Čekali jsme dlouho ... dočkali jsme se ... a nikdy na to nezapomeneme

Předem bych vám chtěl doporučit přečetní mého článku o Dougalasu Adamsovi, ne že by byl tak neuvěřitelně dobrý, ale obsahuje některé informace, které nemíním znovu opakovat v této recenzi, ale které by bylo záhodno vědět. Například genezi celého stopařského fenoménu by zde bylo až nevhodné uvádět, přesto budu citovat část, která je pro nás důležitá, a ze které budeme vycházet jako z premisy: Co se vztahu Adams a Hollywood týká, je nutné podotknout, že Adams odmítl původní nabídku zfilmování Stopaře, přestože mu filmové studio nabídlo částku pro něj takřka nepředstavitelnou a to z toho důvodu, že režisér si snímek představoval jako Star Wars s vtipy. Adams nikdy netoužil po penězích, byl to klaun a chtěl lidi bavit, ne ždímat, a tak když přišla druhá, serióznější nabídka z Hollywoodu, která mu zajišťovala právo veta při natáčení a možnost napsat scénář navrch, nemohl dělat nic jiného, než přijmout.

Jenomže se to zvrtlo, Adams 11. května 2001 zemřel a jeho dílo zůstalo nedokončeno. Jako sirotek bez zastání se nemohlo bránit a každý na něm chtěl trhnout co nejvíce. A tak se dali filmaři do práce. A hle, dílo je na světě. Jen s těží můžeme pohrobkovu otci vyčítat špatnou výchovu svého dítěte. To jen pro čtenáře, kteří se s Douglasem Adamsem neseznámili blíže a žili by v dojmu, že film Stopařův průvodce po Galaxii je reprezentativním vzorkem jeho díla. Dříve než se pustíme do recenzování, měl by si každý z nás položit otázku: "Co čekám od filmové adaptace knihy? Direktivní přepis, nebo jen volnou inspiraci? A co když se jedná o humor? Ty samé vtipy? Znovu? Jste si opravdu jistí?"

Nemůžeme sypat popel na hlavu pouze abstraktnímu Hollywoodu. Svojí část si splnil i samotný Adams, poněvadž základ scénáři dal on sám a dle slov produkce byla jeho poslední verze použita pouze s minimálními změnami. A znovu, než začneme kritizovat, vžijme se do role Douglase Adamse, který napsal scénář rozhlasové hry, poté podle něho napsal knihy a nakonec i scénář k seriálu a všechny tři podoby byly prakticky o tom samém. Už nechtěl prodávat staré zboží za novou cenu a tak to chtěl zaonačit tak, aby si na své přišli jak fanoušci, tak kolemjdoucí. Bohužel tento kompromis dopadl tak, jako většinou - nezavděčil se ani jedné skupině.

Film vychází z první části Stopařské trilogie o pěti dílech, ale uvnitř jsou narafičeny odkazy i na další pokračování. Dočkáme se však i úplně nových scén a vtipů. Proč? Hollywoodský film potřebuje jednoznačný děj, viditelný průběh, trošku milostného patosu, pointu a happy end. Jedinou z těchto aspektů kniha neměla. Děj se valil kam se dokulil a pak se vydal jinam, než měl původně namířeno, čtenáři pořádně nevěděli, co se hlavní postava chystá udělat, protože to ani ona sama neví a konec? závěr? Toho jsme se u Adamsových knih nikdy nedočkali. A to byly také důvody, proč jej tolik lidí tak rádo čte, protože se nedrží zaběhnutých schémat. Jenomže natočit takový film je kumšt a natočit takový film v Hollywoodu je nemožné, alespoň zatím. Korunu tomu dodal režisér Garth Jennings, který prohlásil, že nic od Douglase Adamse nikdy nečetl a nehodlá to měnit. A opravdu, některé části filmu vypadají tak, jako by je dělal naprostý Adamsabet, nejsem schopen akceptovat, že větu: "Ne, Restaurant na konci vesmíru je na druhém konci." vepsal do scénáře Adams. Ale přenesme se přes to všechno a raději se mrkněme, co nám film vlastně přináší (jednou z oněch nepodstatných vypuštěných částí recenze je i nastínění děje filmu, takže jestli chcete vědět, o čem snímek je, mrkněte na výše odkazovaný článek).

Kdyby Douglas Adams žil, dozajista by byl nadmíru spokojen s jedním aspektem filmu - zvláštními efekty. Nejsou sice nikterak převratné, ale jsou naprosto dostačující a spisovateli, jako fanouškovi moderních technologií by oči jen přecházely.

Vtipnost filmu? Inu ... jak bych to jenom řekl ... existují filmy, u kterých jsem se zasmál více. Nevím, podle jakého klíče byly gagy pro filmovou verzi vybírány, ale většina fenomenálních scén byla vystřižena a občas jako by zůstal vtip nedopovězen. Například scéna "vogonská poezie" by stačila prodloužit o minutu a byla by to úžasně vtipná část filmu, takhle působí nemastně a neslaně. Poprvé jsem pochopil chování fanatika, kterému sáhnou na modlu. Když se díváte na film a takřka souběžně s herci citujete jejich repliky a když se blíží vyvrcholení vašeho oblíbeného vtipu, tak přijde zničující střih ...

Ale na jedné straně bylo ubráno a na druhé zase přidáno, takže jsme získali nevýrazný a tuctový milostný románek a vypointovaný konec. Tedy skoro. A nové vtípky. Ano, těch nových a neuvěřitelně vtipných hlášek! Z Marvina se stala chodící plechovice, která trousí depresivní hlášky jako na běžícím pásu, že je ani nestíháte zachytávat a navíc ten skvělý vtípek s nožem vypadajícím jako světlený meč! V tu chvíli mi přišlo na mysl: "Nechtěl jsem, aby byl filmový Stopař jen Hvězdné války s vtipy" Jsem přesvědčen, že kdyby mohl Adams vytknout filmu jedinou věc, bylo by to právě toto, ze všech svých sil se totiž snažil ve svých knihách vyhnout humoru parodickému a kvůli tomuto nároku na svá díla znovu a znovu přepisoval mnohé kapitoly. Ale abych zase ne kritizoval příliš, ve filmu najdeme dva zajímavé vtipy, které jsem v knihách nečetl, ale jeden z nich z "ztracen v překladu" a druhý mi jen s těží napraví náladu.  

»Jen s těží můžeme pohrobkovu otci vyčítat špatnou výchovu svého dítěte«

Herecké výkony by mohly být horší. Arthur i Ford je zahraný obstojně a Trillian asi stokrát lépe než v britském seriálu, což ale není stále ještě nějak převratný výkon. Nejlepší práci ale odvádí jednoznačně Marvin. Nejen, že opravdu vypadá tak, jak jsem si jej představoval, ale i jeho hlas je naprosto přesvědčivý. Kéž by všechny herci hráli tak dobře jako tento robot.

Rozhodl jdem se nadále omezit na fakta bez osobního zaujetí, aby alespoň závěr recenze vypadal objektivně a aby se nám tahle stať nerozrostle do hrůzných rozměrů. Tak tedy - hudba je výrazná hlavně na začátku. Zpívající delfíni a melodie vytunelovaná z britské verze patří k jasnému nadprůměru ve filmové hudbě, ale pak už to jde dost z kopce.

=

Na začátku psaní této recenze jsem byl ochoten dát filmu až pět Áček, tak jsem milosrdný. Jak se ale moje myšlenky tříbily hodnocení klesalo a klesalo. Zastavilo se na třech Áčkách. Kolemjdoucí tento film budou považovat za komedii, která není dostatečně vtipná, a my, fanoušci, to můžeme pociťovat jako nedůstojné zpracování až svatokrádež, to záleží na úrovní fanatismu, já volím to první. A ještě jedna věc: fakt, že se vám nelíbil film neznamená, že vás dílo Douglase Adamse nemůže oslovit!

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Recenze knižní podoby Stopařova průvodce po Galaxii. Je to další z článků z prvního čísla našeho časopisu čemuž odpovídá jeho úroveň.

 

Snímek:

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

CZ:

Stopařův průvodce po Galaxii

Režie:

Garth Jennings

Scénář:

Douglas Adams a Karey Kirkpatrick

Hrají:

Sam Rockwell, Zooey Deschanel, Martin Freeman, Bill Nighy,

Film doporučujeme:

{ }

(pro humaniťáky - toto je symbol prázdné množiny, což znamená, že tento film nemůžeme doporučit nikomu)