Humpy dumpy, humpy dumpy
humpy dumpy, humpy

 

Nechápu -pozn. Nicka
Já taky ne, ale furt je to lepší než první návrhy podnadpisů - pozn. Mat

Vůně hororů už vyčichla. Mnozí tvrdí, že se tento žánr již vyčerpal a nejnovější zástupci jsou jen H2O na jejich mlejn. Důkaze úpadku je povyk okolo filmu 3:15 zemřeš, který se nesmyslně dlouho držel v top tenu návštěvnosti amerických kin. Inu, i já už se musím smířit s realitou, že strach už není tak dobrý vývozní artikl jako humor a romance. Nedovedu však určit, zda je to škoda nebo není, zas tolik si s filmovým uměním netykám (občas mám i k vykání dost daleko), a tudíž se musím omezit na konstatování, že doby plné vlkodlaků vyjících na velký zlaťák už jsou v nenávratnu. Ale třeba přijdou jiné a lepší, Skeleton Key by mohl být důkazem tohoto tvrzení.

Současná filmová (a vůbec umělecká) tendence je mixování žánrů. Nejzaručenější koktejl je romantická či akční komedie, která v kinech rozhodně letí. A když už nevytvoříme hybrid, musíme do svého čistokrevného kousku stejně vpustit trochu vetřeleckých prvků, ať už je to vtip či cokoliv jiného (samozřejmě, že mluvím o masové "komerční" produkci). Na toto místo se skvěle hodí jedna moje starší myšlenka, kterou jsem tuším (narozdíl od tisíců jiných) na našich stránkách ještě nepublikoval: "Pokud chcete napsat vtipnou a hororovou dark fantasy, stvoříte hororovou dark fantasy, která je k smíchu." Skeleton Key totiž není v žádném případě čistokrevný horor, jedná se spíše o mystický thriller s prvkem strachu, přesto má ke skvělému hrůzostrašnému filmu nejblíže ze všeho, co bylo v roce 2005 uvedeno do kin.

Recept na lektvar proti nepřátelům (ilustrační text k mysticismu:-):

Kapku krve, pero z výra,
kůstka z křídla netopýra,
zamícháme ve psí moči,
ať se kolo kouzel točí.

Z vydry oko, z koně chlup
přidej rázem v čárů výheň.
sleduj bystře kuří líheň,
seber kuně její lup.


Nastraž mu to místo čaje,
počkej až to vypije,
jako že tráva zelená je,
ručím, že se poblije.

Byť nechci drahé autory podezírat s opisování či kradení námětů, ale na některých místech jde až okatě vidět těžká inspirace dílem jednoho z klasiků moderní fantasy. Howard Phillips Lovecraft sice není nám čecháčkům příliš známý, ale významnou měrou ovlivnil díla autorů, která se ve veřejných knihovnách vyskytují mnohem častěji (hlavně fantasy a sci-fi, zvláště pak punk). Tento sebevrah stvořil vlastní vesmír, vlastní Zemi a stačilo mu k tomu popisovat příběhy jediného města. Jeho svět se nikterak neliší od toho našeho až na několik detailů, které mají většinou co dočinění s temnou magií, mystikou a prazvláštními příšerami pro Lovecrafta typickými. Byť neexistuje žádná oficiální linka mezi Howardovými díly a dnes recenzovaným filmem, pozornému oku tato spojitost neunikne a její veřejné zatajení pokládám za taktický manévr s účelem ušetřit co nejvíce peněz za vykoupení autorských práv.

O ději se sluší napsati něco konkrétného, a tudíž slyšte, že hlavní hrdinkou je sličná Caroline, osůbka dobrosrdečná a citlivá, která se živí péčí o umírající lidi. Práce v nemocnici ji však nevyhovuje, poněvadž je tam smrt na denním pořádku a všichni si už na ni zvykli jako si kopáčovy ruce přivykanou mozolům. Caroline tak nechce skončit, a tak se začne ucházet o práci z jednoho inzerátu. Za pár dní už se stěhuje do svého nového přechodného domova, ve kterém se bude starat o Bena, staříka, který se nemůže pořádně hýbat ani mluvit, doktoři mu nedávají víc jak měsíc života. Kdybych teď napsal, že v domě se začínají dít podivné věci, vyznělo by to dosti klišovitě, ale bohužel tak musím učinit. Kde jsou všechny zrcadla? Co je schované v podivné místnosti na půdě, kam se nedostanu se svým univerzálním klíčem (skeleton key)? Hlavně tyto dvě otázky nutí mladou Caroline pátrat po záhadné minulosti starého domu.

Nezní to nijak extra, že? A to je právě na tom to úžasné. Hollywood je jedna velká kolébka. Jednak z ní v zástupech vyrážejí mladé filmy do svého životného boje, a pak také už samotná nálepka této supertovárny na filmy dokáže diváka ukolébat a zbavit ostražitosti. Už po čtvrthodince filmu jsem s naprostou jistotou věděl, jak snímek skončí, a toto přesvědčení ve mne zůstalo prakticky po celý film až do závěrečné pointy. Není to nijak extra bomba, ale na americký film je to více než postačující. Jak to Augustus vyjádřil ve své recenzi na Harryho Pottera: "Zase mne dostala!" - mne dostali projedenou, ale nejsem si jist, jestli vy nedokážete rozluštit záměr autorů z mnohých indicií v průběhu filmu ještě před vyvrcholením, ale dovoluji si o tom pochybovat. Ráznost pointy by se dala srovnat s tou, které jsme byli svědky v legendárním Šestém smyslu. Nicméně měli byste vědět, že rozuzlení někdejšího trháku považuji za takové plácnutí do vody - nejdřív to šplíchá všude kolem a vy se nestačíte divit, co se děje, ale když se nad tím zamyslíte, voda se uklidní. Zato tato pointa je přísně logická v rámci svého světa, což se cení.

Film byl natočen se značnou péčí a důrazem na vytvarování se základních klišé svého žánru. Nenarazíte na jedinou lekačku, ačkoliv gradace atmosféry pomocí hudby je samozřejmostí a není tudíž považována za klišé, nýbrž za atribut. Navíc několik "obecných" frází dokázali autoři proměnit v nečekaný odkaz na vyvrcholení filmu, podobným postupem (i když ještě o kousek dále dotaženým) se může pyšnit například hra Star Wars: Knights of the old Republic, takže jestli jste ji hráli (pozorně), moc dobře víte, o čem mluvím (elitní kulturní recenzent dává příklad z různých odvětví kultury, mizerný filmový recenzent nedokáže vymyslet příměr z oboru:-)).

»Humpy dumpy, humpy dumpy
humpy dumpy, humpy
.
«

-- troška surrealismu

Zatím jsem vyjádřil svůj obdiv nad příběhem a pochválil pečlivost režie i scénáristy, abychom měli všechnu chválu pohromadě, tak zmíním, že některé momenty, které jsou ve filmu jakoby "navíc" působí velice zajímavě, přestože si nejsem tak úplně jist, co jimi chtěli autoři vyjádřit. Pravděpodobně ale chtěli jen to, aby působili zajímavě, takže se jim to vyvedlo. A další pořádné plus - hudba. Ta se skládá jednak z orchestrální části (pro dramatické části) a písňové (pro vytváření filmových "mostů"). Hudbu jsem hodnotil jako nadprůměr až do té chvíle kdy zazněla při závěrečných titulcích Elvisova vypalovačka Tell my why. V tu chvíli jsem věděl, že soundtrack musím ohodnotit jako naprosto skvělý :-).

Herecké výkony se mi jeví jako zdařilé, nikoliv výborné. Jde spíše o americký průměr. Sice jsem měl chuť některé postavy vyškrtnout hned jak jsem je viděl, ale to se mi nestalo ani poprvé a naposled už vůbec ne. Režie nám nepředvádí žádné novinky, ale taky se vyvarovala kotrmelců, což se ale v dnešní době stereotypů tolik necení. Pochvalu zaslouží scénárista i za to, že do onoho mysticismu, který je jedním z hlavních témat filmu, nešťoural příliš, ale nechal nás jen nahlédnout a zbytek zůstal na naší představivosti. Odměřeno ideálně.

Bez větších cavyků vám mohu oznámit, že Skeleton key je velice dobrý snímek, na který se vyplatí vydat do kina, takže se stává jediným reprezentativním "děsivým" filmem minulého roku. Pokud jste se vydaly do kina na 3:15 zemřeš nebo podobnou hororovou vyžli, máte příležitost si spravit chuť. O hodnocení jsem rozmýšlel dlouho, ale nakonec jsem se zřekl opravdu vysokého sedmiáčkového, které jsem měl na mysli po dokukání filmu, protože bylo ovlivněno euforii způsobenou pointou a Elvisem. Je to po všech stránkách dobře odvedená práce, která do sebe náležitě zapadá.

Pozn. autora (číst až pod dočtení recenze): Mám rád výzvy a napsat článek o filmu (zvláště o dobrém) už je pro mne vcelku rutina. Jedinou výzvou pro mne je tedy napsat ji výstižně a vtipně. Jenomže o to už jsem se po několika neúspěších přestal pokoušet, proto jsem si vytvořil úplně novou (a přiznávám se, že dosti umělou) laťku. Řekl jsem si, že napíši kritiku, ve které budou k nalezení všechny vyjmenované slova po v. Stalo se. Rád bych pouze věděl, zda se mi to povedlo dostatečně zakamuflovat, nebo jestli jste si občas nějakého čouhajícího slova všimli.

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Výborný horor Kruh a méně výborný (někteří by se odvážili tvrdit i výbornéhoprostý) 3:15 zemřeš.

 

Snímek:

The Skeleton Key

CZ:

Klíč

Režie:

Iain Softely

Scénář:

Ehren Krugere

Hrají:

Kate Hudson, Gena Rowlands, Peter Sarsgaard, John Hurt

Film doporučujeme:

všem, kdo se rádi bojí a nechávají překvapit.