"Když jsem držel plyn u podlahy, cítil jsem všemi buňkami svého těla, že jsem pánem světa. Tedy úplně všemi ne, žaludek mi říkal, že příště nemám jíst guláš před tím, než sednu do auta"

úryvek ze zpovědi závisláka na rychlé jízdě

Tendence závodních žánrů jsou jasné. Hlavní trend je příklon k arkádě, zvláště jsou pak populární nelegální závody tuningovatelných vehiklů. Touha po realističnosti už je pasé. Bývali časy, kdy za rok vyšlo až šest simulátorů formule jedna, které byly zvláště legendární svým real-fyzikálním modelem. A teď trochu napneme vaše pařanské znalosti - Kdy vyšel poslední opravdu kvalitní simulátor F1? Bylo to právě před třemi roky, kdy hned dvě firmy takřka zároveň vypustili své favority - Grand Prix 4 a F1 2002. Od té doby již vyšly tři díly arkádové série Need for Speed a každý z nich zaznamenal veliký komerční úspěch. Narozdíl od dlouho vyvíjeného, skvěle vypadajícího, skvěle vypiplaného, ale "realistického" Richard Burn's Rally, které se autorům rozhodně nevyplatilo.

A není divu, že i jiní vývojáři si řeknou, že dokáží udělat hru na stejném principu, jen výrazně lepší než EA. Okoření zaběhnutý koncept vlastními nápady a s okázalým humbukem vtrhnou na scénu. Jenomže ne každému se podaří ingredience správně vyvážit a ostatní doplatí na neznámé jméno či špatné načasování. To rozhodně není případ SRS, které se ve světě pravděpodobně díky svým řemeslným kvalitám neztratí, narozdíl třeba od dlouho hypované Juiced. Mekněme se podrobně na tuto hru, ale vy se ještě před tím koukněte na první screen:-).

Virtuální plagiát

"Jezdit po silnicích, které znáte nemá smysl. Chybí tam ten adrenalin. Nebude tedy kanál? Jak ostrá je ta příští zatáčka? Už dostavěli ten most? Vyražte do neznámých míst, pak teprve zjistíte, co je to pravé vzrušení z jízdy!"

úryvek ze zpovědi závisláka na rychlé jízdě

V této hře se objevovat divy inovativního herního designu rozhodně nevydáme. Přesto ji jen stěží můžeme nařknout z vykrádání nápadů, byť je SRS na vlas podobné Need for Speed: Underground 2. Tyto dvě hry vyšly tak brzo po sobě, že opisování je krajně nepravděpodobné, ale přesto si musejí lidičky z Namca přiznat, že inspirace nejslavnější arkádovou závodní sérií na PC tady byla. A jelikož vycházely tyto dvě hry ze stejného základu a podobných předpokladů, je jasné, že nám nenabídnou dokonale odlišný úhel na problematiku nelegálních pouličních závodů.

Zápletka je tedy v podstatě stejná, začínáte jako neznámý mladíček, který se díky svým závodnickým úspěchům začíná propracovávat k větší a větší prestiži, větším balíkům peněz, rychlejším autům a novým součástkám, kterými vylepšíte svého čtyřkolého mazlíčka a tak to jde pořád dokola, dokud totálně nevyčerpáte všechny možnosti hry, což vám bude trvat pěkných pár hodin.

Další složka hry, která vás ihned praští přes nos svojí povědomostí je grafika, která jako by z monitoru vypadla NFS: U2. Vypadá přibližně stejně a je srovnatelně HW náročná, jen ty silnice se tak ohyzdně lesknou ... naštěstí to lze tuto grafickou "finesu" v menu vypnout.

>>Všem vřele doporučuji občas jezdit pěkně pomaloučku a kochat se okolím. Město i auta vypadají na high detaily jednoduše skvěle. Jedinou výjimku z pravidla tvoří okolo jezdící "křoví", neboli nesoutěžní civilní auta, jejichž modely jsou dosti strohé a často se opakují.<<

z recenze na NFS: U2, platí to i pro tuto hru

Ano, město je dalším "již viděným" prvkem. Můžete se pěkně projíždět mezi paneláky, stavit se k sobě do garáže, do autoservisu nebo zaskočit na závod. Příjemně překvapí i možnost jen si kliknout na aktivní místo a "transportovat" se tam, to vám ušetří čas i opletačky s policií, která nemá ráda auta jedoucí nepovolenou rychlostí. Samotné uvězňování je řešeno pomocí dosti zvláštního indikátoru, který se nesmí naplnit. Je to dosti neprůhledné a zmatené, ale stará osvědčená taktika platí. Jezděte bez chyb a pekelně rychle nechytnou vás. Stejně jako v největším sokovi od EA můžete vyzývat automobily k rychlému "unikacímu" závodu, který tentokrát startujete bliknutím světel.

Virtuální řidič

"Ten okamžik je nepopsatelný. Vaše propocené ruce uchopí volant, oči rychle těkají z jednoho soupeře na druhého. V okamžiku startu sešlápnete pedál a kola se protočí. Není nad to mít nejrychlejší auto a hned na začátku se jmout vedení"

úryvek ze zpovědi závisláka na rychlé jízdě

Typy závodů vás rozhodně nešokují svojí originalitou. Zajímavé je, že se v této hře jezdí v sériích, většinou po třech, takže když se vám jeden nepovede, neznamená to automatickou ztrátu naděje na finanční obnos, který získáte v případě vítězství. Vydělávat se dá však i jinak ... pokud čekáte rozvážení pizzy či srážení starých babiček a vybírání jejich peněženek, budete asi zklamáni, jedná se fígl mnohem lépe zapadající do systému hry. Před jakýmkoliv závodem se můžete vsadit s jakýmkoliv soupeřem o to, že dojedete lépe než on. V případě, že se vám to podaří, přibude na vaše konto pár drobných, v opačném případě budete cálovat vy.

Snahu o inovativní nápad bych našel i v pokusu o zavedení nové veličiny - respektu, který získáváte vším možným od vyhrávání závodů po akrobatické skoky. Díky tomuto číslu se vám otevřou (nebo naopak neotevřou) nové závody a možnosti hry. Jízdní model je velice prostý a s ním souvisí i celkové obtížnost hry. Nikdy bych nevěřil, že mne může hra utáhnout na takovou nudli, ale prvních pět hodin mne hraní nehorázně bavilo hlavně kvůli tomu, že jsem vyhrával prakticky vše, do čeho jsem se pustil. Ne že bych později už tolik nezářil, ale jednoduše mne to už tolik nebralo a metoda start-cíl už se stala standardem a to vůbec ne kvůli tomu, že bych byl nějaký virtuální řidič-expert. Naopak se řadím spíše do podprůměru, co já jsem se narozčiloval u Hot Pursuit 2! Přesto jsem v této hře neměl žádné problémy s postupem vpřed a za celou dobu hraní jsem narazil do jiného auta (myšlen čelní střet) pouze dvakrát. Z toho vyvěrá bezproblémová hratelnost, kterou můžete využít na odreagování po těžkém dni a můžete si být jistí, že vás hra nerozčílí.

»Řadím se spíše do podprůměru (co se hraní závodních her týká), co já jsem se narozčiloval u Hot Pursuit 2! Přesto jsem v této hře neměl žádné problémy s postupem vpřed.«

Virtuální playboy

"A nejlepší ze všeho je, že když máte opravdu nadupanou káru, tak se na vás lepí kdejaká kočka. A když už ji dostanete do auta, tak máte vyhráno, vrčení motoru na ně musí působit jako agrodizi ... afro ... jako kdyby si daly extázi."

úryvek ze zpovědi závisláka na rychlé jízdě

A pak jsou to holky. Komerční prvek, ke kterému se nesnížila ani EA, alespoň ne tak okatě. Pokud získáte dostatečný respekt, objeví se vám na mapě stanoviště slečen (které by za ctnostné panny neoznačil ani Hurvínek), které vám zadají nějaký úkol. Tyto "vedlejší" mise bývají většinou lehké, ale zajímavé, například musíte v daném časovém limitu projet daný počet checkopintů, nebo sledovat auto, do kterého nesmíte narazit ... A pokud se vám to zdárně povede (a jako že většinou ano), budete odměněni "pozorností" oné slečny. A jak že vás tyto dámy mohou potěšit? On y se nějaký způsob našel.

Každá z osmnácti dívek natočila několik videií, na kterých tancuje spoře oděna do rytmu některé písně ze soundtracku (které se řadí ke slabšímu průměru v daném žánru). Byl jsem nucen několik těchto klipů shlédnout abych ohodnotil jejich morální závadnost. A musím konstatovat, že to není ani tak morálně závadné jako spíše nevkusné. Alespoň, že se slečny nesvlékají, to by vyexpedovalo tuto hru do úplně jiného žánru.

A nějaké smysluplné shrnutí? Tato hra se ve všech ohledech podobá NFS: Underground 2 a jen zřídka svého soka překonává. Díky bezproblémové hratelnosti mi však zůstane na harddisku právě tato hra, poněvadž jediný můj požadavek na závodní hru je ten, abych si u ni odpočal, což se u SRS docela daří, byť časem sebelépe vyleštěné auto zanese prach.

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

 Recenze na velice podobnou hru Need for Speed Underground 2. Rychlovka na první díl, recenze na NfS: HP2, ale hlavně retrorecenze na Rollcage, který je dle mého názoru ze zmiňovaných her nejlepší volba.


« QuickBoX »



Pohled do budoucna ...

Nevím, nevím, poprvé se nechám poddat, nechám se překvapit, ale svět by byl pravděpodobně hezčí bez SRS 2.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

nevlastní Need For Speed: Undergroud 2, nebo ji už pětkrát dohráli.

Modifikovatelnost:

Ne

Multiplayer:

Ano
 
Hrací doba:

kolem 20 hodin

 
RUB/LÍC

Grafika: 6/8
Zvuky: 4/8
Hratelnost: 7/8
Příběh: 2/8
Invence: 4/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

Příjemná grafika, pohodové hraní, chytlavost

 

-
 

časem omrzí, na konci nemáte o mnoho výkonnější auto než na počátku, a nemohu nezmínit nevkusně se natřásající se slečny v bikinách
 

 

To znamená, že:

SRS jsou komerční záležitost bez nových nápadů a vysloveně silných stránek. I nadále zůstává jako ta druhá hra vzadu.