Připravte se na nářez, doslova.

Command & Conquer je série, která by se dala označit za nejdelší úspěšnou sérii real-time strategií. Pěkný titul, ale o této sérii nevypovídá. Se sérií C&C to šlo dolu a nahoru jako na horské dráze. Po prvním bezmála revolučním dílu přišel sice úspěšný, ale kvalitou a inovacemi  nevýrazný díl druhý Red Alert, poté byl vydán Tiberian Sun, podle mne ve všech ohledech velice dobrý počin.. O druhém Red Alertu se zmiňovat nebudu, nehrál jsem. Ale přišly i nečekané pohromy. Akční hra C&C Renegade by se dala označit za prodejní debakl, přestože to nebyla špatná hra. A teď přichází C&C Generals, co nám nabízí? Především je to skvělá ...

Grafika

C&C Generals vás opravdu na první pohled ohromí skvělou grafikou a to ve všech ohledech. Perfektně vymodelované 3D jednotky je pohybují skutečně realisticky (zvláště skvělé je lehce uvěřitelné lámání stromů a přejíždění vojáků, to je však možné již od prvního dílu). Speciální grafickou libůstkou jsou exploze, jednoduše řečeno, nic tak skvěle udělaného tu ještě nebylo. To znamená, že C&C Generals je podle mého názoru lépe graficky zpracovaný než hity minulého roku WarCraft III a Age of Mythology. Pravda je, že zpracování futuristického světa je o něčem jiném, než zpracování fantasy, či legendárního světa.

O grafice se nedá říct nic záporného až na to, že způsobuje neuvěřitelně vysoké HW nároky. Pokud nemáte 256 MB RAM a procesor okolo 1 GHz, tak o této hře vůbec neuvažujte. Až komicky působí odpověď jednoho zaměstnance Westwoodu, který před několika lety odpovídal na otázku proč je Red Alert 2 stále ještě ve 3D. Odpověděl, že cílem Westwoodu je, aby jejich hry běželi i na šunkách (doslova, rozuměj tím staré počítače)...

Story

O příběhu v této hře asi dost dobře nemůže být řeč. Nicméně se zde setkáte se situací a s dějem. Situace je asi následující: Dvě světové velmoci: USA a Čína soupeří o nadvládu nad světem, a aby protivníků nebylo málo, tak třetí silou je teroristická organizace, která spíše než zákopovou válku propaguje sabotážní akce.

Děj každé mise je uveden většinou poměrně dlouhou in-game animací. Ať jsem se díval, jak jsem se díval, tak in-game animace se mi zdáli jednoduše úžasné a perfektně uváděli do dění v misi. Možná nejlepší animaci je úvod do druhé mise za Čínu. Představte si to. Řada tanků jede po mostě, nevidíte, že by zástup tanků a pěchoty někde končil a v okamžiku, kdy většina vaší armády je na mostě, in-game animace zabrousí pod most, kde vidíte nepěknou tikající a blikající věcičku, která právě v nejnevhodnější okamžik udělá BUM! A vy se s hrstkou vojáků ocitáte na druhé straně. Co uděláte? No přece to, co vám nařídí počítač, že?

Hratelnost

Když jsem hrál C&C Generals, měl jsem pocit, že by mne to mohlo opravdu bavit, kdyby se mi to tolik nesekalo. Tato hra obsahuje totiž několik vychytávek, které stojí za to nepřehlédnout. První věcí je fakt, že za strategie se nám stalo takové malé R.P.G. Vaši generálové získávají zkušenosti a vy je pak můžete rozdělovat do různých bonusů, které vám v dalším průběhu mise budou pomáhat. Generálové ovšem nebojují, je to něco jako hrdina Heroes of Might and Magic (až na čtyřku, kde bojovat mohl), kdyby nekouzlil. R.P.G. prvky se ovšem projevují i u jednotek, které časem zrají jako víno, a proto se může stát, že vaše dvě nabušené jednotky pěchoty, které právě vylezli z cvičiště bez větších problémů porazí ta samá (nebo poddobná) jednotka nepřítele, která má už nějakou jizvu z bitvy.

A když jsme u jednotek... Jednotky byly vždy jednou ze silných stránek série C&C. Nikdy jich nebylo mnoho druhů, ale ty co byli stáli za to. Platí to i pro Generály. Kromě klasických jednotek zde najdete i opravdové speciality. V tomto ohledu je asi nejlepší strana teroristů, na které se vývojáři vyřádili opravdu hodně. Moje nejoblíbenější jednotka bylo sebevražedné výbušné auto. Instantní pohroma, stačí se rozjet a narazit ... a počítač se pod tíhou detonací asi zavaří...

Jaký je tedy konečný verdikt? Znám spoustu zábavnějších věcí, ale pokud máte mašinu, tak proč ne?

Mat