The Terminal

Byť mám červenej svetr, nejsem komunista! Byť mám proužkovanou čepici, nemířím do Ameriky.

Kdo si myslí, že dnešním tvůrcům umění pomalu dochází fantazie, ten má pravdu a mýlí se zároveň. Kreativní, originální a geniální filmaři, spisovatelé a sochaři používající jako materiálu výhradně perník a šlehačku jsou tu stále mezi námi. Nicméně je mnohem těžší je v záplavě dnešního braku, průměrnosti a neoriginality rozeznat. Škoda, že se nenajde nikdo, kdo by ukázal na film, hru, či knihu a řekl by: "To je skvělý, to si pořiďte.", nebo naopak: "Je to ztráta času a peněz." No počkat. Nemá tohle být úkol amatérských internetových publicistických periodik a občasníků zvaných též magy? To byla řečnická otázka! Samozřejmě, že ano, a proto vám přinášíme recenzi na nový film Terminál, který byť by názvem mohl evokovat různým dis případům, jako jsem já, další pokračování příběhu Arnolda zvaného Guvernér, je o něčem úplně jiném. Celý se totiž odehrává na letišti, což vypovídá o mnohém, třeba i o tom, že v něm uvidíme mnoho letadel, obchodů, veřejných záchodků, ale také letušek.      

Cestování je morem moderní civilizace. Milióny lidí se snaží na čtrnáct dní zabavit tím, že se přesunou z místa A, které nazývají domovem, do místa B, kde si snaží užít "zasloužené" volno. Vztah místa A a B je takřka konstantní. Pokud se místo A nachází v Americe, místo B bude pravděpodobně v Evropě, pokud bydlíte v naší republice, váš cíl bude ležet pravděpodobně tamtéž, nebo někde v Chorvatsku. Stejně tak jde vyvodit ze vzájemné polohy míst typ cesty, například je naprosto zřejmé, že pokud se místo A nachází v zemi třetího světa zmítaného válkami a revolucemi a místo B kdesi v USA, nebude se pravděpodobně jednat o dovolenou.

Ne, Viktor Novarski v podání Toma Hankse opravdu nepřicestoval zkouknout Sochu svobody ani se nechat vyfotit před Bílým domem. Přiletěl do Ameriky, poněvadž ... ale kdepak to vám neprozradím, to je samotná pointa celého filmu. Důležité je ovšem odkud přijel. Jeho rodištěm a domovem je Karthozia - smyšlená postsovětská země, ve které v průběhu jeho letu vypukne revoluce. Jak si čtu poslední větu, tak mne napadá, že jeho rodištěm je spíše než Karthozia Sovětský svaz, ale kdybych vymazal rodiště přišel bych o jedno slovo recenze, zatímco když to vysvětlím a uvedu na pravou míru, získám tak tři řádky navíc (prosím, předchozí větu nebere příliš vážně, ale spíše jako parodii na jev, která se na naší magové scéně vyskytuje často - pozn. Mat (a další řádek! - 2. pozn. Mat)).

Z této nastalé situace vyplívá, že Viktorův pas je neplatný a on musí zůstat na mezinárodní půdě příletové haly plné bezcelních obchodů, poněvadž vyjádřeno briskní angličtinou: "America is closed." Všechno dohromady to znamená, že uprostřed Ameriky je uvězněn na neamerické půdě muž, který nehovoří anglicky a je zcela bez peněz poněvadž prachy ze země v krizi samozřejmě neplatí. Z takto nastíněného úvodu filmu si jistě každý sám domyslí, jak bude děj pokračovat, poněvadž se drží zaběhnutého schématu a v pravdě řečeno se ve své podstatě podobá příběhu filmu Rocky, byť zabalen do líbivějšího, kulturnějšího a filosofičtějšího hávu. 

Dědo, odhoď to koště, nebo to do tebe našijem!

Já osobně (a věřím, že jsem nebyl sám) jsem netoužil vidět tento snímek ani tak kvůli příběhu, hudbě, zvláštním efektům a podobným věcem, kvůli kterým se na filmy většinou dívám, ale spíše kvůli představiteli hlavní role, kterým je Tom Hanks mnoha lidem známý jako hvězda filmů Forrest Gupm, Philadephia, Trosečník, či Zachraňte vojína Ryana. A věřte, že ani v tomto filmu jeho talent zosobnit zvláštní charaktery, které nás znovu a znovu udivují, nezahálel. On Viktor je tak trochu ztělesněním některých jeho velikých rolí. Každý den je v takto cizím prostředí neúprosný boj, ve kterém by si asi každý připadal řádně osaměle, byť by byl obklopený lidmi a navíc se není vůbec čemu divit, když někdo z tramtárie vypadá ve světě plném obchodů, kamer a zlosti tak trochu přidementněle.

Já osobně se řadím k lidem, kterým je globalizace a amerikanismus úplně ukraden a nejsem na to nějak citlivý. Nemám nic proti McDonaldu ani chipsům. Jsem Americe ochoten odpustit i to, že americký fotbal je ten nejtrapnější sport hned po synchronizovaném plavání, ale aby mi režisér z nějakého Hollylesa zkazil dojem z celého filmu několika ... no řekněme typicky americkými scénami, tak to jim už asi neodpustím. Zásah osmi vozidel plných policistů proti staříkovi se smetákem patří ještě k těm realističtějším a méně zpackaným. Ostatní z důvodu prozrazení pointy filmu nebudu radši zmiňovat. Happy-endu se dočkáte asi tak stejně jako ve většině ostatních "Hanksových" filmech.

Celkové zpracování filmu bych hodnotil jako více než zdařilé, nic (kromě již zmíněných amerických scén) nevybočuje z nastaveného kurzu filmu a po jeho skončení budete mít pocit, že tohle je TEN veliký příběh, o který je v současnosti veliká poptávka. rovněž bych mírně vyzdvihl soundtrack, který se rovněž řadí je těm lepším, nicméně na Forresta Gumpa, či Pána prstenů hledí z uctivé vzdálenosti.

=

Těžko shrnout dojmy z tohoto filmu na jednu hromadu. Budete se muset spokojit s tím, že tento film reprezentuje to lepší, co můžete v našich kinech shlédnout a osloví téměř každého bez rozdílu věku, pohlaví, či prospěchu ve fyzice v osmé třídě základní školy.

« Autor článku »

Mat