plamenu vycházejícího ze země. Pokud do nějakého vstoupíte, proběhne vám v mysli malý obrázek toho co jste již prožili a hra se vás zeptá zda chcete hru uložit. Dále tu nalezneme ukládací místa, které se z železnou pravidelností objevují po nějakém zápase.

Kolikrát se vám však stane, že po vstupu na určený bod se spustí in game animace, která vám sama ukáže další postup a kýžený save bod.

Pořád ale platí, pokud hru ukončíte před nějakým checkpointem, zobrazíte se na posledním uloženém místě a půjdete to příště celé znovu.

 

Hudba zde hraje pouze při soubojích, filmečcích a jiných předem určených místech, kde vám jde většinou o krk. Většinou se jedná o lehčí rockovou hudbu, kterou v zápalu boje kolikrát ani nevnímáte.I když se ve hře moc nemluví, je velká škoda, že nejdou zapnout titulky.

Zvuky, které slyšíte jsou excelentně zpracovány. Princovo vzdychání, řinčení mečů při soubojích a i při různých akrobatických tricích zní výborně.

 

Zbraní moc na výběr nemáte. Jeden meč a dýku času. Pokud si myslíte, že takhle nemáte šanci jste na velikém omylu. Pár výpadů nebo přeskočení protivníka ukáže kdo je tady pánem.

Taky se vám občas stane, že vás protivník při pokusu přeskočit ho srazí k zemi, tady jak jsem záhy zjistil, že odražení od zdi přímo proti nim je znatelně poškodí. A nebo do nich prostě jenom píchejte dýkou, čímž zbělají a na malou chvíli máte méně práce. Nepřátelé zde jsou velice různorodí což je velice dobře, neboť souboje se tak po určité době nestanou stereotypním mácháním mečem.

 

Právě s onou dýkou se pojí několik zvláštních princových dovedností. Mimo vysávání zrnek písku z nemrtvých nepřátel a vydatné podpory při boji vám umožňuje matrixovsky zpomalovat čas, díky kterému často vyváznete z velmi svízelných situací. Dále však dokáže vrátit čas o několik sekund zpět, pokud špatně skočíte nebo vytuhnete při souboji, můžete svou chybu tímto snadno napravit. Bohužel vrátit můžete jen několik sekund, takže dlouho neotálejte, neboť by jste mohli také pěkně narazit. Ostatně toho využil i při závěrečné animaci princ, který „nedopatřením“ políbil princeznu, které se to moc nelíbilo.   

Na závěr mohu jen dodat že Sands of Time je důstojné pokračování a navrací princi zašlou slávu. I přes jeho problémy se jedná o velkolepou hru, podle které se určitě v nejbližší době začne natáčet nějaký film, poslední dobou se to stává velkým fenoménem.

 Pokud si zvyknete na ovládání a pohyb kamery zažijete unikátní dobrodružství, které vás na dlouhou dobu nenechá vlažnými.

Pokud máte rádi pokračování, mám pro vás radostnou zprávu, v době kdy budete číst tyto řádky, vězte že autoři připravují další pokračování a mě nezbývá než konstatovat:

 

  LEGENDA STÁLE ŽIJE, HURÁ

 

 

« Autor článku »

Pat

 


Tématické články:

 Kdesi hluboko v rubrice retro byste nalezli recenze na první i druhý díl Prince z Persie od Lorda Abaka. Mezi žánrově podobné hry bychom mohli zařadit i Golden Axe a samozřejmě i vcelku podařený plagiát prvních dvou dílů série Aladina.
 


« QuickBoX »


Vývojářské studio:

Ubi Soft

Ubi Soft je starým harcovníkem na poli distribuce her, do samotného dění vývoje her se však začíná dostávat až v poslední době. A jde mu to.

 
Pohled do budoucna ...

 To si piště, že pokračování bude a nebude to trvat dlouho.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

mají rádi hezkou podívanou a nenáročnou hratelnost.


Modifikovatelnost:

NE

Multiplayer:

NE


Hrací doba:

cca 30 hodin


RUB/LÍC

Grafika: 8/8
Zvuky: 7/8
Hratelnost: 6/8
Příběh: 4/8
Invence: 5/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

Grafika, zvuky, občas vtipné situace

 

-


Ovládání, pohled kamery


To znamená, že:

Pokud máte doma nabušenou mašinu s high-endovou grafickou kartou, budete si opravdu užívat 

 
Lokalizace:

Profesionální včetně dabingu někdy na podzim