--Bjet jen o trošičku bělejší a svalnatější, můžete mi říkat Arnie.

Filmy s upírskou tématikou jsou specifický žánr kinematografie stejně jako třeba zombie horory, bláznivé komedie, či filmy s Julií Roberts v hlavní roli. Historie tohoto žánru sahá až do dob němého filmu, což už něco znamená. Stejně jako zombie filmy však prožila v 90. letech tato specifická sorta filmových snímků veliký úpadek. Upíři byli jednoduše už příliš kýčovití a málo děsiví. A do toho přišel Blade. Byl to film, který velkou část pravidel upírských snímků převrátil na ruby a navzdory očividnému prospěchaření z někdejší slávy žáru a jednoduchému akčnímu konceptu si získal mnoho obdivovatelů a sympatizantů, ke kterým se řadí i většina naší redakce.

Druhý díl již nesklidil takový ohlas. Nic jiného se ani nedalo čekat, protože koncept původního filmu bylo jen velice těžké rozvíjet. Autoři si přesto dali alespoň tolik práce, aby vymysleli nové nebezpečí (samozřejmě ještě nebezpečnější než nebezpečí z prvního dílu). Třetí díl je ovšem tak trochu jiný, ne snad v konceptu filmu, ale v jeho propagaci. První i druhý Blade se roztahoval na plakátovacích plochách i upoutávkách specializovaných časopisů, jednoduše klasický hype. U třetího dílu autoři zvolili jinou taktiku - tichého plížení. Takže než se film objevil na programech kin, nebylo o něm známo vůbec nic, snad jen kromě toho, že by měl vyjít. 

Hned zpočátku filmu se mrkneme do Syrské poušti, kde se rozhodli upíři vykopat svého praotce. Prvního upíra, který byl v průběhu dějin nazýván různými jmény. Kromě jiného se po jednu méně úspěšnou část svého života jmenoval Drákula. I méně všímavý, přemýšlivý a pozorný divák si jistě položí otázku: Proč? Hrozí snad upírům obrovské nebezpečí, které může odvrátit jen jediná, největší, ale za to nevypočitatelná síla? Samozřejmě a oním nebezpečím je Blade! Pokud by někteří namítali, že je to tak trochu jako brát bazooku na psa (viz. článek Magy), ještě když pořádně nevíte jak se tak veliká zbraň ovládá, tak mají dozajista pravdu, poněvadž ještě před nasazením tohoto tajného trumfu do akce je díky moci upírů ve společnosti Blade dopaden. Během této akce opět zemře stařík Whistler. Řeknu vám, kam se hrabe Kenny ze SouthParku, ten umírá jen jednou za díl.

Schéma děje trilogie

První díl:Blade vs. upíři

Druhý díl:Blade vs. upíři a Blade + upíři vs. superupíři

Třetí díl:Blade vs. upíři + megaupír

Blade unikne jen díky skupince mladých a opravdu agresivních lidí, kteří si říkají Noční lovci a ve volném čase loví upíry. Mimochodem ona záchranná mise postrádá byť nejmenší element logiky, což každého Vulkánce (viz. recenze na Berušky 2) jistě rozladí. Shodou náhod je členem Nočních lovců i Whistlerova dcera, která bude ve filmu naplňovat normu "ženské krásy", která nesmí chybět v žádném pořádném akčním béčku. Děkujme scénáristovi a režisérovi v jednom, že do filmu nezapředl ještě milostnou aférku. Film i přes svojí jednoduchost a (promiňte mi ten herní termín) linearitu nechává otevřené otázky, které by dost možná stálo za to zodpovědět. Bohužel je David S. Goyer do svého scénáře během těch 20 hodin, které pravděpodobně trvala jeho tvorba, nestačil zapracovat. 

Herecké výkony? Wesley Snipes svojí roli plní dobře, těžko se dá hovořit o hereckém výkonu (chápete, Arnold taky není žádnej herec, ale jeho roli v Terminátorovi by asi nikdo nezahrál lépe), ale dostali jsme od něj úplně to samé, jako v minulých dílech, takže si stěžovat nemůžeme. Zbytek hereckých výkonů hodnotím velice kladně, poněvadž většina postav vystupujících v tomto filmu jsou kaskadéři a komparsisté a ani jednu skupinu nechci pomlouvat, nezaslouží si to.

Hanibal King:Říkáme si noční lovci

Blade:Zní to jako název nějaké pohádky

Hanibal King:No, chtěli jsme si říkat gumídci, ale to už je obsazené.

Nejdůležitější složkou filmu jsou však akční scény, které tvoří přibližně třetinu stopáže filmu. Nejsem přívržencem akčních scén, ale pokud existuje ještě někdo, komu připadala scéna na schodech z Matrix: Reloaded neskutečně zdlouhavá a nudná, tak ten se bude (stejně jako já) asi třetinu filmu přemáhat, aby neusnul. Pravda je, že kdybych nepocítil nutnost napsat na film recenzi, tak bych asi opravdu klimbl. U Matrixu jsem alespoň mohl obdivovat originalitu zpracování soubojů, ale věřte mi, že na třetí Bladeovi jsem neměl co obdivovat - nic nového. Jedinou novou Bladeovou hračkou je stříbrná harpunka, kterou si pravděpodobně vypůjčil od upírky Rayne ze hry odpovídající kvalitativní úrovně. Soundtrack není špatný, ale samostatné poslouchatelnosti svých předchůdců (hlavně druhého dílu, který sem mi právě teď line z reproduktorů) nedosahuje.  

"Podívej se, Blade, jak pěknou masku jsem sehnal s půjčovně kostýmů a byla jen za pár doláčů!"

A teď moje oblíbená část recenze každého béčkového filmu - logické nesrovnalosti a faktické chyby. Těch ve snímku najdete opravdu mnoho a nemá cenu je vyjmenovávat, jedná se spíše o drobnosti - jedna postava předá druhé tašku plnou pistolí a v následující scéně se postaví obdarovaný nepřátelům bez jediné zbraně v ruce bez jediného náznaku vysvětlení. To jsou chyby drobné, které mohou uniknout kdejakému režisérovi, ale dostala mne největší zbraň lovců upírů, kterou se chystají vyhubit upíří populaci na celém světě- virus, který usmrcuje noční kreaturu během několika vteřin! Dobře, neznám příliš upíří fyziologii, například mi je záhadou, jak se tak z ničeho nic mohou proměnit v prach když je někdo zasáhne do srdce stříbrem, takže inkubační dobu viru nemohu komentovat, ale ať mi milí filmaři vysvětlí, jak se onen virus bude šířit, když každý upír jím zasažený zemře takřka okamžitě. Asi zabije upíra vyleze z něho ven a bude hledat jiného hostitele. Jenže drazí tvůrci filmových braků - ona taková cesta přes oceán je pro obyčejného vira celkem štreka!

=

Novému Bladeovi chybí slušný příběh, zkušená ruka režiséra, jakékoliv nové nápady, logické souvislosti a rozpočet přesahující cenu trabanta nové řady. Nemůžeme si stěžovat, že se jedná o poklesový film, to byla i jednička, která se nám líbila, ale na tu se dalo dívat a dokázala zaujmout.

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Hry s upírskou tématikou: naprosto suchá BloodRayne a hororové Nosferatu, na které naše redakce dělala dokonce češtinu, kterou naleznete v projektech. Podobný žánr filmů jsou i zombie horory, do kterých spadá Úsvit mrtvých a 28 dní poté.

 

 

Režie:

David S. Goyer

Scénář:

David S. Goyer