"Naše zavedená série už dává záruky sama o sobě. V novém dílu přineseme oproti tradičním kvalitám i skvělou grafiku a fyzikální vychytávky. Budeme se snažit ještě více propojit příběh se samotným herním zážitkem, takže vás hraní opravdu vtáhne do děje. A novinky? Ty jsme chtěli vyvážit tak, aby si přišli na své jak fanoušci série, tak noví hráči. Herní koncept byl od základu překopán a vylepšen, zvláště pak zaujme ..."

"V našem novém studiu jsme si dali předsevzetí dělat hodně zajímavé, hratelné a originální tituly, které zaujmou zvídavé hráče. Snažili jsme se podívat na ztvárňovaný žánr z trochu jiného úhlu a od toho se také odvíjí tak trošku netradiční koncept, začínáte totiž jako ..."

Víte jaký je rozdíl mezi těmito dvěma reklamními výplody marketingového oddělení různých firem? První je o hře, která se bude dobře prodávat a ten druhý může (a nemusí) být o dobré hře. Pouze ve druhém případě nás může hra mile překvapit, poněvadž v tom prvním nám naslibovali snad vše, na co stačí naše fantazie a po nainstalování může přijít chvíle nadšení, ale zklamání přijít musí. A přesně ten případ je dnes recenzovaná hra. A nejkrásnější chvíle pařanského života přicházejí při prožitcích překvapení, nadšení a unesení. To vám třetí Age of Empires nenabídne. Respektive nabídne, ale pouze po stránce technického zpracování a to už jsem byl unešen jednou v prezentovaných trajlerech a jek se říká, dvakrát do téže řeky nevstoupíš a dvakrát tě neokouzlí téže věc. A tudíž, mám tu poselství pro plygonožrouty, nečtěte tuto recenzi, tady se nové údaje o enginu AoE III nedozvíte. A ještě něco: "Jestli chcete fotorelistickou grafiku, tak koukejte vylézt od počítače a mrknout, jaká je realita." Ode mne to teda sedí, já u počítače skoro bydlím ...

Pokud jste nabyli mylného dojmu, že jsem naštván a rozezlen, tak vězte, že vulkáni nikdy nejsou naštváni a rozezleni (viz. aktuální díl STAAAR TREKu). Nacházím se ve stavu bezprostředně po hraní AoE III a tomu také odpovídá moje nálada. Neodporučuji vám dělat z předchozích vět závěry, stejně by byly mylné.

Změny to jsou. Hned první vidíme na příběhové linii, která už nepůsobí rádobyhistorickým dojmem, ale přetransformovala se v holou fikci. Jak po stránce dějové, tak i s přihlédnutím k historickým událostem. Dějepis jsem nikdy nikterak neštudoval, ale nemohou se zbavit dojmu, že jsem na tom asi podobně jako scénáristé této hry. Konkrétní chybky nebudu vypichovat, poněvadž bych musel hledat přesné údaje v učených knihách, a za to mi nestojí ani hra, ani ty, vážený a jediný čtenáři této recenze:-). K fatálním okamžikům dochází také ve skirmishi kde se mohou střetnout na Yukonu Isabela Kastilská a Alžběta I., královna Anglie. Nejen že v té době už drahou Izabelu dávno žrali červi, ale ani jedna z nich pravděpodobně vůbec netušila, co to nějaký Yukon je. Řekněme tedy, že se na Yukonu střetávají armády pod velením ducha Isabely a klonu Alžběty. Za řešení těchhle zapeklitých trablů by mne měli platit. Omlouvám se za tak příkrou kritiku, asi jsem příliš zhýčkaný pařbou Empire Earth II, skvělého to počinu co do historické věrnosti.

Samotný příběh však jednoznačně převyšuje kvality děje předešlých dílů Age of Empires, kde složka rádobyhistorická jasně dominovala nad touhou poskytnou hráči charakter, se kterým by se mohl alespoň trochu identifikovat. Možná se vám zdám až příliš naivní, ale mne stále přijde mnohem lepší bojovat za kus země v roli člena rodu Balcků, kterýžto člen má vlastní osobnost a zájmy a kterýžto rod sahá hluboko do minulosti, ve které si vybudoval určitý kodex i pověst, než jen tak obsazovat nová území pro nic za nic. A přesně tento rámec vám hra nabídne, pokud pohrdnete, nic se neděje, přejděte k dalším složkám. Právě příběh je pro mne jediným příjemným překvapením. Líbezná dívenka Amélie Blacková, která celý příběh vypráví, a s jejímiž problémy se popasujete v poslední části hry, vás zve do příběhu nikterak převratného, ale na poměry strategií jednoznačně nadprůměrného. Povinnost recenzenta mi však velí vás upozornit, že podobně dobrý a ještě o chloupek lepší příběh vám nabídlo již Age of Mythology a s takovým WarCraftem III jej srovnávat by bylo jako hledět na fotbalový zápas Abakova týmu z nejnižší ligy, která existuje, a Slávie Prahy, na české poměry nadprůměrnému to mančaftu, rozdíl by byl přibližně stejný.

 

»Jestli chcete fotorelistickou grafiku, tak koukejte vylézt od počítače a mrknout, jaká je realita.«

Děj je postrkován dopředu in-game animacemi, které kolísají mezi - tak tenhle prostřih se jim povedl - a - kdy už se konečně dostanu ke hře. A znovu - viděli jsme lépe v mytologickém bratříčkovi, kde nechyběl dokonce ani humor. Intro je velice spektakulární (rozuměj - moc pěkně se na něj dívá), ale na hodně dobrý nápad z AoE II svojí trajlerovitostí zdaleka nedosahuje, intro by totiž mohlo být bez problému užito jako upoutávka na hru, což není vždy zrovna dobrá vizitka, protože o hře informuje na "reklamní úrovni" a atmosféru aby hledal lupou či spíše elektronovým mikroskopem (přesto si i toto intro vysloužilo výsadu být hlavním tématem naší obálky a i díky němu ji to velice sekne).

A teď už k samotné hře. Autoři dost možná opravdu překopali herní koncept, ale v tom případě (skoro) všechno postavili znovu tak, jak to bylo dříve. Zbytečná lopota. Ale kapky živé vody v podobě originality se často najdou i na hnoji, tím lépe jsou vidět na tomto vyleštěném talíři. Začněme tedy novinkou neproklamovanější - městem v Evropě. Jakožto jeden z národů soupeřících v kolonizačních bojích nejste na své misi "dobré vůle utrhnout všechno co jde" úplně osamoceni, nýbrž máte přímou linku k městu v Evropě, ze kterého pocházíte. Pomocí svých militaristických i budovatelských úspěchů se úroveň (a to doslova, stejně jako třeba v R.P.G.) vašeho domovského sídla zvedá a to vám je schopno posílat podporu jak ekonomickou, tak vojenskou. A věřte mi, že taková menší armáda popřípadě stádečko ovcí vám může poskytnout strategickou výhodu potřebnou k vítězství. Jinak je vše při starém, stavíte stále ty samé budovy (mlýny, domky, pevnosti, dílny ...) a když nashromáždíte dostatek zdrojů, můžete s radostí postoupit do nového věku, kde se vám odemknou nová vylepšení a vaše kavalérie bude ještě ničivější než kdy dříve.

Právě v budování města někteří recenzenti vidí největší chybu hry - inteligenci vašich pochopů, kteří si bez vašeho striktního dirigování ani neuprdnou. Kde ostatní vidí bug, jenž bude vyřešen v některém brzkém patchu, já vidím záměr autorů, který bude dost možná pod nátlakem hráčů v nějaké záplatě vyřešen. Empire Earth II ukázalo jednu cestu - pohodlnou prácičku prezidenta, který určí kolik a kam a ostatní už se postarají, je to efektní i efektivní, ale člověk tak ztrácí kontakt se svými poddanými, už svojí osadu tolik nepiplá. Ve třetím Věku impérií je to jiné, o vše se musíte postarat právě VY. Ensemble Studios se tak pravděpodobně chtěli vyhnout efektu Dungeon Siege, tedy odstavení hráče do role pozorovatele.  Pokud vám nestačí jako důkaz mého tvrzení o záměru autorů jednoduchost implementace AI algoritmů vesničana, aby dělal práci, která se naskytne, pak vás tedy budu muset přesvědčit ovcemi. Ovce jsou totiž důkaz nezvratný. Jídlo můžete získávat všeho všudy třmi hlavními cestami, jednak jsou tu zdroje divoké zvěře, které však poměrně brzy dojdou, a pak můžete nadělit dělníkům chléb či maso. Bochník vydobudete pomocí stavby mlýnu, pošlete k němu pracovat pár pochopů a vše je hotovo, neustálý přísun jídla je na světě. Ovčí farmy fungují jinak, poté co ji postavíte, musíte investovat nemalé částky potravin do samotného chovu ovcí (za určitou sumu se vám narodí jedna), poté je musíte chvíli nechat vyrůst a nabrat trochu masa a když už dosáhnou limitu, odpravíte je svými řezníky. Je to způsob mnohem efektivnější, přísuny potravin jsou zde výrazně větší (v poměru na zaměstnaného dělníka), ale má to tu nevýhodu, že čas od času musíte zabrousit na farmu a odklikat rozmnožovací příkazy. Tento pečovatelský přístup typický spíše pro budovatelské strategie se mě osobně velice zamlouvá, ale už méně se mi líbí fakt, že autoři jistě brzy podlehnou a příští záplata dozajista přinese "vylepšení A.I." a "možnost tvorby nekonečné řady". Předem se omlouvám, jestli k tomu nedojde, ale pravděpodobnost odhaduji tak na 85%.

A abych se konečně vyjádřil k náplni misí, tak ta je vcelku standardní. Nic nového ve světe RTS, snad jen více než kdy jindy po vás autoři vyžadují alespoň špetku strategického myšlení typu: "Co kdybych s těmi kanóny poslal eskortu jezdců, aby mi je nezničil kdejaký pobuda", poněvadž artilerie je velice zranitelná a obyčejnými vojáky se přes hradby prostě nedostanete. Námořní bitvy pak poskytují nový herní zážitek, ale popravdě řečeno, chtělo by to ještě trošku dotáhnout, poněvadž nejsou ani nikterak zábavné a o realističnosti se dá jen s těží hovořit. A o systému obchodních stanic jakožto vychytávce v oblasti ekonomické se snad ani zmiňovat nebudu, poněvadž je to detail spíše estetický než strategický, alespoň v singleplayeru se to tak jeví. Tedy kromě možnosti postavit si market uprostřed indiánské osady, která k vám bude za to chovat náležitou úctu a ve chvílích nouze je budete moci přesvědčit, že jich je třeba v boji.

A samotný závěr jsem si ponechal na královskou disciplínu AoE III. Grafika vypadá famózně. Odlesky lodí na hladině, ble ble ble, ble ble ble ... My nuzáci, kteří stále ještě vegetíme s kartou s podporou maximálně directx 8 (a jsem s ní navýsost spokojeni) i na nejvyšší detaily jen s obtížemi rozeznáváme rozdíly mezi druhým a třetím dílem. Jedinou změnu vidím v použití havoku, který hračičkům vystačí na čtvrt hodinky zábavy (střílet kanónem do lidí a dívat se jak padají). ALE vůbec se mi nelíbí, že vlak jezdí SKRZ jednotky postavené na koleje, když by je mohl s tak efektivní animačkou srazit. Možná teď vypadám jako nějaký masochista, ale když UŽ, tak už POŘÁDNĚ.

Často se mi stává, že nemohu hře, která mne opravdu chytla a pobavila, dát adekvátně vysoké hodnocení, poněvadž jako recenzent bych měl býti objektivní a to v míře maximální, jaké dokáži dosáhnout. Avšak poprvé teď nastala situace, kdy jsem nucen ohodnotit hru výše, než jak se umístila na mém osobním žebříčku. Objektivně vzato je Age of Empires III dobrá hra, ale je JEN dobrá, tedy šest Áček.

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Velice podobná hra Rise of Nations si zasluhuje pozornost stejně jako Age of Empires II i s datadiskem. Mezi klasické RTS se řadí též Command and Conquer: Generals, pro větší fajnšmekry tu máme výborný Stronghold II a ještě lepší Rome: Total War. Novodobá historie je k tomuto žánru také štědrá, takže se můžete mrknout na recenzi stařičké Dune 2 a jen o málo mladších Command and Conquer. V očích dnešního hráče by měl stále ještě obstát výtečný Total Annihilation, který ještě v mnoha ohledech nebyl překonán.

Tyto tématické články byly sprostě okopírovány z recenze na Empire Earth II.


« QuickBoX »



Pohled do budoucna ...

Sázeli bychom na datadisk, čtyřka asi nebude.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

kladou větší důraz na grafickou dokonalost než my, a ještě nemají za sebou dostatek RTS, aby se jim stále ten samý koncept přejedl.

Modifikovatelnost:

Ano, přiložený editor

Multiplayer:

Ano
 
Hrací doba:

kolem 20 hodin

 
RUB/LÍC

Grafika: 7/8
Zvuky: 6/8
Hratelnost: 5/8
Příběh: 6/8
Invence: 5/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

Grafika, nadprůměrný příběh, pár novinek, pokus o vymanění se z megalomanského trendu

 

-
 

Když si zapnete AoE II, budete spokojeni skoro stejně.
 

 

To znamená, že:

Gooka 2, Berušky 2, Brány Skeldalu 2 - toť hry, které koupíte všechny dohromady za cenu AoE III (a ještě vám pár stováků zbude), podpoříte tím české vývojářské týmy a každá z nich vás může pobavit déle a více než dnes recenzovaný kousek.