Herní patálie, novinářské patálie ... to mi bude chybět.

Vedle zdůrazňování blbosti kýčovitých a průměrných filmů a her (a především jejich tvůrců) jsem se za dobu své recenzentské kariéry zvláště vyžíval. Nezřídkakdy jsem se snažil zahrát na strunu svědomí i českým herním novinářům a jak se říká - zvyk jsou železné kaťata:

prosinec 2003, GameStar 57: Petr Prošek nám ve svém stránkovém preview na Gothic II: The Night of the Raven oznamuje, že hra jej již hotová a čeká jen na překlad a celosvětového distributora, zvýrazněný text (hlavní informace článku?) je následující: "Brzy zjistíte, že fantastický svět není přesně takový, jak si ho pamatujete z původní hry."

září 2005, GameStar 76: Petr Prošek nám ve své stránkové recenzi na Gothic II: Night of the Raven (jak zní skutečný název hry) oznamuje řečí plnou klišé, že na datadisku ke Gothicu II už zapracoval zub času. Zvýrazněný text (hlavní informace článku?) je následující: "Během první hodiny hraní poznáte, že svět Night of the Raven není přesně takový, jak si ho pamatujete."

Mnohé to vypovídá o dvou objektech - o dnes recenzovaném datadisku a o Petru Proškovi. Redaktor GameStaru může být rád, že nepíšu recenzi na něj, a proto se přesunu k první položce, kterou je Noc havrana, která se dostala do Čech i na Moravu už před lety, ale jen málokterý hráč si s ní poduzal (potykal), poněvadž většina z nás neexceluje ve skloňování vespolného zájmena einander a v ostatních gramatických jevech němčiny jsou na tom ještě hůř. Není třeba zdůrazňovat, že málokdo tu svojí verzi nakoupil v německém obchoďáku. Všichni vespolek (i já, pirát jeden) jsem čekali na amatérskou češtinu či alespoň angličtinu. Dočkali jsme se obojího, ale brzy na to mohly naše zraky spatřit krásnou krabici s nápisem Gothic II: Night of the Raven v regálu nejednoho českého obchůdku a to dokonce za příznivou cenu nepřesahující 7 kil. S radostí jsem tedy vyměnil Schläfer za Sleepera a instaloval anglickou verzi, která mi měla být zábavou na nadcházející víkend.

Existují dvě hlavní kritéria hodnocení datadisku, tím prvním je jakost původní hry a druhým kvantita a kvalita nových možností. O Gothicu II jsme se již rozepisoval a ocenil jsem jej 8 Áčky, což je hodnocení absolutní, nejvyšší a v tomto případě naprosto zasloužené. Kampak nás tedy posunula Noc havrana? Na počátku to vypadá, že vcelku nikam, ale nebojte se, chvíli po intru původní hry nás čeká úvod do datadisku, ve kterém se dozvíme, že kromě hromadící se armády vedené draky v Hornickém údolí musí Khorindos čelit i jinému nebezpečí ... nebo snad rozdmýchává novou naději ... tu už budete muset rozlousknout sami a začnete tím, že uprostřed starodávných ruin navštívíte několik mágů vody, kteří se snaží otevřít portál, který vede kdo ví kam. A hádejte, kdo do něj vstoupí! Spejbl to rozhodně nebude.

Nové teritorium je asi poloviční oproti ostrovu, na kterém se odehrávalo (a ještě bude odehrávat) vaše předchozí dobrodružství a skládá se hlavně z depresivně vyprahlé pouště, depresivně bujných pralesů a optimisticky smrdících bažin. Na tomto místě strávíte dobrých dvacet hodin, a pak se poslušně vrátíte na ostrov, kde dokonáte svojí povinnost a znovu osvobodíte okolí z područí strašlivého monstra. Pokud si dobře vzpomínám, zdůrazňoval jsem v recenzi na Gothic II jeho replaytabilitu, což znamená, že teď máte skvělou příležitost si ověřit, že jsem nekecal. Síla tohoto datadisku totiž netkví pouze v nové oblasti a hlavním qestu, ale především ve vylepšeném a zdokonaleném "starém" světě, takže i když jste druhý Gothic dohráli třikrát za každou z hlavních frakcí, i tak vás pravděpodobně nové možnosti datadisku zaujmou natolik, že si to střihnete ještě jednou. Alespoň.

Někteří by řekli, že brzy zjistíte, že fantastický svět není přesně takový, jak si ho pamatujete z původní hry, ale je tuto myšlenku raději rozvedu. Kromě desítek "havraních" NPC, a tudíž i várky často skvěle vymyšlených nových qestů, vaše hraní ovlivní i možnost vstoupit do dříve neviděných spolků a plnit pro ně úkoly za úplatu i pro dobrý pocit. Vyberete si raději cech pirátů, nebo se přidáte k banditům? Sháníte se po nových kouzlech? Mágové vody a Temní mágové vám jistě za nějakou tu službičku rádi vypomohou? A říkáte, že se vám paladinové zdají příliš upjatí? Pak si dejte tu práci kontaktujte jejich tajné a výrazně temnější bratříčky. Možností tu máte spoustu, skoro stejně tak hodně jako v původní hře.

Pochválit musím především designérskou práci, která je naprosto precizní. V první řadě vám jemně ukáže skryté možnosti, na které jste v Gothicu II pravděpodobně nepřišli, a pak také zařazuje nové dialogy a úkoly tak umě, že bych neměl šanci poznat, co je ze které části hry, kdybych starší verzi neznal jako moji klávesnici ... a kdyby sehnali všechny lidi, kteří jim dabovali dvojku. Občas přechody mezi starými a novými dialogy opravdu znějí jako by dotyčný opožděně mutoval, ale to musíme hře odpustit, poněvadž za to chlapci z Piranha Bytes opravdu nenesou zodpovědnost a taková vada na kráse, že bych kvůli tomu šel zastřelit ředitele Jowoodu, to taky není.

Těšte se i na nové kousky železa, které dostanete do výbavy. Vývojáři mluví o 30 nových artefaktech, ale v tom si s nimi dovoluji polemizovat, já našel nanejvýš patnáct inovovaných smrtících položek a to jsem prolezl takřka každá kout, ale pouze jednou ... měl bych to zkusit podruhé. I nová kouzla si budete moci připravit na svém runovém stolku, ale ty většinou postrádají potřebnou ničivou sílu, takže stejně budete využívat hlavně časem prověřená zaklínadla. A když už jsme u toho kouzlení ... raději si to rozmyslete dobře, protože už ve dvojce byl mág nejslabší postavou a datadisk hodně přitvrdil, bojovým postavám přidal a kouzelník zůstal skoro na suchu. Já se nepovažuji za nikterak excelentního hráče, ale jestli jsem v něčem opravdu dobrej, tak v pokořování Gothicu (a smažbě Unreal Tournamentu, ale to sem nepatří), avšak i já jsem měl docela často co dělat abych se ubránil svými vetchými ohnivými koulemi proti převaze chodících soch, které jsou asi nejzajímavější z obrozeného bestiáře. Gothic nikdy nebyl pro herní výletníky, což Noc havrana potvrzuje a dává nám naději ve třetí díl orientovaný na pařany a nikoliv na mainstream.

 

»V recenzi na Gothic II jsem zdůrazňoval jeho replaytabilitu, což znamená, že teď máte skvělou příležitost si moje tvrzení ověřit.«

Rozvoj postavy je řešen prakticky stejně jako minule a předminule. Přibyla nám zatoulaná akrobacie, takže si můžeme radostně vyskakovat (úroveň této dovednosti ovlivňuje kromě jiného výšku vašeho skoku). Limity skillů se nám zdvihly, takže váš bijec může být ještě lepší v boji než kdy jindy a potěší i zavedené kamenné tabulky, které si po naučení se příslušné řeči budete moci přečíst a získáte tak bonusy k vlastnostem či dovednostem.

Nové hudby jsem si nevšiml (což neznamená zákonitě, že ji ve hře nenajdete vy) a grafika je rovněž naprosto stejná, což znamená - ploché textury, nepřirozené pohyby, skvěle vykreslená architektura a nádherné efekty kouzel. V dnešní době už padá Noc havrana do podprůměru, ale komu to vadí? Já bych byl jen rád, kdyby trojka vypadala zrovna tak, alespoň by mi běžela bez trhání.

S hodnocením je to problém. Kdo si zamiloval sérii Gothic, tomu datadisk přinese dost možná sto hodin skvělé (staronové) zábavy a kdo ne ... ale jděte, vždyť kdybyste tuto hru nemohli vystát, tak byste o kopu ani neuvažovali, takže má rada zní - jděte do toho a jestli budete litovat, tak vám vrátím peníze (jestli je ze mne dostanete:-).

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Zase jednou budu poctivy a vypíšu to tak, jak by se mělo. Místo pro první odkaz si rezervoval Gothic, jehož recenze vyšla v prvním čísle našeho časopisu (vzpomínám si, jak jsem ji psal a jak mne brzy na to mrzelo, že jsem to tak odflákl a nechal ji useknutý konec, a jak to čtu znovu, tak si uvědomuji, že to má trošku moc ostrý i začátek a to mezi tím nestojí za nic). Recenze na Gothic II už je povedenější, a to byla napsána pouhých deset měsíců poté. Kliknout můžete i na tento odkaz, který vás zavede do patnáctého GamesView, kde si můžete přečíst preview na třetí díl této ságy. Zapomenout byste neměli ani omrknout review na The Elder Scrolls 3: Morrowind, který rovněž obdržel absolutní hodnocení, a který i s oběma datadisky číhá na mém harddisku na zkázu našeho časopisu, po které se mu už budu konečně věnovat. Podobnou i když ne tak moderní a chyb prostou hrou je i Dungeon Lords, který sice v profesionálním tisku zhusta strhali, ale může vám nabídnout velice podobný herní zážitek jako série Gothic. V našem Retru marně hledám hru mající souvislost s tímto německým počinem, a tudíž tuto krátkou stať uzavřu odkazem na oddíl R.P.G. seriálu HRY.


« QuickBoX »



Pohled do budoucna ...

Gothic 3 by měl do našich DVD-ROM mechanik dorazit do několika měsíců a jen stěží si dovedu představit, že by to byl neúspěch nebo že by to byl závěr série.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

strávili u Gothicu 2 dlouhé hodiny a teď už se nezřízeně teší na další díl, toto je velice příjemný způsob jak si čekání ukrátit.

Modifikovatelnost:

Ne příliš

Multiplayer:

Ne
 
Hrací doba:

dohrání celé hry alespoň 50 hodin

 
RUB/LÍC

Grafika: 4/8
Zvuky: 5/8
Hratelnost: 8/8
Příběh: 6/8
Invence: 5/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

skvělá zábava, dlouhá zábava, inteligentní zábava

 

-
 

nikterak skvěle vypadající zábava, pro někoho příliš obtížná zábava

 

To znamená, že:

nášup toho co jsme chtěli v množství dostatečném a kvalitě výtečné, má snad někdo nějaký jiný názor?