"Ten film s tím černochem o robotech."

Budu k vám upřímný, když jsem zjistil, že se připravuje natáčení filmu na motivy díla Isaaca Asimova, prosil jsem o to, aby byl takto ztvárněn Azazel (spisovatelova postavička dvoucentimetrového démona), sice by to nebyla nic moc podívaná, ale nedalo by se na tom nic zkazit. Mé zděšení z velikosti úkolu, který na sebe filmaři naložili, když se rozhodli zpracovat robotické téma však brzy přerostlo v očekávání, očekávání ohromného pádu. Co Tója, vždyť to je jen životního dílo největšího básníka všech dob, co Pán prstenů, vždyť se jedná jen o ztvárnění nejklasičtější trilogie moderní fantasy, ale Já, robot - to je teprve výzva.

Předchozí odstavec berte s mírnou rezervou, ale pravda je taková, že Asimov je jedním z největších klasiků zlatého věku science-fiction, což znamená pro mnohé ekvivalent poloboha (no dobře, zas tak mnozí to nebudou, ale je jich dost). Ale na druhou stranu, fanoušci SF jsou zvyklí na ledacos, takže od tohoto snímku neočekávali mnoho. Což je jenom dobře, protože čím méně očekáváte, tím větší je pravděpodobnost, že budete mile překvapeni.

Já osobně se řadím k mírným obdivovatelům díla I. Asimova a jeho povídky o robotech považuji za

Tři zákony robotiky

1) Robot nesmí ublížit lidské bytosti ani dopustit, aby ji bylo ublíženo

2) Robot musí uposlechnou jakýkoliv příkaz jemu daný lidskou bytostí, pokud není v rozporu s prvním zákonem

3) Robot se musí chránit před poškozením, pokud to není v rozporu s prvním, či druhým zákonem.

 samostatné a svébytné oddělení sci-fi, takže jsem byl velice zvědav, jak režisér film pojme. Co se týče děje, tak ten je velice decentně namixován z několika povídek, takže si bere ze všech to nejlepší, což není zas tak zlé. Opravdoví znalci budou mít radost už jen z toho, že si budou moci zavzpomínat ... tahle hláška je přeci z Já, robot, tenhle nápad je z O čem sní roboti? a tahle postava zase ze Ztratil se robot AL-76. Touto cestou děkuji scénáristům, že si pročetl dílo I. Asimova a nevytvořil absolutní paskvil, na který již jsem se psychicky připravil. I když několik chybek v logice příběhu pro Asimova netypických by se jistě našlo, ale nebuďme škarohlídi.

Zápletka není nijak komplikovaná. Protiroboticky zaměřený detektiv v podání Willa Smithe je z neznámého důvodu přivolán ke zjevné sebevraždě doktora Lanninga - zakladatele robotiky a autora tří robotických zákonů. Jenže detektiv je více než podezřívavý a stále čmuchá okolo až objeví jednoho velice pozoruhodného robota. Robota, který nemusí poslouchat přímé rozkazy lidí, robota, který se neřídí Třemi zákony (viz rámeček). Poté, co je Sonny (tak zní jméno onoho prapodivného robotoa) lapen, zjišťuje detektiv, že se kolem něho začínají dít zvláštní věci a roboti mu začínají usilovat o život. Nakonec vše vyústí v megalomanské spiknutí proti lidem, které vede ... ale ne podívejte se na to sami.

Jak jsem již říkal, na příběh si nemůžeme stěžovat, nechybí mu spád, nápad, pointa a pro sci-fi neznalce ani originalita, zato k hercům bych měl své výhrady. Nebudu se zmiňovat o výkonech, které jsou na úrovni standardu, takže filmu neškodí, ale spíše o výběru herců. Nemám nic proti Fresh Princovi, například jeho výkon v Men in Black mi byl více než sympatický, ale sem se jednoduše nehodí! On není ten depresivní, paranoický typ, který by budil respekt všude kam přijde a klidil posměšky, když odtud odchází.

Hudby si ani nevšimnete, kromě akčních scén, kde však též žádným výrazným charakteristickým prvkem nezaujme. Právě ony akční scény mne naprosto znechutili, sice nedosahují takových extrémů jako v prvním Kill Billovi nebo pokračováních Matrixu, ale stejně do celkového konceptu filmu nezapadají. Díky nim se z psychologicko sci-fistického snímku stal v očích náhodného  pozorovatele přímočarý akční příběh. Ne, neříkám, že by byly akční scény nepovedené, to v žádném případě, prokazují určitou dávku originality a řekl bych, že bychom si nestěžovali, kdyby takové byly v každém béčkovém akčním filmu. Jenže fakt, že se nějakému vtipu zasmějeme v sitcomu ještě neznamená, že obohatí Shakespearovu tragédii, abychom si rozuměli.

Neodpustím si popsat jednu scénu, která by se být například v Terminátorovi, dozajista stala legendární. Smith jede ve svém futuristickém autě, když zpozoruje, že dva transportéry plné robotů nového typu ho vzaly do sendviče, takže nemá kam uniknout. Na "předním" náklaďáku se zdvihají dveře a ... divákovi se neskytne pohled na řady zavěšených robotů, jenž nevykazují známky života. Až se jednomu uvnitř hrudě rozsvítí červené světlo (obrázek nahoře). Vysvobozuje se a skáče na kapotu detektivova automobilu, pěstí proráží přední sklo a suše řekne naprosto skvělou hlášku: "Máte dopravní nehodu." Později scéna ztrácí grády, když na auto začnou naskakovat desítky robotů sápající se dovnitř, ale to již není tolik podstatné. 

=

Myslím si, že by I. Asimov přešel zpracování svých příběhů do filmové podoby přešel s kamennou tváří a jen občas by na jeho účet utrousil nějaký ten bonmot, buďme tedy stejně velkorysí a odpusťme filmu komerční povlak, protože tam uvnitř se skrývá myšlenka, kterou se podařilo filmařům zachovat. Alespoň za to dík. A kromě toho, jako akční thriller je to taky slušné pokoukání. 

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Mezi sci-fi film na našich stránkách nemůže chybět Resident evil, rozsáhlá článek MATRIX TRILOGY, či též robotický Terminátor 3 

Režie:

ALEX PROYAS

Scénář:

JEF VINTAR a AKIVA GOLDSMAN

Hrají:

WILL SMITH

BRIDGET MOYNAHAN

BRUCE GEENWOOD

JAMES CROMWELL