Upozorňuji všechny, že tento článek není určen pro nikoho, kdo chápe předponu free jako nadávku ...

AAA Games by si zasloužilo v mnohém vylepšit. Nápadů by bylo hodně, ale času a lidí nemnoho. Jednou z nedotažených idejí je skutečně fungující sekce freewarových her, ve které bychom vás seznamovali s těmi nejlepšími českými i zahraničními kusy. Bohužel jsou volně stažitelné hry spíše na okraji zájmů jak nás, současných redaktorů AAA, tak i většiny našich čtenářů. Přesto se čas od času objeví kousek, který jednoduše nemůžeme opomenout zmínit a rovněž zkritizovat. Každá kladná recenze na freeware gamesu totiž zvedá její prestiž a konec konců slouží i k vyzdvihnutí práce tvůrců. A některá díla si to jednoduše zaslouží.

Mladá generace hráčů počítačových her si jen stěží vzpomene na nějaký dungeon. Ono není třeba pátrat tolik v minulosti, i v době relativně nedávné na tomto nebi zazářili hvězdy typu Might and Magic IX či Arx Fatalis. Obrodu tomuto žánru mělo přinést nepříliš kladně přijaté, ale po mnoha stránkách famózní Dungeon Lords. Jestli se tomu tak stalo ještě netušíme, na to je ještě příliš brzy. Nicméně kdybychom si chtěli rozpomenout na některý čtverečkový či jinak řečeno krokový dungeon, museli bychom namáhat hlavinku o trošku více. Nás, redaktory AAA, z tohoto odvětví her nejvíce pohltil stařičký Dungeon Master a české Brány Skledalu - to byly hry.


Jak už to ve hrách tohoto typu bývá, hlavním cílem je zneškodnit hlavní monstrum. I zde je tomu nejinak. Abyste ovšem zjistili, jak se k němu dostat, musíte prožít nejedno  dobrodružství a přestát mnohé nesnáze. Během hry se vám postupně odhaluje příběh jak do současnosti tak do minulosti a nabízejí se vám stále nové informace o jeho přívržencích i jím samotným. Vaším úkolem je prokousat se příběhem, překonat všechny nástrahy, které se vám postaví do cesty v temných chodbách, a nakonec porazit hlavní nestvůru. Jako pomoc pro svůj úkol si na začátku vyberete tři spolubojovníky (+jednu hlavní postavu). Kromě zlých bytostí se po světě Cardhalie potuluje samosebou i mnoho zpřízněných duší, které vám pomohou. Ať už jsou to léčitelé, kteří obváží vaše rány, zbrojíři, u kterých  posílíte své vybavení nebo samotná náhoda, která dovede přinést nejednu záchranu.  Ve hře se nabízí mnoho služeb, za které je ovšem třeba zaplatit. Na různých místech najdete zlaté mince (-: zlaťáky :-), za něž si lze tyto služby koupit. Samozřejmě s nimi zaplatíte i v obchodě s předměty. Peníze se dají najít jak v truhlách a skrýších, tak i u monster či přátel (v podobě odměny za splněné úkoly).

Takto charakterizuje hru jeden z autorů - Petr Sýkora v přiloženém manuálu a je to popis vcelku vyčerpávající a stručný a tudíž jsem nepovažoval za nutné opsat totéž jinými slovy, raději se budu soustředit na názory a kritiku. Jak lze možno vyčíst hned v prvním řádku, v příběhu se žádného překvapení nedočkáme. K tomu, abyste na tohle přišli, ovšem stačí spuštění hry, už ve dvou úvodních filmečcích (jeden pojednává o světě, druhý už konkrétně o ději) se to hemží těmi nejbrutálnějšími fantasy klišé více než les stromy. Hledači originality zde nepochodí a znechuceně odklusají hrát nějakou zvrácenou hovadinou. I já si velice cením zajímavých a nových tvůrčích nápadů, ale přesto bych nepovažoval značnou předvídatelnost hry za nijak výrazný zápor. Je nutné si uvědomit, že odtrhnout dungoeon od fantasy klišé by bylo jako rozdělit telenovelu a nemanželské děti. Nevím co to je, ale cosi hluboko v tom nánosu blábolů plní svojí funkci a vytváří přesně takovou atmosféru, jakou si pamatuji z dob dřívějších. 

Ještě než přistoupíme k dalším aspektům hry, musím se pozastavit u scénáře, který je sice úplně stejně neoriginální jako příběh, ale přesto je napsán s chutí a důsledností. Autor se nespokojil s něčím, co by naprosté většině tvůrců freevwarovek bohatě stačilo - dosažením úrovně svých vzorů, ale pracuje na prvcích doposud v dungeonech neviděných. Interakce členů party je část hry, která nezaujme všechny a najde se mnoho těch, kteří se rozhovorovými pasážemi budou proklikávat, ale už jen na ni jde vidět obrovský kus práce. Scénárista navíc netrpí bludem, že by to někoho nějak extra zajímalo, což dokazuje jeho zdravý nadhled na věc v již zmiňovaném manuálu.

Když už jsme u tvůrců, tak vězte, že autorem scénáře, grafikem a programátorem v jedné osobě jest Petr Sýkora, který pravděpodobně celý projekt vymyslel a z velké části realizoval, ostatní jen přicmrndávali (byť jejich podíl na celé záležitosti nechci zmenšovat, musím je odsunout do pozadí, abych jediného autora mohl glorifikovat). Tato hra dokazuje, co člověk znalý moderních technologií, který nemá pro nápad daleko a který dokáže dotáhnout započatou práci až do konce, může dokázat. Možná se vám zdá, jako bych jakéhosi Sýkoru oslavoval až přespříliš, upozorňuji tedy, že toho člověka znám pouze z Credits v jeho hře a můj názor na něj se tedy odvíjí pouze z jeho díla a sympatií pracovitého free tvůrci k pracovitému free vývojáři.

Abychom ale popojeli, grafika je, jak možno poznat ze sceenshotů, naprostá elita. A to nemluvím jen o freeware oblasti, ale i sféře krokových dungeonů. Pravda je, že ostatní zástupci tohoto žánru jsou tak trošku handicapováni stářím, ale to na faktu nic nemění. Na vzhledu je občas vidět menší technické zázemí, ale krásně malovaná grafika je dostatečnou satisfakcí za cokoliv, co byste mohli této hře po technické stránce vytknout. Zamrzí sice nepřítomnost hudby, ale to by měl řešit přídavný add-on.

Velká péče je rovněž věnována samotnému hernímu systému. Tři "povolání" asi nikoho nezaskočí, zato 24 kouzel se specifickými grafickými efekty, účinky a třemi stupni intenzity už může vyrazit dech i zkušenému freewarovému hráči. Nehledě už vůbec na tu horu předmětů s různými vlastnostmi, na které během svého putování narazíte. A co teprve řada nepřátel, kteří vám touží zatnout tipec a kteří se chovají logičtěji, než mnohá monstra řízená lety vyvíjeným A.I. (ne že by na vás chystali nějaké léčky, ale když jim teče do bot, tak alespoň utíkají, což nebývá u všech her pravidlem).

Po světě Cardhalie se můžete toulat dlouhé hodiny a hodiny. Herní doba přesahuje dobu strávenou u některých komerčních akčních rychlovek (Call of Duty - všechny díly, May Payne - všechny díly ...) až dvojnásobně, což je slušné na hru a výborné na freewarovku. Navíc překvapí také fakt, že vás to bude i bavit! Tedy pokud máte rádi hry podobného ražení.

Před rokem touto dobou jsem za řevu čertů pod okny psal pln spravedlivého hněvu řádky recenze na jiný freewarový projekt - akci Řež (můžete nalézt v desátém GamesView), kterou jak profesionální, tak amatérská publicistika vyzdvihovala do nebe a já nemohl pochopit, proč tomu tak bylo. Dnes (čerti dorazí pozítří) je mi už vše jasnější. Kdysi recenzovaná akční hra se totiž chtěla vyrovnat svým komerčním bratříčkům a zpronevěřila se tak (omlouvám se za tak silné slovo, ale já to tak cítím) freeware scéně. Bylo ji tleskáno už za pokus, byť nebyl zrovna vydařený. A dnes? Vyrostla nám před očima hra, která do kapsy strčí naprostou většinu freewarovek a to po všech stránkách. A co více. Není to je výborný freeware dungeon, on to je i výborný dungeon! Sice bych komerční kus hodnotil mnohem ostřeji (hlavně po stránce invence), ale to je věc jistá, se kterou si nebudeme velice zřídkakdy udílené absolutní hodnocení kazit.

« Autor článku »

Mat



« QuickBoX »


Vývojářské studio:
 
S.A.Y

Web:
 
Velikost hry:
 
36 Mb

Multiplayer:

Ne
 

RUB/LÍC

Grafika: 8/8
Zvuky: 4/8
Hratelnost: 7/8
Příběh: 6/8
Invence: 3/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

 

 Skvělá grafika, výborná hratelnost, dlouhá hrací doba a to všechno zadarmo!

 

-
 
snad jen fakt, že to není záležitost pro každého.

To znamená, že:

Cardhalie by se měla stát legendou na poli české freeware scény, takové hry nevycházejí každý den a dokonce ani každý rok.

Lokalizace:

Kompletní