Ať se nám to líbí nebo ne, Microsoft se pomalinku stává jeden s předních vývojářských studií na poli real-time strategií. Pokud pohlédneme do minulosti, každá z jeho vydaných strategií se stala hitem, včetně poslední Age of  Mythology, která kromě své výborné hratelnosti bodovala u hráčů hlavně proto, že nabídla něco málo z mythologie, která, ruku na srdce, každého z nás alespoň trochu nějakým, záhadným, způsobem přitahuje. Dnes se na nás valí jedna, která si vytáhla ze všech to nejlepší a vytvořila tak mix, který by nebylo špatné ochutnat, jestli jsou všechny ingredience správně namíchané a zda by opravdu stálo do ní zainventovat, se vám pokusím přiblížit v této obsáhlejší recenzi.

V této real-time strategii povedete svůj národ od nejstarších věků… Ano, už slyším vaše názory typu, že je tohle v každé druhé real-timce, ano, ale tato je trochu výjimečná v tom, že zasahuje až do nejmodernější doby, tedy do současnosti. Pokud by jste chtěli opět namítat, že i toto tu už jednou bylo, jmenovitě v Empire Earth, ano opět říkám ano, ale nebylo to tak precizně a promyšleně provedeno, jako právě zde. Pro úplnost ještě dodám, že za celým projektem stojí právě Brian Reynolds, který byl návrhářem takových herních klasik jako např. Civilizace 2 nebo Alpha Centauri, to už samo od sebe naznačuje, že by o zábavu neměla být nouze, ale nepředbíhejme a pojďme se společně ponořit do tajů, které Rise Of  Nations nabízí.

Pokud si myslíte že kampaň, je čistá tahová strategie jako např. Generál Panzer, nenechte se zmást prvním dojmem. Objeví se zde sice mapa světa, která je rozdělena do provincií, které obývají hordy zlotřilých barbarů, ale na vás je pouze vybrat si jeden z osmnácti států za který budete tuto dlouhou pouť absolvovat. Po výběru národa a tahu na prvního protivníka nastává zlomový okamžik, který známe např.  z Medival: Total War, kdy se hra přepne do plnohodnotné real-time strategie a vy sami si určujete její průběh. Bohužel na jednu bitvu máte pouze 90 minut, takže se moc nevyplatí otálet, ale jít co nejdříve útočit neboť se vám to v závěru může šeredně vymstít. Na celou kampaň máte kolem dvaceti tahů, což málokdy stačí na to, aby jste dobyli celý svět.

Jestli budete patřit k té skupince, kterým to o pár tahů uteklo jenom proto že jste s nikým neuzavírali mír a jenom bojovali, nemusíte být nějak skleslí, neboť vám hra nabídne možnost v kampani pokračovat, takže si můžete pocit z dobití celého světa stejně vychutnat, ovšem již bez závěrečného outra, které, mezi námi, stejně za moc nestojí. Je-li nějaký stát moc silný a vám se zrovna nechce s ním bojovat, můžete uzavřít v rámci diplomacie mír a nebo použít některou s bonusových karet, který by doporučoval nepodceňovat, jelikož jsou dosti silné a jejím použitím můžete protivníkovi slušně zavařit. Ba dokonce, pokud budete mít minimálně o dvě armády více než soupeř, získáte území bez boje, což si myslím je i docela realistické.

Co mě příjemně překvapilo, byla možnost po každé bitvě zhlédnout co se na celém světě v rámci každého tahu stalo nového. Dále zde také můžete nahlédnout do tabulky a pečlivě si prostudovat jak si který stát  vede, jaký vůči vám zastává postoj a který už bohužel neexistuje. Pro úplnost by jsem ještě dodal, že pokud si až tak moc nevěříte, můžete zkusit absolvovat obsáhlý tutoriál, ale podle mě si stačí aktivovat podrobnou nápovědu během hry, kde je to všechno stejně podrobně popsané a nebo si alespoň přečíst rady na začátku hry a každý musí být alespoň trochu v obraze.

Grafická stránka se nedá označit jako výborná, ale také ne jako špatná, je to spíše lepší průměr.Ovšem je velice přívětivá, velice brzo si na ní zvyknete a budete už jenom obdivovat všechny animace, kterých je zde více než dost. Modely budov, jsou pěkně ztvárněny, obzvláště dobře vypadají detonace raket a bomb. Je vidět, že autoři nic neponechali náhodě. Naopak co mě tak trochu vadí je takové suché prostředí, stále se opakuje to samé. Uznávám je to realistické a vůbec ne kýčovité, ale postrádá do takový ten šmrnc, který předcházejícím titulům rozhodně nechyběl.

Co se mi velice líbilo, jsou vlny narážející na pobřeží. Nechci autorům sahat do svědomí, ale neviděli jsme to už někde, třeba u Age of Mythology? Pokud byste všech sedmnáct map Rise of  Nations znali nazpaměť a pomalinku jste se začínali nudit, mám pro vás skvělou zprávu. Součástí samotné hry je i editor, kde si můžete sami navrhnout scénář dle svého gusta a jako bonbónek je k němu přibalen i editor skriptů, takže i skripty můžete mít své vlastní. No není to bomba.

Ale celkově musím uznat, že autoři odvedli velice slušnou práci a patří jim za to velký dík. Minimální rozlišení, které zde jde nastavit je 1024 x 768 v 16 bitových barvách a maximální je jak asi předpokládáte 1600 x 1200 bodů v 32 bitových barvách. Škoda jen, že nejdou také nižší rozlišení, které by jistě přišli vhod majitelům slabších PC s menšími a zastaralými monitory (Dík, že jsi se mě zastal – Mat).

Jak už to tak bývá, aby jste se mohli co nejrychleji rozvíjet, musíte mít dobrou, stabilní ekonomiku. Novinkou je naprostá absence zlatých dolů, které zde nahrazují karavany pendlující mezi městy (a klasické zlato nahrazuje veličina zvaná Bohatství). Karavanu lze vytvořit v obchodním středisku, stejně tak obchodníka, který se především používá k obchodování se zvláštními komoditami, které přinesou vašemu městu různé bonusy. Je pěkné, že zde máte neomezené zdroje a tudíž si s nimi v dalších fázích hry nemusíte dělat žádné starosti, ale co mě zarazilo je, že na jednu horu spadá jeden důl, zvláště v případech kdy by se tam vcelku pohodlně uživili klidně tři. Zdá se mi to jako velice nelogicky vymyšlené. V pozdějších dobách přibude další velice důležitá surovina – ropa. Bez ní by jste stále byli stále na úrovni osvícenského věku a nemohli by jste samozřejmě provozovat, žádné motorové vozidla. Naopak co mě potěšilo, že si vesničané sami po určité době hledají práci. Nebo při výběru vojáků se do samotného výběru nezahrnou i vesničané, takže mohou dále nerušeně pracovat a zvelebňovat moje město.

Kladné hodnocení si bezesporu v Rise of Nations zaslouží velký počet a variabilita národů. Je jich zde celkem osmnáct a každá má své pro a proti ať už ve speciálních jednotkách daného národa nebo bonusových kartách, které získáváte při každé vyhrané bitvě. Nikdy se nedá říci že ten je nejlepší a onen zase nejhorší. Díky skvělé vyváženosti si autoři u mě získali malé bezvýznamné plus. Upřímně řečeno si ale autoři zase tolik práce nedali. Je pravda, že národy se liší ve statistikách a mají několik unikátních jednotek, ale když to srovnáte například s WarCraft III, který obsahoval pouze čtyři rasy – ale za to velice odlišné v hláškách, grafice a jednotkách, výsledek není zase tak oslnivý. 

Zvuková stránka zde není nějak převratně zpracována. Je pěkná, dobře se poslouchá, ale kdyby jí měl porovnat třeba s hudbou v Age of Mythology, konstatoval bych, že jí nesahá ani po kotníky. Já osobně bych jí hodnotil jako dobrá – školní hantýrkou za tři.

Umělá inteligence tu není na nějaké vysoké úrovni. Je velká škoda, že se zde objevují i tolik známé chyby z Age Of Empires II. Pokud na minimapě kliknete na cíl cesty, skupina si většinou vybere cestu delší a časově náročnější. Což vám zrovna při časově limitujících misích nějak neprospěje,ba naopak budete často svádět boj nikoliv s protivníkem, ale právě s časem. Nakonec by jsem si ještě rýpnul do jedné věci a to pokud táhnete s armádou na nepřítele, během bitvy zjistíte, že půlka armády bojuje druhá půlka je z nějakého neznámého důvodu roztroušena po zbytku mapy a chytá lelky.   

Osm historických období v Rise of  Nations  

 

Starověk  caa 2000 př. n. l.

Počáteční věk. Starověk nabídne jen křováky a obrané věže. Nedá se zde nic dělat, jen co nejrychleji postoupit do dalšího věku.

Klasický věk 1999 př. n. l. - 500 n.l.

Zde již lze postavit z vojenských budov stáje, obléhací stroje a pevnosti. Ve městě můžeme  postavit pět druhů staveb včetně univerzit a dolů.

Středověk 501 n.l. - 1299 n.l.

Zde se moc radikálních změn nekoná, pokud nepočítám vzhled budov a lidí. Naskýtá tu také možnost vylepšit svou součastnou armádu.

Věk střelného prachu 1300 n.l. - 1715 n.l.

Nejvýznamnější a zároveň nejdůležitější věk v historii lidstva. Jak již název napovídá jedná se pochopitelně o střelný prach, který především ovlivní vojenství, kde vylepší původní a zároveň přidá nové zbraně.

Osvícenský věk 1716  n.l. - 1880 n.l.

Všechny vojenské jednotky si opět o něco polepší, nejvíce však kanóny. Poprvé zde můžete použít pěchotu ze střelnými zbraněmi.

Průmyslový věk 1881 n.l. - 1935 n.l.

Zde se poprvé objevuje nový těžební produkt – ropa. Je velice důležitý pro všechny motorové vozidla. Ve vojenství se poprvé objevují tanky a první letadla.

Moderní věk 1936 n.l. - 1968 n.l.

Všechny vojenské jednotky v průmyslovém věku se zde stanou silnějšími. Začíná se zde poprvé objevovat rakety a pracuje se na vynálezu - atomová bomba. 

Informační věk 1969 n.l. - budoucnost

Vývoj se dostal na samý vrchol. Dostupné tu jsou všechny vojenské, ekonomické či jiné technologie. Naskýtá se zde také možnost použití atomové bomby neboli tzv. armagedonu. Celé město je krásně graficky ztvárněné, skoro jako v Sim City.

Jakmile jsou všechny dostupné technologie vyzkoumány, objeví se nové, které mohou ještě více zdramatizovat průběh celé hry.

 

Jako v jiných hrách od Microsoftu jsou i zde přístupné tzv. Divy světa po jejímž postavení se vašemu městu připočtou nějaké bonusové body. Jsou velice náročné na dřevo a pracovní síly, ale stavba se vám stoprocentně vyplatí. Na výběr zde máme z čtrnácti divů světa:  Jsou to Angkor Wat (středověk), Rhodský kolos (starověk), Eiffelova věž (průmyslová doba), Kreml (osvícenství), Versailles (doba střelného prachu), Porcelánová věž (doba střelného prachu), Pyramidy (starověk), Koloseum (klasická doba), Apollo (moderní doba),  socha Svobody (průmyslová doba), Super Collider (informační doba), Tádžmahal (osvícenství), Tikal (středověk) a na závěr Terra Cotta Army (klasická doba).

Závěrem bych jen dodal, že je to velice povedené dílko i přes menší neduhy. I když nepřináší nic nového, je to jen mix známých her, určitě stojí za to, můžu vám zaručit, že se u něj určitě budete výborné bavit.  Nakonec potěším i ty, kteří moc neumí anglicky, neboť je na internetu volně ke stažení i profesionální čeština.

Pat

 

Autor článku:

Tématické články:

Retrorecenze na další microsofťácké strategie Age of Empires II a Age of Empires II: The Conquerors

Recenze na WarCraft III vs Ago of Mythology

Článek Jaké jsou hry v multiplayeru, ve kterém naleznete i stať o multiplayeru této hry

 

Názor:

Dle mého názoru je Patovo hodnocení naprosto přiměřené. Pravda je, že u RoN jsem strávil několik příjemných odpolední, ale postupem času jsem si stále více uvědomoval, že co se hratelnosti týče, nepřináší vůbec nic nového. Na druhou stranu kampaň Dobij svět mne velice mile překvapila (ale buďme kritičtí, autorům nedala žádnou práci, nemuseli vymýšlet příběh, dělat in-game animace...).

RoN je skvělá zábava, ale pro vlastníky Age of Mythology docela sporná investice.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

Vcelku pěkná grafika, dobrá kampaň, mnoho národů, dobrá hratelnost

 

-

 

Stereotyp, nic nového

 

To znamená, že:

 

RoN je další v řadě, momentálně nejlepší. 

 

Lokalizace:

 

Amatérská na www.cestiny.cz