Tohle není pomsta, to je trest.

Marvel comix znamená ve svém oboru to samé, co Spielberg ve filmové branži, či ID Software mezi vývojářskými studiemi. Ne všem se líbí, ale to nemění nic na tom, že velká část fanoušků žánru je proměnila v polobohy. V sešitech vydaných tímto nakladatelstvím oživly takové postavičky jako Preacher (naprostý fenomén komiksového světa), Hitman (neplést s tím "počítačovým"), Spiderman, X-Man, či Punisher, o kterém si povíme více.

Když padlo rozhodnutí natočit filmové zpracování Punishera, skalní komiksoví fanoušci se otřásli hrůzou, už nejedna slavná kreslená postavička byla zprzněna Hollywoodem a Punisher byl jen další známé jméno v řadě. Další milióny dolarů, které čekají v kapsách náruživých fanoušku komiksového světa, kteří se na film přijdou do kina podívat, aby se přesvědčili, jestli je to opravdu taková hovadina, jak říkal kamarád. Naděje, že tento film bude stát za zhlédnutí strmě klesla s oznámením, že scénář napíší samotní filmoví tvůrci a děj se bude od onoho komiksového diametrálně lišit. Aby si na své přišli i skaní fandové, kteří Punishera četli už tisíckrát. Je to zvláštní filozofie, kdyby takovou prosazoval i Peter Jackson, tak by se pravděpodobně z Gandalfa vyklubal zelený mimozemšťan s anténkami. Proč? Aby byli překvapeni opravdu všichni, i čtenáři knihy.

Zrození (super)hrdiny

Frank Castle je profík. Pracuje pro tajnou službu a podílí se na potírání nelegálního zločinu. Pracuje v přestrojení a chytá tak jednoho zločince za druhým. Přestože mu jde kriminalistika od ruky, rozhodne se, že toho nechá, aby se mohl více věnovat své ženě a synovi. Byl by to krásný konec filmu, že? Jenomže my nejsme ani v jedné desetině, takže je jasné, že se něco zvrtne. Frank při své poslední akci způsobí smrt jednoho mladíka s enormním zájmem o zbraně veliké kadence. Naneštěstí je to synáček mocného a bohatého pana Sainta, který se stará o praní peněz snad celé kubánské zločinecké komunitě.A takoví lidé si nenechávají zabíjet syny každý den a od kdekoho.

Prostředí velkoměsta vystřídá pohoda tropického ostrůvku, kde se naše rodinka účastní veliké žranice, která vyvrcholí příjezdem několika hostů, kteří nejsou oblečeni na koupání. A to, co drží v ruce, rozhodně není šnorchl. Pro cvičené zabijáky není větší problém zmasit hordu civilů, stařečka s brokovnicí a chlápka, který se kdysi též živil střílením do lidí. Jenže právě onen poslední bod se jim nepodaří splnit na 100%. Existují lidé, kteří neumírají tak lehko a už vůbec ne kvůli takovým prkotinám jako kulka v hrudi, či sud pohonných hmot vybuchující několik metrů vedle.

- Nejnebezpečnější je člověk, který ztratí smysl života.

brožura Psychologie terorismu

-- Nejnebezpečnější je voják, který nemá do čeho střílet.

A. Lincoln

--- Neměli bychom se zbavit Abaka?

Šotek

Když někdo ztratí smysl života, je to zlé. Když je ten někdo vycvičený zabiják, je to horší. A když ten někdo má pifku na zločineckého bose, tak ... z toho vznikne film. Tvůrci tohoto snímku dost možná zvolili správnou strategii, když se rozhodli napsat scénář sami a to dost odlišně od původní předlohy. Kdybychom totiž měli věrně zpracovat první příběh Punishera, nebyl by vůbec nepodobný filmům s Arniem v hlavní roli (ne nemyslím Policajta ze školky!). Spousta krve a desítky mrtvých. Přitom z konceptu dějové linie nevyplývají žádné zvláštní schopnosti. Farnk nebyl ani ozářen ani mu nebyly přidány kybernetické implantáty. Zůstává normálním člověkem, tedy kromě toho, že nemá důvod proč žít, a že má opravdu zvláštní smysl pro brutalitu. Z toho také scénáristé vycházeli, takže až na prefinální scénu zde nenajdeme nic, co by se podobalo výkonům Ramba.

»Další nájemný vrah, co má ve futrálu hudební nástroj.«

Odvážím se dokonce tvrdit, že film nabízí lepší alternativu prvního příběhu Punishera, než komiks. Po příběhové stránce totiž film zahanbuje většinu jemu podobných, byť zde zůstává zachován koncept komiksu - série akčních scén propojených omáčkou. Nicméně tentokrát je nejedná o bezbarvou omáčku, aby nám film lépe klouzal do krku, ale o chutnou směs různých osvědčených prvků, která by vám měla zachutnat sama o sobě.

Samotné akční scény jsou většinou variace na již osvědčené trháky. Automobilová honička je obohacena o člun jako přívěs, najdeme zde přestřelku ve westernovém stylu a většina akčních scén je komentována drsnými hláškami, které snad ani nejsou myšleny humorně, ale mají slušnou šanci uvíznout v divákově hlavě.

Od Toma Janea v hlavní roli dostanete přesně to, co očekáváte. Nicméně nezvratný fakt, že se díváme na komiksovou adaptaci znamená, že to ještě nemusí svědčit o hereckém umění. Na první pohled však zaujme výkon Johna Travolty, kterému role mafiána očividně sedne. Naopak pokulhávají zvláštní efekty. K výbuchům není co dodat, to je pro správného filmového trikaře taková malá etuda, ale závěrečná scéna s pohledem na hořící parkoviště vyvolává křeče bránice. Něco takhle nedotaženého by se nemělo vůbec dostat do kin.

=

Setkal jsem se s názorem, že komiksové filmy přehodnocuji. Nemyslím si, že by tomu tak bylo. Historie se svými Supermany, Flashi, či Batmany (zvláště poslední díly), na Aquamana ani nehledě, ukázala, že udělat dobrou předělávku komiksu je vcelku záhul, stejně jako převést na stříbrné plátno herní legendu. A pokud někdo tvrdí, že je to poklesové odvětví kultury, tak mu můžeme a nemusíme dát za pravdu, ale to nic nemění na tom, že musíme hodnotit v mezích žánru a nemůžeme po Punisherovi chtít hlubokou myšlenku. A teď nemluvím jen o recenzovaném filmu, ale i o Catwoman, která se dočkala salvy kritiky ze strany náročnějších recenzentů. Nad faktem, že Halle Baryová dokázala za dva roky získat jak Oskara, tak Stříbrnou malinu, se musím jen pousmát. Asi náhle ztratila své herecké umění. A The Punisher si zaslouží o vlásek lepší hodnocení než Catwoman, byť zaujme zcela jinými kvalitami. Dávám tedy o 2,189% více.

Odcházíš?
Mám práci. Čti noviny každý den a pochopíš.
Jakou rubriku?
Černou kroniku.

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Adaptací komiksových předloh nemáme na našich stránkách mnoho. Popravdě řečeno u nás najdete jen Catwoman. Podobnou podívanou vám však nabídnou i filmy Minority Report, Resident Evil, či XXX.

 

Režie:

Jonathan Hensleigh

Scénář:

Michael france a Jonathan Hensleigh

Hrají:

Tom Jane, Laura Harring, John Travolta ...