Lví srdce, mozek majora Zemana a tělo ... Miloše Zemana

Ať vzpomínám, jak vzpomínám, z Black Istle Studios se na naše monitory nedostalo nic, co by nebylo hodno označení hra AAA třídy. Oba Baldur´s Gate i Icewind Dale (o orgastickém Planescape: Torment ani nemluvě) se zapsaly do srdcí hráčských pamětníků zlatým písmem, stejným, jako například Dungeon Master, či Stíny nad Rivou. Tyto hry však měli i jiné společné znaky, než pouze vývojářskou firmu. Všechny byly postaveny na stejném grafickém základu (infinity engine), ale hlavně - R.P.G. systém byl postaven na pravidlech AD&D (a většina z nich se odehrávala v snad nejslavnějším fantasy světě - pokud nepočítáme Středozem - Frgotten Realms). Lionheart již od počátku svého vývoje vybočovala, jak a zda to bylo ku prospěchu věci se dozvíte v recenzi ...

Příběh je u R.P.G. velice důležitý, začneme tedy právě tímto aspektem hry. Děj hry vás nezavede do světa Frgotten Realms, jak jsme si už zvykli, ale dostaneme se do jakési alternativní historie, ale pěkně popořádku. Historici se shodují v tom, že třetí křížová výprava nebyla nikterak úspěšná, to ovšem v očích spisovatelů, filmařů a nově i vývojářů PC her nebrání v tom, aby postavu Richarda Lví srdce značně idealizovali a to i přesto, že kromě této jedné nezdařené akce a následný návrat domů nestihl téměř nic. Jestli v naší realitě tento rádobymocný anglický král nic nedokázal, věřte, že tomu tak nemusí být všude. V jiné dimenzi totiž nechtíc otevřel bránu do odlišného světa, světa oplzlých nestvůr, nečistoty a magie. Z toho v mžiku vyskákaly tisíce nestvůr mnohem horších krvelačnějších a chaosuchtivějších, než celá naše poslanecká sněmovna a vláda dohromady. Spojenými silami (rozumějte křižáci + jejich dosavadní nepřátelé Turci) se povedlo lidem portál uzavřít. Nic už však nemohli změnit na tom, že jejich země se k nepoznání změnila, všude kolem se potloukaly stvůry poznamenané tím náhlým magickým výbojem a města zaplňovala tato chátra se schopností magie.

Čas však pokročil a vy se nalézáte v renesanční Barceloně, centru kulturního světa. Kvůli zvláštním schopnostem, které se u vás nečekaně a ještě méně vhodně projevily jste byli uvrženi do kobky, kterou záhy napadá podivné stvoření a je více než jasné, že na tomto zatuchlém místě nehledá vyčichlé pivo, o které stráže hrají v kostky. Musíte uniknout ... Dostáváte se do víru děje, kterým vás mimo jiné budou provázet géniové naší historie - například Leonadro da Vinci, Galileo Galilei, Machiavelli, Faust a další (pro hnidopichy poznámka - já vím, že Faust není historická osoba, ale je více než zajímavá...). Celkově vzato je příběh pěkně vymyšlený, nechybí mu originální nápad a spád. Jednoduše řečeno, tady není co kritizovat. 

Průběh hry je vůbec docela hladký, za předpokladu, že si vytvoříte tu správnou postavu. Tvorby vašeho alter-ega je dostatečně jednoduchá na to, aby jí zvládl každý a při tom nabízí dost možností pro každého hračičku. Můžete si vybrat ze čtyř ras, z nich pouze jedna je čistá - magií neposkvrněná. Kromě klasických vlastností a schopností zde nalezneme i takové vychytávky jako rodové rysy, kterými můžete volně modifikovat postavu k obrazu svému. Konečně se můžeme setkat s reinkarnovanými Perky z legendárního Falloutu (další skvělý počin této vývojářské firmy), což jsou jakési bonusy, které si můžete přibrat jednou za několik úrovní (většinou tři). Vývoj postavy je chytlavý a vcelku logický, má však své mouchy, ale to musíte odpustit každému konceptu, který právě zažívá porod.

Po straně questů je už můj názor více pestrý. Jsem ochoten přísahat, že úkoly této hry vymýšleli minimálně dva odlišní lidé. Na jednu stranu jsou to pestré a originální záležitosti, které zahřejí na duši (shánění čoček z Galileova teleskopu na da Vinciho opakovací kuši), na odvrácené straně můžeme zahlédnout nejeden neduh zapříčiněný neoriginalitou, nelogičností a absolutní nezábavností (zvláště úkoly v poslední části hry). Pochválit ovšem musíme nelinearitu, kterou autoři téměř do puntíku okopírovali ze série Gothic. Na počátku hry se musíte (podle autorů prý nemusíte, ale pochybuji...) infiltrovat do jedné ze tří mocných frakcí města (Inkvizice, Templáři a Mocní), pro kterou budete dále plnit úkoly. Nelogičnosti se najdou i zde (bez větších problémů se jako poskvrněný magií stanete členem Inkvizice, tedy organizace zabývající se lovem lidí jako vy), ale budiž.

Ač jsem se tomu dlouhou dobu vyhýbal, musím přejít k audiovizuální stránce. Co se týče hudby, není příliš o co stát, melodie je sice pěkná, ale neustále se opakuje a když konečně zazní něco jiného, ani nepoznáte, zda to je opravdu muzika, nebo jsou to jen vzdálené ozvěny vzdechů vězňů v kobce. A grafika ... ehm ... po pravě řečeno,chlapci z Black Istle Studios by udělali lépe, kdyby zůstali na sice zastaralém, ale osvědčeném a zdraví (zvláště co se týče zažívacích potíží) méně nebezpečném Infinity enginu. Pohyby postav nestojí za nic a při pohledu některé postavě (Don´t try this at home!!!) do obličeje, získáte pocit, že více polygonů použili v EA Sports k vymodelování nehtu Pavla Nedvěda ve Fifě 98. Efekty kouzel zmlsané gamery také příliš neosloví, což znamená, že Lionheart vás svojí grafikou možná ohromí, ale ne v kladném slova smyslu. Mému oku více lahodila grafika stařičkého Baldur´s Gate (ne ze sentimentu, dokonce jsem ho znovu instaloval (4 CD!!!), abych to mohl objektivně porovnat).

Hratelnost překvapivě pokulhává a dosti kolísá. Zprvu vás hra možná nadchne, ale jak se přehoupnete přes polovinu (a nebude to zas tak dlouho trvat), zjistíte, že vás už v podstatě nemá čím překvapit. Ale překvapení přijde a nebude jen tak ledajaké. Po vylodění v Anglii se ze hry stane bohapustá diablovka (nic proti Diablu) s polovinou jeho hratelnosti. Vypadá to, že tady někdo velice drsně tlačil na termín vydání a závěrečná část hry vypadá podle toho. Minimum nápadů, odfláknuté questy a dost možná i zjištění, že váš nadupaný borec je v této bitevní vřavě zcela ztracený a nezvládá bez loadu prakticky žádné souboje, přestože jste si ho piplali a plnili s ním všechny dostupné i nedostupné úkoly.

Přestala se vám zprvu lichotivá recenze líbit? Nezoufejte, horší už to nebude. Za zmínku stojí bezesporu i artworky, které někomu mohou připadat skvělé, většině však docela nechutné a esteticky se pohybující v minusových hodnotách. Nutno ovšem podotknout, že na pozadí hlavního menu se průběžně mění, což není vůbec špatný nápad.

Zapomněl jsem na něco? Snad ne, takže nás čeká již jedině závěrečné zhodnocení, které se někomu může zdát docela přísné, ale dle mého názoru je zcela spravedlivé. Já Lionheart i přes jeho nesporné kvality považuji za nejhorší hru, kterou kdy Black Istle vytvořilo, snad i proto tak přísné Áčkové ohodnocení ...         

Mat

 

Autor článku:

Tématické články:

R.P.G.ček není mnoho, ale několik skvostů bychom pro vás našli, začněme předposledním kouskem Black Istle - Icewind Dale II, ale k zahození nejsou ani jiné R.P.G. jako třeba Gothic II, Morrowind, či Might and Magic IX.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

Nelineární děj, originalita prostředí, Da Vinci

 

-

 

Nic moc grafika, předchozí díla této firmy byla mnohem lepší

 

To znamená, že:

 

radši zajděte do bazaru a kupte si Baldur´s Gate a máte mnohem více zábavy zadara

 

Lokalizace:

 

Profesionální bez dabingu