GamesView No. 16

Předešlé GamesView 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15

Těšíme se: Dungeon Siege II

Autor: Mat

Ať si říká kdo chce co chce, Dungeon Siege vneslo nový vítr do žánru akčních R.P.G. zamořeného klony Diabla. Vývojáři z Microsoft Games na to šli fikaně, poněvadž věděli, že legendární Diablo na jeho vlastním poli nikdy nemohou porazit, vytyčili si vlastní území a rozšířili tak samotnou definici žánru akční R.P.G. Ve výsledku tohle všechno znamená, že pokud někdo označí některý z klonů Diabla, byť sebelepší (Sacred, Nox, Restricted Area...) za překonatele svého vzoru, bude ho každý soudný člověk považovat za slušně řečeno, mírně zabržděného. Zato Dungeon Siege si vytvořilo vlastní kult, který je s tím Blizzardovským srovnatelný a který hodlá výrazně oživit vydáním druhého dílu.

Všichni, kdo píší preview články na tento pokus o znovuzískání pařanského srdce, se předně rozplývají nad skvělým audiovizuálním zpracováním. Buďme tedy odvaření i my! Hra vypadá opravdu skvěle. Stačí? Využívá všechny moderní technologie. Už stačí? Zaujme standardně kýčovitými efekty kouzel ... To by bylo všechno pěkné, kdyby to opravdovému hráči nebylo úplně ukradené, to je jen voda na mlýn prodejnosti, ne hratelnosti. Co však může hodně přispět k hernímu zážitku je další z řady výtečných soundtracků Jeremyho Soula (Total Annihilation, Dungeon Siege, Morrowind - tam všude najdete hudbu, která vás chytí a za vším stojí Soule). Vsadím Abakovu pravou ruku na to, že na vzhled a zvuk hry si nikdo z recenzentů stěžovat nebude.

»Pokud se série Dungeon Siege v něčem nemůže rovnat kultu Diablo, pak je to počet klonů. Blizzardi vedou tak 25:0.«

A čím nás kromě pětiminutového efektu "To je ale nádhera!" plánuje hra zaujmout, či dokonce nedchnout? Příběhem se ji to dozajista nepodaří. Pár vět o končícím druhém věku, který byl ve znamení lidí a "dobra", a o hrůzyplném diktátorovi, který sužuje celou Arannu by dokázal sesmolit výrazně průměrný žák osmé třídy, který si pod pojmem fantasy přestaví film Pán Prstenů. V tomhle ohledu Dungeon Siege II rozhodně nechce aspirovat na post nejvyšší, který je v oboru fantasy R.P.G. reprezentován příběhem, ve kterém nezachraňujete svět. Věřte nebo ne, ale jen s těží bych si vzpomněl na jediný titul, který by toto kritérium splňoval.

Zato veliké ambice mají vývojáři v posouvání hranic umělé inteligence. Je sice pěkné, že nepřítel, který vás uvidí, zhodnotí vaši "nebezpečnost" a slabiny a podle toho zvolí typ útoku, popřípadě ústup, ale mému malému mozečku stále nedochází, jak by to chtěli autoři provést tak, aby to nemělo nepěkné dopady na hratelnost, byť atmosféře by to dozajista přispělo. Ovšem z nepříliš dlouhého hraní prvního dílu jsem získal dojem, že priority vývojářů byly zcela opačné.

A po "záplavě" těchto "revolučních" "novinek" (z této věty měla znít skutečně pořádná dávka ironie, doufám, že se mi to povedlo). Přichází desítky vylepšení, které autoři též považují za své, ale jejich spojitost se zbytkem herní scény musí mýt jasná i deset let opuštěnému nádraží. Spousta vedlejších úkolů (a kdo to nesliboval?), interakce (hádky) členů party (říkal tady někdo Baldur's Gate), dobíjecí extra silný útok (hádejme, našli autoři inspiraci v mlátičkách, nebo v Sacred s jeho komby?) a finálně revoluční starání se o vaše zvířátka (seznam inspiračních zdrojů by byl příliš dlouhý).

Možná, že jste z předešlých řádků vycítili určitou nevoli. Nebyl to však odpor ke hře samotné. Naopak, myslím si, že pravděpodobně se tato gamesa bude dobře hrát, ne-li skvěle a nabídne nám přesně to, co jsme po ní žádali. Moje rozladění pramení z podivných praktik herních novinářů, kteří nám tuto gamesu předhazují v takovém světle, v jakém ji žádný normální hráč na svém harddisku neuvidí a předem přechvalují některé aspekty jen proto, aby je později v recenzi mohli zpražit za to, že nesplnili očekávání a zkrátka aby později měli o hře co napsat. Je to nemorální a trpí tím hlavně hráči a čtenáři, ale je to běžná praxe. U Dungeon Siege II to však volalo po zkritizování! 

PS: Dungein Siege by měla dle českého distributora (Playman) vyjít v říjnu a to s lokalizovanými titulky.

Index očekávanosti: 6/8

Těšíme se: Ghost Recon 3: Advanced Warfighter

Autor: Pat

Takto by se mělo jmenovat třetí pokračování taktické akce pocházející z pera světoznámého Toma Clancyho. Po zrušení dlouho hypovaného druhého dílu, nenechali nás vývojáři dlouho čekat a ihned ohlásili vývoj třetího dílu, který pro PC pilně kutí švédské vývojářské studio GRIN, na konzolové verzi opět pracuje Red Storm, který pro velké pracovní vytížení raději přenechal PC verzi externímu studiu, než aby riskoval, že třetí díl dopadne stejně jako druhý, který si od konzolových recenzentů odnášel velice slabá hodnocení..

 Podíváme se zde do roku 2013, kdy americká armáda díky nové technologii umí z každého vojáka udělat zkušeného borce, který perfektně ovládá všechny novodobé hi-tech vojenské hračky. Ocitnete se v kůži kapitána Scotta Mitchella, který má právě jednu takovou skupinu na starosti. Celá hra je zasazena do Mexico City, kde budete se svým týmem plnit nejrůznější úkoly typu: záchrana prezidenta USA, ochrana důležitých osob, atd. Vývojáři dodávají, že většina míst ve hře je zpracováno podle skutečných reálií daného města. Ale tato věta nás z úst vývojářů už začíná trošičku nudit.

Ghost Recon 3: Advanced Warfighter se stal vlajkovou hrou nového Xboxu 360 od Microsoftu, která na této hře hodlá světu ukázat jak výbornej Xbox 360 je a že jeho koupí rozhodně neprohloupíte. Z čehož se dá odhadovat, že graficky bude GR3 velice nabušenou záležitostí. Kromě Xboxu je ohlášená i na další konzole jako Game Cube či PS3.   

»Mnohé papírové časopisy se ještě vzpamatovávají ze šoku, který nastal po zrušení druhého dílu GR den před tím, než na jejich stránkách vyšlo obrovské preview.«

Kromě příběhově silného singleplayeru, který bude čítat dvanáct misí, z jichž se každá ještě bude skládat z dalších šesti podmisí, kde vývojáři odhadují herní čas na neuvěřitelných 23 hodin. Nebude zde chybět ani oblíbený kooperativní multiplayer, kde si singleplayerové mise budeme moci projít se svými kamarády. Taktická část hry by se na rozdíl od předcházejících dílů měla dočkat podstatného vylepšení, kde se mimo jiné budeme moci během bitvy domlouvat s ostatními kolegy pomocí ručních gest, jako jsme tomu byli svědky v nedávno uvedené týmové akci Brothers In Arms

Okusit toto povedeně vyhlížející dílko budeme moci na konci tohoto roku.

Index očekávanosti: 6/8

Haluz: Recenze Dungeon Lords v Levelu 

Autor: Mat

Uznávám právo každého na svůj vlastní názor, zároveň však předpokládám, že názory prezentované v "odborném" tisku se z veliké části budou krýt s realitou, jak ji chápu já. Většinou se mi to i daří. Občas ale dojde k nějakému ojedinělému incidentu ...

Petr Bulíř, který onu inkriminovanou recenzi psal, není žádný zelnáč, už dlouhá léta je jednou z hlavních postav Levelu. O to překvapenější jsem byl, když jsem uviděl velikou 4 pod recenzí na tento dungeonový klenot dnešní doby. S o to větší vervou jsem se pustil do recenze a s politováním jsem zjistil, odkud vítr vane ... Nejenže se zmíněný článek značně vymyká definici recenze, ale ve své podstatě se soustředí hlavně na stěžování si na chyby ve hře a samotný výčet bugů.

O hře samotné se toho hráč dozví pramálo, mnohem méně než ze dříve sepsaného preview (které nadšeně očekávalo vydání této hry) a na samotném vyznění recenze jde jasně vidět, že recenzent se ho hry nedokázal "zapařit", což je prohřešek srovnatelný snad jen s tak šílenou představou, že necháte hodnotit fanatického přívržence série Doom takovou hru, jakou je Rome: Total War.

»Obecně bylo přijato Dungeon Lords dosti rozpačitě, přesto někteří rozeznali klenot, třeba ve Score hra dostala 80%«

Nezpochybňuji fakt, že některé chyby v "recenzi" uvedené skutečně znepříjemňují herní požitek (sám jsem si na bugy v recenzi stěžoval), pouze kritizuji autorův postoj, že kvůli těmto chybám je hra vhodná leda tak na podpal. Nemohu nezmínit precedent z minulosti, kdy před půl rokem dostala podobně zabugovaná hra Vampire The Masquerade Bloodlines v Levelu dokonce vyšší hodnocení než Half-Life 2, tedy hra revoluční, skvěle hratelná a takřka bezchybná.

Drahý pan Bulíř zkrátka udělal botu jako hrom způsobenou dost možná recenzentskou rutinou. Nevyčítejme mu to. (Ano, moje slova. Na co vyčítat, když máme kameny! - pozn. Šotek) Spokojme se s konstatováním, že kvůli paření GTA: San Andreas, které recenzoval v témže čísle mu jednoduše nezbyl čas na zevrubné prozkoumání kobek v této zatuchlé hře. Proč ne? Od toho jsme tu my, diskmageři, abychom podobné recenzentské bugy uváděli na správnou míru.

 

Těšíme se: Titan Quest

Autor: Mat

Abychom potvrdili, že na jedno nediablovské akční R.P.G. vychází alespoň pět diablovských, předhazujeme vám v dnešním GamesView alespoň jedno, ze kterého novináři úplně slintají blahem i když ho kvůli neznámému vývojářskému studiu Iron Lore Entertainment nemohou zařadit mezi nejočekávanější hity. Co nám tedy tato hra "někdy v roce 2006" přinese?

Již název napovídá, že příběh se bude odehrávat ve světě Řeckých mýtů a legend, což ne oblast hrami nepříliš dotčená, ale přesto obecně známá a nesmírně zajímavá. Během hry se například podíváme minimálně ke čtyřem divům světa a zabojujeme si na těch nejznámějších místech té doby. Kdo by odolal možnosti jít navštívit Minotaura do jeho labyrintu? Ani nějaký smysluplný příběh by v obležení těchto reálií nemusel dát takovou práci, stačilo by vytunelovat Homéra a pořádně ho zprznit ... a bylo by to.

Snad každý obdivuje skvělou grafiku hry, takže jsem asi jediný, komu se nelíbí kostrbaté linky. Dle mého názoru postavy vypadají dost pixelovitě a otexturované prostředí splňuje dnešní standardy, ale jak to bude hodnoceno za rok, to ví jen málokdo. Co se však vývojářům povedlo je pohled na hlavního hrdinu. Vše je vymodelováno ve 3D a na svět se díváme z jakéhosi zkosenějšího izometrického pohledu, důležité je však, že s kamerou nepůjde hýbat, takže se konečně budete moci pořádně orientovat. Tak dlouho to grafikům trvalo, než jim došlo, že hráči sice budou moci obdivovat jejich dílo ze všech stran, ale hra ztratí na přehlednosti. Tleskám.

Všechny dříve jmenované aspekty však nejsou v důsledku rozhodující, mnohem důležitější je samotný R.P.G. systém a tady bych viděl patu Brada Pitta, poněvadž autoři nám představí velikou novinku - postavy nebudou mít povolání a vy si je povedete kudy chcete! Komu nedošel ten vtip, tak vám to zopakuji ještě jednou: Je to akční R.P.G. a nebudete si moci volit postavu! Ne nadarmo je to jedna z hlavních charakteristik když ne akčního R.P.G., tak alespoň onoho diablovského proudu. Bez toho ztratí hra jeden rozměr. I když je to jen předpoklad, třeba jsou autoři géniové a nějak to vymyslí ...

Kromě toho všeho samozřejmě hra přinese desítky zbraní na blízko i na dálku a pořádnou řadu nepřátel, kterým svým arzenálem budete domlouvat. Všechno by se mělo nést v antickém stylu, to ale neznamená, že by se vedle kerbera nemohla postavit armáda kostliváků. Užívat si budete i s kyklopy a obřími pavouky.

A nějaké rozuzlení? Očekává se značně průměrná pařba bez vlastních nápadů a když už se nějaké to unikum najde, tak to nebude k dobru věci. Ovšem mohu se i mýlit ... i když tomu sám nevěřím :-).

Index očekávanosti: 4/8

Telegraficky

Autor: Mat

Už nějaký ten pátek máme za sebou E3, největší pecky této výstavy byly: Age of Empires III, Hellgate: London, Spore a F.E.A.R., ale k vidění bylo i mnoho dalších titulů. -STOP- Vyšlo nové GTA: San Andreas, ale to asi všichni víte. Hned pár dní na to byl uveřejněn obrázek ze čtvrtého dílu pro konzole nové generace a následně byla jeho pravost popřena. Už se dělá na desítkách modifikací, minimálně dvě z nich budou přidávat do této pařby multiplayer. My vám přineseme obsáhlou recenzi příští měsíc, až projedeme každý kousek San Andreas   -STOP- Vyjede nové SimCity, koncept série bude zjednodušen, více novináři z Willa nedostali -STOP- Joowood se kas, že Gothic 3 vyjde ve světě už měsíc po německé verzi, uvidíme ... -STOP- World of Warcraft už hrají přes dva milióny lidí. A to jsou jen oficiální zdroje, pirátů bude alespoň stejně tolik. -STOP- Nová eXtra klasika na trhu, hlavně se jedná o HoMaM 4 s dvěma datadisky a Baldur's Gate 2 s nadstavbou za 199 Kč -STOP- Vin Diesel bude hrát hlavní roli ve filmu podle hry Htiman, plešatej je na to dost. -STOP- Chystá se překlad Vampire Teh Masquerade: Bloodlines. Že bychom si hru zahráli ještě po osmé? -STOP- "Čtyřměsíční korejská dívka zemřela udušením, když ji oba rodiče nechali dlouho samotnou kvůli hraní World of Warcraftu v nedaleké internetové kavárně." - Tiscali Games -STOP- "Ruský školák zemřel po epileptickém záchvatu způsobeném 12-hodinovým maratónem na LAN party." -Tiscali Games -STOP- "Nehrajte hry, umřete!" - Mat -STOP- MTV zakládá herní divizi! -STOP-