GamesView No. 14

Předešlé GamesView 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13

Těšíme se: Still Life

Autor: Mat

Bojíte se rádi?

Takhle začínala upoutávka na Cold Fear v minulém GamesView a stejně tak zahajuji i dnešní ochutnávku očekávané adeventury Still life. Toto dílko nemá na svědomí nikdo jiný než The Adventure Company, která se již do historie zapsala skvělými Syberiemi a hororovou hrou Post Moterm, která tak trošku zapadla, tedy s ohledem k tomu, jak kvalitní hra to byla a ještě stále je. Z nových informací zveřejněných před vydáním hry a z dojmů z dema jsem se snažil odhadnout, jak tato hra ve finále dopadne. Tedy ...

Jednoznačně největší devizou Still Life by měl být do detailu propracovaný příběh, který se, doufejme, stane standardem když ne všech her, tak alespoň adventur. Děj se odehrává ve dvou hlavních liniích - Chicago v současnosti a Praha kolem roku 1930. V prvním údobí bude hrát prim Victorie McPhersenová, která si vás takřka ihned získá svým uhlazeným vystupováním, příjemným vzhledem a jemným ironickým humorem. Do Prahy se však vydáte v kůži soukromého detektiva Guse, který vás vzhledem neohromí, ale jeho metody vyšetřování jsou dozajista "přímočařejší", než jak se tomu děje v současnosti.

A právě na rozdílnosti a jemném kontrastu charakterů hlavních postav a dob hra z veliké části staví. Victorie bude pátrat spíše mozkem a moderní technikou, zatímco Gus využije často své svaly a odvahu. A po čem vlastně budou pátrat? Věřte, nebo ne, ale v obou městech se v různých dobách vyskytl případ série brutálních vražd prostitutek. Kdo tento případ nakonec vyřeší, Gus, nebo Victorie? Dostane se Gus ke stroji času a vezme si Victorii za ženu? Kolik budou mít dětí? Uvidíme ... nebo možná spíš neuvidíme.

Autoři nehodlají objevovat Ameriku, takže se dočkáme klasické adventury, jedinou inovací jsou skvěle vyřešené rozhovory. Nenajdete zde něco jako volbu témat, ale každý rozhovor volně plyne, takže nevypadá jako výslech, ale mnohem přirozeněji. Vy si pouze volíte, zda se chcete dotazovat přímo, nebo jestli budete vše tak trochu okecávat a tím pádem se dozvíte i informace, které nejsou nutné k úspěšnému dohrání hry, ale nemálo přidávají příběhu na působivosti. Samotná slohová stránka dialogů je až nepřirozeně precizní, asi jako zní jazyk shakespearův čtenáři peaperbacků.

Z hudby jsem toho neslyšel mnoho, ale fascinovalo mne skvělé propojení in-game animací s Mozartovými melodiemi. Věřte mi, že velká část animací na vás bude působit stejně silně, jako trailer, který vývojáři vypustili. Dabing je pak rozhodně výborný, alespoň z toho, co jsme zatím slyšel.

Nelpím nikterak na grafice, ale když něco vypadá dobře ... všechna čest, proč ne! Popravdě řečeno, tato hra na mne působí jako kombinace Posla Smrti s filmem Zloděj životů s Jackem Rozparovačem ve vedlejší roli. A to je mix, který by nikoho neměl urazit. Jestli tedy bude příběhu opravdu dobrý (a v to pevně věřím), bude Still life horkým adeptem na nejlepší adventuru poslední doby. A i kdyby nebyla, tak dopadne podobně jako Vampire The Masquerade: Bloodlines - kdo se nechytne, toho to nevezme a kdo ano ... ten bude mít na mnoho nocí o práci postaráno.

Index očekávanosti: 7/8

Těšíme se: Call of Duty 2

Autor: Pat a Mat (a Šotek - pozn. Šotek)

Call of Duty pecka minulého roku, dokázala zrereikarnovat stařičký Quake III engine a dopřát mu na stará kolena ještě pár světlých okamžiků, než nadobro zapadne mezi profesionálními vývojáři a stane se jedničkou na free scéně.

První oficiální informace o chystaném druhém dílu začali po internetu kolovat po vydání anglického PC Gameru. Měsíc po tom vydává Level své rozsáhlé prewiew, které je typickým příkladem schopnosti zkušeného redaktora roztáhnout čtyři fakta, které by se jinak vešli na několik řádků, do čtyř stran textu. Nezbývá už nic jiného, než aby přišel i náš časopis se svým článkem a zachránil tak situaci:-).

Druhý díl této fenomenální akce bude pohánět vlastní engine z dílny Intimity Ward, který podporuje všechny moderní technologie, které jsou zahrnuty v nejnovějším Direct X 9c. Opět se tu setkáme se třemi singleplayerovými kampaněmi, konkrétně si zahrajeme za Američany, Rusy a Brity. Spekuluje se i o kampani za Němce, což by byla příjemná změna, bohužel se jí prý možná dočkáme nejdříve v nějakém doplňujícím datadisku. Náplň misí by neměla doznat větších změn, snad jen gigantických bitev ale Omaha Beach, Stalingrad a Krakov by mělo být více. Velká část hry by se měla odehrávat v Africe, kam jsme se (jestli si dobře vzpomínám) v jedničce ani nejukli.

Velkou změnou oproti minulému dílu má být opravdová umělá inteligence, která zde bude snažit se obstarávat to co v prvním díle měli na starost skripty. Z toho si může také odvodit, že i mise budou o hodně méně lineární, bude zde více cest, které nás zdárně zavedou k vytouženému nápisu Mission Completed. Kromě větších bojišť si budeme moct i svobodně rozhodnout v jakém pořadí splníme dané úkoly v misi. Doufáme však, že se vývojáři nevzdají úplně všech skriptů, to by byla rozhodně škoda, poněvadž mnohdy dokáží zaujmout, osvěžit i pobavit, což dokazuje i novodobá pecka Half Life 2. A jiná hitovka Far Cry zase zajišťuje, že ať se vývojáři budou snažit jak chtějí, nebude CoD 2 hra s nejlepší umělou inteligencí současnosti. Na tento post by však stejně neaspirovala, už první díl byl skvělý, ale útok na inteligenci v žádném případě nepodnikal (jak tu umělou, tak tu hráčovu). Novinkou bude i možnost, pokud se někde zaseknete, volně přeskočit do jiné mise. Ovšem nová kampaň se vám neotevře dříve, než zplníte všechny mise z té předcházející.

K dispozici zde bude patnáct unikátních palebních kousků, kde se kromě klasických zbraní setkáme i s nějakými novinkami. V singlplayeru si budeme moci premiérově zařídit všechna dostupná vozítka, což velice změní celkovou hratelnost a ještě více prohloubí již tak napnutou atmosféru podpořenou ozvučením té nejvyšší úrovně a kvality (287+1? - pozn. Šotek).

Vydání Call of Duty 2 je naplánováno na podzim tohoto roku. Uvidíme, jak to dopadne, Infinity Ward nás za svojí krátkou existenci ještě nestihlo zklamat, snad i proto všichni doufáme, že to na nás pouze nezkouší a nevydají původní Call of Duty v nové grafice, ale ne to by neudělali ... možná.

Index očekávanosti: 7/8

Těšíme se: Enemy in Sight

Autor: Pat

Ilusion Softworks se řadí k firmám, které dělají jednu vynikající hru za druhou. Posuďte sami Mafia, Vietcong, Hidden & Dangerous jsou hry, které celému světu ukázaly, že nejlepší vývojáři nejsou jen na západě, ale i v České republice. Kromě neoficiálních informací o zahájených prací na druhém dílu Mafie a Vietcongu jsme od této firmy žádné informace o nových projektech neslyšeli (kromě toho, že nějaké existují). Až nyní se rozhoupali a v Berlíně oficiálně představili novou válečnou hru s názvem Enemy in Sight.

Pokud si myslíte, že se bude jednat o nějaký klon Vietcongu nebo Operace Flaspoint, mýlíte se, autoři se silně brání jakémukoliv přirovnávání k těmto hrám a sami pro představu hru přirovnávají jako takovou variaci k celosvětově známému Battlefieldu. O co se tedy bude jednat? Děj hry nás zavede do fiktivní blízké budoucnosti, přesněji do roku 2006, kdy bude probíhat konflikt mezi USA a Ruskem, který bude mít, jak jinak, opět celosvětový dopad.

Překvapující jsou země, kde se bude celá hra odehrávat. Jelikož se jedná o konflikt mezi dvěma největšími světovými velmocemi, čekali bychom, že se podíváme do jedné z těchto zemí, ale není tomu tak, celý děj se bude odehrávat ve Velké Británii, Německu a České republice v oblasti Bílých Karpat. Všechna zde ztvárněná prostředí, jak se poslední dobou stává již zvykem, budou reálným obrazem daného území v určité zemi. Jako zdroj informací posloužili vývojářům, geologické mapy, satelitní snímky a spousta dalších pro nás nezajímavých, ale pro ně velice důležitých věcí.

Hra se také kromě velké realističnosti bude pyšnit i velikou volností, kterou kromě lesů, polí, různých luk a pastvin budou představovat i města a vesnice, kde se bezpochyby budou odehrávat ty největší bitvy. Do většiny budov zde ztvárněných bude možno vejít a skrýt se před nepřítelem. Velkou neznámou zůstává otázka průstřelnosti určitých věcí, neboť tento prvek by zcela jistě ještě více hru přiblížil realitě.

Dočkáme se zde obvyklých tří druhů obtížností, neboť realistická obtížnost „one shot one kill“, by patrně asi každému z nás nevyhovovala. Od zvolené náročnosti se bude odvíjet spousta dalších věcí, mezi nejdůležitější z nich patří počet nesených pistolí, jejíž počet při nejnižší obtížnosti je prozatím stanoven na čtyři kousky a nejtěžší obtížnost vám nabídne kousky dva. Mapy zde budou velice velké, okolo sto kilometrů čtverečních, někdy prý i více, které kromě pěší chůze můžete zdolávat i na nějakém motorovém vozítku. Kolik druhů a o jaká vozítka se bude jednat autoři nám zatím nesdělili což je docela škoda. Odhaduji však, že se bude jednat o standardní typy (ale traktor a trabant by se taky šikly, ne? - pozn. Mat).

Velikým tahákem má zde být multiplayer, který nabídne následující módy: Team Deatchmatch, Capture the Flag, Green Beret a Commander. O dvou posledních módech se toho zatím moc neví, což je docela škoda, potěšující však je, že i do této hry hodlají autoři zakomponovat kooperativní multiplayer, kde si budeme moci celý singlplayer projít znovu až z osmi kamarády.

Veliké mapy zde nejsou veliké náhodou v Illusionu mají v plánu dosáhnout toho, aby v jeden okamžik bojovalo najednou neuvěřitelných 128 lidí, což jak všichni víme, pokud se neprovede pořádná optimalizace bude multiplayer neuvěřitelně náročnou záležitostí. Toho se chtějí vývojáři zajisté vyvarovat, bude zajímavé, jakého kompromisu nakonec dosáhnou. O lokalizaci zatím nepadla jakákoliv zmínka, ale předpokládám, že i u této potencionální pecky se jí dočkáme i s dabingem. Jsou to přece Illusioni a ty mají rádi české hráče (a české piráty - zase Mat).

Index očekávanosti: 7/8

Obrázky jsme vytunelovali z Tiscali Games, sorry.

Těšíme se: Dreamfall: The Longest Journey

Autor: Mat

"Nejdelší cesta? To myslíte po desátý a deseti z hospody domů, když Slávka prohrála derby?" Možná právě tak by zareagoval jeden nejmenovaný redaktor našeho časopisu, kdybychom před něj předhodili nápis The Longest Journey. Jeho omlouvá fakt, že počítačové hry nejsou jeho primárním hobby a adventury už vůbec ne, ale vy byste o této legendě měli vědět svoje. A pokud opravdu nemáte ani tucha, přečtěte si mojí retrorecenzi tohoto výjimečného počinu firmy Funcom.

Nebývá to obvyklé, ale občas se stane, že vývojáři se rozhodnou posunout druhý díl své hry do trochu jiného žánru (za příklad nám může posloužit česká hra Brány Skeldalu, jejíž první díl byl čistý dungeon a druhý byl hybrid mezi adventurou a R.P.G, podobnou transformaci prožil i Gooka). Je zde totiž veliká pravděpodobnost, že fanatičtí příznivci původní hry pokračování zavrhnou a prodejnost tak půjde dolů. Nicméně Funcom nechce udělat z Dreamfallu arkádová závody aut, ale chce jen trošku vnést svěží vzduch do řekněme již trošku zastaralých pravidel klasických adventur.

Čeho se tedy budou změny týkat? Tak především se kamera přesune nad hlavu hlavní hrdinky, což by mohlo evokovat dojem jedné legendární obdarované hopsandy, kterou by dnes nevzkřísil snad ani úder bleskem. Taktéž přibudou akční a stalth prvky. Dokonce se můžete těšit na klasické mlácení ve stylu bojovek. Hereticismus? To uvidíme, ale komu se nelíbila kombinace adventury a akce v Broken Sword 3? Našli se tací, ale nebylo jich mnoho.

Nikdo vlastně netvrdil, že Dreamfall je druhým dílem The Longest Journey, ale vzhledem k tomu, že se dle názvu hlásí k jejímu odkazu (a její prodejnosti, mimochodem za 299 Kč je tato hra stále ještě skvělá koupě), bude se odehrávat ve stejném světě a část hry budete ovládat April Ryan, nikomu vlastně dvojka v názvu nechybí. Abych to upřesnil, hlavní hrdinkou hry je Zoe, která se nemnoho od Apirl odlišuje, alespoň na první pohled. Problémy však údajně bude mít zcela jiné. Navíc by vás hra měla obléknout do spodků žoldáka Kiama, což by nebylo nic tak převratného, kdyby nebyl bad boy. To už máme tři postavy a tři příběhy navzájem spletené do sebe, což nezní špatně, tedy pokud se scénář povede.

O hudbě se zatím neví nic kromě toho, že bude podporovat Dobly Digital 7.1. Grafiku si všichni pochvalují, dle mého názoru zatím nevypadá nic moc. Nějaký ubohý 3D model se taky jen těžko vyrovná krásnému malovanému detailu, že? I když architektura vypadá skvěle i tak. Přesto s můžeme být jisti, že nebude kladen takový důraz na detail.

A bude tedy Dreamfall dobrá hra? Tak to vám opravu neřeknu, ale myslím si, že Funcom si již vysloužil naší důvěru, věřme mu tedy na chvíli, že jeho příští hra, která vyjde asi někdy v předvánočním období, nebude plytký mix žánrů, ale skvělá a inovativní kombinace, která určí směr vývoje adventur na dlouhá léta dopředu.

Index očekávanosti: 6/8

Telegraficky

Autor: Mat

Z X-Boxu by se k nám, na PC mělo dostat akční R.P.G. Fable od legendárního Petra Molyneuxe. Tato hra přinesla hned několik zajímavých prvků, jako třeba opravdu dynamické prostředí a tvorba postavy. Konverze by měla vyjít letos v listopadu, už se těšíme.  -STOP- Singles se po datadisku dočká i pokračování. Největší změnou bude asi navýšení počtu polygonů, takže bude šmírování pro počítačové úchyláky zase o něco zajímavější. -STOP- O tom, že žádné téma v PC hrách není tabu nás možná přesvědčí strategie Snow od tvůrců Tropica 2. Bude se jednat o hru, ve které se budete starat o distribuci drog. Uvidíme. -STOP- Namísto Enter the Matrix 2 byla oznámena hra The Matrix: Path of Neo, ve kterém si projdeme cestu vyvoleného celou filmovou trilogií.-STOP-Oznámen byl The Suffering: Ties That Bind, tedy pokračování úspěšné konzolovky a konverze na PC. Takže se v listopadu dočkáme dalšího tuctového druhého dílu. -STOP- Další tuctové akční R.P.G. na obzoru, nechtěl bych slovenské vývojáře DarkArts podceňovat, ale Durandall asi nebude hrou snů.-STOP-Po Univerzitě se Sims 2 dočkají i nového přídavku Nightlife, doufáme, že se v nočních klubech nebude po záchodcích prodávat koks.-STOP- Junctin Point Studios se nazývá nové studio pod taktovkou Warrena Spectora, snad tento chlapík ještě výrazně promluví do herní historie.-STOP-   Ubisoft se stane distributorem Microdis (mimo jiné Still life o kousek výše), čímž se snaží si upevnit roli předního distributora áčkových her.  -STOP-   Devin Thompson vzal pistoli a zastřelil tři policisty. Proč vám to říkám? Tento osmnáctiletý mladík byl totiž vášnivý hráč GTA a jeho rodina chce od několika firem (předně samozřejmě Take 2 - distributor GTA III a Vice City) odškodnění 600 miliónů dolarů! Co říct? Amerika.-STOP-