Osud lidstva záleží jen na vás, co s tím uděláte, Same ?

Každá hra, která dokáže zaujmout velké procento hráčské populace si zaslouží pokračování.

Ano, ano i taková pecka jakou je Serious Sam se dočkala svého pokračování s označením jak již název napovídá The Second Encounter. Sam je, jak už jsme v prvním díle poznali, velký drsňák, který se před ničím nezalekne a dokáže se probít z jakékoliv šlamastiky. Opět je tu a připraven pro lidstvo položit svůj drahocenný život. Za to ho všichni obdivujme, že?

 

Příběh

Ocitáme se v dvacátém druhém století a lidstvo je na pokraji záhuby. Jediný člověk, který tuto katastrofu dokáže odvrátit je Sam ‘Serious’ Stone, nejudatnější člověk na světě. Pomocí artefaktu-časového zámku se teleportuje do Dayr-el-Bahri, do země kde stál chrám Hatshepsut, kde Sam svedl bitvu s největším a zároveň nejoblíbenějším Mentálovým přisluhovačem Vgh-Zan III. Po dlouhé a krvavé bitvě Sam vyhrává. Objevil zde také stopy Sirianské civilizace. Okamžitě se teleportuje na svou loď a vydává se na planetu Sírius. Bohužel jeho vesmírný koráb krádce po startu havaroval po srážce s neznáním objektem a Sam se ocitá pro změnu v Jížní Americe.

Ve dvanácti celkem obsáhlých misích rozdělených do třech různých prostředí poznáme mimo jiné již zaniklé civilizace Inků a Mayů.

 

Jak pak to asi vypadá?

Pokud vás zajímá jak si stojí Serious Sam po grafické stránce, tak vás musím jenom potěšit. Toto se povedlo vývojářům z Croteamu na jedničku. Textury jsou výrazné, celý engine působí nejen zcela profesionálně, ale nabízí spoustu vychytávek. Nejvíce se mi líbili stromy, do kterých střílíte-li samopalem padá pouze listí, pokud však použijete granátomet, opadají větve a zůstane holý pahýl a pokud vám to nestačí a vystřelíte ještě jednou, ustřelíte i ten zmiňovaný pahýl. Na první pohled vás zcela jistě uchvátí překrásné grafické efekty, které jsou úplnou pastvou pro oči. Já jsem se jich osobně dost dlouho nemohl nabažit, jsou vážně úchvatné. Také můžete na monitoru velice často spatřit kulaté odlesky od slunce, které známe z GTA: Vice City. Velice se mi také líbila pasáž, kdy byla místo podlahy jakási trampolína a všechny potvory lítaly vysoko do vzduchu. Pokud jste takto sestřelili sebevraha krásně se rozprskl, prostě paráda.  

 

Zvuk

Po zvukové stránce také hra nějak nepokulhává. Jde jasně rozeznat, kde se právě nacházíte.

Pokud jste ve velké místnosti zvuk se krásně rozléhá, někdy jsem měl pocit že slyším i ozvěnu. Také dusot např. kopit je jiný venku než uvnitř v místnostech. Škoda, že autoři nezakomponovali podporu 5.1, hra by se stala zajímavější.

Hudba která tvoří zvukovou kulisu jasně dává najevo co v nejbližších sekundách můžete očekávat. Pokud hraje poklidně, potichu nemusíme mít z nepřátel strach, ale jakmile překročíte tu pomyslnou čáru, uslyšíte jak nabývá na obrátkách, mráz vám začíná lézt po zádech, tak to je ten nejlepší čas vytáhnout pořádnou zbraň a začít kosit ty desítky nepřátel, které se na vás valí.   

 

Nepřátelé

Nepřátel je tu spoustu. Např se setkáte s býkem, kostlivci, lávový golemem, (to my připomíná finálový level ve Quake I, kde jste měli za úkol zneškodnit ho dvěmi tyčemi, který jste museli aktivovat co nejkratším čase, pokud se to povedlo, tyče vydali elektrický náboj, který mu sebral značnou část života.)maník s motorovou pilou, bezhlavý raketometník(pro jistotu si ale hlavu nosí v ruce), sebevrah, ještěři, ryby atd. výčet je opravdu velký a pestrý, však uvidíte.

Inteligence moc nepobrali. Je vidět, že autoři dávali raději přednost kvantitě, než kvalitě. Na druhou stranu je to „ta kvantita“ co dělá tu hru tak zábavnou. Na  osmdesát procent se vyhnete zásahu tím že se budete pořád pohybovat, třeba už tím že budete stále chodit dokolečka. Proč? Zkuste to a sami uvidíte.

 

Vcházíte do prázdné arény. Všude je ticho a klid. Nedojdete ani do půlky a už slyšíte jak se hudba začíná zesilovat. V dáli se ozývá hřmoucí dusot kopit a řev sebevrahů. Během chvíle vidíte stovky  nepřátel, jak se na vás hrnou ze všech stran. Vytahujete rotačňák a v tu chvíli začíná smrtonosná kalba v niž vyhrát může jenom jeden.

 

Zbraně

Hra nabízí velké množství zbraní. Setkáte se např. s brokovnicí ať už dvoj či jednohlavňovou, rotačňákem, plamenometem, samopalem, sniperkou, koltem, určitě nepohrdnete ani dělem, které se zvláště hodí na býky a jím podobnou havěť. 

Dále tu jsou k mání tzv. Serious poškození, které jsou velice efektivní, neboť dokáží způsobit u nepřátel větší škody a dříve je umlčet. Nesmíme ani zapomenout na Serious boty, které znatelně zrychlí vaši chůzi, ovšem na velmi krátkou dobu. Tyto obuvy se ve hře vyskytuje velice málo, tak mějte oči na šťopkáchať  jich co nejvíce objevíte.

 

Nápady

Aby nám hru autoři hru trošičku zpestřili, zakomponovali do ní různé vychytávky.

Namátkou se setkáte s pohybující se nebo dokonale hladkou podlahou, kde zastavit nejni žádná hračka, dále na vás čeká místnost, kde vás to bude stále přitahovat na jednu stranu a aby nám to nepřipadalo tak bezúčelný, jsou po stranách smrtonosné bodce potřísněné krví nebo budete mít za úkol vyťukat skákáním určité slovo a pokud skočíte vedle, posune se  směrem k vám strop na kterým jsou opět zakrvavěné bodce, padající strop ve kterém jsou záchrané otvory, pokud to do nich nestihnete, bude z vás velká pizza, pohybující se sloupy, které nemají nad nikým smilování atd. Takovýchto vychytávej je ve hře zakomponováno přehršel a můžu vám zaručit, že si stým užijete spoustu legrace.

 

Hratelnost

Hra je velice lineární, prakticky není šance se zaseknout. Celou hru ještě zjednodušují animace, které běží před každou misí, ukazují důležitá místa a také naznačují kudy by jste se měli ubírat. Během hry se vám na obrazovce zobrazuje malá obálka, která skrývá popisy nepřátel s kterými se během chvíle budete mít tu čest, setkat se osobně. Závěrem bych už jenom dodal, že hra je brutálně dobře hratelná a zábavná a ze sniperkou jdou dělat takové věci, které v jiných hrách určitě neuvidíte.

 

Multiplayer

Multiplayer je zde skvělým doplňkem. Žádné notoricky známé módy jako Capture the Flag, Bombing Run… (samozřejmě kromě deatchmatche) zde nečekejte. Ba naopak zde přibyl jeden dobrý mód, který by neměl chybět v žádné akční hře. Je to možnost zahrát si singl player ve více hráčích, v tomto případě až v šestnácti lidech. Vřele doporučuji si tento mód zkusit, zvláště v posledních misích je to hukot. Tak velký počet a druhů nepřátel snad v žádné jiné hře už neuvidíte. Dokonce, ani jsme tomu nechtěli věřit, se nám naše nadupané mašinky v některých sekvencích znatelně sekaly. Já mám Athlona 2000 XP, 512 MB RAM, GeForce 3 Ti 200 a Mat má Durona 900, 256 MBRAM, GeForce FX 9200. Toho sami usoudíte, že to byl slušný nášup nepřátel, když doporučená konfigurace u Serious Sama je u Serious Sama je P 800 MHz, 256 MB RAM.
 

Dále se zde setkáte s klasickým deathmatchem a to ve dvou neklasických variantách. První varianta je fragmatch kde máte za úkol ve vámi zvoleném čase nasbírat požadovaný počet fragů a druhá varianta je scorematch, zde musíte v časovém limitu dosáhnout určitého score.

 

Modifikace

Málokdo to ví, že Serious Sam je velice dobře modifikovatelnou hrou, jako je kupříkladu Half-Life. K samotné hře je i jeden, podle autorů „nejlepší mód“ přibalen. Po zpuštění zjistíte, že přidává do hry nové zbraně a jiné zábavné prvky jako je např. malá gravitace, které zaručují další hodiny zábavy navíc. Pokud jste již celého Sama už bezpočetně krát dohráli a znáte ho jak „své boty“ je pro vás tato modifikace jako ušitá.    

 

Závěr

Serious Sam je hrou, kterou si zahraje každý, komu nevadí kosit desítky tupích nepřátel a nebo se chce po těžkém dni odreagovat zábavnou hrou u které se nemusí moc přemýšlet. Každopádně i když se jedná o budgetový titul, dokáže hra upoutat nejen dokonalým grafickým zpracováním ale i dobrou hratelností a velkým množstvím nápadů.

Serious Sam jasně dokazuje, že i mezi „béčkovými“ tituly se najdou výjimky, který by mohly směle konkurovat „áčkovým“ titulům.

  

 



 

 

 

« Autor článku »

Pat

 


Tématické články:
 
 


« QuickBoX »


Vývojářské studio:
Croteam

 
Toto studio se již trochu proslavilo prvním dílem, ovšem osudný zvrat nastal až u tohoto druhého dílu, kde mu neváhali renomované herní časopisy dávat vysoká hodnocení.

 

 
Pohled do budoucna ...

Pokračování se již chystá, ovšem už se nebude prodávat za budgetovou cenu jako doposud, ale za cenu AAA hry. Škoda.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

mají rádi tento herní žánr.


Modifikovatelnost:
 
ANO

 
Multiplayer:

Ano, dokonce i kooperace
 
Hrací doba:

cca 10 hodin


RUB/LÍC

Grafika: 7/8
Zvuky: 7/8
Hratelnost: 7/8
Příběh: 6/8
Invence: 5/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+
 

Výborná grafika, zábava, ozvučení, HW nároky, budgetová cena

-


krátké


To znamená, že:

tuto hru si musí zahrát každý, protože když dokázala upoutat redakčního kolegu Mata, který nemá akce zrovna v lásce, bavit se u ní bude každý.

 
Lokalizace:

Amatérská www.cestiny.cz