Poznejte opravdovou Fantasy....

Pokud nejste úplní R.P.G. neznalci, tak jste určitě slyšeli o sérii The Elder Scrolls. Jedná se o sérii, která se tak trochu vymyká standartu (nebo jestli chcete tak trendu). První díl Arena sice zaujal, ale nic víc. Jeho následovník Daggerfall ohromil a zklamal najednou. Byl totiž obrovský, precizně udělaný, graficky velice pěkný (rozuměj - dá se hrát i teď), ale hlavně šíleně zabugovaný a s hromadou patchů téměř ne(do)hratelný. Asi před rokem se tato rodina rozšířila o nového bratříčka, je jím Morrowind. Jaký je? Dozvíte se ...

Grafika a tak dál...

Kritérium Grafika dávám velice často na první místo ne snad proto, že by pro mne byla tolik důležitá, ale jednoduše proto, že to je to první (a dost možná jediné), co vás uhodí do očí. Nebudu vám ani trochu lhát, když řeknu, že Morrowind považuji za nejlépe graficky vypadající herní projekt současnosti. Určitě jsem hodně ovlivněný žánrem, ale mě se hry jako Unreal II, Grand prix 4, či WarCraft III zdaleka tolik nelíbí. Vzhled hry je z větší části tvořen barvami z tmavšího spektra, což hře dodává tu správnou atmosféru.

Ať se dívám jak se dívám, zjišťuji, že má kritické oko našlo na grafickém hávu hry pouze dvě malé chybky. První je fakt, že obličeje ostatních humanoidů vypadají tak trochu ... ploše, jako nakreslené na papíře, což kontrastuje z pečlivě vymodelovanou krajinou, nábytkem, stromy ... no prostě vším. A další malý nedostatek bych viděl ve zpracování Tomb raider pohledu, jaký si můžeme užívat třeba v Gohicu. Hra se (jak si můžete všimnout na okolních obrázcích)  standardně hraje v pohledu 1. osoby jako třeba série Might and Magic nebo klasické akční hry, ale umožňuje přepnutí do pohledu za zády. To je pěkná možnost, ale není dotažená do úplné dokonalosti. Animace vašeho týpka nejsou moc dobré a vůbec ovládání je nepraktické. Tento zápor bych nezveřejňoval, kdyby se autoři rozhodli tuto možnost do hry neimplantovat. Inu jak se říká, za dobrotu na žebrotu.

Hudba... fantastic, cool, bomba, odvaz, super a dalších tisíce superlativů. Hudba se autorům opravdu povedla. Skvěle dokresluje atmosféru a co je hlavní, neoposlouchá se. I pro mne zněla po 40 hodinách hraní stále skvěle a to je co říct, protože u většiny her si po několika hodinách začnu pouštět rádio nebo empétrojky.          

Story

Příběh, příběh ... To je těžké. Začínáte jako trestanec, který se ocitá v provincii Morrowind. Téměř ihned po tvorbě postavy (o které se rozepíšu níže) dostanete první úkol. Dones pár dokumentů do nedalekého města. Příběh nula. Co mám dělat? Bloudil jsem po Morrowindu a plnil různé questy s tím, že jsem pouze vzdáleně tušil, zda mi ten který pomůže posunout příběh. Jistě to bylo také způsobeno mou nepříliš velkou znalostí angličtiny, ale stejně se mi zdá, že v této hře neexistuje jasná hranice mezi tohle MUSÍŠ udělat a tohle MŮŽEŠ udělat. Z počátku nebudete vidět vůbec do ničeho, ale postupem času začnete mít přehled, budete vědět, kdo je god a kdo je sviňa a co je hlavní, budete zasahovat do průběhu událostí, které se mohou, ale také nemusí stát.

Jinak by se dal příběh Morrowindu stejně jako celá hra popsat slůvkem epický. Opravdu Vám vydrží hodně dlouho!! Ale kdybyste se mne zeptali, tak se vám musím přiznat, že jednoduchý a příběh plný zvratů a překvapení ale Gothic se mi líbí ještě o něco více.

R.P.G.

R.P.G. elementy jsou v sérii TES řešeny tak trochu jinak, ale začněme od začátku...

Tvorba postavy v Morrowindu patří mezi nejvychytanější tvorbu charakteru vůbec. Ras máte na výběr docela širokou škálu od klasických až po velice originální (kočkočlověk, ještěrkočlověk...). Co se týká povolání (nebo spíše výstižného anglického class), tak to si můžete vybrat hned několika způsoby. Jednak si necháte pokládat otázky a podle nich vám bude doporučeno nějaké povolání (ala Jagged Alliance 2), nebo si sami vyberete jedno z mnoha kouzelnických, bojových, či zlodějských povolání. A nebo (a to hlavně) si vygenerujete povolání vlastní. Proto si každý vybere a tak jsem si mohl hned zkraje vyšlápnout s Čarodějem soumraku Kharimem, který byl sice mocný mág (samozřejmě, že ne od začátku...), ale mečem by nezabil ani králíka. Ale nepohrdl jsem ani Sirael, krásnou a inteligentní dívkou přesně na půl střiženou mág/zloděj.  

Další věcí je postup na další levely. Upřímně řečeno, úrovně nejsou v Morrowindu tak důležité, jako u jiných her, nebo spíše R.P.G. systémů. Postupuje se na ně také trochu jiným způsobem. V této hře nedostanete žádné zkušenosti, za skoleného dinosaura, nebo za vyřízení zprávy, jediné co se vám bezděčně zvyšuje jsou skilly. Dejme si příklad. Čaroděj soumraku Kharim zakouzlí tři Ohnivé koule a zabije jimi krysu, tím se mu zvýší jeho úroveň dovednosti Destruktivní magie, protože už se mu několik skillů zvedlo, postoupí po vydatném spánku na další úroveň. Zato Sirael zakouzlí úplně ty samé tři Ohnivé koule, ale nezabije jimi nic, střílí je do skály, aby postoupila. A taky postoupí. V tom se skrývá hlavní vada tohoto systému získáváte zkušenosti v podstatě za nic, ale pokud jste R.P.G.-čkaři, tak této možnosti budete využívat s rozmyslem.

Zajímavou možností je tvoření vlastních kouzel, ono jde spíše o modifikování těch, které do hry zaimplantovali autoři, ale i tak je to neuvěřitelně zábavná alternativa vyhazování peněz. Někdy je to snad až příliš silné, výhodou toho je totiž fakt, že si můžete kouzlo ušít na míru. Jednou, když jsem znovu rozjel hru, jsem si nechal vytvořit kouzlo Bombička, které mě stálo přes polovinu mé magické energie a měl jsem pouze asi 60% pravděpodobnost seslání. Rychle jsem chtěl vyzkoušet jeho možnosti a tak se stala mým cílem babča, která mi kouzlo udělala. Během sekundy zemřela. Pak se na měl vrhl celý cech mágů ... LOAD. Ale experimenty mne neomrzeli, tak jsem to zkusil na předsedkyni (či co to je) cechu mágů a ... zemřela taky. Bomba, nebo spíše Bombička.

Atmosféra

To je na Morrowindu snad to nejlepší. Až budete procházet potemnělou krajinou a kráče na západ si budete prohlížet skomírající slunce. Budete procházet kolem stromů roztodivného vzezření a budete mířit tam dál, do té mlhy. Až perfektní hudbu, kterou slyšíte a zároveň si broukáte přeruší vřískot létajícího ještěra, vy si vyvoláte luk, napnete tětivu až k uchu a střelíte. Ještěr padne k zemi. V tu chvíli, v krátkou chvíli si řeknete, že tohle není hra, tohle je svět, svět ve kterém chcete žít.     

Hodnocení

Úplně stručně řečeno je Morrowind skvělou zábavou v té nejkrystaličtější podobě na dlouhé dny, týdny a co se týká mne, tak i měsíce. Momentálně jí hodnotím jako nejlepší hru současnosti!!

 

 

Hodnocení:AAAAAAAA

Mat