GamesView No. 18

Předešlé GamesView 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17

Těšíme se: Fahrenheit

Autor: Mat

Málokdy mi unikne nějaká opravdu nadějná hra, která by se přede mnou náhle vynořila až těsně před datem vydání. Málokdy mne nadchne nějaké demo. Málokdy mne dostane hra svojí originalitou a záplavou invence. Fahrenheitu se to ale dokonale podařilo. A tímto článečkem bych rád zodpověděl otázku: Proč?

Začněme pěkně od začátku. Na počátku všeho stojí David Cage, milionář, který se rozhodl fušovat do herního byznysu, ne snad kvůli tomu, že by chtěl rozmnožit svoje statky, ale kvůli tomu, že ho baví posunovat hranice her. Založil herní studio Quantic Dream, se kterým vydal opravu zajímavou (a opravdu úchylnou) adventuru Omicron: The Nomad Soul, jejichž pokračování bylo zrušeno a teď už víme proč. Na řadě byl totiž mnohem rozsáhlejší a revolučnější projekt - Fahrenheit, jehož koncept prakticky celý vymyslel náš milionář, napsal scénář a ujmul se designu. Jenom nějaká boháčova výstřednost? Vypadá to, že vůbec ne.

První věc, která mne šokovala je fakt, že Fahrenheit je první hrou ze série. Dočkáme se plných dvanácti pokračování! Princip je jednoduchý, pokud si zakoupíte hru, dohrajete ji a ona vás zaujme, budete si moci za budgetovou cenu zakoupit další "dějovou linii", která rozvíjí původní příběh a vysvětluje některá bílá místa předchozích událostí. Pokud se přenesete přes počáteční odpor a uvědomíte si, že Quanitic Drams je jedno z mála vývojářských studií, kde nejsou peníze na prvním místě, dojdete k jednoduchému závěru - seriál-hra je naprosto skvělý nápad.

Mrkněme se tedy na příběh. V malém městečku zvaném New York se začínají dít podivné věci (není to začínající prezidentská kampaň), z obyčejných, mírumilovných lidí se z ničeho nic stávají vraždící bestie, které bezdůvodně zabíjejí neznámé lidi. Kdo za tím stojí? Co se vlastně děje? To jsou základní otázky, na které budeme odpovídat, ale pravděpodobně to bude chtít David Cage hnát hodně do šířky, takže ve hře najdeme desítky dalších záhad v dílčích epizodách. Pravda je taková, že podobný příběh by působil směšně bez té správné atmosféry a nutno říci, že ta byla v demu přítomna v zatím nevídaně koncentrované atmosféře.

A teď už k novinkám, kterých je ve hře požehnaně. První z nich je rozsáhlá nelinearita. Neexistuje jediná cesta k cíli, těch je mnoho. Připočtěte k tomu zatím nevídanou interakci vaší osoby s prostředím. Lze totiž dělat spoustu věcí a jen málo z nich je třeba provést pro úspěšné dokončení hry, velká část z nich ale ovlivní vaší náladu, což je další pohyblivý a navýsost důležitý prvek hry. Zvláštní způsob ovládání by se mohl zdát jako překombinovaný, ale to ukáže až čas, mě osobně docela chytnul. A co takhle na adventuru nevídané (ono už bylo viděno, ale také zavrhnuto kvůli neúměrnému zvyšování obtížnosti) reálné plynutí času? A bylo by toho ještě mnohem více, ale něco si taky musím nechat na recenzi, ne?

»Budoucnost adventur? Asi ne, na to je příliš málo talentovaných scénáristů. Budoucnost her? Asi ano, touhy po $ je vždycky dost. «

Naprosto úžasně působí cinematický dojem, který vám hra nabídne. Žádné rušivé menu, chytře se natáčející kamera, skvělý dabing, to všechno dělá ve výsledku z hry skvělou podívanou a vůbec nevadí, že grafika hry není zrovna výkřikem moderní technologie, čímž nechci říci, že by byla špatná. Kdepak, svůj účel plní na jedničku, což je to, co se počítá.

A teď už k největšímu nebezpečí hry. On totiž Fahrenheit není adventura, ale akční adventura. Akční část jsem viděl jen na jednom videu a tak s těží můžu hodnotit. Zůstaňme u toho, že vypadá také skvěle filmově a je bezesporu velice originální, ale je též důvodem, proč dávám hře index očekávanosti 7/8 a ne 8/8. Ale na této hře ž mne mile překvapilo tolik aspektu, že tajně doufám ve šťastná konec.

Shrňme si to na kupku. Fahrenheit je dozajista unikátní záležitost, který vytváří úplně vlastní herní koncept, který však nebude lehké naplnit, hlavně po stránce scénáristické. Ale pokud se to povede, budeme si moci zahrát zatím nevídaný herní kus, který se stane fenoménem a možná určí budoucí vývoj nejen jednoho herního žánru. A v neposlední řadě nás přesvědčí o genialitě jednoho člověka.

Index očekávanosti: 7/8

Těšíme se: Might and Magic: Dark Mesiah 

Autor: Mat

Značka Might and Magic už pěkných pár let frčí. Nejdřív ji proslavila stejnojmenná série dungeonů, ale časem se do popředí zájmů dostala strategická hříčka s přízviskem Heroes. To menších excesech v podobě výletů do jiných žánrů a relativním neúspěchu posledních dílů obou sérií (Heroes of Might and Magic IV a Might and Magic IX) krachlo studio 3DO a práva na tento svět koupil doslova za pakatel Ubisoft. Záhy nato bylo oznámeno pokračování Heroesů a fanoušci dungeonů netrpělivě čekali i na oficiální potvrzení jubilejního desátého dílu jejich oblíbené série R.P.G. Nedočkali se, tedy alespoň zatím. Nedávno v Lipsku byla ovšem poodhalena zbrusu nová hra z téhož světa. A držte se, bude to akce (tento článek jsem do dnešního GamesView zařadil také jako důkaz mých tvrzení v Prognóze, kterou najdete o kousek níže).

Ty, kteří se těší na návštěvu Steadwicku a Nebeského města, budu muset zklamat, autoři se totiž rozhodli začít od píky a vystavět si sami vlastní svět s přihlédnutím k principům Might and Magic. Nová oblast se jmenuje Ashan a měla by být výrazně temnější a hrozivější než na co jsme byli zvyklí. Ashan je totiž místo, kde dobro nepřežívá dlouho, ne déle než novoroční předsevzetí. Kromě hord známých monster, kteří by si rádi pochutnali na vašich vnitřnostech by vám měla dělat starost i věštba, která prorokuje příchod Temného mesiáše. Osobně v kvality příběhu moc nevěřím, ale přeci jen se jedná o akci, takže zde na to nemůžeme klást zas až takový důraz.

Hrou se budete moci proklestit v kůži tří hratelných charakterů - bojovníka, lapky a mága. A to nám napovídá ... no ano, ve hře najdeme i pár pěkných R.P.G. prvků, které nám trošku okoření hratelnost. Každý z hratelných charakterů nabídne odlišný herní zážitek, na což jsme u R.P.G. docela zvyklí, ale na poli akcí je to věc doposud nevídaná. Jediným pokusem o podobný kousek bylo vydařené Enclave, které nám dává naději i v úspěch této hry. S postupem doby se budete zlepšovat ve svém oboru, což vám pomůže účinněji zbavovat nepřátele života.

Technické zpracování vypadá prozatím fantasticky. Bude použit modifikovaný Source engine, ale přesto hra nevypadá tak jako Half-Life 2. Někomu se bude líbit více, někomu méně, zkrátka bylo ubráno na fotorealističnosti ve prospěch fantasy vzhledu. Úplně nové možnosti dává autorům fyzikální model, díky kterému můžete používat prostředí jako zbraň (nehledě už vůbec na kouzlo Uchop, které se co do účinku podobá Gravity gunu). Nové cesty to otevírá také například pro kouzelníky. Na jednom z přiložených obrázků vidíte, jak jeden nepřítel sklouzává po podlaze "vylepšené" ledovým kouzlem, není těžké si domyslet, že pád ze slušné výšky protivníka zabije stejně spolehlivě jako fritování fireballem. A vsadím se, že autoři takových vtípků vymyslí ještě několik. Rozhodně byste měli vědět, že na prvním trajleru, který byl vypuštěn, pěje Gabe Nowel ódy na Arkane Studios (Arx Fatalis) a jeich nový počin a já z celého svého srdce věřím že tento muž hodný cti by se nešpinil s propagací nějakého ubohého komerčního škváru. 

»Ashan je místo, kde dobro nepřežívá dlouho, ne déle než novoroční předsevzetí..«

Vedle všech těchto předností také očekávejte multiplayer, ve kterém si budete moci zahrát za lidi nebo nemrtvé, což už samo o sobě zní zajímavě. Přičtěte k tomu celých sedm módů a až 32 účastníků jednoho zápasu a v součtu vám nemůže vyjít nic jiného než plnohodnotná hra pro více hráčů.

A jak to tedy nakonec dopadne? Jestli se autorům povede dobře vyladit kontaktní boj muže proti goblinovi, myslím, že nás čeká v polovině příštího roku jasná hitovka, která bude dost možná aspirovat na post nejrevolučnější hry akčního žánru za poslední léta. A jak známe Ubisoft, tak to nebude nic jiného než počátek další série her. A kdo ví? Když si na sebe Temný mesiáš vydělá, třeba se chlapci z Ubi pustí i do desátého Might and Magic.

Index očekávanosti: 7/8

Prognóza: Budoucí vývoj herních žánrů

Autor: výhra v šachu

Kdo sleduje, pozoruje a navíc trošku rozumí zákonitostem trhu a tvorby PC her si může velice lehce domýšlet a předpokládat vývoj herního průmyslu. Otázka je, nakolik tuto definici splňuji a nakolik bude můj odhad správný. Zatím jsem se v tomhle mockrát neseknul ... tak doufám, že mi "štěstí" bude přát i nadále. Samozřejmě, že nebudu odhadovat přímo herní prvky, které se vynoří v budoucnu na hladinu, to bych musel být génius, ale z minulosti a přítomnosti se dá vyvodit určité směřování každého žánru.

Akce

Tak tady je to docela jasné. Samotného mne překvapilo toto zjištění, ale akce nám pomalu putují do žánru fantasy. Nemyslím tím nějaké mlátičky, ale staré dobré poctivé FPS. Za poslední měsíc bylo ohlášeno asi pět FPS z z různých fantasy světů a publikované trajlery vypadají fantasticky. Ne že by byly nějak extra skvěle zpracované nebo originální, ale vedle videa z Call of Duty 2 se mohou hrdě napřímit a převýšit svého extrémně očekávaného soka alespoň o hlavu. V jejich prospěch totiž mluví jeden klíčový atribut - neokoukanost. Někteří z vás namítnou, že her s fantasy tématikou je dostatek, možná až přebytek. V tom případě vám sdělím novinku. Fanoušci FPS a příznivci R.P.G. jsou dvě samostatné skupiny, které se příliš neprotínají. A jak asi odpoví akční hráč přesycený akcemi z druhé světové války na otázku: thompson a mauser, nebo fireball a ice bolt? Můj odhad tedy je, že za pět let bude vycházet více fantasy FPS než válečných FPS.

Adventury

Point'n'cick is death! Ale ne, ještě ne. Ale za pět let už bude. Momentálně je trh rozdělen na klasické adventury a akční adventury (většinou předělávky z konzolí) tak 50:50. Ale hráčů klasiky rok od roku ubývá a vydělá si na sebe jen opravdu výborná adventura, což samozřejmě vývojáře odrazuje. Budoucnost je tedy nalajnována - mainstream bude akční adventura/konverze. A když bych se měl zamyslet nad zastoupením akčních prvků, tak si musím tipnout, že vzorem bude spíše Fahrenheit než Broken Sword 3. A co se zápletky týká, poptávka bude hlavně po vážně až hororově laděných kusech.

»thompson a mauser, nebo fireball a ice bolt?«

Strategie

Tady je trend také lehko rozpoznatelný. Dobrých RTS je jako psů, což znamená jediné, nadcházející útlum tohoto žánru. Na úkor klasických strategií v reálném čase se nám budou rozvíjet hlavně dva subžánry. Jednak RTS/RPG (ala WarCraf či spíše Spellforce) a také tahové strategie. To neříkám kvůli tomu, abych potěšil Augusta, ona by ho nová vlna tahových strategií stejně nijak nenadchla, poněvadž se nám představí zjednodušený koncept a mnohem rychlejší a plynulejší hratelnost jak jsme tomu byly svědky například v Silent Strom.

R.P.G.

Tenhle žánr je pravděpodobně ze všech nejhůře čitelný, ale je nad slunce jasné, že vliv konzolí v tomto odvětví bude čím dál tím větší a naopak prorokuji zánik zavedených sérií s "obstarožní" hratelností. Typickým příkladem je The Elder Scrolls. Recenzenti si mohou Oblivion vychvalovat jak chtějí, ale komerčně nebude tolik úspěšný, jako jeho předchůdce, poněvadž zájem o klasiku upadá a pařani hledají nové světy i zážitky, ty jim může nabídnout například Fable, nebo The Roots. Zato předpokládám, že R.P.G. se sebeokoukanějším herním konceptem ale silným příběhem se prosadí vždy a bude tu s námi až do skonání světa. Nebo do zákazu hraní her.

 

Telegraficky

Autor: Mat

Vyšel neoficiální patch 1.7 pro skvělou hru Vampire Masquerade Bloodlines. Rozhodně stojí za instalaci, protože s jeho pomocí vám hra bude valit téměř bezproblémově. -STOP- Score 140 vyšlo s dvěma plnými hrami - Chicago 1930 a Dracula: Poslední útočiště. Za koupi stojí už jen kvůli těm plným hrám. Příště bude Silent Sotrm! Tak to je opravdu hukot.  -STOP- Do obchodů se dostává Nová eXtra klasika os CD Projektu za necelé dva stováky pořídíte skvělé Etherlords II, No one Lives Forever 2 a Ground Control 2. Jak kdysi zněla reklama jiného distributora - Ty pirátské hry se už fakt nevplatí! -STOP- Na Poldovi 5 pracovalo jen osm vývojářů a na první pohled vypadá dost hnusně. Měl by být k dostání na Invexu. Uvidíme ...-STOP- Další uniklá beta, tentokrát hry Heroes Of Might and Magic V, ale vzhledem k tom, že v ní nemůžete téměř nic dělat a je už rok stará, tak stejně není o co stát.  -STOP- Far Cry Cz zlevněn na 299 Kč. No nekupte to! Tedy naopak, kupujte! -STOP- České NIBIRU se setkalo s docela vlažným přijetím, ale na celosvětovém serveru Gamespot získalo hodnocení 75%, což není vůbec špatné. -STOP- Call of Duty 2, Quake 4 a Battlefront 2, tak tyto hry se budou v zahraničí prodávat za cenu blížící se 2000 Kč, což je na dnešní dobu opravdu hodně a vyhodit dva litry za deset hodin zábavy u nového Call of Duty se nebude každému chtít. -STOP- Chris Taylor vidí nástupce Dungeon Siege v podobě onlinovky. -STOP- Třetí Prince of Perisia se nebude jemnovat Kindred Blades, ale  The Two Thrones.  -STOP-