Přátelé filmu, nepřátelé filmu i pasivní čumiči si zde přijdou na své. To je Noční let tak dobrý?

Odpověď naleznete v následujících řádcích, které nemají zrovna vysoké ambice. Tento článek nikdy nebude prohlášen svatým textem nějaké okultistické sekty, nedostane se do žebříčku nejlepších deseti filmových recenzí všech dob a dost možná jej nepřečte více lidí než kolik má pravých zubů moje drahá babička, ale přesto má smysl, protože mi přinese pocit přiměřeně dobře vykonané práce. Přesně tak jsou na tom i tvůrci filmu Neoční let/Red Eye, jejich dílo netrhne ani sošky ani kina, ale film to není špatný.

Už trajler nechával tušit, že tento film se bude snažit hrát na tak trochu tajemnou strunu. Scénické prostředky a hluboký hlas způsobil, že se všichni fanoušci pořadu Věřte nevěře zatetelili blahem. Filmy se snahou o vytvoření nějaké třeba i nereálné záhady mívají premiéru asi tak dvakrát do týdne, protože je to téma více než atraktivní. Veleúspěšný Šestý smysl a úspěšná avšak dokonale mizerná Gothica je toho důkazem. To se mi vybavilo v okamžiku, kdy jsem spatřil upoutávku ... jenomže to by nesměla být tak zavádějící a nechávat příliš prostoru fantazii na nesprávných místech. Red Eye totiž není ani trochu mystický či jinak odtržený od reálného světa, ale klidně v to můžete věřit, alespoň první třetinu filmu.

Úvodní scéna, na které nám ještě běží titulky, je řešena mne krajně nesympatickým způsobem. Jsou vám ukazovány nesouvislé záběry, na kterých můžete vidět děje související s celým příběhem filmu, které probíhaly ještě před jeho opravdovým začátkem. Když nad tím tak přemýšlím, tak to není zas až tak strašné a moje neobliba této části filmu pramení z mé získané averze k čemukoliv, co svým zpracováním daleko předstihuje sdělení a obsah. Kdyby bylo toto "slideshow" zbytečně náročné na mozkovou kapacitu nebylo do filmu začleněno, hned bych se na režii díval trochu jinak, protože takhle nám dvakrát překládá nepříliš důležitou informaci (která však není napoprvé čitelná) místo toho, aby do této "volné zóny" zakomponovala nějaký odkaz pro pozorné diváky. Hudba na pozadí je snad vystřižená s hodně průměrného akčňáku a pouze dokresluje nezdařený výkop, tne však v žádném případě nemusí znamenat inkasovanou branku a v tomto případě je to právě naopak, v dalších minutách film rozhodně boduje.

Lisa je jedním z nejčastěji používaných filmových archetypů hrdinky: hezká, chytrá, schopná, milá, pracovitá, vlídná, trpělivá, hledající, rozhodná s profesionálním úsměvem a zuby bělejšími než nehašené vápno. A tahle dívka se vrací domů z pohřbu své babičky, zrovna načas doráží do letištní haly, kde ještě za imitace běhu řeší profesionální problémy a vede nepříliš důležitý rozhovor s otcem, který napůl nenásilně a z druhé půlky okatě demonstruje jejich vzájemný vztah. Poslední noční let (Red Eye) je však zpožděn. Velice zpožděn. Lisa tedy usedá k baru a blíže se seznamuje s pohledným sympatickým chlápek s uhrančivýma očima, který se ji představí jako Jack Rippner. Je to tak trochu podivné jméno, protože Jack the Ripper je v překladu Jack Rozparovač, což by se ne každému jako jméno muselo líbit. Na poznámku podobného významu, jaký měla předchozí věta, odpovídá mladík podivně: "Přesně to jsem řekl mým rodičům, než jsem je zabil." Jak je vidno, má tenhle hoch opravdu zvláštní smysl pro humor.

Odlet je nakonec vyhlášen a všichni spokojeně nastoupí do letadla. Naše dvojice se rozloučí s tím, že se už asi nikdy v životě neuvidí. Jaké je pak jejich překvapení když zjistí, že sedí v letadel přímo vedle sebe. Podivná náhoda, která už musí trknout i hloupého. V následujících minutách se projeví snad nejvíc um režiséra Cravena. Dvě minuty trvá scéna přípravy na let a samotný vzlet a během této doby se nestane vůbec nic zvláštního, přesto jste si naprosto jistí (zvláště díky průměrné ale skvěle zaoponované hudbě), že tenhle noční let bude něčím výjimečný. Právě tím mi byl film sympatický - žádné extrenality a když už, tak je režie nechala vyznít jako něco, co opravdu není normální. Rovněž zajímavý i když už trochu ohraný je princip "kolemjdoucího". Tím, že v několika záběrech ukážete pár lidí, kteří do příběhu téměř nezasáhnou se velice elegantně vytvoří dojem "reálnosti" odlišující se od divadelní sterilnosti prostředí. Máme zkrátka pocit, že se tento let mohl skutečně udát a že není jen pódiem pro představení příběhu, přestože tomu tak ve skutečnosti je.

Zdáli se vám mé dojmy z první části filmu rozporuplné? A to ještě nejsem zdaleka u konce! Z děje vám více prozrazovat nebudu, protože kdybych udělal jediný krůček v před, prozradil bych vám v podstatě jedinou zlomovou situaci, která je však stejně uvedena v téměř každé recenzi či přebalu na DVD, ale nebudu to riskovat, co kdybyste četli moje review jak první? Rozhodně vám nechci zkazit ... nic z toho, co vám může film poskytnout.

O poslední čtvrtině filmu se však rozepsat musím, protože to patří k mým povinnostem. Úvodní hodinka byla podívaní zajímavá a pozoruhodná s aspirací na označení psychologický film (už jsem po touto značkou viděl i větší škváry) a v případě zajímavé pointy by se mohl označit za dobrý (možná i velmi dobrý) snímek. Ale závěrečná dvacetiminutovka mne přesvědčila o tom, že jsem se fatálně mýlil. Přímo před očima film zmutoval ze zajímavé podívané na mizerný thriller, který degradoval předchozí děj, vnímavého diváka unudil a k tomu jednu postavu zprznil a druhou posunul z kolonky "taková ženská se často nevidí" do "taková ženská je k vidění jen ve filmu". Pokud se vám zdá Red Eye pokažený ještě příliš málo, tak si přičtěte (či lépe řečeno odečtěte) nezajímavé akční scény bez nápadu.

»Dvě minuty trvá scéna přípravy na let a samotný vzlet a během této doby se nestane vůbec nic zvláštního, přesto jste si naprosto jistí (zvláště díky průměrné ale skvěle zaoponované hudbě), že tenhle noční let bude něčím výjimečný.«

Po stránce herecké mne nejvíce zaujalo, že režisér si ke komparsu sehnal jednoho chlápka, co vypadá na vlas jako Jean Reno a druhého z oka vypadnutého Richardovi D. Andersenovi. Že by to byla náhoda? Co se hlavních aktérů týká, tak ty své role hrají dokonale. Rechael McAdams se zubí moc pěkně a po pár hodinách strávených líčením plní přesně svojí roli, která spočívá hlavně v tom vypadat pěkně. Tím nechci nijak urazit její herecké umění, které nejsem sto posoudit, ale pouze zachytit filmovou realitu. Cillian Murphy zaujme také hlavně modrýma očima, ale o hloubce své postavy mne nepřesvědčil. Ale to by byl vzhledem k závěru filmu, díky kterému je celý jeho charakter znehodnocen, opravdu kumšt.

Výkon Jaymy Mays v jedné z vedlejších rolí se nedá označit jinak než naivní herectví. Já většinou nepoznám, když někdo hraje výborně, ale když kdosi vystřihne nějakou scénu hůř než bych ji sehrál já, tak to je na pováženou. Dost možná ji ale kárám neoprávněně a vina je znovu na straně režiséra, který mladé dívce rozkázal, že když se bude divit, tak bude mít otevřenou pusu, jako by ji z ní měl vyjet co chvíli vlak.

Hodnocení je v této chvíli hodně prekérní záležitost. Téměř celou historii našeho časopisu jsem měl určitá pravidla hodnocení filmů, ale když jsem se začal rozfoukávat, můj pohled na některé snímky se změnil, zpravidla moje hodnocení přitvrdilo. Podle "starého" pohledu by měl Noční let dostal pět Áček, dle toho nového pouze čtyři. Je sice pravda, že Noční let je skutečně o kategorii níže než Svěrací kazajka (pět Áček v tomto čísle) zvláště díky žánrově čistému provedení, ale není o tolik horší než většina pětiáčkových filmů na našich stránkách.

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Thrillerů na skladě zrovna moc nemáme, poněvadž nepříliš často dosahují výborných kvalit a já se nejraději dívám (a následně recenzuji) filmy skvělé. Nicméně jeden opravdu povedený se mi vyškrábnout podařilo, jedná se o Telefonní budku, která sklízela ovace kritiků i diváctva.

 

Snímek:

Red Eye

CZ:

Noční let

Režie:

Wes Craven

Scénář:

Carl Ellsworth

Hrají:

Rechael McAdams, Cillian Murphy, Brian Cox, Jayma Mays ...

Film doporučujeme:

pět Áček a já nevím, komu to doporučit ... to je tím, že mne závěr tak zklamal, ale řekl bych, že milovníci thrillerů z veliké části rozčarováni nebudou a naopak se dočkají i vcelku nových prvků.