Je božské, být bůh?

To opravdu nevím, ale jedním jsem si jist, božská je tato hra. Přesto bych tuto hru revoluční nenazýval, spíš bych jí nazval unikát, ano to je to správné slovo, unikátní hra. Revoluční není z jednoho prostého důvodu. Přestože tato hra posunula hranice game designu, grafiky..., tak jak je vidno NIKDO tuto vyšlapanou cestičku nevyužívá. Zkrátka bych řekl, že B&W je z mnoha hledisek unikátní hra, ale její koncept je tak vypracovaný, že nám poskytl téměř vše co nabízí. Ale tím se nebudeme obtěžovat a vrhneme se do víru recenze na nejoriginálnější hru uplynulých 5 let.

Story

Příběh není nikterak složitý (Už jste někdy viděli strategii s dobrým příběhem?) Jednoduše jste bůh a jednoho dne si řeknete, že se podíváte někam do světa a náhodou vidíte, že v moři plave klučík a k němu plavou roztomilí žraloci. A tak Vám rupne v bedně a kluka z vody vytáhnete a v tomto okamžiku přicházíte ke slovu vy a můžete dělat co chcete (toto je absolutní lež, protože prvních cca 30 minut musíte dělat, co Vám nařídí počítač, ale to je jedno protože Vy jste to nehráli, a tak mi nemůžete odporovat). Škoda, že jsem nedostal ovládání do rukou (nebo spíše ruky) dřív, to bych totiž kluka vzal a hodil ho dál do moře, aby neměl šanci doplavat na břeh. A tak se vydáte se svými novými věřícími do jejich vesnice a může začít zábava. Dostanete přidělenou svojí osobní příšerku (dle výběru), naučíte se spousty kouzel, budete mít spory s ostatními bohy ...

Grafika a ovládání

Co říct o grafice? Asi jenom to, že je naprosto úžasná, dokonce i dnes (přece je to nějaký ten čtvrtek co tato hra spatřila světlo monitorů). Každý objekt je pečlivě vymodelován ve 3D. Ne, že bych byl zastáncem trendu všechno do 3D (Mimochodem, víte, že Berušky vyjdou ve 3D s prozaickým názvem Berušky II?), ale tato hra mi ukázala, co všechno 3D dokáže. Jste bůh, a tudíž jste nehmotný, na obrazovce Vás symbolizuje pouze ruka, která však dokáže vše, co dokáže obyčejná ruka a ještě mnohem víc. Protože jste nehmotní, můžete se pohybovat kamkoliv, můžete se natáčet, sklánět, zoomovat ..., takže v jednom okamžiku jste  asi kilometr nad svým ostrovem a v druhém už můžete nahlížet vesničance pod sukni (skoro). S tímto také samozřejmě souvisí ovládání. Ač se to zdá nemožné, prakticky vše ovládáte pomocí myši. V prvních asi 2 hodinách vám bude ovládání dělat poměrně velké problémy, ale postupem času Vám přejde do krve a pak budete zoomovat jako pominutí a to nejen proto, abyste na vše pěkně zblízka viděli, ale také proto, že to je jednoduše pastva pro oči. Grafika je prostě nádherná a basta.

Hratelnost

U B&W se zajisté budete bavit, ale také pravděpodobně přijdou chvíle, kdy Vás bude tato hra trochu nudit, alespoň mně se to stalo, grafika se Vám bude líbit státe, ale jen kvůli ní hru drát přece nebudete. Když jsem hrál B&W, upadal jsem mnohdy do pocitu stereotypu, ze kterého mne však vždy vytáhla nějaká obzvlášť vydařená vychytávka, která hru oživila až do další vychytávky, ale to nemění nic na tom, že jsem občas k B&W zasedal s pocitem který nejvýstižněji vyjadřuje jedno slovo: Musím.

Vychytávky

Těch tady najdete ne desítky, ale stovky. Co je však největší vychytávka je Vaše vlastní zvířátko, jenž budete muset opatrovat, dávat mu najíst, vyvenčovat ho (nejlépe na pole-zvýší to úrodu) a samozřejmě ho i učit. Vaše zvířátko není nijak hloupé a tak od Vás leccos odkouká a následně to bude samozřejmě používat. K výchově máte svoje prostředky těmi nejjednoduššími jsou bití a hlazení. Pokud chcete mít extrémně zlou potvoru, tak jí nechte jíst vesničany, když nějakého sní, tak ho pohládněte a z odměnu mu dejte ještě jednoho, věřte tomu nebo ne, je to zábava, přestože Vám velmi spadne křivka populace, ale tím jsem se nikdy nezabýval. Zvířátko od Vás odkouká Vaše chování a začne se chovat úplně stejně, takže pokud dvakrát denně zavalíte jen tak ze srandy vesničana kamenem, hodíte ho do moře, nebo mu jednoduše rozbijete barák (moje oblíbené kratochvíle), pak vaše zvířátko nebude žádný andílek. Věřte nebo ne, ale úkoly, které dostáváte, jsou opravdu nápadité a jde vidět, že si s nimi opravdu někdo pěkně lámal hlavu. A vůbec, za příklad si můžeme vzít jeden vedlejší quest z prvního ostrova: Partička flákačů leží u lodi, a když se jich zeptáte co je (kliknete na svitek), tak začnou zpívat něco o tom, že potřebujou nějaké dřevo na dokončení lodi, jinak nemohou vyjet na moře. Protože jsem byl tehdy ještě hodný bůh, dal jsem jim dřeva, co hrdlo ráčí, jenže oni začali znovu zpívat, že potřebujou jídlo. Situace se opakovala ještě jednou. Písničku jsem slyšel tedy třikrát a velice se mi zalíbila, ale tomu co mělo přijít, jsem se smál ještě půl hodiny. Loď vyplula a následovala animačka, při které měl jeden pár na přídi roztažené ruce přesně jako v Tianicu (fakt nekecám).

 

Hodnocení:AAAAAAAA

Mat