Slunce zapadá nad Janatrisem, to se zlo, jež bylo kdysi poraženo, vrací zpět 

Každý z nás se na české hry dívá tak trochu jinak, než na ty ze zbytku světa. Snad je to dáno českým patriotismem i antipatriotismem. Gooka byl adventura (nevíte jestli někdo nepořádá soutěž o nejhůř znějící tři slova za sebou?) ze staré školy, která se svezla na tehdejší vlně zájmu o české hry. Říkám české hry, přestože je to příliš zobecněné, v té době se totiž až na výjimky v zemi pod Sněžkou rodily téměř výhradně adventury. Byť měl Gooka několik výrazných chyb (v čele s velikou obtížností), přesto patřil k tomu lepšímu, co bylo u nás v prodeji v češtině, proto se stal docela známým.

Fakt, že vyjde Gooka 2, mne nikterak nevyrazil dech, ani mne nedonutil vysedávat ve dne v noci před nejbližší prodejnou počítačových her, ale byla to česká hra a s českými hrami mám vesměs kladné zkušenosti. Nicméně byl jsem varován: "Připrav se, ona to není zase tolik adventura." Mé prvotní zděšení nad zkřížením s akcí se změnilo v milé překvapení, když jsem uzřel implantaci R.P.G. prvků. Tak takovéhle křížení žánrů si nechám líbit.

Za deset let po událostech prvního dílu už Gooku nenalézáme ve stavu, v jakém jsme ho opustili. Namísto takřka puberťáckého neohrabaného zelenáče (se svaly i v hlavě) nalézáme mladého váženého vrchního soudce, který se vrací zpět z daleké cesty. Vyleze z lodi, položí se do nosítek a usíná. Zdá se mu strašný sen o tom, jak mu mizí syn z náručí a jeho ženu bodá mečem na pozadí hořícího domu nějaká podivná robotická postava. Přijíždí domů ... a hle ... z domu zbyly jen ohořelé trosky, syn je bůhví kde a žena leží v léčebném sarkofágu v klášteře - byla bodnuta otrávenou "dýkou".

Ve vizích vás navštíví Glux (bůh co vypadá jako ještěrka křížená s koněm) - váš starý známý z prvního dílu. Ten vám v několikaminutovém rozhovoru neřekne nic podstatného, kromě jediné věci a to faktu, že můžete číst myšlenky. Této schopnosti se říká Telepatie a Sugesce a stane se vám skvělým pomocníkem při řešení úkolů i společníkem v okamžicích záseků. Nevěřili byste, jak zábavné může být čtení myšlenek nic netušícím lidem, navíc vám to velice často pomůže.

Už v intru vás mile překvapí dabing. Výborné, tleskáme. O hlasy postav se postaraly takové kapacity jako Jakub Saic, či Jan Přeučil a až na výjimky se jedná o dobře odvedenou práci. S touto nespornou kvalitou docela kontrastuje grafika. Jen heretik by tvrdil, že je odporná, ona je ve své podstatě příjemná a mému oku lahodí a dostačuje, ale ploygonů chtiví jedinci by jistě namítali, že doba robotnických pohybů nerobotických postav, nesynchronního zvuku s obrazem, či lopaty se třemi čárkami namísto ruky, již dávno minula. A když už, řeknou si mnozí, tak neudělám na tu lopatu v intru obrovský detail. Snad právě díky kompletnímu přechodu do 3D postrádají lokace potřebné oživující detaily a onu kýčovitou a přeplácanou krásu moderních adventur. Ale na druhou stranu to usnadňuje hledání předmětů, takže si vlastně nemáme na co stěžovat. 

Hudba je povětšinou velice dobrá, váže se k jednotlivým lokacím, takže zatímco vás na venkově uklidňují lehké tóny flétny, v baště již zmíněných terminátoříků se dočkáte svižných, takřka metalových melodií, které vás chytí, škoda jen, že nejdou přehrát z adresáře.

Zdar kluci, jak to, že jste mne nepozvali na tu vaší párty?

Vraťme se ovšem k našemu příběhu. Poté co si pokecáte v klášteře s opatem, vydáte se hledat ingredience do baterie, která udržuje naživu vaší milovanou manželku. Vyrazíte do města, které mne ihned asociovalo vzpomínku na město v Branách Skeldalu, snad je to strohou architekturou budov, či snad do očí bijícím malým počtem modelů řadových měšťanů (oproti ubohým dvěma základním druhům z BS, Gooka 2 přeci jen vede). Ať je to jak chce, v žádném případě to na mne nepůsobilo negativně, spíš naopak - nostalgicky. Ovšem o atmosféře žijícího světa ala Gothic, či Morrowind zde nemůže být ani řeč, tohle je prostě hra. a to hra, která není na dnešní technologické špičce a nestydí se za to.

Dalším překvapením, které mne hra nachystala, je vcelku malý počet aktivních (tedy prokecávatelných postav), věřím, že bych je dokázal téměř všechny vyjmenovat, například v samotném městě najdete pouze čtyři: dva obchodníky, městskou stráž, co vás nechce pustit do radnice, a nebožáka stojícím před svým domem hořekujícího nad tím, že se mu do domu prokousaly krysy a vyhnaly ho ven. A to je přeci skvělý úkol pro hrdinu! No, ani moc ne, ale když na začátku na nic jiného nemáte, tak se musíte spokojit i s tímto odpadem. Lezete tedy dovnitř ...

Čeká vás souboj na život a na smrt, souboj, ve kterém musíte napínat všechny svoje mozkové závity, abyste všem dali na vědomí, kdo je tu pánem, zda vy, či ty krysa co žvejká maso z vašeho lýtka. Souboj tváří ve čtyři malé krysí ksichty. Ne, teď vážně. První souboj je velice jednoduchý a ještě mnohem více nudný, ale postupem doby, kdy se budete učit nové a nové triky, se potyčky budou stávat žádaným zpestřením. V podstatě se však jedná o specifický typ puzzlů, u kterého budete muset pořádně přemýšlet.

Samotný soubojový systém je velice komplikovaný, ale intuitivní, takže ho nemá cenu popisovat. Důležitější jsou samotné R.P.G. prvky. Rovnou zapomeňte na tvorbu postavy, či podobné vylomeniny, zajít chuť si můžete i na postupy na vyšší úrovně a následné dělení bodů do abilit a skillů, nic takového. Po každém souboji vám naběhne tabulka, o kolik jste se zlepšil. Mohli jste buď zesílit (tělesná zdatnost), zmoudřet (síla ducha), zrychlit, či získat novou dovednost, což jsou bojové a duchovní dovednosti (duchovní dovednosti by se s trochou fantazie daly přirovnat ke kouzlům). Tyto dovednosti jsou vcelku originální, byť na ně nezůstanete civět s otevřenou pusou a navíc se s jejich pomocí, trochou přemýšlení a štěstí dá porazit téměř jakýkoliv soupeř. Je prakticky pouze na vás, jakou složku své osobnosti (tělo, či ducha) budete používat, od čehož se bude také odvíjet výběr vašich zbraní, kterých však ve hře nenajdete mnoho. Za zmínku stojí též, že do bojů se nebudete zapojovat osamocen, nýbrž čas od času vám přibude nějaký ten přítel, občas i dva a v extrémním případě i tři. 

A teď již konečně k adventurní části. Hra je velice netypická svým ovládáním. Dá se totiž  ovládat výhradně klávesnicí, či téměř výhradně myší, což je občas k vzteku - hnete myší a a Gooka se začne točit jako baletka. Neškodilo by třeba do manuálu napsat, jak se věci kombinují v inventáři. Ony se totiž nijak nekombinují, alespoň ne klasickým způsobem "vezmu něco a hodím to na něco". Systém všechno na všechno je tímto způsobem efektně odstraněn, potěší i fakt, že pokud nějaká akce není zcela zřejmá, pomůže vám značení hry, které vám zcela jednoznačně a bez větších cavyků ukáže, jaký předmět z inventáře můžete na daný objekt použít.

Výraznější zákysová místa jsou tedy pouze puzzle, které většinou velice mile překvapí, najdete zde sice vcelku ohrané kusy, ale o to více podařené jsou ty ostatní. Můžete se těšit na tvorbu správné chemické sloučeniny pro uspání vašich nepřátel, či "zvukovou" hádanku, ve které neobstojí nikdo s tak šíleným hudebním hluchem, jako já. V zákysových situacích je vám neocenitelným pomocníkem váš deník, do kterého si zapisujete vše důležité. Potěší i drobné mezihry (hraní rulety, či kostek), které jsou příjemným zpestřením. A když už jsme u toho zpestření, tak musím uznat, že Gooka je asi první adventurou (byť je to adventura s R.P.G. prvky), ve které jsem se setkal s nepovinnými úkoly, za které zpravidla dostanete nějakou novou dovednost.

Velice specifickým a ožehavým tématem jsou hardwarové nároky. Doom III jsem rozhýbal bez problémů, ale Gooka 2, se mi občas při soubojích nehorázně sekal. Nebylo to nic, co by se nedalo vydržet (vzhledem k tahovému principu bojů), ale zamrzí to.

Gooka 2 je z mnoha hledisek nehorázně průměrná hra, ale ve finále je to velice hratelný a příjemný titul a nebýt krátké hrací doby, mohla by s hrdostí pohlížet k hranici sedmi Áček, takhle je to ovšem (když přičteme budgetovou grafiku) "jen" skvělé béčko.

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Další českou adventurou je Posel smrti a podobného ražení je rovněž tuzemský Pátý učedník.


« QuickBoX »



Hru doporučujeme těm, kteří ...

nelpějí na skvělé grafice, ale mají radši dobrý příběh a old-schoolovu zábavu


Modifikovatelnost:

NE

Multiplayer:

NE


Hrací doba:

cca 10 hodin


RUB/LÍC

Grafika: 4/8
Zvuky: 6/8
Hratelnost: 7/8
Příběh: 7/8
Invence: 7/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

Příběh, zábavnost, hratelnost, skvěle odvedený kus práce bez větších chyb.

 

-

 grafika a krátká hrací doba


To znamená, že:

Gooka 2 není nijak super, ale předčil má očekávání a jedná se o velice kvalitní tuzemská kousek.

Lokalizace:

Profesionální, s dabingem.