Tajný agent ve službách vlády

 

Námět na tuto skvělou věc nemá na svědomí nikdo jiný než celosvětově uznávaný Tom Clancy. Téměř každá jeho vydaná knížka se stala bestsellerem a mnohým z nich dostalo té pocty být ztvárněny i jako počítačové hry. Z minulosti by jsme si mohli připomenout Raibow Six, kde jste ovládali speciální jednotku, která bojovala proti teroristům, osvobozovali rukojmí a plnily nerůznější úkoly. I přes velkou taktickou náročnost, si hra pro svůj atraktivní námět a velkou realističnost našla své místo na nejednom computeru a vysloužila si další pokračování v podobě datadisku Eagle Watch. Rok poté vychází další plnohodnotné pokračování s podtitulem Rouge Spear, kterou po roce doplnil opět datadisk, Urban Operations. Počátkem letošního roku se na naše monitory dostala další taktická věc Raven Shield. Ač to byli hry dobré, byli pro většinu hráčské obce velice  náročné. Toho si všimli i vývojáři a větší změny jste si mohli všimnout v posledním zmíněném, Raven Shildu, kde jste si mohli vybrat buď tradiční taktickou akci a nebo méně taktického bratříčka v podobě čisté akce. Opravdový krok v náročnosti a přiblížení většímu hráčskému publiku, jsme zažili v stealth akci Splinter Cell.

Hra se odehrává v ne přiliž vzdálené budoucnosti, v roce 2004. Jste tajný agent (ani raději neuvedu které organizace) Sam Fischer, starý harcovník, který už má za sebou stovky tajných akcí.

Jednoho krásného dne si vás zavolá plukovník Lambert a sdělí vám, že má pro vás delikátní úkol. Musíte najít dva zmizelé tajné agenty operující v Gruzii. Vám nezbývá nic jiného než si sbalit pár důležitých věcí jako např. spodní prádlo a kartáček na zuby a vyrazit do Gruzie. Po pár hodinách se už spokojeně procházíte po ulicích  T´bilisi. No procházíte, spíš plížíte aby vás přece nikdo neviděl. Při hledání dvou zmizelých agentů se dozvídáte, že se zde připravuje něco velikého, co má otřást celým státem. Vše se to tak divně motá kolem Gruzinského prezidenta Kombayna Nikoladze, postupem času zjistíte že svou roli zde hraje i ruská mafie. Ale více vám už neprozradím, pokud chcete vědět jak to vše dopadne, zahrajte si Splinter Cella, zklamáni určitě nebudete.

Po stránce vizuální vám hra nabídne výbornou hru světel a stínů. Každičký předmět zde hází přesný stín, který se dá v mnoha případech využít i ve svůj prospěch. Např. již z dálky podle stínu a někdy i zvuků (podle toho na jakém je povrchu) se dá poznat přicházející stráž, kterou, jako správný agent, musíte neslyšně odstranit. Někdy to také může být i velmi zrádné, protože vás podle něho mohou odhalit nepřátelé a spustit poplach, což není zvláště moc dobré v misích, kdy nesmíte zabít žádného člověka a nebo vyvolat alarm. Ale aby  jste věděli jak dobře jste maskováni, zabudovali autoři do hry tzv. „měřič viditelnosti“, který je umístněn v pravém dolním růžku a není to nic jiného, než starý dobrý indikátor schování ve stínu, který známe z Thiefa. Pokud se nacházíte v prvním políčku, jste relativně v pohodě a nikdo by si vás neměl všimnout, ale vše je  vzájemně provázané mezi sebou, tak pokud se budete pohybovat jak slon v porcelánu, mohu vám garantovat, že vás ani to první políčko nezachrání. 

Jako základ zde byl použit Unreal engine, což samo o sobě naznačuje, že hra se bude tvářit velmi přítulně. V Ubisoftu k tomu přidali ještě pár svých vychytávek a vznikla tak skvělá podívaná, za kterou by se v mnoha ohledech nemusel stydět ani již dlouho hypovaný DOOM III.

Po vizuální stránce nemůže následovat nic jiného než krátké zhodnocení zvukové stránky této hry. Ani zde hra nepokulhává, spíše naopak. Velmi dobře je zde odlišen pohyb na nejrůznějších površích. Zatímco na trávě můžete s klidným srdcem přidat do kroku, na štěrku musíte našlapovat velmi, velmi pomalu a modlit se aby jste se náhodou neprozradili. Pokud stráže budou mít jakékoliv pochyby, hra vás na ně upozorní dlouhým basovým tonem, který ještě více podkreslí již už tak hustou atmosféru. Ještě doplním, že každičký pohyb, akce, kterou ve hře uděláte, má svůj specifický zvuk.  Pokud máte lepší zvukovou kartu  jako např. Audigy 2 a reproduktory např. Genius Home Theater 5.1 Deluxe zapnete si ve hře EAX efekty a vytočíte trochu doprava volume, mohu vám zaručit, že budete mít pocit jako by jste za tím keřem stáli vy a ne Sam Fischer. Ten pocit opravdu stojí za to.

Ovládání musím opět jenom pochválit. Na to kolik speciálních pohybů Sam umí si vystačíte s pár klávesami. Zprvu jsem s ním měl menší potíže, ale během první mise se mi totálně vpilo do krve a mohu ho označit za jedno z nejlépe vyřešených ovládání, které jsem kdy viděl. Kamera je od vás vzdálená tak akorát a nikdy vám nepřekáží v průběhu hry a  mimo to ještě dovoluje koukat za roh, což pro mě bylo v určitých okamžicích životně důležité. Pohybovat se zde můžete dvěma způsoby, normálně a nebo použít správné špiónské přikrčení, které vypadá velmi efektně. Rychlost chůze si můžete nastavit na kolečku myši. Je výborné, že jde během chvilky lze přejít z pomalé chůze do rychlého běhu a naopak. Pokud nevíte k čemu je to dobré, vše poznáte až se před vámi nečekaně vynoří hlídač a nebo se vyskytne výborná šance přeběhnout aniž  by jste byl u toho viděn. V těchto situacích poznáte jaký je to přepych mít na myši scrolovací kolečko. Vše jde nastavit také na klávesnici, ale není to samozřejmě tak pohodlné, jako na myši.

Jak jsem již v úvodu předchozího  odstavce zmínil Sam Fischer umí plno speciálních pohybů, které vám velice pomohou a velmi často zpestří i samotnou hru. Nejvíce používanější pohyby vás naučí úvodní tutoriál, ale na ty promakanější musíte už hold přijít sami.

Co by jsem to byl za recenzenta, kdybych vám nesdělil na co se můžete těšit. Sam jakožto správný tajný agent umí lézt po všech druzích plotů nevyjímaje živých a slaňovat. Pokud se v podřepu přitisknete ve tmě ke zdi, pokud o vás nepřítel zrovna nezakopne jste absolutně neviditelný. Můžete také ručkovat po okapech, trubkách a máte na výběr zda budete po dvou  a nebo dáte přednost lezení po všech čtyřech. Jako nejlepší se mi zdá pohyb u kterého vyskočí v úzké uličce, zapře se nohama a v této poloze může likvidovat nic netušící nepřátelé. Ač je to pohyb velmi efektně udělaný, moc příležitostí k použití mít nebudete. Já osobně jsem raději většinou dával přednost ověřeným způsobům zneškodnění.

Umělá inteligence nepřátel je taková rozporuplná. Nepřátelé reagují na jakýkoliv šelest, pohyb a zdá se že i slovo tým jim není cizí. Trochu divné je, že nezmění délku a trasu obchůzky ani po jasně viditelném úbytku hlídačů. Ovšem po absolvování posledních misí mi to jako nějaké velké mínus nepřijde. Kdyby se měli chovat absolutně realisticky, tak by jsme si moc nezahráli a mnoho z nás by zjistilo, že by jsme se jako tajní agenti asi neuživili. Celkově hodnotím AI jako vyšší průměr.

Každý tajný agent musí mít nějaký ten arzenál. V tomto případě do počtu zbraní není velký. Skládá se z ruční zbraně s tlumičem a útočnou pušku opět z tlumičem. Ovšem v možnostech využití se vyrovná jakékoliv jinému arzenálu. Již zmíněná útočná puška má vcelku velké množství využití jako např. jako elektrickou výbojku, která po zásahu oběť omráčí. Gumový kroužek, který po zásahu nepřítele na chvíli pořádně rozhodí, statickou kameru se zoomem a širokým úhlem natočení atd. Pokud vám i tento menší výčet zbraní nestačí je tu i možnost sebrat povalující plechovku od piva a prostě ji vyhodit na vámi určené místo. Nepřátelé odejdou obhlídnout situaci a vy můžete v klidu pokračovat dál, jak prosté.

I když se Splinter Cell zdá hardwarově náročnou hrou, není tomu tak. Já osobně jsem ho plynule rozchodil s nastaveným 3D zvukem a EAX efekty s nejlepšími grafickými detaily v rozlišení 800x600 na Athlonu 2000XP s 512 MB RAM a GeForce 3 Ti 128 MB DDR RAM. Pat má Durona 900 MHz a také si ho v pohodě zahrál, jenže detaily byli nic moc.

Pokud by jsem ho měl závěrem zhodnotit, musím pochválit již zmiňovanou výbornou hru světel a stínů, vynikající atmosféru, technické zpracování, AI protivníků není špatné, příběh který vás okamžitě uchvátí a nepustí dokud si hru celou nezahrajete. Je to ta nejlepší stealth akce poslední doby a jeden z jasných adeptů na hru roku, co myslíte?? 

  

 



 

 

 

« Autor článku »

Pat

 


Tématické články:
 

Na našich stránkách si můžete bez mrknutí oka přečíst recenzi  také na krapet staršího předchůdce Thief: The Dark Project


« QuickBoX »


Vývojářské studio:
Ubi Soft

 
Ubi Soft se pomalu stává herní legendou, přestože se na výrobě her nepodílí dlouho, mezi jeho největší hity poslední doby patří  Prince of Persia

 

 
Pohled do budoucna ...

Takto dobrá hra se jistě dočká nějakého toho pokračování.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

mají rádi tento herní žánr.


Modifikovatelnost:
 
NE

 
Multiplayer:

škoda, že není
 
 
Hrací doba:

cca 15 hodin


RUB/LÍC

Grafika: 7/8
Zvuky: 7/8
Hratelnost: 7/8
Příběh: 6/8
Invence: 5/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+
 

Výborná grafika, příběh, ozvučení, HW nároky

-


AI, pro začátečníka docela těžké


To znamená, že:

Splinter Cell je hra, která tu dlouhou dobu chyběla. Pokud se vám líbil stařičký Thief, nemáte o čem přemýšlet.

 
Lokalizace:

Amatérská www.cestiny.cz