Středověká druhá světová válka?

Podle mého názoru jsou real time-ové hry docela slušnou konkurencí pro běžné žánry jako jsou strategie, střílečky, R.P.G., atd. Stále častěji se mi zdá, že tento žánr pomalu ovládá náš trh a možná nás i jednou zahubí. Zmiňme si poslední pecky, které vyšli a možná pro mnohé z Vás se stali škopky piva, partnerky, herní automaty či dokonce živící Vás práce obětními beránky pro hry, typu - Rome:Total War, Warhammer 40 000:Dawn of War, Keltští Králové 2:Punské války, The Lord of the Rings: Battle for Middle, Codename:Panzers a nebo Kohan 2:Kings of War. Nechci se však zabývat těmito hrami, které jednou budou napsány nebo už jsou dokonce napsány. Jen se zmíním o jedné, která byla zdokumentována Matem - Rome: Total War. Bohužel jsem ji nehrál, ale musím říci, že když ji dal Mat osm áček, tak asi opravdu za něco stojí! Doposud jsem se ji odhodlal pokořit jen díváním se na ni a podle mého úsudku je cool, ale, ale. Však víte, komu se líbí jedna, neznamená to, že se bude líbit druhému či pátému. Já zase nejsem typický stratég, který se vrhne do bitvy a má se rozhodnout zda obětuje levé křídlo ve prospěch frontálního útoku anebo se stáhne, přeskupí ženisty a jízdu a vyjede zpět na válečné pole. Mě se naopak líbí hry, kde se musí přemýšlet o ekonomice, o hospodářství a velení je jen nezbytnou fraškou v postupu do vyšších levelů. Nebojte se. Taková hra už konečně vyšla a nemusíte čekat až se vývojáři pohnou a za dva roky vydají tu nejočekávanější hru, ze které se nakonec stane jen průměrná a navíc kopírující předešlý hit. Dnes se pokusím recenzovat jednu takovou pecku, která byla vytvořena bulharským vývojářským týmem Black Sea Studios. Tato hra nese honosné jméno Knights of Honor (Rytíři ctnosti).

 

Po nainstalování a spuštění hry Vám naběhne intro, ve kterém se dozvíte co je účelem této hry. Bojovat, dobývat a rozhodovat se ve prospěch království a blaha lidí. Odjakživa neměli obyvatelé rádi války a neradi vzpomínali na toto peklo. Raději se bouří, než znovu prožívat to hrozné období hladu a krveprolití nevinných lidí, kteří si museli obléci brnění a do rukou vzít zbraně a štíty. Ty co měli štěstí se raději zavřou do svých domovů, zatnou zuby a počítají každé dny nekončící války. Zde se uplatní vaše schopnost předpokládání a donutí Vás udělat potřebné kroky, které zmírní bolest lidí. Stavět vinárny, hospody, kostely, katedrály, svaté mešity, hostince a zároveň se snažit o co nejmenší počet stříbrných dolů, lomů, daňových správ, atd.. Možností je mnoho, ale jen jedna je správná. Stát se vlivným mecenášem a přesvědčit významné krále, že právě Vy jste ten pravý absolutní diktátor, který má právo ovládnout celý svět. Bohužel Asie se pokládala za peklo a zbytek světa ještě nebyl probádán, protože Knights of Honor má počáteční tři možnosti. Začít hrát od roku okolo 1000 AD, 1200 AD nebo 1350 AD (ranný, střední a vrcholný středověk). Rozdíl mezi těmito třemi volbami je takový, že představují skutečný svět v tomto období. Není to však úplně přesné, že by se z toho dalo učit, ale dost reálné, aby se to dalo hrát. Proto si zvolte nejoblíbenější dobu, nastavte titul a svoji podobiznu a hurá do světa s jednou ze tří obtížností. Volba země závisí na úsudku a na vlastenectví, protože si můžete vybrat i království Bohemia. Proto bych neváhal a ihned zvolil Bohemia a vydobyl bych slávu a čest pro tak malou a neuznávanou zem. Bohužel já jsem si zvolil Skotsko. A to kvůli jeho hrdinovi ze 13. století Williamu Wallacovi. Ten se svým neskonalým vůdcovským, politickým a válečnickým šarmem zapsal do srdcí nejen princeznám a královen, ale i válečným veteránům z Vietnamu. Ty po jeho vzoru urputně bojovali v džunglích, s napalmem, s lidmi, s pastmi … . Pokud si však hned netroufnete takto vlítnout do hry, tak Vám tvůrci hry připravili takový tutoriál, ve kterém si zkusíte vést bitvu. Buď tváří v tvář (což je pro mnohé obrovský problém, zvláště když na druhé straně je žena) a dokázat si svůj skrytý talent nebo o něco těžší a to dobývání / bránění hradu. Zajisté všechny varianty si můžete zkusit a jestli uvažujte o tom, že budete osobně vést války, tak se to vyplatí, protože Vám to ušetří počáteční prohry.  Já jsem to řešil jednoduchým způsobem – automatické vypočítání.

A teď plnou parou vpřed! Nejlepší obrana je útok a tak je výhodné si vybudovat vojenskou základnu ze které budete verbovat. To platí pouze na začátku, protože v ostatních provincích jsou lepší rekruti. Z nichž třeba mohu jmenovat – lučištníky, Vikingy, stepní či lehkou kavalérii, templáře, atd. V každé oblasti jsou jiné druhy armád, tzv. místní anebo královské speciální jednotky. Ty jsou známy svou silou a charakteristickou zvláštností. Moji oblíbenci (templáři) byli tou nejsilnější jednotkou, co pobíhala po Evropě. Se svými zkušenostmi, což je velice dobrá vlastnost, jsem zvládal vyhrávat bitvy i proti dvounásobné přesile. Takto jsem s pomocí pěti maršálů pokořil Evropu a stal se ze mě krutý vladař.

Za koho provdám své dcery až dobiji Krétu?

Jedna z nejdůležitějších věcí je ekonomika a hospodářství. Království musí být schopné vydělávat i v období válek. Neustále stavění nových budov stojí ohromné peníze a také musíte mít na paměti, že rekruti se nehlásí do armády zadarmo. Různé vybavení jako třeba zbroje, štíty, koně, meče, luky a další takové serepetičky pro vedení válek obnáší nějaký počátečný vklad ve formě budov, jídla a toho nejdůležitějšího - peněz. Po zvládnutí těchto příprav se už Evropa nekompromisně třese pod tíhou neustálých rozbrojů a paktů a je na Vás jestli zvolíte vojenské či ekonomické ovládnutí kontinentu. Jak jsem zmínil, pro mě byla jasná volba ta první. Rychlá a bezbolestná první pomoc. Po dobytí poslední provincie se objeví hláška “The end“ avšak v jiné podobě a vy jste se stal novým vladařem. Podle té druhé varianty musíte neustále obchodovat s exotickým zbožím, stavět potřebné budovy a získat všech deset potřebných vylepšení pro Mirror vítězství. Hra je o to lepší, že tu máte řešit otázky vedení politiky. S kým se paktovat, koho provokovat v rebelii, komu vyhlásit válku a nejvýhodněji provdat dceru a koho naopak podplatit pro lepší uznání? To jsou otázky, na které si musíte odpovědět sami a na které ani já neznám odpovědi. Vše to závisí na zvolené strategii. Vyšší respekt a vliv se odvozuje od počtu držení provincií. Čím větší království, tím větší výnos a starosti. Na to během hraní nezapomeňte a dobývejte to, na co máte.

Matův názor:

>>Přistupme rovnou k meritu věci, takřka jediné, v čem se s lordem Abakem rozcházím v názoru na tuto hru, je grafika. On ji hodnotí průměrně až kladně, nicméně já ji dle měřítek dnešní doby hodnotím jako hluboce podprůměrnou. Nicméně Abakovy názory na vizuální stránku her jsou občas dost zvláštní. Například grafika LoTR: BoME je dle něj "hnusná" (doslova by to znělo jinak). Ale v jiných ohledech je hra na špici, takže si i přesto plně zaslouží šest Áček. Být ve škole, dám této hře 6+.

Po grafické stránce je na průměrné úrovni. Celkový dojem budí, že grafika nebude její silnou stránkou. A mám pravdu. Mapa se jeví jako vybarvený papír dítětem, která se shodou okolností podobá obrysům Evropy. Dokonce je tu i pomoc v orientaci v podobě lesů, hor, jezer, což mi velice pomohlo. Když jsem chtěl třeba najít jednoho vojáka, tak to byl problém na pět minut, ale díky těmto zlepšovákům se to zkrátilo, tak na tři minuty. Ale abych jenom nekritizoval, musím mu pochválit grafiku v průběhu manuálního boje. Je na tom překvapivě velice dobře! Což rád říkám, jelikož se mi tato hra líbila a myslím si, že nemá cenu ji odsuzovat kvůli grafice. Vojáci pod zaplavou ohnivých šípů hoří a zběsile utíkají, než uhoří za živa. Zapálené budovy se pomalu hroutí a slyšíte jak dřevo praská, ze vzdálených lesů se ozývá orel a na bojišti křik a cinkot zbraní. Po úspěšném útoku na baštu se brána rozpadá a její trosky se rozlétnou do okolí. Tak takový je obrázek KOH-u. Hudba doplňuje zkroušenou situaci prohrané či vyhrané bitvy a podle mého chabrého (Abaku, to je překlep, nebo novotvar? –pozn. Nicka) úsudku si myslím, že je to asi to nejlepší co zde mohlo být pouštěno.

Závěrem Vám řeknu, že to je solidní hra, která se bude líbit všem, kteří mají v oblibě strategie (jak klasické tak RT), historii a dost kuráže napráskat Svaté Říši Římské a posléze celé Evropě. Uplatnění zde naleznou i stratégové, kteří si vychutnají válečné tažení, kterým na svou pěst mohou velet. Jestli je to Váš žánr, tak neváhejte a ihned se pusťte do hraní. Zábava je na několik hodin a nemeškejte drahocenný čas, který pak využijete v hraní dalších her.

« Autor článku »

Lord Abak


Tématické články:

Za vděk budete muset vzít recenzí  na Rome Total War, či Tropico.


« QuickBoX »



Hru doporučujeme těm, kteří ...

nostalgicky vzpomínají na dobu prvních settlerů a říkají si, že podobná hra už nikdy nevyjde. Koncept této hry je jiný, ale hratelnost to má velice podobnou. 

Modifikovatelnost:

NE

Multiplayer:

NE


Hrací doba:

To je vzhledem ke strategii velice různé.


RUB/LÍC

Grafika: 5/8
Zvuky: 6/8
Hratelnost: 7/8
Příběh: 6/8
Invence: 6/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

Výborná hratelnost starých strategií, skvělý požitek pro každého budovatelsky zaměřeného hráče

 

-

 Slabší grafika


To znamená, že:

Tuhle hru si nemůže nechat ujít žádný fanoušek RTS, bude se líbit zvláště těm, kdo nepřišli na chuť minule recenzovanému Rome

Lokalizace:

Ne, zatím