Staří Čechové nám zanechali několik pravdivých přísloví, třeba: S chutí do toho a půl je hotovo

Pokud jste fanoušci R.P.G. (upozorňuji na fakt, že pokud jste v Diablu II dostali vašeho barbara na 50. úroveň ještě nemusí nutně znamenat diagnózu R.P.G. pozitivní) ať již počítačových, anebo live, tak jistě jistě již nejednou slyšeli pojem D&D (popřípadě AD&D). Někteří z vás dokonce vědí o její třetí edici, která se uplatnila třeba v Icewind Dale II, ale dost možná ještě nemáte tucha o verzi 3.5, která přinesla několik ... řekněme rozporuplných novinek. O detailech se ani nebudu zmiňovat, koho to zajímá, ten to již ví a ostatní by beztoho neměli tucha o čem je řeč. Důležité je ovšem to, že na těchto pravidlech postavili svůj soubojový systém vývojáři z Troika Games ve hře, na kterou právě teď čtete recenzi.

Pohádku poznáš podle konce

Ano, o pohádku je postaráno hned v intru, kde shlédnete velikou bitvu, ve které (překvapivě) zvítězí "ti dobří" a pomocí mocné magie uzamknou síly zla v jedno nepojmenovaném chrámu, kde se tyto stvůry rodí, od té chvíle se tomu místu říká Temple of Elemental Evil (volně přeloženo by to mohl být Chrám Zla). Nejenže tento tah byl od strany dobra krajně netaktický, ale oni se rozhodli, že zlomit sílu zla se do chrámu vydám já se svojí družinou. Já! Zlý nekromant Kahrim. Tak na to jim kašlu, proti svým nepůjdu. 

Brzy jsem si to ale rozmyslel, protože představa hořících bankovek nemalé hodnoty mne nijak nerajcuje a odvrhnutí této hry ještě před generováním postavy by se tomuto činu v podstatě rovnalo. Hlavní cíl hry je tedy jasný, ale ještě dříve než vstoupíme do zatuchlých zdí chrámu, nadýcháme se pořádně čerstvého vzduchu a projdeme si několik nádherně letních lokací, ve kterých budeme řešit sice ne přímo neoriginální, ale tak trochu banální úkoly, které nejsou ani zábavné, ani dostatečně honorované, alespoň máte trochu času na rozkoukání a poté už ... hurá do podzemí.

Animace občas působí malovaně, tvůrci si dost možná vzali za vzor hru Lionheart. 

A konec? Jak by to asi mohlo končit? Pohádkově.

Ve zdravém těle zdravý duch

Pořiďte si bryndák, poněvadž takto skvěle graficky zpracované R.P.G. dle pravidel D&D jsme tu ještě neměli a odvážím se říci, že nějakou tu dobu ani nebudeme mít. Vše je zpracováno v klasicky izometrickém pohledu, avšak z postav, domů, stromů a vůbec terénu přímo čiší fakt, že jsou poctivě vymodelovány ve 3D. Jak krajiny, tak i interiéry přímo překypují detaily, což občas stěžuje hledání, ale to je pouze malá daň za tu nádheru kolem. I postavy konečně přestaly chodit hurvínkovským stylem a na jejich ladné pohyby, o kouzlech ani nemluvě, se budete z nadšením dívat až do outra.

»»»Z krásných 3D objektů, 3D postav a 3D krajiny se vám chce zoomovat a rotovat, jenže ono to nejde! «««

Zvuky se dají hrdě srovnávat se zvuky reálnými, takže místo výletu do přírody si můžete otevřít okno a poslouchat zpěv ptáků a šumění větru z reproduktorů (až do chvíle, kdy vás napadne nějaká stvůra). Dabing je naprosto vynikající, i když by se hodilo namluvit všechny rozhovory. A na závěr hudba ... ta se dozajista neoposlouchá, ale chybí jí nějaká pořádná title melodie, která by hned navozovala atmosféru hry, jak to předvedl například Morrowind, či Age of Mythology. Nehledě na to, že při putování si hudby ani nevšimnete a v bojích působí spíše rušivě, než aby nabuzovala.

Jedna facka je občas lepší než tisíc slov

Facky sice moc rozdávat nebudete, ale o rány různých druhů nebude nouze, poněvadž ToEE se řadí spíše k akčněji laděným R.P.G. typu Icewind Dale II, takž žádné extra dialogy typu Planescape:Torment nečekejte (ale stejně, hra není lokalizovaná a kdo z vás dohrál PT v angličtině?). Nečekejte ovšem zase nějaké Diablo, nebo Sacred, všechny souboje probíhají takticky, tahově, přesně podle pravidel D&D 3.5, takže kostky to ruky a házet na iniciativu ... aha já zapomněl, to za vás udělá počítač, vy byste totiž podváděli.

Popravdě řečeno, soubojový systém je vedle grafického zpracování to nejlepší, co vám hra nabízí a bitky jsou tak mnohem zábavnější, než byly kdy před tím, kam se hrabe Baldur's Gate se svým mezerníkem. Tohle je to pravé ořechové. Nicméně pro méně taktické typy hráčů to bude dost možná vcelku utrpení.

K soubojům patří arzenál. Ten vás v ToEE ničím nepřekvapí. No vlastně možná překvapí. Poněvadž já čekám, že mne hra vždy nějakým tím artefaktovým kouskem zaujme a já na to budu moci ukázat a říct: "Tenhle meč/luk/zbroj je dobrej jak něco, taky mi dalo než jsem ho vybojoval. A už jsem ti říkal, že má +6 na iniciativu a přidává 5..." Jenže v ToEE jsem nic takového nenašel. Škoda, možná nakonec na řadu přijdou ty facky.

Není všechno zlato, co se třpytí

Nevím, opravdu nevím, co bych tomu vytknul, grafika - skvělá, zvuk - ucházející, souboje - nejlepší co jsem viděl, interface - jednoduchý, a elegantní (kombinace postranních lišt a vyskakovacích Neverwinterovských menu), R.P.G. systém - osvědčený a chytlavý. Jenže mě to jednoduše nebaví! Nevím čím to je, ale té hře chybí něco, čím by si udržela hráče. Těsně před dohráním jsem při spuštění hry míval pocit, jako kdybych právě fáral do dolu.

Hra vám nabídne skvělé taktické možnosti, například tady si můžete zcela dle svých představ rozestavět partu do formace

 

A když jsem se už rozjel s zápory... V Troika Games jsou docela pěkní hnidopiši, takže převedli kompletně papírová pravidla do počítače a očividně je moc nezajímalo, jak se to bude hrát. Ono jde vymlátit nějakou tu jeskyni, nebo podstoupit větší souboj a pak říct: "Vrátím se do města a v hostinci se za 2 zlaťáky vyspím," a když máte štěstí, tak se tomu tak skutečně stane, ale když máte projít několik opravdu rozsáhlých pater chrámu jenom kvůli tomu, aby jste si schrupli v bezpečí, tak vás to začne neuvěřitelně prudit. Též by se (kdo ví proč) hodila minimapa. U ostatních R.P.G. ji nepostrádám, ale v ToEE toho nevidíte na obrazovce zrovna mnoho.

»»» Mat: Má to skvělou grafiku, dobrý souboje a slušný zvuky.

»»» Pat: Tak to si to zahraju.

»»» Mat: Ty jsi se zbláznil? Vždyť je to strašná hovadina.

A nakonec chyby největší. Délka hry je v porovnání s ostatními R.P.G. dost směšná s čímž souvisí i nízká úroveň, na kterou se dostanete a na kterou se vůbec můžete dostat. Při pečlivém procházení vcelku rozsáhlých lokací narazíte na exp práh už někde za polovinou hry. Přičtěme k tomu ještě již zmiňovaný fakt o nedostatku opravdu zajímavých věcí a po sečtení nám vyjde zajímavá věc. V pozdějších fázích hry budete hrát jen proto, abyste hráli, ne pro věci, ne pro peníze, ne pro statistiky, ale pouze pro osvobozující závěrečné intro. To by se dalo tolerovat u akce, ale nebudou z toho nadšení hráči, kteří si hru koupili kvůli tomu, že si chtěli vybudovat opravdu nabušenou postavu.

V nejlepším skončit!

Nemohl jsem tomu uvěřit a chvíli jsem si dokonce myslel, že už mne přestaly bavit R.P.G. (nejdřív nepovedený Lionheart a teď tohle), ale po krátkém "Baldur's Gate testu"´(který trval několik nocí), jsem se utvrdil v tom, že chyba není na mojí straně. Ono to je jednoduše nezábavné, přestože to má téměř všechny důležité ingredience.

 

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Dobrých R.P.G. je jako šafránu, ale pro vás se jistě nějaké najdou. Mnohé podobné znaky s ToEE má hra Lionheart. Na prakticky stejných pravidlech je založen Icewind Dale II, ale pokud si chcete opravdu zapařit, tak doporučuji hlavně Gothic a Gothic 2 a Morrowind.

« QuickBoX »


Vývojářské studio:

Troika Games

Troika Games jsou velikou nadějí do budoucna R.P.G. žánru, poněvadž právě pracují hned na několika projektech, které jistě budou stát za pozornost. Za všechny stačí jmenovat očekávané zpracování hry Vampire The Masquerade.

Pohled do budoucna ...

Kdo ví, třeba se do tajemného světa Greyhawk ještě někdy vydáme.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

mají již naprosto propařené všechny slušné R.P.G. tituly a strašně se nudí.

Modifikovatelnost:

Žádná

Multiplayer:

Ne (škoda)


Hrací doba:

cca 15 hodin

RUB/LÍC

Grafika: 7/8
Zvuky: 5/8
Hratelnost: 2/8
Příběh: 4/8
Invence: 3/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

Pěkná grafika, skvělý soubojový systém

-

Krátké, nízká práh maximálních zkušeností, je to strašná nuda

To znamená, že:

ToEE je krok do prázdna, doufejme, že takových her bude v budoucnu co nejméně.

Lokalizace:

Ne