Vs.

 

Souboj nejlepších RTS roku

Není to lehké, psát recenzi na dvě z nejúspěšnějších strategií minulého roku. Jestli mi nevěříte tak si zkuste, jen tak cvičně a když v tom budete, tak nám tu recenzi můžete poslat a my jí možná (pokud bude dobrá tak asi určitě) zveřejníme, přeji Vám hodně inspirace. Ale pusťme se do toho. Obě hry jsou pokračováním strategií, které se zapsaly do kroniky HER zlatým písmem. Ano, těžko byste hledali větší klasiku na poli strategií než jsou hry WarCraft II, či Age of Empires II (pokud nepočítáme Civilizaci, Settlers, Dunu 2 a dalších asi padesát her).

Grafika

 WIII: Ze všech stran slyším hlášky o tom, jak má WarCraft III úžasnou grafiku a že to je dozajista nejhezčí strategie minulého roku. Je to možné, ale podle mého názoru grafika WIII není zas až tak úžasná spíš naopak. Na můj vkus byly budovy a postavy příliš hranaté a pixelovité. Ale jinak OK, ostatním recenzentům se očividně líbí.

AoM: Tak tato grafika je úplně o něčem jiném, není ani lepší, ani horší, prostě jiná (zkuste srovnat chuť bramborových lupínků a tyčinkou 3 Bit a bude Vám jasné o čem mluvím). Podle mne vypadá lépe, ale pokud vezmu v úvahu, že nevypadá o tolik lépe než AoE II, tak bych to nechal na plichtě. Teď mě jistě chtějí ukamenovat ti, kteří podepsali petici s názvem Petice pro snížení cen tvrdých cigaret, legalizaci marihuany, státní příspěvky na počítačové pirátství a vyhlášení WarCrafta III hrou s nejlepší grafikou v historii.

Příběh

 WIII: Tak v příběhu se WarCraft III opravdu vytáhl. Příběh se odvíjí zcela logicky, je sdělován hráčům v in-game animacích a mnohdy byl jediným důvodem, proč jsem WIII hrál dále. Prozrazovat Vám ho nebudu ani náhodou, protože bych Vám zkazil dobrý pocit ze hry. K příběhu se váže také intro, které Blizzardi (jako vždy) zvládli na 9 áček z 8. Moje oblíbená scéna z intra je scenérie, kdy havran ladně klouže po vzduchu (zní to kostrbatě, ale až to uvidíte, také nebudete mít slov). Patovi se zase líbí efekty vydechovaného vzduchu ve velké zimě a já musím uznat, že to určitě stojí za to (já sám viděl intra asi desetkrát, kdežto hru jsem dohrál pouze jednou).

AoM: Byl jsem nadšen, když jsem se doslechl, že v AoM budu bojovat v bitvě o Tróju, první zklamání však přišlo v okamžiku, kdy jsem zjistil, že budu bojovat na straně Řeků (ne, že bych je neměl rád, ale Trójané mi byli vždy sympatičtější), a druhé, mnohem větší, zklamání na sebe nenechalo dlouho čekat, nejen že se hra ani zdaleka neřídila Homérovým podkladem, ale celý koncept této bitvy mi připadal... divný. Co však oceňuji je vtip, který se do hry tak nějak mimochodem vloudil. Příběh je, stejně jako ve WIII, vyprávěn v in-game animacích. Při hraní jsem však získával pocit, že příběh je v AoM obsažen jenom aby se neřeklo. Minimálně do konceptu nezapadá tak, jako tomu je u WIII.

Zde připisuji kladný bodík WarCraftu III

Hratelnost

WIII: Ne, prosím, nelynčujte mě, já za to nemůžu, opravdu ne. Já jsem měl prostě problémy u WarCraftu III v některých fázích hry vydržet. Ne, že by mne nebavil. Každá mise je něčím zajímavá, posouvá děj a rozšiřuje Vám obzory, ale já se v některých částech hry vysloveně nudil (hlavně při posledních částech kampaně za nemrtvé. Ne, prosím kameny nééééé.

AoM: Zato tato hra se hraje jako na běžícím pásu. Možná je to i tím, že v AoM se většině z Vás nestane, že byste museli opakovat některou misi znovu, znovu a znovu (můj problém ve WIII v misi Čištění). Proto jsem k AoM nikdy nesedal s tím, že MUSÍM dohrát tu misi, kterou jsem včera hrál 3 hodiny a několikrát opakoval, abych se posunul o kousek dál (jako se mi to stávalo u WIII). Musím dodat, že mise v AoM jsou o něco méně nápaditější, než je tomu u WIII)

Tady dostává bodík AoM.

Herní koncept

WIII: Co se týká magie, tak ta je vyřešena precizně a dodává hře šmrnc. Ekonomika je ovšem vyřešena o něco méně šťastně. A armáda, no na můj vkus se dá málo taktizovat a rozmanitost jednotek také nestojí za nic (nemohu nevzpomenout na Total Anihilation, kde 50 tanků, 25 bombardérů a loďstvo čítající 60 lodí byla malinkatá armáda).

AoM: Ano, magie a bohové jsou právě ty důvody, proč jsem s nadšením hrál tuto hru. Přiznám se, že jsem AoE II hrál a nějak zvlášť mě nenadchlo, ale mohu Vám s klidem říct, že právě mytologie je to, co předchozím dílům chybělo. Další nedostatky jsou víceméně podobné jako u WIII, a proto se nebudu opakovat.

Kdo vyhrál?

Vyhrál každý, kdo si tyto hry mohl zahrát pěkně v klidu svého pařanského doupěte. Ale kdo vyhrál z těchto dvou her? To se neptejte mne, to běžte za někým, kdo hrám rozumí, ale pokud chcete opravdu slyšet můj názor, tak tady ho máte. AoM je o něco málo lepší hra než WIII. Ne, prosím, pistoli ne, ne, prosíííím. BUM!!!

Hodnocení obou her:

AAAAAAAA

Mat