QuickBoX

Vývojářské studio:

Nival Interactive

Tato ruská firma na západ prorazila svou nad poměry originální hrou Etherlords, jenž se neprodávala nijak skvěle, ale vytvořila se kolem ní silná komunita, jenž dala příležitost vzniknout druhému dílu.

Pohled do budoucna ...

Zatím vývojáři pracují na datadisku k Silent Storm a vydání dalšího dílu označili za pravděpodobné, už teď se těšíme. 

Hru doporučujeme těm, kteří ...

mají rádi velkou dávku taktického myšlení a ještě se jím nezhnusila druhá světová válka.

Modifikovatelnost:

Bez editoru

Multiplayer:

Není

Hrací doba:

cca 40 hodin jedna kampaň

RUB/LÍC

Grafika: 6/8

Zvuky: 5/8

Hratelnost: 7/8

Příběh: 6/8

Invence: 7/8

(ne každá stránka hry má na výsledné hodnocení stejný vliv - záleží hlavně na žánru)

 

 

 

Přestože se zdá, že přichází pouze jarní bezvýznamná přeháňka, může se z ní nakonec vyklubat obrovská, nehlučná bouře, která ochromí nejen dopravu, ale i ekonomiku a nakonec i lidstvo. Ochromí tak i Vás Silent Storm?

V podtitulku jsem se zmínil o otázce na kterou se pokusím odpovědět alespoň já. Tato hra nejen že mě ochromila, ale dokázala mě uvěznit na dobu neurčitou k mému počítači. Po spatření a odehrání několika málo misí jsem se stále nenabažil dokonale propracované strategie, která mě hlavně zaujala svou možností taktizování. Konečně jsem mohl potvrdit slova pana „majstra“ (míněno Mata a jeho neoficiální funkci kritika), že to je takzvané další pokračování Jagged Alliance 2. Zajisté od jiného výrobce,distributora a v prvé řadě s jiným námětem. Se slovem Jagged Aliance 2 se nepřišlo náhodně, bylo to cíleně vyřčeno, abych si přinutil tu hru zahrát a napsat na to recenzi. Tak mě teda nezbývalo nic jiného než splnit přání pana „majstra“ a přiblížit Vám tuto zmiňovanou hru (Abaku, za tyhle provokace dostaneš na zrecenzování něco mnohem mnohem horšího - třeba Celebrity Deatmatch - Mat)

Po instalaci a spuštění hry Vám naběhne intro ve kterém se mimo jiné dozvíte, že jste bisexuál a polygamní. Ne, dělám si srandu, ale určitě by to byl skvělý námět k nějaký hře. Možná někdy časem se můj tvůrčí talent uplatní a vytvořím si vlastní hru nebo svůj geniální nápad zpeněžím pomocí firmy Microsoft. Můj účel však nebyl odbočit od tématu, ale naznačit Vám, jak je skvělý příběh. Představte si, že jste teenager ve druhé světové válce.Už se Vám znelíbil život na ulici plných ustrašených zdecimovaných lidí, z měst plných rozbombardovaných baráků, z neustálých válek a rozbrojů, ze života, který nemůžete prožít naplno … Vyburcovaný svými myšlenky pak vstanete a dáte se do odboje. Ve válce nečeká nikoho nic dobrého a tak se připravte na to nejhorší. Ze začátku to vypadá jako v pohádce. Téměř po každém úspěšném zásahu se nepřítel schoulí bolestí a tíhou olova na zem, až se to zdá být neskutečné. Nemějte strach, postupně se tento fakt mění v nerealitu a v pozdějším stádiu se toto už vůbec nevyskytne. Jediný kdo bude tak lehce padat na zelenou krví potříštěnou zem budete Vy. Nepomůže Vám ani změna volby obtížnosti. Jsou tu totiž na výběr pouze tři kolonky. Tu kterou jsem popisoval, což je „Normal“. To bude asi nejčastější výběr, protože se může v této hře neomezeně sejvovat. To potěší hlavně hráče, kteří jsou náchylní na stres a zuřivost. Tato obtížnost je optimální a naskytuje příležitost k porozumění a k vylepšení ovládání hry pro další, tentokráte vyšší stupínek, který se nazývá „Hard“. Tento výraz je z angličtiny a snad to nemusím překládat. Jediný co Vám můžu říci je, že tato hra už bude těžší a kdo si myslí, že ne, tak ať to zkusí. Sejvování je omezené, objekty neprozkoumané, úkoly dočasně neobeznámené, horší souboje, léčení omezené, co víc si můžeme přát, už ledabyle tu třetí nejtěžší a neuskutečnitelnou „impossible“ hru.

Po srovnání s Jagged Allince 2 se Silent Storm výtahl hlavně v grafickém zpracování. Co tato hra předvedla nedokáži ani popsat. Ten zážitek s toho hraní se navždy vryje do mé paměti a navěky si ponese nápis „božská“. Celá hra je ve 3D a natáčení a různé zoomování je na denním pořádku. Kdyby hra tyto možnosti neměla, nebyla by tak dobrá - 3D přidá na kráse, natáčení naopak na lepší orientaci a zoomování na vychutnání všech detailů. Ty stojí hlavně za zmínku, protože to je jedna z mála věcí kterých si při boji všimnete. Při velkém přiblížení si vychutnáte téměř skutečný svět. Za prohlídku stojíte nejen vy sami, ale i nepřátelští vojáci. Ty jsou s precizní prací skvěle zobrazeny a budí dojem naprostého originálu. Navíc se tato hra nestala sériovou továrnou na lidi a můžeme ve hře nalézt víc jak tři druhy obličejů a hlav.

Velice mě také potěšil zážitek z boje. S napětím a maximálním přiblížením jsem pozoroval téměř dokonale ztvárněný souboj. Mohli jste spatřit jak zbloudilá střela či dávka rozbila okno, rozstřílela dveře, zničila lavičku, poškodila strom ze kterého poté spadalo několik lupenů  nebo se kulka odrazila od pancéřovaných dveří pryč. Takovýchto situací nastalo při hraní několik a to svědčí o opravdu vynikající hře. K tomu se přidal i faktor ztvárnění pohybu, jelikož se osoby hýbali tak, jak by je dělal samotný člověk. Například voják, který se plazil nevypadal jako nehybný pohybující se muž, ale jako opravdový válkou ostřílený mariňák. Společně se schopností Hide se dal tento žoldák použít na skvělé infiltrování do nepřátelského tábora a tak zkrátil čas ke zbytečnému krveprolití. Výběr stylu už záleží pouze na Vás a na správném zvolení dovedností. Ty jsou rozděleny do takzvaného stromu. Pro ty z vás, kteří znáte Diablo 2 to není žádnou novinkou, ale pro ty ostatní to může být určitě zajímavé, protože volba skillu závisí na předchozím zvolení. To znamená, že pokud chcete bojovat s kulometem a vzít si na to specializaci, která je někde uprostřed, musíte si nejprve vybrat ty předchozí schopnosti a postupně se dostat až k této kolonce. Zde na tomto příkladě krásně vidíme, že to není kdejaká obyčejná strategie, ale částečně zde nalézáme i R.P.G. prvky. Ještě tu navíc můžeme objevit krom dovedností ještě vlastnosti a atributy. Každá z těchto věcí je důležitá, ale nejdůležitější jsou ty atributy. Díky nim jste tím, čím jste a čím jste se zvolili, jelikož každé povolání má pevně daná kritéria. Výběr je bohatý a vcelku rozsáhlý. Líbí se-li vám například Mc Gaver zvolte si ve výběru povolání možnost a) a stanete se typickým spojeneckým Engineer-em. Dostanete vše co má mít správný Mc Gaverovský voják – paklíče na otvírání dveří, nářadí na zneškodňování bomb, roznětky, doutnáky, pilníky, švýcarské nože a věci, které nalezneme ve hře. Nebo se snad bojíte dělat špinavou nebezpečnou práci s výbušninami? Jestli ano, tak si zvolte druhou možnost a to za b) Sniper. Konečně se vžijeme do role amerického odstřelovače ve službách spojeneckého vojska a pod vlajkou Ameriky,Velké Británie či Ruska budeme odstřelovat fašouny s takovou lehkostí, jako bychom píchali do woodu panenky. Zajisté píchat do panenky nemusíme, můžeme do vojáků, ale na to už bych si vzal raději zkušenější a specializovanější osobu, jako je Scout, možnost c). Tento nijak moc výrazný voják je obávaný v boji muž proti muži nebo i jako průzkumná jednotka, která řeší problémy dříve než nastanou. I Walker Texas Ranger ztvárněný slavným Chuckem Norrisem by nevěřícně kroutil hlavou a se svými bojovými dovednostmi a vietnamsko válečnickými zážitky by ztuhnul jako opařený kuře a zmohl by se akorát na vyplazení jazyku a vykulení očí. To by však nebyl jeho poslední problém, který by u něho nastal, protože až by přišla pěkná, tím myslím opravdu pěkná ošetřovatelka, stala by se mu horší ztrapňující chvilka. Na tu už mu však doktorka nepomůže, jelikož se musí věnovat i ostatním členům skupiny. Určitě jste pochopili, že je řeč o dalším povolání, které je od nepaměti považováno za nejdůležitější. Možnost d), což je Medic. Ten jen neléčí, ale dokonce i bojuje! Co by to bylo za hru, když byste hráli za doktora a museli se prostřílet pomocí použitých injekcí k nějakému bosovi a nakonec mu vrazit smrtící dávku inzulínu do krku. Háček tkví v tom, že máte větší schopnost medicine a menší shooting. Naopak větší shooting mají poslední dvě povolání a to za e) Grenadier a za f) Soldier. Oba mají v sobě ukrytou jednu společnou věc, lépe řečeno jednoho člověka – Ramba. Typický americký nezdolný voják, který nezná hranice a možnosti, vždy zakryje svou slávou ostatní členy družiny a sám se stane hrdinou nejen ve hře, ale v každém z nás. Kvalitní zbraně a výbava zaručují úspěch v každé misi. I když je v seznamu mnoho druhů palných zbraní, nakonec si stejně oblíbíte jen některé a pro ty ostatní zbude jen místo v šuplíku pro nechtěné. Ze začátku bojujete se vším co se najde, ale postupem času se inventář rozšíří a vám se objeví zcela nový svět moderní techniky. Po několika soubojích zjistíte co na které nepřátelé platí a pak se teprve strhne nefalšovaná rvačka o nejlepší zbraně a munice. O zbraně mít strach nemusíte, pokud jste si nevzali vojáky ze stejné branže. Každá specializace má svoji kolonku nejvhodnějších zbraní. K vojákovi patří kulomety, zvědovi zbraně na blízko, granátníkovi těžké zbraně, odstřelovači pušky, atd. Navíc tu nalezneme i zbraně smyšlené a tak nejsme omezeni tehdejší dobou.

Co říci na závěr? Pokud si chcete zahrát opravdovou hru, tak neváhejte a v dalším rozhodování co hrát, šáhněte po ni a zapařte si ji. Pro milovníky taktických strategií to bude ta pravá volba s velkým množství zbraní. Určitě Vám to nedá a po odehrání všech misí si zahrajete tuto hru znova, tentokráte za druhou stranu a budete mile překvapeni, protože se naskytly nové mise, které se sami nabízejí k hraní. Průměrná hudba by neměla nikoho odradit, jelikož je zastíněna dokonalým provedením. Tuto hru hodnotím sedmi áčky a myslím si, že to je adekvátní výkon na dobrou hru.   

 

 

Autor článku:

Tématické články:

Jak již jistě víte, her tohoto typu nevychází mnoho. Můžeme vám nabídnout snad největší klasiku tohoto žánru Jagged Alliance 2. Ale za zmínku stojí i strategie Etherlords II, která sice není příliš podobná, ale je od stejného vývojářského studia. 

+

 

Veliké taktické možnosti,  výborný fyzikální model, dvě dlouhé a odlišné kampaně

 

-

 

HW nároky jsou zbytečně přemrštěné

 

To znamená, že:

 

Silent Storm je nejlepší hra svého druhu, ale hlavně jediná hra svého druhu.

 

Lokalizace:

 

Ne