Zažij to peklo na vlastní kůži

Když se tak zamyslím, moc her s tématikou války ve Vietnamu nevyšlo. To se všichni toho tématu báli a nebo se styděli za tu velkou porážku, kterou utrpěl tak ješitný národ jako je Amerika. První kdo se nebál a vstoupil do těchto neprobádaných vod je Pterodon, jeden z nejstarších vývojářských týmů  v ČR, kterému sekundoval další silný a ve světě uznávaný tým Illusion Softworks (Mafia, Hidden & Dangerous). Společně s Vietcongem vyšla hra Line of Sight: Vietnam, která mu měla tvrdě konkurovat, ale místo toho se zařadila mezi budgetovky a to ještě ty s přívlastkem „nepovedené“.Vždyť byla hotová za necelý rok. Nebudeme si nic nalhávat, za rok nevznikla a nikdy nevznikne dobrá hra.

Vietcong obsahuje asi skoro jako každá hra  krátký výcvik, kde se naučíte házet granáty, střílet sniperkou atd. Možná se vám to zdá, že je to na dvě věci, ale jak se říká „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. Důstojníkem, který vás cvičením povede, nechodí pro sprostá slova příliš daleko a používá je více než je nutné.

Samotná hra začíná příletem na základnu, kde dostáváte první úkol, hlásit se u velitele. Před tím si nezapomeňte prohlédnout celý tábor. Vyslechnout pár bavících se vojáků (i když je neslušné poslouchat cizí hovory, ale tady se mi nic nestane, tak vo co go?),kteří se baví o holkách, no o všem možném. Potom se povětšinou pobyt na základně omezí jenom na váš bunkr, kde máte svůj deník, ve kterým si zaznamenáváte zážitky z misí (i s obrázky) a vedle povětšinou stojí formulář s popisem další mise a do toho všeho vám hraje rádio s dobovými hity. Samotné mise se nezaměřují jenom na džungli, čeká na vás například, projížďka v džípu, podzemní města, automatický průlet vrtulníkem, přičemž  kosíte všechno co se hýbe nebo projížďka na řece, kdy střílíte  po nepřátelích na březích.

Mise procházíte sám, nebo jako velitel jednotky, která se skládá z zdravotníka, stopaře, radisty, kulometčíka, zásobovače a snipera.

Můžete je také ovládat sérií příkazu jako např. kryjte mě, stůjte na místě atd. Při chození se spoléhejte na stopaře, vyhnete se mnoha obtížím a pastím, které by vás zbytečně zdržovali.

Ukládání ve hře je řešeno zajímavě, hra se vám automaticky uloží před těžší pasáží a nebo se jí můžete uložit sami, ale počet savů je tvrdě omezen podle obtížnosti a to takto: na nejlehčí obtížnost může hráč ukládat pozici kdykoliv, na vyšší 6x (normal), 5x (hard) a 4x (vietnam).

Grafická stránka hry je skutečně výborně udělána. Rozlehlá džungle s velmi rozmanitou faunou i florou. Velice se mi líbil okamžik, kdy jsem se plazil džunglí, protože okolo to byl samý „rýžožrout“ a v tom přede mnou vyskočila žába. Nejprve jsem se děsně lekl a potom se  jenom díval a v duchu se divil co ta hra všechno umožňuje. Modely postav, zbraní, vrtulníku jsou více než dobré. Jenom textury se mně zdály takové matné nevýrazné. Dech mě vyrazily stromy, které reagovaly na přistání vrtulníku,škoda jen že není volnost pohybu.To je první nevýhoda celé hry. Nejprve jsem si naivně domníval, že v džungli zabloudím jen co do ní vlezu. Jenže ouha cest je kupa, to je pravda, ale každá (mimo té správné) je po určité době většinou nějak zatarasena buď spadlým stromem nebo se před vámi najednou objeví skála atd. Takže k cíli vede jedna cesta. Další co mě přišlo docela trapné je propadající se engine. Když vám při plazení projde stromem pistole nebo když má mrtví Vietnamec zapadlou hlavu ve stromě vypadá docela směšně. Pořád nemohu pochopit, proč Vietnamčíci při drsných přestřelkách začnou z ničeho nic skákat vysoko do vzduchu a dělat tak ze sebe snadný cíl. Nejdříve jsem si myslel, že je to nějaká pomůcka, aby hráč neskejsl u nějaké bitky příliš dlouho, ale nakonec jsem to zavrhl, protože je to blbost. Ale nejvíce mě pobavil bug u mise, kdy náš tábor napadl Vietcong (byla to jedna s prvních misí) a já jsem dostal příkaz přemístit se k bráně. Vydal jsem se k ní a zdálky jsem viděl jdoucího Vietnamce také k bráně. Neplazil se ani se nějak nebránil, prostě šel, nu dobrá řekl jsem si, za chvíli přijde nějaký spolubojovník a zabije ho. Spolubojovník po chvíli přišel zastavil se a koukal na Vietnamce, který po chvíli začal vysoko skákat, jako by chtěl přeskočit bránu a dostat se dovnitř. A aby Vietnamec nebyl sám začal spolubojovník stejně skákat. cca. po minutě skákání vietconga konečně zabil. A nebo při záchraně kamaráda se mi  zachráněný kamarád třikrát zasekl o koš, který stál vedle chýše. Ale aby pořád nekritizoval, má Vietcong i své klady a přiznám se je jich hodně. Např. Větnamci se dobře kryjí za stromy (no, pokud nezačnou z ničeho nic skákat), střílí naslepo,  výborně také vypadají některé animace, třeba úskoky vojáků stranou či přeskakování přes kmen, sami se také přemísťují , což vám několikrát pěkně přitíží. A nejvíce se mi líbilo, že umí přebíjet což mi mnohokrát velmi pomohlo.  

Pomalu se dostáváme, k zvukové stránce hry. Výstřely ze zbraní jsou věrohodné stejně jako výkřiky nepřátel, či informování velitelství během akce vysílačkou. Dobová hudba v bunkru výborně dokresluje atmosféru.

Střílet na nepřítele můžete dvěma způsoby a to buď od pasu, kdy se vám zobrazí zaměřovací kříž na nebo zmáčknete pravé tlačítko myši a střílíte jen přes mušku zbraně, protože zaměřovací kříž zmizí. Také si můžete nastavit, zda budete střílet po jednom náboji, nebo celé dávky. Což výrazně sníží nebo zvýší spotřebu munice.

Hra obsahuje i multiplayer, který jsem bohužel ještě nezkoušel, ale hodlám to napravit hned první týden o prázdninách. A v příští aktualizaci vám napíši,  jak to vše dopadlo.

Pokud se mám  líbí hry typu Raven Shield či Delta Force, tak si také užijete své, hra obsahuje i prvky stealth akce.

Závěrem bych dodal, že Vietcong je hra s výborným grafickým zpracováním, stylovými zvuky, dobrou hratelností a výborným českým dabingem. Na druhou stranu autoři trochu zanedbali engine, a betatesting, to s toho dělá, ne dokonalou, ale pouze výbornou nadprůměrnou akční hru.

 

 

« Autor článku »

Pat


Tématické články:

Bylo by bláznovství, kdybychom v datadisku na Vietcong nezmínili Vietcong popřípadě recenzi na multiplayer této české hry. Z dalších podobných her bychom mohli jmenovat Medal of Honor, Call of Duty, či Return to Castle Wolfenstein.

Nemohu opomenout ani fenomenální článek, který v mnohých ohledech poznamenal vývoj našeho časopisu,. jedná se o spor Lorda Abaka a autora recenze Pata na hodnocení této hry, válce ve Vietnamu a dalších naprosto nevýznamných věcech. Tento článek naleznete v sekci Plus v oddělení Hyde Park pod názvem Očištění Vietcongu.


« QuickBoX »


Vývojářské studio:

Illusion Softworks

se poprvé proslavilo vynikající Mafií, která má dodnes fan stránky po celém světě.

 
 
Pohled do budoucna ...

 Na dalším pokračováním se již pilně pracuje.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

mají rádi české hry a nebojí se dát pár šikmoočkům na frak


Modifikovatelnost:

ANO

Multiplayer:

ANO, dokonce i kooperativní


Hrací doba:

caa 12 hodin


RUB/LÍC

Grafika: 7/8
Zvuky: 6/8
Hratelnost: 8/8
Příběh: 1/8
Invence: 4/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

Pěkné grafické zpracování,

 hudba, cooperativní multiplayer

 

-


Krátkost, AI


To znamená, že:

FA není typický tahač peněz, ale mezi absolutní elitu datadisků se také nezařadí, pro příznivce Vietcongu je to vcelku dobrá volba

 
Lokalizace:

Amatérská www.cestiny.cz