„Nazdar kováři, poznal jsem tvou matku. Víš jak to myslím (mrknutí). Jsem tvůj otec.“
„Takže moje matka byla…“
„Děvka? Ne, to zase ne. Ke cti jí slouží, že jsem to udělal proti její vůli. Ne, že by se jí to nakonec nelíbilo.“
„Tys jí nutil násilím?“
„Ne, ukecal jsem ji. Nechceš se mnou jet do svaté země?“

stručný obsah rozhovoru Baliana s otcem přepsaný do jazyka 20. stol.


Je to výpravný film s nějakými těmi hvězdami. Je to další film Ridleyho Scotta. To podle mne mluví za vše, avšak, jelikož jsem tu recenzentem, tak aby se neřeklo, o tomto snímku napíši recenzi. I když si myslím, že jádro věci bylo již vyjádřeno v prvních dvou větách. O čem budu asi psát dál? Uvidíme, nechám se společně s Vámi, milí čtenáři, překvapit.
 
Nestává se příliš často, že by byl nějaký film přesně tím, co jsem očekával. Za těch pár let, které se zabývám jejich recenzováním si sice již dokáži udělat o snímku poměrně přesnou představu podle jeho tvůrců a v neposlední řadě i toho, jak je prezentován, dříve než film zhlédnu. Přesto mne však často při sledování něčím překvapí, třeba jen malým detailem, který dokáže osvěžit, jelikož jen pouhé čekání na to, co přijde, je poměrně dost vyčerpávající a to i pro ty z nás, kteří milujeme očekávané. Království nebeské je však v tomto ohledu docela raritou, jelikož je téměř dokonale předvídatelné a průhledné. A člověk nemusí být ani žádný filmový expert, aby to velice brzy poznal. Což však ještě nemusí nutně znamenat, že by bylo Království nebeské nějak vyloženě špatné. Co tu tedy máme? Pojďme se podívat blíže.

 
„No tak synu, jak je to s tebou a ženskýma?“
„Právě mi umřela manželka.“
„Hm…to je pech. Na druhou stranu tady už nemáš proč zůstávat. O důvod víc se mnou jet do svaté země, ne?

to samé


Království nebeské se od počátku pyšnilo poměrně nákladnou výpravou, která spočívala hlavně v tom, že si jeho režisér libuje v takových detailech, jako např. že každý, kdo hraje muslima musí být též muslim etc. Nevím jak Vám, ale mně na takových jemnostech zrovna moc nezáleží. Dokáži je sice ocenit, když je film ve všech hlavních ohledech povedený, ale…právě jen tehdy.
Herecké výkony jsou standardní a přesvědčivé – nic vyloženě podprůměrného ani nijak úchvatného. Najaté hvězdy podaly profesionální výkon, investované peníze se vyplatily. Filmový kovář Orlando Bloom tentokrát zvládl svou roli dobře, čímž dokázal, že role ultrakladných drsoňů (Legolas i Balian) mu sedí, zatímco když má zahrát nějaký rozporuplný charakter (např. Paris), tak selhává na celé čáře.


„Otče, jsem vrah!“
„Já taky. To nic, na to si zvykneš.“

pořád to samé

Hudba je rozhodně jednou z nejlepších věcí, které může tento film nabídnout. Je nanejvýš atmosférická, skvěle pasuje do konceptu snímku a nemálo umocňuje jeho efekt, je dobře poslouchatelná i sama o sobě a nepříliš originální. Je totiž výborně odvedeným mixem středověkých nástrojů a „ječivých“ chórů s převážně rytmickými prvky moderní hudby. Nic neočekávaného. Kdybych já měl dodat náležité zvukové podbarvení rádoby historickému filmu, udělal bych to samé a to nejsem žádný skladatelský maestro. Nutno dodat, že Harry Gregson-Williams možná ano, jelikož ve výsledku zní jeho hudební doprovod velice dobře.

 
„Baliane, proč si mne nechceš vzít?“
„Je to proti mému morálnímu cítění, nemohu se zaprodat.“
„Ale spát se mnou ti nevadilo, co?!“
„Promiň, jsem synem svého otce, zhřešil jsem. Vyzpovídám se knězi, pomodlím třikrát Zdrávas a zahraji si šachy s malomocným.“

stručný obsah rozhovoru Baliana s milenkou přepsaný do jazyka 20. stol.


Jak vidím, stále jsme se nedostali k příběhu, což bývá pro někoho na filmu i to nejdůležitější. Proč jsem jej tedy odsunul až sem? Musím podotknout, že se jedná o středověkou akční rytírnu a ještě k tomu snímek Ridlyho Scotta. Tady na něčem takovém nikdy příliš nezáleželo ani divákům ani tvůrcům. Podle toho to také ve výsledku vypadá a proto jsem příběhu vyčlenil přesně takové místo, jaké si zaslouží. Ostatně je tu stejně jenom proto, aby posunoval děj od jedné akční scény přes povinné milostné pletky k druhé, jinak by to nemohl být tak příšerný kýč. Nutno však dodat, že ty akční scény jsou velice povedené, proto se bude film s největší pravděpodobností většině diváků líbit. Vždyť dostanou svého nedostižného hyperkladného hrdinu, který po prvotním zklamání depresi a tápání nalezne sám sebe, hezkou holku a ještě u toho stihne zachránit všechno, co se dá. Ústřední myšlenku a morální akcent snímek také nepostrádá a co na tom, že je plochá jako přistávací rampa a místy trochu na hlavu. Hlavně že nějakou máme. Nikdo nemůže říct, že je to o ničem…tedy až na pár intelektuálských rejpalů, kteří musí pořád něco rozebírat a zbytečně o tom přemýšlet. A ti se na to stejně nepůjdou podívat…tedy až na jednoho protivného recenzenta.:)
 
Drž meč dost vysoko a budeš v pohodě
 
O čem to tedy je? Kováři Balianovi zemře dítě a jeho žena se z toho již nevzpamatuje a raději volí sebevraždu. Tohle dokáže zkazit náladu. Proto Balian není zrovna v nejlepším rozpoložení, když jej přijde navštívit rytíř Godfrey baron z jedné pouštní díry začínající na I. Ten vážil dlouhou cestu ze Svaté země proto, aby mu řekl, že je jeho otec a aby se s ním vrátil bránit jako rytíř Jeruzalém. Starý Godfrey totiž již není nejmladší a zjistil, že možná již brzy natáhne brka a bude potřebovat nástupce. To jej přimělo vzpomenout si na syna, na kterého celý život kašlal (otázkou zůstává, jak vůbec věděl, že ho má) a vrátit se k němu jako milující otec. Balian z pochopitelných důvodů tuto nabídku odmítne. Ale potom ve velmi spravedlivém vzteku zabije místního kněze, který si ani nic jiného nezasloužil. Raději se však včas vypaří, jelikož vztáhnout ruku na flanďáka byl dost těžký zločin i ve středověku. Kam jinam by šel než za otcem, který ho i přes své silné morální cítění ochotně přijme a popere se dokonce kvůli němu i s trestným oddílem. Dále již je to ještě klasičtější klišé. Balian se za pár dnů naučí šermovat jako pravý mistr a získá z venkovského balíka šmrnc a chování pravého šlechtice. Nevím, zdali se kovářům ve středověku dostávalo nějakého vyššího vzdělání a speciálního vojenského výcviku, který by umožňoval, že se z jednoho z nich stane během chvilky machr mezi rytíři. Řekl bych, že ne, že se nijak zvlášť neodlišovali od tehdejšího běžného negramotného, zastrašovaného a vykořisťovaného venkovana, ale koho by to zajímalo, že? Hlavně že Balian může svého mezitím zemřivšího fotýrka plně nahradit, odcestovat do Jeruzaléma, tam všechny oslňovat a nakonec taky zachránit.


Nutno dodat, že autoři se krom jeho ultrakladnosti zaměřili též na různé triky jako např. jak najít v poušti vodu nebo jak bránit město před obléháním. Ty vypadají ve výsledném zpracování obzvláště působivě a musí se za ně přiznat Ridlymu bod k dobru. Na druhou stranu to není nic nijak zvlášť chytrého či výjimečného, jak byste si snad mohli přečíst v jiných recenzích, jelikož mnohem lepší znám např. z knihy Antické válečné umění, která mj. popisuje jak obléhali a bránili již staří Římané, takže jde o věci v Balianově době přinejmenším tisíc let staré. Ne, děvčata, musím Vás zklamat. Nevymyslel to ten hezký chlapec s hnědou hřívou ani ten druhý chlapec Ridley Scott. Promiňte, že Vám beru iluze. I když otázkou zůstává, jak se mohl o něčem takovém dozvědět týpek, který většinu života dělal kováře v malé vesničce ve Francii. Zřejmě dával dobrý pozor na hodinách obrany, obléhání a balení princezen. Co kdyby mu jednou před barákem zastavil rytíř a sdělil mu, že je jeho otec. Člověk nikdy neví.


 „Jeruzalém nepotřebuje bezchybného rytíře, Baliane.“
„Aha, chápu, kdybyste něco chtěli, budu na svém panství.“

stručný obsah rozhovoru Baliana s královým poradcem Tiberiasem etc.


Verdikt:
Myslím, že jsem si již zanadával dost a všechny fanoušky Království nebeského i Ridlyho Scotta již dostatečně naštval, takže je čas na závěrečné zhodnocení. Království nebeské je snímek asi tak stejně historický jako Micky Mouse: Tři mušketýři a má s ním v tomto směru nemálo společného. Je to zkrátka dost prostoduchý a přímočarý akční film bez výrazné pointy zasazený do exotického prostředí. Divákům, kterým je určen to však příliš vadit nebude, protože jinak je ve všech ohledech výborně odvedený. Dlouho jsem přemýšlel o jeho hodnocení, ale jelikož jde o film tak neúprosně průměrný, nemohl jsem mu dát kvůli ničemu ani méně ani více než…

« Autor článku »

Augustus


Tématické články:

Historických a rádobyhistorických snímků na našich stránkách nemáme málo. Hlavně se jedná o Augustův trojlístek recenzí na takovéto filmy poslední doby: Trója, Alexander Veliký a Král Artuš.

Snímek:

Kingdom of Heaven

CZ:

Království nebeské

Režie:

Ridley Scott (s dvěma t)

Scénář:

William Monahan

Hrají:

Orlando Bloom, Eva Green, Jeremy Irons, Liam Nelson etc.

Film doporučujeme:

Kterým nevadí klišé, mají rádi dobře převedenou akci, vědí toho co nejméně o historii a nepřemýšlejí o tom, na co hledí. Poměrně široká skupina, že? Ridley v tom zkrátka umí chodit.