Středozem je připravena padnout, nejtemnější.

Narozdíl od jiných redaktorů a přispivatelů AAA Games nejsem fanatickým obdivovatelem Tolkienova díla (znáte to, kolikrát jsi četl kompletního tolkiena děleno padesáti, tolikrát jsi člověkem), přesto má i na mne všechen ten balast okolo filmové trilogie Pána prstenů veliký vliv. Osobně považuji první a poslední díl trilogie za jedny z nejlepších děl kinematografie, takže jsem se na hry s licencí na tyto díla velice zajímal. Mlátičku The Return of the King jsem poctivě zahrál a zrecenzoval již před delší dobou, o to více jsem se těšil na počin nový, tentokrát ještě zajímavější, poněvadž se jedná o strategii, ve které se můžete postavit do čela armád Dobra i Zla.

Abych zkrátil úvod na minimum, jen lehce konstatuji co vývojáři slibovali ještě před nedávnem. Základem všeho měla být překrásná grafika, která snad VŠEM v prezentovaných trailerech vyrazila dech. Člověk by nevěřil tomu, že se jedná o překopaný C&C Generals engine, ne že by vše vypadalo tak neuvěřitelně dobře, ale vypadá to jinak. Je něco jiného vymodelovat tank a něco jiného zobrazit ve 3D skřeta. Nicméně pěknou grafiku slibuje každý (skoro) a ve finální hratelnosti se příliš neodrazí, nicméně bývalí Westwood Studios slibovali mnohem více! Jednoduchý herní koncept se dal čekat, je to přeci jen EA Games - nejkomerčnější ze všech komerčních herních firem, ale nás osobně dost překvapila slibovaná absence jakékoliv lišty, či jiných ovládacích prvků! Údajně kvůli tomu, aby si hráč mohl užít Středozem na celém monitoru (přepněte si třeba naše stránky do fullscreenu klávesou F11 a hned vám bude jasné o čem mluvím - co je malé to je milé, ale co je full to je nice). Tento slib je snad jediný, který se autorům nepodařilo splnit vůbec, z obrázků vidíte veliký počet tlačítek, menu a čudlíků, sice vypadají dobře, ale jsou tam. A my už jsme se téměř vsázeli, jak se stane z téhle hry propadák jen kvůli nepovedenému ovládání ve snaze stát se alespoň z části revoluční. Poslední záležitostí prezentovanou EA Games nebyla žádná novinka, byť se vývojáři dušovali, jak obrovský dopad to bude mít na celkovou hratelnost, touto "inovací" je morálka vojáků.

Jaká nakonec tahle hra je? 

Tak si říkám, kdy ti skřeti konečně přijdou na to, že vchod do města je ze severovýchodu, už tam takhle stojí skoro půl hodiny. 

Westwood Studios nejsou žádní zelenáči, ba naopak mají za sebou celou sérii RTS s Command and Conquer v názvu. Co si budeme povídat, nejedná se o žádnou intelektuálskou zábavu, nýbrž o realtimové strategie nejklasičtější - postav, vytrénuj a znič. Jen bláhový pařánek, který ještě neví, jak to v herním světě chodí, by čekal od LotR: BfME něco jiného. A přesně takový jsem byl až doposud. Žil jsem v bláhové naději, že největší strategické revoluce roku 2004 se dočkáme právě od této hry. Snad kvůli možnosti zkušených autorů začít úplně něco nového, snad kvůli mému okouzlení světem Středozemě, snad kvůli slibům, či snad kvůli zajímavému konceptu prosazovaní hrdinů jsem doufal v nějaký náznak revoluce, či alespoň inovací. Marně.

Nejprve si vyjasněme jedno. Srovnávat herní koncept LotR: BfME s (v minulém čísle recenzovaném) Rome: Total War, jak se v mnohých jiných periodicích děje, je hloupost, omezenost a důsledek recenzentské dekadence. Zatímco Rome je vcelku realistický a propracovaný bitevní simulátor zaměřený též na ekonomický rozvoj, LotR: BfME je prachsprostá RTS v tom nejkomerčnějším hávu, tedy vlastně to, co si většina pařanů přeje.

»Nadpoloviční většina misí v každé kampani je k uzoufaní nudná a omezuje se na jednoduché Kill all enemies«

Nyní se na chvíli zaměřme na příběh hry. Nic jiného se snad ani nedalo čekat, hra vám mezi misemi zkratkovitě pomocí in-game animací převypravuje příběh filmu. Vzhledem k tomu, že většina pravděpodobných hráčů se rekrutuje z diváků (a obdivovatelů) nejznámější fantasy trilogie, nepovažovali scénáristé za vhodné a nutné, obtěžovat hráče popisováním nějakých souvislostí, které mohl pochopit z filmu, či knihy. Naopak in-game animace se většinou soustřeďují na navození té správné atmosféry před bitvou a osvětlení úkolů mise. Asi nikdo nemůže mít autorům za zlé, že naprosto vynechali příběhy jednotlivců, je to konec konců strategie, jedná se tady o tisíce lidí a ne o nějakého Froda. Zato věk temna pomocí prastarých elfských zaklínadel budou na autory sesílat všichni sektáři, ehm ... chtěl jsem říci skalní fanoušci Tolkienova díla, kterým se dozajista nebude líbit, že Gandalf se neproletí v Morii směrem k zemskému jádru, či že Boromir hrdinně bojuje v bitvě u Černé brány.

Pojďme se mrknout na audiovizuální stránku. Popravdě řečeno, hra nevypadá tak dobře jako na videích, poněvadž střihači moc dobře vědí, kde mají co ukázat, ale tak tomu je téměř u všech her, takže si nemáme na co stěžovat. Pohled na enta, či trolla je naprosto skvělý, přesně takový, jak jsem si představoval, že by měli ve hře vypadat, nicméně čím jsou postavičky tintěrnější, tím méně krásy na nich nalézáme, vrcholem všeho jsou hobití hrdinové, Samova "tvář" na největší přiblížení by se dala nejlépe charakterizovat jako týden stará čočková polévka. Zato si autoři vyhráli na animacích pohybu, efektech a detailech. Už od dob Settlera 2 jsem neviděl lepší animace budov, pohled na to, jak se rodí skřeti, nebo trénují trollové je skutečně příjemný i zábavný. Efekty Gandalfových kouzel (zvláště toho nejsilnějšího) a bojových triků ostatních hrdinů vypadají naprosto skvěle! Líbili se vám v Rome sloni, kteří si poctivě dělali cestu římskými legionáři? Animace olifantů v této hře se jim jen stěží vyrovná, ale zato budete s otevřenou pusou koukat na rozběhnutou rohanskou jízdu, která projede oddílem skřetů a ani jí to téměř nezpomalí.

O soundtracku nebudu tlachat dlouho, hra vytvořila kompilaci toho nejlepšího ze všech tří filmů, takže je skutečně co poslouchat. Zvláště efektní je, když při stejných scénách hrají ty samé melodie. Nečekejte však, že si hudbu budete moci přehrát i ve Windowsu, kdepak ... kdo by si pak kupoval soundtrack? O dabing se postarali, jak se již stává dobrým zvykem, herci z filmu, takže o jeho kvalitách nemůžeme vést žádné diskuze.

A teď už něco o samotných misích. Za každou stanu si můžete zahrát okolo 25 bitev, což je vcelku úctyhodné číslo. Ne každá se samozřejmě pevně opírá o filmovou předlohu, což je jev, jenž takřka bezvýhradně určuje jejich kvalitu. Zatímco mise v Morii, Helmově žlebu, Železném pásu, či u Černé brány patří k tomu nejlepšímu, co vám současná RTS scéna nabídne, nadpoloviční většina misí v každé kampani je k uzoufaní nudná a omezuje se na jednoduché Kill all enemies. Osvobozování, či naopak obsazování Rohanu a Gondoru se skutečně zbytečně vleče a jediné co vás u hry drží je naděje v lepší zítřky, které skutečně v podobě "filmových" misí přijdou. V tomto ohledu autoři projevili velice málo své vlastní invence.

A teď již konečně k tomu, v čem je LotR: BfME "originální". Morálka je oproti Rome: Total War na úrovni kojence a je z velké části nedotažená. Popravdě řečeno se do herního konceptu ani moc nehodí. Zběhne vám 30 skřetů? Proč si za pár šupů nevytrénovat dvakrát více? Proč? Protože jste na velícím limitu, což není nic jiného než populační limit ve WarCraftu, či limit jídla v Age of Cosi. Zapojení hrdinů do bitev je popravdě řečeno vyřešeno velice prostě a efektně. Ne každý hrdina je stejně užitečný, zatímco Gandalf na desáté úrovni (nejvyšší dosažitelná) smaže z mapy světa menší armádu, hobiti jsou téměř po celou hru jen na obtíž a zbytečně umírají. Dalším zajímavým počinem, který je vskutku originální i zábavný jsou takzvané Síly. Podle toho, kolik z mapy Středozemě již ovládáte hromadíte sílu, kterou následně investujete do různých triků, kterými si vylepšujete své bojové schopnosti. Není nic působivějšího, než vyvolat si na pomoc prohrávajícím gondorským vojákům rohansou jízdu, elfů lučištníky, či dokonce gigantické orli, kteří si hravě poradí opravdu velikými nepřáteli. Tomuto zlepšováku nechybí invence ani hratelnost a prakticky pouze kvůli němu jsem obměkčil své recenzentské srdce a odpustil hře nejednu chybku.

Závěr? LotR: BfME je dobrá hra a někteří lidé budou tvrdit, že je skvělá. A bude jich dost. Jenže nepřináší téměř nic nového, takže zkušenému harcovníku, kterého již klasické RTS omrzeli, kromě působivého filmového zpracování nenabídne mnoho. Nicméně nenasytným pařánkům se tahle gamesa bude rozhodně líbit. Ostatním doporučuji spíše Rome: Total War, či Knights of Honor.  

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Je to podivné, ale žánrově podobné hry na našem webu příliš nevedeme. Snad nejbližší je Microsoftí Rise of Nations.


« QuickBoX »


Vývojářské studio:

EA Games

Největší vývojářské studio současnosti, výčet jeho titulů by byl opravdu dlouhý.

Pohled do budoucna ...

Tak tohel si netroufáme odhadnout, ale nějaké pokračování, pravděpodobně ve formě datadisku se dá očekávat.


Hru doporučujeme těm, kteří ...

Žasli nad C&C Generals


Modifikovatelnost:

Ano, přiložený editor

Multiplayer:

Ano s opravdu velikým počtem map. Zatím jsme netestovali, takže těžko mluvit o jeho kvalitách.


Hrací doba:

každá kampaň cca 15


RUB/LÍC

Grafika: 7/8
Zvuky: 8/8
Hratelnost: 7/8
Příběh: 5/8
Invence: 5/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

Grafika, soundtrack, hrdinové, filmovost ...

 

-

AI, neoriginalita, občas nuda


To znamená, že:

LotR: BfME neznamená revoluci, ale za koupi s největší pravděpodobností stojí


   

Napsali jsme o LoTR:BfME

Těšíme se: The Lord of The Ring: The Battle for Middle-Earth

 

Autor: Mat

Tolkieno-páno-prstenová mánie již konečně utichá, avšak značka Pán Prstenů ještě stále táhne, což dokazují i připravované hry na téma Středozemě. Na jednu z nejzajímavějších jsme se rozhodli podívat.

Lotr: BfM-E se svým konceptem bude docela podobat hitovkám od Creative Asembly - Total Warům. Až na to, že namísto atmosféry časů minulých bude navozovat pocity živoucího fantasy světa. Hra bude probíhat ve dvou rozměrech, tady na mapě a v "reálu". Mapa bude sloužit k přesouvání vojsk a vůbec ovlivňování událostí v celé říši. Zatímco v klasickém RTS pohledu budeme vést svá vojska do bitvy. Jsem velice zvědav, jak autoři vyřeší dilema svobodná možnost vs. věrnost tématu. Poněvadž jestli se budeme moci svobodně rozhodnout, tak by se události mohly vyvíjet značně odlišně.

Další naprosto famózní záležitostí je grafika! Něco tak skvěle vypadajícího jsme v rámci žánru ještě neviděli a ještě dlouhou dobu neuvidíme, hra sice poběží na výrazně modifikovaném enginu CaC: Generals, i přesto budou všechny postavičky vymodelované do obrovských detailům, když vezmeme v úvahu kolik jich bude hra zobrazovat. Nedivil bych se, kdyby se vám hra ve větší bitvě sekala více než třeba takový Doom III.

Dalším "trumfem" vývojářů je způsob ovládání. To je totiž řešeno pomocí vyskakovacích menu, takže ve hře by při bitvě neměla být jediná lišta! To by mohlo pocit "filmovosti" ještě umocnit. Nicméně je to i veliký bubák, poněvadž celou hru by mohlo nekomfortní ovládání zbytečně zkazit. Doufejme, že se tomu tak nestane.

Budete si moci vybrat ze čtyř velmocí Středozemě (dva dobro a dva zlo), které mají samozřejmě vlastní jednotky, kouzla a dokonce i hrdiny, jejichž role by neměla být zanedbatelná. To jsem zvědav, jak v oddílu o 200 lučištnících budu hledat Legolase.

Přestože bude BfM-E pravděpodobně komerční brak, těšíme se na něj a to velice. Hype je prostě hype.

Index očekávanosti: 7/8