Až připluje další loď, uděláme bum,
okradem a zabijem, bude téci rum,
oslavíme vítězství, zum zum zum...

definice předcházejících třech řádků by mohla znít - úryvek z umělé pirátské pijácké předbitevní "písně"

Nikdy jsem se příliš nezamýšlel nad tím, proč pirátské téma dnes už tolik netáhne. A popravdě řečeno, příběhy o zlotřilé posádce plné lumpů a vrahů, kteří okrádají poctivé obchodní lodě, které převážejí otroky do Ameriky, nikdy nevytvořili samostatný a svébytný žánr jako například kovbojky, byť jejich potenciál není zase o tolik menší. Filmy o statečných kapitánech s obličejem barvy gringa bojujících do poslední kapky krve o záchranu počestnosti vznešené a půvabné dívky, která za pár minut skončí s blaženým úsměvem v náručí snědého vůdce pirátů, zkrátka nejsou in a s nimi i celé toto téma. Do oposita proti tomuto tvrzení se staví dvě povídky od našich přispivatelek, za jejichž obsah mluví už samotné názvy - Láska v oceánu a Proč už je málo pirátů, neodpustil jsem si v průběhu recenze několik citací právě z těchto dílek, které rozhodně nezapřou svůj půvab ani původ. Snad se na mne ani jedna z dívek nebude zlobit, že jsem jejích dílo znásilnil v prachsprosté herní recenzi. 

Ale teď už k původu této hry, který je vcelku zajímavý. Byl jednou jeden Sid Meier a osud tomu chtěl, aby se stal herní legendou. Ve své době vytvořil revoluční a navíc skvěle hratelnou Civilizaci, která by mu už sama o sobě zajistila nesmrtelnost (tedy alespoň do doby než zanikne "pokleslá" zábava zvaná hraní PC her), ale on neusnul na vavřínech (bodejť by taky jo, Civilizace mu vynesla slávu ale s honorářem už to bylo horší) a v dalších letech stvořil nemálo dalších her, mezi nimiž vynikají kusy Alpha Centauri a SimGolf. Pro tentokrát se rozhodl vrátit zpět ke kořenům a přepracovat do moderní podoby koncept, na kterém byla postavena jeho stařičká hra Pirates! Bez zardění se přiznám, že jsem tuto gamesu nikdy nehrál ani neviděl, takže se moje recenze nebude zabývat porovnáváním vzoru a remaku.

Vše začalo oslavou. Spokojená rodinka zrovna večeřela, popíjela a smála se vtipům. Až do chvíle, kdy zaslechly zabouchání na dveře. Dovnitř vstoupili nezvaní hosté, nejvíce nezvaný byl Marquis - rodinný nepřítel (opak rodinného přítele). Jediný, komu se podařilo uprchnout před Marquisovými vazaly, byl malý sympatický a pohledný chlapec - vy. Za deset let se ten samý hoch přihlásí o místo na obchodní lodi, služba je však těžká a vše ještě komplikuje kapitánův přístup, který by se dal charakterizovat jako "proč bych měl chválit, když mohu mlátit?" A tak propukne vzpoura, boj mezi kapitánovými přívrženci a rebely je tvrdý, ale vše vezme rychlý konec v okamžiku, kdy se vám podaří tyrana zneškodnit. A v tu chvíli se dostáváte ke kormidlu vy. Máte nepříliš velkou loď, pár chlapů na palubě a rodinný medailonek, který vám připomíná váš původ. Teď přišel čas zachránit svojí rodinu ze zajetí, jestli tedy vůbec ještě žijí. Your destiny awaits ...

Není to zrovna vrchol originality, ale je to mnohem akceptovatelnější než záchrana světa před probouzejícím se zlem či záchrana světa před nacistickou suberzbraní. Komplikovanost příběhu odpovídá tématu a kupodivu jeho schematičnost není příliš na škodu, poněvadž mnohem více než hra jsou Pirates! hříčka, která nemá za úkol chytit vás za pačesy a provléci vás svým světem tak, že už se nikdy na svoje okolí nebudete dívat stejnýma očima, ale jediný cíl, který si tato hra klade (stejně jako všechny ostatní hry od Sida Meiera), je skvěle vás bavit dlouhou dobu. A to vám říkám bez skrupulí, takže hledači filozofického podtextu moderních her ať laskavě odkráčejí někam jinam, Pirates! jsou totiž ve své podstatě takový hodně složitý a pěkně vypadající Tetris.

V tom je právě problém. Nikdo přesně neví, kam hru zařadit. Strategie? Ano. R.P.G.? Dost možná. Adventura? Náběh tu je? Arkáda? Dozajista. Simulátor šermování? Jak by ne. Já se raději spokojím s pojmem hříčka, byť právě já patřím mezi notorické šaktulkovače. Základní koncept hry je ten, že plujete po Karibiku se svojí lodí, napadáte ostatní kocábky, navštěvujete města, obchodujete, plníte úkoly, vybavujete si svojí malou flotilu a staráte se o ní. Jenomže každá složka hry je tak svébytná, že nejde nějak vystihnout všechny možnosti hry jednou větou.

Starý mořský vlk si přiložil k oku dalekohled a zachmuřil se. Vlajka se zkříženými hnáty, moc dobře věděl, že boj bude nevyhnutelný. „Piráti! A budou tu co nevidět!“ Starostlivě se ohlédl na Adelaide. „Běž do kajuty!“ poručil jí. Zpupně pohodila hlavou, ale poslechla, na hádku teď nebyl čas! Loď se k nim rychle blížila!
Zavřela za sebou dveře kajuty a nervózně přecházela sem a tam. Po hodině uslyšela náraz – to piráti přirazili k jejich lodi! Po chvíli se začali ozývat zvuky bitvy. Adelaide strnula, teprve nyní si začala uvědomovat hrozící nebezpečí.
Stála nehnutě v kajutě a naslouchala. Náhle se začaly ozývat radostné výkřiky. Usmála se, ale vzápětí jí úsměv zmrzl na rtech – výkřiky nepatřily nikomu z lodi! Ti kdo se radovali byli piráti!

Láska v oceánu od Veber

Boje ve hře jsou řešeny velice zajímavě, jednoduše a efektně. Manévrujete pomocí šipek, rychlost plavby je určena intenzitou a směrem větru. Už samotné fígly při pokusech o atakování nepřátelského plavidla by stály za sepsání menšího manuálu. Každopádně si můžete vybrat, jakým způsobem budete bojovat. Můžete s nepřítelem změřit svojí palnou sílu. Do kanónu můžete naládovat tři typu kulí (na zničení lodi, protrhání plachet či sundání posádky) a pokud budete mít dostatečnou převahu nebo námořnické schopnosti, budete se moci radovat z vítězství. Já však osobně upřednostňuji druhou možnost, která je jednodušší a efektnější. Stačí do nepřátelské kocábky "najet" a v okamžiku kontaktu začne bitva muže proti muži. Vy se samozřejmě utkáte s kapitánem a pokud jej porazíte, končí bitka a zbytek posádky s vám vzdá. Samotné souboje jsou zpracovány obdobně jednoduše a zábavně. Na výběr máte tři typy útoků a rovnaký počet obran. Záleží jen na postřehu, troše štěstí a umu hráče. Po vyhrané bitvě si můžete nově získanou loď ponechat a rozšířit jí svojí flotilu nebo zavelet k salvě a dopřát si rozkošnický pohled na potápějící se plavidlo.

V Pirates! si však pouze s bitvami nevystačíte. Ve hře se po Karibiku prohánějí čtyři národy - Angličané, Francouzi, Španělé a Holanďané. Pokud budete útočit na lodě všech čtyř národností, nebudete si pohvizdovat příliš dlouho, poněvadž klepy jsou rychlejší než smrt a ve španělském městě vás neuvítají s otevřenou náručí, pokud budou vědět, že jste jim potopil půlku jejich flotily. Naopak Holanděné vám za to budou zobat z ruky. Přístup do měst je klíčovou záležitostí, poněvadž právě tam můžete doplňovat zásoby (mouku a rum), nakupovat zboží pro obchodování (trejdařská část se z velké části podobá Port Royale a její principy jsou jednoduché - levně kup, zákazníku lup), získávat informace, najímat posádku, spravovat a vylepšovat lodě a dostávat úkoly. Zní to složitě, ale vše je provedeno tak intuitivně, že by to jednodušší (a zábavnější) být ani nemohlo. Zvláště důležité jsou vaše rozpravy s guvernérem města, který vás často pověří nějakým úkolem a pokud budete mít štěstí a dostatečnou reputaci, tak vás i seznámí se svojí půvabnou dcerou.

»Pirates! mají hned několik silných stránek a pokud se do nich ponoříte, tak nenajdete žádnou podstatnou chybu či nedostatek. Prosím o potlesk.«

Přejela mu hřbetem ruky po tváři a zašeptala: „Blázínku.“ Ruku z tváře přesunula za krk a přitáhla si jeho hlavu blíž, aby ho mohla políbit. Jeho ústa jí chutnala a jeho vůně… tak silná a jemná zároveň. Jeho vůně ji uklidňovala a zároveň bouřila všechny její smysly. Toužila se ho dotýkat a on jí asi také, protože se nepatrně sklonil, vzal ji do náručí jako princeznu a odnesl ji k posteli. Tam ji jemně položil na měkkou deku a lehl si vedle ní. Přitáhl si ji k sobě blíž, ona ho vyslyšela a přitulila se k němu, jak nejlépe to šlo...

Proč už je málo pirátů od Angeliky

Namlouvání probíhá na bále, kde musíte prokázat svoje taneční schopnosti v další navýsost zábavné a návykové minihře. Pokud se vše povede dle plánu, omámí dívenku afrodiziakální účinky tance a vaše dětská tvářička a vy si ji můžete zařadit do svého seznamu přítelkyň (tady poučka o rychlosti klepů neplatí, takže si můžete nabalit jednu v každém městě). Ty vás budou zásobovat pěknými slovíčky i úsměvy (na scény podobné těm z ukázky samozřejmě nedojde) a v první řadě také artefakty, které vám pomohou zlepšit vaše "statistiky".

Atributy nikde nemáte napsané pomocí čísla, ale už na začátku s vybíráte jednu "výhodu". Vaše postava může být lepší v souboji na meče, v tanci nebo třeba při navigaci lodě. Pokud dostanete kovový krunýř, zřejmě se vám zvedne obrana, s lepší kordem budete zase nebezpečnější pro své nepřátele. Tato "tichá" přítomnost R.P.G. prvků činí hru ještě o píď zajímavější.

A na samotný závěr nám zbylo proběhnout v několika větách odění hry. Pirates! vypadají bez okolků skvěle. Technofobové nemohou opěvovat skvělé parametry enginu, počet polygonů a nebeské rozlišení, poněvadž hra se graficky podobá kresleným advenrurám se spoustou detailů lahodících oku. Tento postup byl možný díky omezenému počtu obrazovek, kde se hra odehrává (knajpa, různé typy lodí, obchodník ...) K tomu přičtěme skvělé (téměř komiksové) rozpohybování a ve výsledku získáme grafiku, která se musí líbit snad každému dnes i za dvacet let. Hudba nabízí několik krátkých (minutových) smyček, které těží z několika (cca 15) příjemných motivů hraných na různé hudební nástroje. A jsou to právě tóny kytar a fléten, které vás vtáhnou do atmosféry dlouhé mořské plavby.

Čas balancovat. Jak jste si mohli přečíst v takzvané advert větě: Pirates! mají hned několik silných stránek a pokud se do nich ponoříte, tak nenajdete žádnou podstatnou chybu či nedostatek. Prosím o potlesk. K tomu si musíte ještě přidat fakt, že tuto hříčku si může zahrát prakticky každý právě proto, že ji nesvazují okovy klasických herních žánrů. A navíc se u této hry můžete skvěle odreagovat i když už ji budete mít dvakrát dohranou.

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

 Pirátské povídky na našich stránkách Láska v oceánu a Proč už je málo pirátů jistě skvěle poslouží všem, kdo chtějí ve světě plachtoví a střelného prachu zůstat ještě chvíli. Stejně tak je k tomu vhodný film i recenze na Piráty z Karibiku.
 


« QuickBoX »



Pohled do budoucna ...

Ne, dvojka nebude.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

si rádi hrají, tedy skoro všem

Modifikovatelnost:

Ne

Multiplayer:

Ne
 
Hrací doba:

kolem 30 hodin

 
RUB/LÍC

Grafika: 7/8
Zvuky: 7/8
Hratelnost: 8/8
Příběh: 5/8
Invence: 7/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

Spousta miniher, zábavnost, pěkná grafika, intuitivnost ...

 

-
 

Nic co by stálo za zmínku
 

 

To znamená, že:

Pirates! rulez!