Svět Moci a Magie má něco do sebe, přesvědčme se o tom!

Svět M&M je nekonečný. Kdo tomu nevěří, tak ať počítá se mnou. Do R.P.G. světa M&M se vydáváme již podeváté, připočítejme k tomu sérii Heroes of M&M čítající čtyři hry a čtyři datadisky (datadisk k druhému dílu, dva ke třetímu a nakonec ještě jeden ke čtvrtému, který však vyšel až po vzniku této hry), akčně pojaté Crusaders of M&M a podivné Legends of M&M. Vyšlo nám neuvěřitelné číslo 19. Kam se hrabe Ultima! A právě osvědčený herní systém je hlavní devizou, ale i kamenem úrazu všech M&M her. Mnozí totiž tvrdí, že jsou tyto hry už ohrané a že nenabízejí nic nového, ale pro mne jsou tyto hry ztvárněním téměř dokonalého světa (možná je to proto, že jsem ve světě M&M docela nováček, hrál jsem pouze 5 her).

Předem musím říct, že z Might and Magiců jsem hrál pouze sedmý díl, a proto si neodpustím porovnání devátého dílu z tímto retro kouskem. 

Grafika

Grafika se oproti minulým dílům o dost zlepšila a mě se poměrně líbí. Chodí na Lithtech enginu, který se proslavil hlavně hrou Aliens vs Predator II. Ne, nejásejte zas tolik. Hra při vší úctě nevypadá tak dobře jako zmíněný AvP II. Přestože grafika se mi docela líbila, nemohu na ní pět nějaké ódy, protože oproti takovému Gothicu jsou efekty kouzel a počasí dost suché. Další pihou na kráse je to absolutně statická obloha. Zkuste si to představit. Podíváte se vzhůru a rozběhnete se do polí. Stále se díváte nahoru. A co vidíte, absolutně nulový pohyb. Nejenom, že vítr nehoní mráčky po obloze, ale dokonce se ani nijak neprojevuje houpání při běhu, dokonalá statika. Až na to, že lidé vypadají jako klony, a zrůdy vypadají opravdu zrůdně (jak jsem to tak napsal, tak mě napadlo, že to mohl být účel) je grafická stránka hry ... vyhovující. Sice Vás neposadí na zadek jako grafika Doom III, nebo Unreal II (mrkněte do akcí :-), ale pravděpodobně se z ní ani nepoblijete (slušně řečeno).

Story

Příběh je tak trochu nevýrazný, a to je u R.P.G. poměrně dost na škodu. Nevyhnu se pohledu do minulosti, kde najdu M&M VII s příběhem ne nepodobným příběhu devítky a musím děkovat, že jsem nehrál ostatní díly, tak nějak tuším, že by se mi z tolika variací stejného příběh mohlo dělat zle.

Jak jsem již předeslal, příběh je typický. Na počátku si vytvoříte vlastní skupinu a vrhnete se do víru hry. Zjistíte, že jste ctižádostiví mladí humanoudi (zní to hrozně, já vím) Proběhnete první tutoriál ostrov a konečně zhlédnete pořádné intro (na začátku hry je sice intro také, ale stojí za ... a je absolutně nicneříkající, i když určitou osobitost a originálnost mu nelze upřít). Nebylo by to R.P.G., aby se to všechno nepodělalo. A tak se dostanete do šlamastyky, ze které vás může vytáhnout pouze baba, která po Vás bude chtít maličkost, a to sjednotit vladařské klany v boji proti společnému nepříteli a následně vést spojené armády těchto klanů. Nemůže být nic lehčího pro partu natěšenejch puberťáků, co neví co je to meč. Po tomto zadání úkolu se hlavní linie příběhu na čas odmlčí (V podstatě do konce hry.) A vy mezi tím blomcáte světem, plníte úkoly zadané vedoucími klanů, plníte úkoly na povýšení a plníte úkoly pro prachy a zkušenosti. Jak prosté.

Hratelnost a R.P.G. elementy 

Jak je vidět sedmý díl nasadil vysokou laťku, kterou díl devátý poměrně nemotorně shodil. Ano, atmosféra zůstala. Ano, hratelnost někam zmizela (Třeba utekla k Vám, hledejte!). Nevím, čím to je, možná je to mými nároky, které se od té doby o dost zvedly, ale dost možná je to nešetrným zásahem vývojářů do herního konceptu. Například se rapidně zvýšil počet zásekových míst. Puzzly jsou těžší a ne každý přijde na jejich řešení. A řeknu Vám, když se seknete a nemáte návod, protože to hrajete brzy po vydání hry, aby jste mohli napsat exkluzivní recenzi, a ještě k tomu Vás tlačí čas, protože uzávěrka se blíží ... tak to není nic příjemného.

R.P.G. elementy se od sedmého dílu příliš nezměnily (Takže jestli Vás zajímají, mrkněte do sekce retro.), snad se pouze trochu přiostřilo ono - Tím, že si otevřeš jedny vrátka, zavřeš si druhé. Opravdu dobře rozmýšlejte, než uděláte jakýkoliv větší krok ve vývoji postavy, protože se Vám to může krutě nevyplatit.

 

 

Hodnocení:AAAAAAAA

Mat