Revoluce!!!

Bez obrovského hype, bez hvězdného hereckého obsazení, bez známých jmen stojících za scénářem, nebo režií vtrhl film MATRIX roku 1999 do kin a mnoha srdcí, které dokázali přijmout i něco jiného než infantilní romantiku, nebo zběsilou akci. První díl této bezesporu kultovní série se stal legendou několik týdnů po premiéře. Proč tomu tak bylo? Co nám může tento snímek nabídnout dnes? Byl úspěch MATRIXu náhoda a štěstí, nebo se prosadí každý trikově skvěle udělaný film s chytlavým příběhem, děsivou vizí a perfektními hereckými výkony? Čtěte dál ... 

Konec řečí, vrhněme se na příběh hry, který z veliké části ovlivnil úspěch MATRIXu. Na začátku se podíváme do velkoměsta v blízké budoucnosti (usuzuji z toho, že hlavní hrdina pracuje v softwarové firmě, která má konkurenci, což za nějakých sto let nebude kvůli Microsoftu myslitelné). Náš hrdina, který se pohybuje na obou stranách využívání PC. Na jednu stranu si docela slušně žije jako programátor jedné firmy, na druhou stranu je pod jménem Neo známý jako hacker. Při svých toulkách počítačovými systémy a sítěmi již několikrát narazil na jméno MATRIX. Netuší co to je, neví co to znamená, ale jednoduše cítí, že je to neuvěřitelně důležité.

 

Bylo to nutné opatření, mohl byste někoho pokousat, Mr. Anderson

 

Jeho život se však změní s příchodem agentů, ale hlavně záhadného člověka zvaného Morpheus, který mu nabídne vstup do skutečného světa. Přijme tuto nabídku? Kdyby ne, neměli by filmaři o čem točit (o dalších díle nemluvě - MATRIX 2 - GoToTheShop, MATRIX 3 - ThisCarRideSoFast...). PO trochu bizardním a co si budeme říkat, i nereálném osvobození Nea z jeho kukaně se dostává na loď, kde mu je vše osvětleno.

Není 21. století, to v očích dnešních lidí vypadá spíše jako pohádka, či legenda. Došlo v válce se stroji, kterou nikdo nevyhrál, lidé se snažili o poslední zoufalý odpor a zhasli Slunce (!!!), stroje si ovšem našli svůj způsob, jak vyrábět energii, energií z lidí... K tomu ovšem potřebovali, aby lidé leželi a ani se nehnuli. A říkejte pětiletému dítěti - tak si sem lehni a dokud neumřeš, tak se odsud nepohneš - je, zvlášť když jste stroj trochu bezúčelné. Proto stroje vytvořili počítačový program, ve kterém žijí mozky všech pěstovaných lidí, program, ve kterém neexistuje položka exit, program, který věrně simuluje svět 21. století - MATRIX.

To, že Neo je vyvolený a že je to jediná neděje lidí, jak se bránit proti všemohoucím strojům, se vzápětí také dozvídá (i když je to mnohem komplikovanější). A v závěru (u tak starého filmu to snad mohu prozradit) poráží agenty, přestože by měl být už podle všech pravidel tohoto světa i MATRIXu dávno mrtvý. To je celé.

Příběh sám o sobě však z žádného filmu bombu neudělal, důležité je také například herecké obsazení a výkony. V MATRIXu najdeme spoustu známých herců, překvapující je ovšem, že pokud by jste jména jako Keanu Reeves, či Laurence Fisburne vyslovili v roce 1998, museli by se začervenat i ti největší filmový znalci. Ano, opravdové hvězdy z nich udělal MATRIX. A to i přestože herecké výkony (pokud nepočítáme skvěle provedené souboje) nejsou to nejlepší, co můžeme na poli kinematografie vidět.

MATRIX je ovšem akční film, a proto jsou u něj důležité bojové scény, které se zapsali do dějin filmu 21. století (já vím, že rok 1999 je 20. století, ale řekněme, že fenomén MATRIXu přesahuje do nového milénia). Skvěle propracované bojové scény můžeme vidět v mnoha (hlavně asijských) filme, ale to co přinesl do tohoto žánru MATRIX se nedá označit jinak než revoluce. Nemá cenu to popisovat (ne, že by to nešlo, ale mnohem efektnější je to poprvé vidět na plátně) stačí zmínit název tohoto nového prvku. V dnešním názvosloví se mu říká Bulet-time.

Ano, MATRIX paří do zlatého fondu filmů, protože ukázal, jak spojit neoriginální tak, aby z toho vzniklo něco nového a neokoukaného. Stručně řečeno, kdo nevidě, musí vidět!

Mat

MATRIX: Reloaded >>>