Armády Zla se připravují k poslednímu a rozhodujícímu úderu a jedlinou nadějí lidí je drak.

Dovolte mi, abych trošku popřemýšlel nad vývojem akčních R.P.G. a zařazení této hry do zmiňovaného žánru (pokud mi to dovolit nechcete, přesuňte se rovnou pod první obrázek). Akční R.P.G. je ve své podstatě akce, která je zpestřena hledáním nových předmětů, vylepšováním vašich statistik a učením nových skillů. Je to velice jednoduchý recept, ale ne každý podle něj umí upéct skutečně chutný koláč, který se brzy nepřejí. Většina her ze žánru dopadla jako nepříliš povedený klon Diabla (v lepším případě), nebo jako dort pejska a kočičky, do kterého daly vše chutné a výborné, ale jíst se to pořádně nedalo.

Vývojáři z Primal Software si řekli, že dějiny tohoto žánru přepíší, že vytvoří zajímavou a hratelnou hru, která ne nebude podobat čemukoliv, co bylo v žánru k vidění. Žádný izometrický pohled, žádné nové hyper super vymakané předměty. Nečekejte tedy, že ve finálním souboji rozsekáte svým obouručním mečem tu šupinatou stvůru a získáte ruku princezny (a možná i její zbytek). Kdepak. Hlavní roli v této hře hraj drak. A vy mu budete pomáhat!

Na úvod každého pořádného akčního R.P.G. si volíte předdefinovanou postavu, která vám bude sloužit jako vaše herní alter ego. Ani tato hra není výjimkou (viz. tabulka). Každý dráček, který je k dispozici vám nabízí vlastní sadu kouzel, které může používat, vedle toho se šupinatci liší i v základních atributech, které ovlivňují celou hru. Ještě než budete muset řešit toto složité dilema, seznámí vás hra s vaším úkolem. Označit onu snůšku klišé za příběh by bylo proti mojí recenzentské etice, ale nějak tomu říkat musíme. Takže ... ty kecy, co slyšíte, když zrovna nelítáte a nebobujete, vás seznamují s nastalou situací. Armády zla zamořily takřka úplně celý kontinent. Zbývá poslední město, poslední bašta hodného a milujícího lidstva (které dozajista jednoho dne vymyslí takové vtípky jako atomovou bombu). Tedy přesněji řečeno - jedno město, několik lidiček a jedno vejce, dračí vejce.

Jak to tak bývá, všechnu těžkou práci oddřete vy, hráči. Zatímco při rovnocenném souboji draci + lidi versus zlouni to lidská populace a okřídlenci projeli na plné čáře, vy jakožto jediný exemplář svého druhu a ještě k tomu takové nedochůdče malinké, máte odvrátit nevyhnutelnou porážku a co víc, zajistit těm dobrým vítězství.

Charaktery

The Magician - Jeho živlem je voda, má tedy ledový dech, který však používá jen v nejnutnějších případech. Zato je obratným uživatelem magie, arzenál jeho kouzel mu nabízí jak útočnou, tak obranou sílu. Je však velice zranitelný.

The Necromancer - Jeho magie využívá temných sil, takže má vládu nad mrtvými, může vyvolávat padlé nepřátele (například). Nelétá rychle, ale zato ve mu svižně obnovují životy.

The Fire Brather - Kdyby tohle bylo normální R.P.G., tak tohle bude klasický bijec. Sekera v ruce, obrovská odolnost, veliká síla ... tento drak se soustřeďuje hlavně na svůj dech, jeho magie není nic moc.

Posunujete se tedy do dalších částí mapy, kde plníte různé úkoly, které však téměř vždy vyvrcholí v založení města a vybití všeho, co by mohlo vaše nebohé lidičky ohrožovat. Zní to dost stereotypně, že? Nicméně náplň podobných her (například Diablo) je ještě mnohem jednodušší a zní mnohem stereotypněji. Pravda však je, že zatímco Diablo a jeho mladšího bratříčka můžete hrát třebas podesáté a stále vás to může skvěle bavit, Dračí oko se svým herním konceptem přejí již někde v polovině hry. Designéři se sice zoufale snažili oživit hratelnost různými originálními vsuvkami (nehrajete za draka, ale za paladina jedoucího na stvoření nazvaném roadrunner a podobně), ale tyto intermezza, být jen o chvilku delší, bychom mohli označit za trapná a nedomyšlená jak po stránce příběhové a logické, tak i co se hratelnosti týká.  

Systém vývoje postavy není nikterak složitý, ale nepostrádá jistou dávku originality a elegance. Když postoupíte na novou úroveň, jediné co dostanete je 25 bodů k rozdělení. Za tyto pointy si můžete vylepšit buď atributy (kapacita dechu, rychlost letu, regenerace...), nebo si můžete za 15 bodů pořídit nějaké nové kouzlo, které vám vaše putování taktéž ulehčí. Zlepšovat svého miláčka si však můžete i jiným způsobem, obyčejnou hráčskou poctivostí. Když zničíte jeden nepřátelský lair (takzvaná factory na netvory), je určitá šance, že v jeho rozvalinách naleznete nějaký ten šutrák a pokud sesbíráte pět kamenů stejného druhu (barvy - na obrázkách panel dole), dostanete nějakou odměnu, například se vám vytvoří jeden slot na kouzla navíc a vy můžete začít sérii získávat znovu.

Věru zajímavé jsou některé herní prvky. Jedním z nejoriginálnějších je dozajista hlad. Takový drak, to je pořádná flákota masa, takže potřebuje každou chvíli nažrat. Když se vám objeví nápis Hungry, měli byste co nejrychleji sletět dolů k zemi a čapnout některého z nebožáků do svých spárů. Žrát ho bude pěkně v letu. Pokud tuto základní životní potřebu budete ignorovat, zhorší se vám mnohé atributy (kouzla se obnovují výrazně pomaleji a regenerace je taktéž nic moc).

A teď k oné nejexaktnější, nejlépe viditelné a slyšitelné stránce hry. Osobně na mne grafika hry nezapůsobila nikterak oslňujícím dojmem, ale musím vzdát hold vývojářům, že dokázali udělat dobře vypadající hru s tak velikým zorným polem a rychlým pohybem, která se svižně hýbe i na slabších strojích. Jinak zvláště oceňuji animaci sežehnutých stromů, kterou jsme mohli vidět už před dávnými časy (například v Serious Samovi), ale určitě budete se mnou souhlasit, že ožehlých kmenů není nikdy dost. U hudby jsem s hodnocením na vážkách, zrovna teď poslouchám některé melodie z hry. Nejsou špatné, to vůbec ne. Do hry se hodí, ale přesto jim něco chybí, nějaká originální vůdčí melodie, která by vám uvízla v mozku a kdykoliv byste si vzpomněli na tuto hru, rozezněla by se vám v hlavě... i když ta stopa, co právě zní se poslouchá vážně skvěle...

Dračí oko by se dalo přirovnat ke Spellforce, která se taktéž snažila zbourat hranice žánrů a přestavět ho dle svého náhledu na věc. Popravdě řečeno, je to zvláštní, Dračí oko se zaměřilo na změnu zaběhnutých pravidel game designu, které v jejich podání fungují docela dobře, ale naopak to skřípe v základech. Kdyby autoři více zapracovali na příběhu a replaytabilitě, mohl být výsledek ještě o dost lepší, ale i tak to stojí za pokus. 

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Retrorecenze na Diablo a Diblo II, a recenze na Gothic jedna a dvě, jakožto náhled do světa akčních R.P.G., ale pokud vás zajímají hlavně draci, mrkněte se na recenzi na film Regin of Fire.


« QuickBoX »



Pohled do budoucna ...

Nikdo nic neoznámil, ale my si troufáme tipovat, že dvojka nebude.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

mají rádi originalitu, akční R.P.G. a draky, pak budete v sedmém nebi.

Modifikovatelnost:

Ne

Multiplayer:

Ne


Hrací doba:

cca 25 hodin


RUB/LÍC

Grafika: 6/8
Zvuky: 6/8
Hratelnost: 5/8
Příběh: 3/8
Invence: 7/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

Originalita, zajímavý vývoj postavy, nový vítr ...

 

-
 

Postupem doby stereotypnost, slabší příběh.

 

To znamená, že:

Dračí oko je velice slušná alternativa, pokud už vás nebaví Sacred.