New round starts in 5..4..3..2..1.. First blood ... haed shoot!

Smrtonosná nereálná turnajová historie začala roku 1999, kdy vyšel první Unreal Tournament. Reakce na něj skvěle vystihuje příklad recenzí v jednom nejmenovaném herním časopisu jménem Score (tak to dopadá, když se člověk zaplete do řečnických klišé). Quake III Aréna, který byl recenzován v tomtéž čísle jako UT dostal o tři procenta více (94% a 91%). A třikrát více prostoru na recenzi. Jinak řečeno, mělo se za to, že UT je dobrá hra, ale hrál ji málokdo. Pro své skalní příznivce však připravila nejedno příjemné překvapení a mnoho hodin skvělé zábavy. A pak byl ohlášen Unreal Tournament 2003, který se měl stát modlou progamingu a módařů.

Na otázku, zda se tomu tak stalo, musím odpovědět zcela jasně zřetelně a bez vytáček: Napolovic. Na teploučkých místečkách dotovaných progamingových her na velkých světových akcích se UT 2003 dlouho neohřál, ale amatérští tvůrci map, či hned celých modifikací, si přišli na své. Alespoň ty, které neodvezla sanita do nemocnice, poněvadž šok ze skvěle zpracovaného editoru a množství podpory ze strany vývojářů mohl být až infarktový. Hráči (zvláště staromilci)však "ročník" 2003 přijali s menšími rozpaky, poněvadž bořil některá zavedená unrealovská dogmata, což nám lamám, které jsme pařili dva tisíce trojku jakožto první díl série, vůbec nevadilo. Skvěl jsme se bavily i tak. A možná, že právě proto ...

Intra aneb UT 2003 vs. 2004

Intro UT 2003 se zaměřilo hlavně na vytvoření správné předzápasové atmosféry. Dva týmy nastupují k zápasu o titul, fanoušci šílí, šampióni se předvádějí, komentátor suše vtipkuje a ... ale co to ... agresivní George se podívá na svého fanouška, který se mu postavil do cesty, jak na něj pěje ódy, a pošle ho balistickou křivkou zpět do publika. To bude zápas! 

Úvodní filmeček UT 2004 se vrací ke kořenům série. Zobrazuje několik střetů různých ras, na kterých jasně demonstruje jejich přednosti (které se ve hře tak markantně neprojevují). Je to sestřih povedených akčních scén, které nepostrádají švih a originalitu, ale dle mého názoru se atmosférou ani zdaleka nerovnají intru předchozího dílu.

Unreal Tournament 2004 měl hráčům přinést kompromis mezi původním Unreal Tournamentem a 2003. Aneb reklamním jazykem řečeno: "Spojovat jejich kvality a přenést spoustu inovací." My si jen ťukali na čelo a říkali si: "No jasně, to vám tak sežereme, nejsme blbý, abychom vám na tenhle starej reklamní trik s dvakrát vydanou stejnou hrou naletěli." Ťukali jsme si na čelo a šíleně se těšili, až nestoupíme do tanku.

První dojmy jsme načerpali z dema. A alespoň, co se mne týče, byly otřesné. Pro hráče navyklého asketicky upraveným položkám menu předchozího dílu se zákonitě musela titulní nabídka barevnější než Matějská pouť jevit jako hodně špatný vtip. Na náladě nepřidala ani výměna dynamické titulní melodie za cosi, co se nevyrovná ani sborovému zpěvu finalistů SperStar. Ovšem maximálně nás dostala výměna hlasu "komentátora" zápasů, který se přerodil z hromového basu na kvílející soprán. Některý pařánek by si mohl říci, že vše, co jsem v zatím nedokončeném odstavci uvedl, jsou problémy čistě kosmeticko akustického rázu, který neovlivňuje vlastní hratelnost. Ano, nezbývá mi než souhlasit, ale na první dojmy to vliv má a ne malý.

Když hra skutečně vyšla, první, co bylo rozebíráno, byla její grafika, která upoutá na první pohled. Na vzhled zběsilé akční střílečky se kladou poněkud jiné nároky, než na jiné druhy akcí. Každému je naprosto ukradené, jak dynamický má jeho postava stín v okamžiku, kdy se rozdělí po výbuchu rakety na několik částí, které se vydají každá jiným směrem. Nikdo nemá čas zkoumat, jak efektně se odráží předměty na vodní hladině a jak se dle zákona superpozice vlny skládají amplitudy vlnění způsobených minigunem. A to je také důvod, proč si právě s těmito aspekty autoři příliš nevyhráli. Za zlé jim to mají jen ti největší škarohlídi.

Na druhou stranu rozpohybovány jsou různé charaktery naprosto famózně. Je radost se dívat na nepřátele, jak uskakují vaším raketám, odrážejí se od stěn a dělají salta ... tedy byla by to radost, kdyby nebylo tak nechutně těžké se do nich trefit. Celkově si na grafiku mnoho lidí nestěžuje. Pragameři v honbě za co nejvyšším fps hrají stejně na minimální detaily a my ostatní jsme často rádi, že to vůbec rozchodíme.

Se vzhledem velice úzce souvisí také hardwarové nároky, které autoři slibovali navzdory vylepšení grafiky oproti předchozímu dílu snížit a dle reakcí recenzentů se jim to také povedlo. Jenže ono nepovedlo. Nevím proč jsem se ve všech kvalitních herních médiích dozvěděl o tom, jak krásně vám povalí UT 2004, přestože se UT 2003 trošku sekal. Mne v novém ročníku úplně ty samé mapy na stejných detailech běhaly o cca 10 fps pomaleji. To se však dá překousnout, trošku horší je to však s loadováním map. Větší aréna se vám může nahrávat na středně silném počítači až 90 vteřin, což je docela viditelné zvýšení oproti svému o rok staršímu bratříčkovi.

O herních módech se dočtete v tabulce hned o něco níže, takže mne nezbývá než uvést, že nově se v UT 2004 objevily vycpávkové módy Invasion a Mutant, naopak za zmínku stojí znovuzrozený Assalut, který nabízí takřka revoluční přístup. A je úplně jedno, že tahle revoluce již proběhla, nastal čas zopakování. Největší lákadlem však je dozajista Onslaught, což je ve své podstatě Battlefield 1942, akorát rychlejší, komornější a zábavnější.

Herní módy

DeathMatch, Team Deathmatch, Last Man Standing

>> Klasické zabij nebo budeš zabit, v týmové, či mírně taktické obměně

>>Oblíbené redakční mapy: TokaraForest, Phobos2, IceTomb

Capture the Flag

>> Boj o vlajku v té nejryzejší podobě, jeden z z nejklasičtějších taktických multiplayerových módů.

>>Oblíbené redakční mapy: TokaraForest, Phobos2, IceTomb

Double Domination

>> Váš tým musí obsadit oba body a udržet je deset sekund. Poté získává bod.

>>Oblíbené redakční mapy: Core, Aswan, SunTemple, Ruination

Bombing Run

>> Když máte míč, nemůžete střílet, ale doplňují se vám životy. Proběhnutí brány s míčem znamená sedm bodů pro váš tým, hození míče do nepřátelské kisny je honorováno třemi. Takový drastický fotbálek.

>>Oblíbené redakční mapy: Anubis, BridgeOfFate, TwineTombs.

Invasion

>> Se svým týmem se snažíte odolat novým a stále silnějším vlnám vetřelců.

>>Oblíbené redakční mapy: Jako v DeatMatchi

Mutant

>> Kdo prolije první krev stává se mutantem, který má všechny standardní zbraně, je takřka neviditelný a doplňují se mu životy zabíjením nepřátel, ostatní ho loví, kdo ho zabije, stává se mutantem. Looser na chvostu může zabíjet ostatní.

>>Oblíbené redakční mapy: Jako v DeatMatchi

Assault

>> Plňte úkoly dané mapy, pak se prohodíte s obránci a bráníte nepřátelům v tomtéž. Kdo je rychlejší vyhrává.

>>Oblíbené redakční mapy: RobotFactory, FallenCity, Convoy

Onslaught

>> Obsazujete postupně nepřátelské energetické uzly a braňte ty svoje. Až jich obsadíte dostatek, zničte jádro nepřítele. Tankem, vznášedlem, nebo třeba pěšky.

>>Oblíbené redakční mapy: Dawn, Crossfire, Trolan

Pro singleplayerové pařany hra nabízí dvě alternativy. Rychlou akci, kde si můžete nastavit hru dle vlastní chuti, nebo turnaj, ve kterém si projdete většinu map a módů hry, překvapivě na konci chybí Onslaught. Na začátku singeplayerové kampaně můžete shlédnout intro, kterým se zabývám v dalším rámečku. To úzce souvisí s příběhem, či lépe řečeno konceptem hry, který se navrací k původnímu Unreal Tournamentu, což znamená, že jednotlivé zápasy jsou v podstatě bitvy mezi znepřátelenými rasami, které se v daleké budoucnosti potkaly ve vesmíru. Co se mne týká, mne se více zamlouval styl 2003, kdy byl UT prezentován jako sport budoucnosti. Dle mého názoru to více odpovídá logickým souvislostem. Kampaň se vyplatí hrát už proto, že na konci se vám odemknout nové bonusové charaktery.

S požitkem z singleplayerového hraní úzce souvisí AI botů. Je jen opravdu málo her, kde bychom nenarazili na jedinou chybku umělé inteligence, UT 2004 k nim patří, dost možná i proto, že koncept hry neumožňuje stražit na boty pasti, kde bychom jejich zdravý rozum ozkoušeli. Důležité však je, že boti nepodvádí, jak se tomu občas stává v jiných hrách v zoufalé snaze zamaskovat neschopnost umělé inteligence pružně reagovat na podněty a situace. Stupňů obtížnosti je dost na to, aby si vybral svojí laťku opravdu každý. Na začátečníka nebude mít většina hráčů problémy dokončit deathmatch bez jediné smrti. Naopak na nejtěžší obtížnost se stavím botům jen v arénách, které mi opravdu jdou a pravděpodobnost mého vítězství je tak 50%   

Mnohem důležitější je však multiplayer, který nabízí v podstatě to samé jako sólová hra, ale soupeření a kooperace s živými spoluhráči všemu dává jiný rozměr. Servery na hraní UT 2004 jsou dostatečně stabilní a rychlé a téměř nikdy se vám nestane, že byste neměli s kým pařit. Hra po lanu je rovněž velice pohodlná a šíleně zábavná. A to i ve dvou, což nebývá obvyklé.

Charaktery

Další důležitou složkou každé akce je arzenál, se kterým své nepřátele i přátele (s povoleným friendly fire) kosit. Výběr zbraní je tradičně pestrý, nicméně revoluce se nekoná, všechno je již ohraná písnička základních typů zbraní - základní a nepříliš účinné (útočná puška), slabší se skrytými taktickými možnostmi (šoková puška a link gun), rychlopalné (minigun), pomalé a účinné (raketomet a flak) a klasicky sniperka, která přibyla ke slabšímu lichtning gunu z minulého dílu. Každé zbrani můžete nastavit vlastní prioritu a zaměřovač.

Nový rozměr hraní mohou dát také mutátory, jejichž význam bych nepodceňoval, kromě jiného mohou sloužit jako výborný výukový prostředek. Věřte, že po pěti hodinách strávených na Face 3 s rychlostí 150% si budete se sniperkou rozumět více než kdy předtím. Pro sniperské greenhorny se hodí mutátor Velké hlavy (apropos už jste někdy dali sniperkou Monster kill?). A řeknu vám, kdo nenahnal do mapy na duely dvacet botů a nepařil s nimi v rychlosti 300%, jako by nežil :-).

Nesmíme opomenout složku nejvyšší důležitosti, kterou jsou dozajista mapy, jejichž zpracování se od ostatních akčních her výrazně liší. Nejen, že zde najdete opravdové skvosty, které chytře převrátí celý herní systém daného módu, ale každá mapa nabízí trochu jiný herní zážitek. Už vůbec nemusím rozmazávat fakt, že velká část map má naprosto unikátní prostředí a atmosféru a tím pádem i vlastní sadu textur. Klasickým případem skvěle provedené mapy je SunTemple, který vás zavede do prostředí egyptské pouštní architektury se svým nezaměnitelným stylem. Hieroglyfy všude po stěnách dokonce můžete na vyšší detaily přečíst. Jestli umíte číst hieroglyfy.

Nezbývá než zodpovědět dvě otázky, které byly položeny hned na začátku. Co UT 2004 a módařina? A co progaming? Situace je stejná jako v u předchozího dílu. Módu vzniklo mnoho a některé z nich jsou kvalitnější, než mnohé samostatně prodávané tituly, což je plus opravdu veliké. Nicméně na WCG se s novým dílem Unreal Tournamnetu nedostanete. Proč? Chcete vědět proč se progaming zajímá více o šest let starý Quake III než o UT 2004? Jste si jisti, že odpověď unesete? Pokud ano, tak vězte, že nevím. Je mi to záhadou.

A závěr? Dle mého názoru se jedná o naprosto bezkonkurenční muliplayerovou akční řežbu, která se navíc dá obstojně hrát i v singlu. Skvěle se u této hry pobavíte a odreagujete a za nějakých 499 Kč, za které se dnes prodává si užijete spoustu hodin bezhlavé akce.

Tipy na závěr:

  • Natočte si vlastní video! Napište do konzole recdemo -název- a pro ukončení demostop. Videa si můžete přehrávat v Komunitě (z hlavního menu hry) a šířit je na internetu (nejsou veliká).
  • Pro zobrazení fps napište do konzole stat fps
  • V Komunitě se taktéž můžete podívat na intro předchozího dílu!
  • V Nastavení můžete změnit hlas komentátora. Kromě jiného vám mohou hlásit chlápci z předchozích dvou dílů.
  • SPECIÁLNÍ TIP PRO INSTALACI: pokud stejně jako my přeinstalováváte vaše Okna i několikrát do roka a nebaví vás dlouze Unreal instalovat, můžete si ho nechat na harddisku a zálohovat si klíč z registru s adresou: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Unreal Technology\Installed Apps\UT2004. Po reinstalaci stačí přidat klíč do registrů a můžete valit!

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Patova recenze na UT 2003 musí být zmíněna na prvním místě. Ve stejném světě se taktéž odehrává Unreal 2. Mezi další multiplayerové akce bychom mohli bez problémů zařadit Battlefield 1942, či Counter strike Condition zero.


« QuickBoX »


Vývojářské studio:

Epic Games

Konkrétně tento vývojářský tým herního gigantu je zodpovědný za minulé díly UT, Unrealy dělal někdo trošku jiný.

Pohled do budoucna ...

Předpokládá se vydání UT 2006, ale to jsou nepotvrzené fámy. Ale sázeli bychom na ně.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

Mají rády akční řežby. Bez jiných podmínek.


Modifikovatelnost:

Obrovská a ještě o něco větší.

Multiplayer:

Dozajista


Hrací doba:

Neomezená


RUB/LÍC

Grafika: 7/8
Zvuky: 6/8
Hratelnost: 7/8
Příběh: 0/8
Invence: 7/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

Mnoho módů a modifikací, skvělá zábava pro odreagování, nápaditost, kterou vidíte málokde.

 

-

Takhle měl vypadat UT 2003!

To znamená, že:

UT 2004 je skvělá hra i přestože jsme od ní příliš neočekávali. A i přestože jsme ji nezařadili mezi kandidáty na hru minulého roku.