Necelý rok po původní hře se rodina Rise of Natinos  dočkala prvního potomka, kterého patrioticky pojmenovala Thrones and Patriots. Co nového nám tento klouček přinese? ptali se všichni příznivci této propracované strategie?  Nic převratného dostalo se jim odpovědi, ale na nějaké novinky se samozřejmě těšit můžete. Pozoruhodné je, že se místo lepšího grafického zpracování autoři spíše zaměřili na hratelnostní stránku, kde nám přichystali pár novinek, které zlepší jak budovatelskou tak i trochu strategickou stránku hry.

Jednou z horkých novinek je senát, díky jemuž se můžete rozhodnout, zda se z vás stane despota a budete mít výhodu ve vojenských jednotkách nebo monarcha s levnější kavalérií, komunista s mírumilovným cítěním k obyvatelstvu nebo tvrdý kapitalista, který dává přednost obchodu. Aby to, ale nevyznělo do prázdna a vy jste z toho kromě dobrého pocitu, také měli nějaký ten hmatatelný prospěch, objeví se u stavení mužíček na koni, říkejme mu Patriot, podle názvu hry, kterého osvětluje zářivá aura, abyste ho v zápalu hry zbytečně nehledali. On to však není jen tak ledajaký mužíček, ale takový kouzelný dědeček, který v závislosti na vašem vlasteneckém cítění nabývá zvláštních schopností jako je léčení jednotek apod. Důležité je také upozornit na fakt, že Senát můžete stavět vždy, až dosáhnete Klasického věku. V dřevním věku hold jak se říká, chcípl pes.

Národů původním Rise of Nations bylo hodně, v datadisku se jejich počet rozrostl na úctyhodných dvacet čtyři, škoda jen, že zde opět chybí bojovní ze Země koruny české, jako kdybychom neměli co nabídnout, copak nikdy neslyšeli o Karlu IV, Přemyslu Otakaru II či Janu Žižkovi?  Ale zpět ke hře, z nových národů se můžeme těšit na Američany (ty nikde nesmí chybět), Indech, Irokézech, Lakotonech, Peršanech a Holanďanech. Vesměs samé exotické národy, které mají ovšem také co nabídnout a v porovnání s ostatními v ničím nezaostávají. Vybalancovat takto veliké množství národů dalo asi velice hodně práce, avšak autoři zaslouží velkou pochvalu, že se jim to tak dobře povedlo.

 
 

 

 

 

Důležitou součástí všech strategických her jsou kampaně, které jsou provázány jakýmsi příběhem, který nás ze tlačí stále dál a dál, abychom zjistili co se stane v příští misi a nakonc si i vychutnali závěrečné outro. Zde nám autoři připravili čtyři kampaně, zkusíme si, jaké to asi mohlo být v kůži slavného Alexandra Velkého při sjednocování jeho velké říše, znovu objevíme nový kontinent (hádejte který?), další kampaň se příznačně jmenuje Cold War a pojednává o tom samém, co její český jmenovec – komunismus, studená válka apod. Poslední čtvrtá kampaň (kampaně nejsou záměrně seřazeny chronologicky) se jmenuje Napoleon Bonaparte – vžijete se zde do stejnojmenného císaře, který dobýval svět v osmnáctém a počátkem devatenáctého století. Narazíte zde ještě na obligátní pátou kampaň, kde si můžete s jakýmkoliv dostupným národem znovu dobýt celý svět. Na kampaň máte opět časový limit 90 minut, do kterého se někdy opravdu vejdete tak tak. Jsou také propracovanější, už nestačí rychlý útok, jak tomu ve většině případů bylo v původní hře.

S tím souvisí i umělá inteligence, která od minula doznala mírného zlepšení. Už to není tak hrozné, ale občas se také našly záseky, nad kterými někdy rozum zůstával stát. Co bych však zkritizoval, jsou lodě, když jím dáte příkaz v přesunu, během plavby zastaví u každého bezpředmětného soupeřova stavení, bitva vře a vy stále čekáte námořní podporu, ale ona se většinou nedostaví, protože ji stačí soupeř zničit, když odstřeluje mlýn, nebo důl, když už se přeci jen dostaví, tak už se nedá mluvit o podpoře. Jediné co vám zbývá, je jí stále korigovat, aby se předešlo těmto nechtěným chybám. Škoda, že zde nejsou nějaké funkce, které by tyto chyby alespoň částečně minimalizovali.

I když jsem v úvodu moc nezdůrazňoval, dočkala se také grafická stránka mírného zlepšení. V bitvách se více kouří, přestřelky na vodě vypadají o něco lépe atd. Na první pohled to vypadá úplně stejně, ale po pár hodinách hraní si začnete všímat nějakých těch kosmetických změn, ale nic přelomového zde, co se týče vizuální stránky, nečekejte.  

Co ale hodně potěší je přesunutí některých důležitých, ve hře však těžko dostupných funkcí, na hlavní interface. Jmenovitě se jedná o knihovnu, kde máte stále celkový přehled o dostupnosti nových technologií, dále se jedná o tržiště, kde máte neustále přehled kolik co stojí, kdy je výhodné co prodat a co nakoupit. Dále potěší takové maličkosti jako je automatické vyhledávání ropných nalezišť, Armagedon se zde odpočítává podle četnosti použití jaderných střel, ale pokud budete chtít, můžete ho klidně v menu zakázat apod. Co však v žádném případě nepotěší je „vyčuranost“ AI, kdy v případě nebezpečí dokáže samovolně přesunout hlavní město na jakékoliv jiné dosud zabezpečené sídlo. Vy to samozřejmě můžete dělat také, ale tímto zmizel ze hry „rush“,(což je docela škoda) kdy jste jedním rychlým, dostatečně silným útokem soupeře naprosto rozdrtily, nyní musíte jít pěkně popořádku a můžete si být jistí, že za každé vámi dobyté město, vás protivník pěkně ztrestá silným a hlavně dlouhým protiútokem.

Celkově bych tento datadisk zhodnotil velice kladně. Přidává do již tak dobré hry spoustu nových prvků a posunuje tuto strategii zase, ne o moc ale o něco výše. Kampaně jsou dostatečně dlouhé a zaberou pěkných pár hodin. I když nepřináší nic zásadního, jenom dopilovává věci, na které se původně zapomnělo, i tak doporučuji, určitě neprohloupíte.

« Autor článku »

Pat


Tématické články:

Recenze na původní Rise of Nations a na nové Age of Empires III


« QuickBoX »



Pohled do budoucna ...

kdo ví ... ale o podobné RTS dozajista nebude nouze.

Hru doporučujeme těm, kteří ...

si oblíbili původní RoN, datadisk přináší mnohá zajímavá vylepšení.

Modifikovatelnost:

Ne

Multiplayer:

Ano
 
 
Hrací doba:

kolem 15 hodin

 
RUB/LÍC

Grafika: 5/8
Zvuky: 5/8
Hratelnost: 6/8
Příběh: 5/8
Invence: 5/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

« Hodnocení »

+

Pěkný
Stále stejně zábavný
Spousta nových vylepšený
Nové národy
Opírá se o historické prvky

 

-
 

Nic extra nového nepřináší

To znamená, že:

datadisk k RoN stojí za zkoušku a dost možná i za pár šupů.