copy live_of_adrian_milch to D:\stolen_lives\

delete live_of_adrian_milch

quit

Kriminálky jsou žánr zajisté velice zajímavý, nicméně už trošku vyšel z módy. Jsou pryč časy, kdy otcové rodin seděli u televize a civěli na dvojici svérázných detektivů řešících zapeklité případy, kteří při této bohulibé činnosti trousili drsňácké hlášky a obhroublé vtípky. Takovýto seriál (v tomto formátu se kriminálky vyskytovaly pravděpodobně nejčastěji) by v dnešní době neměl naději na úspěch. Nicméně udělat z toho film a nakumulovat do něj to nejlepší z celého žánru není zas tak špatný nápad, což dokázali Mizerové (již o něco méně jejich pokračování). Zloděj životů to vzal za opačný konec, na podhoubí těchto již takřka archaických snímků vytvořil něco nového ... no nového, řekněme, že vytvořil vcelku originální slepenec z několika odlišných žánrů.

Málokterý film dokáže člověka jako jsem já zaujmout již od prvních minut a při tom na nich velice záleží. První dojem je velice důležitý a filmy s pomalým rozjezdem poukazují na nedokonalost scénáře, či celého příběhu. Zloděj životů mne však dokázal přikovat židli úvodem bez zbytečných klišé a s atmosférou, která se jen tak nevidí.

>>Bylo krásné letní odpoledne, nasedl jsem do autobusu, kterej mě měl odvézt vstříc světlým zítřkům. Otčím mě furt jen kéruje a matka mu v tom nemůže a ani nechce zabránit. Ale s těma kreditkama, co mám ve šrajtofli a kytarou, co si s sebou vezu udělám kariéru, lidi jako já mají budoucnost. V autobusu jsem si přisedl k jednomu týpkovi, co vypadal tak trošku jako John Lenon, hippízácký pačesy a kulatý brýle. Byl takovej zamlklej, ale stejně nemám rád lidi, kterým se huba nezastaví. Jenomže ten autobus, ve kterým jsme jeli měl nějaký problémy s motorem, tak jsme si řekli, že bude rychlejší koupit nějakou rachotinu na čtyřech kolech s bazaru, co byl zrovna poblíž. Záloval on, kreditky nebrali a jinak jsem neměl ani floka.

Řeknu vám, není nic lepšího, než jet krajinou ozářenou sluncem, popíjet pivčo a brnkat na kytaru. Silnice ubíhá a vy se každou minutou cítíte silnější a svobodnější. Dokud vám neupadne kolo jako nám. Bylo to opravdu štěstí, že ten vrak měl rezervu, stačí jen vyměnit kolo. Jenže ten kámoš, Martin se jmenoval, viděl hever asi poprvý v životě. Zrovna povolil předposlední šroub, když mne můj společník strčil pod přímo před kolem jedoucí džíp.<<

Celý děj filmu se točí okolo jednoho kriminálního případu, který je mnohem složitější, než se zpočátku jeví. Nemá cenu prozrazovat, jakým směrem se bude odvíjet další děj, z popisované úvodní scény toho moc nevyčtete a cokoli víc by vám mohlo zkazit dojem z filmu. Během sledování snímku jsem nabýval dojmu, že tento film disponuje hned dvěmi hlavními devizami. První je samozřejmě příběh, který nabízí klasické i neklasické dějové zvraty, což zajisté každého potěší. Druhou velikou předností tohoto filmu je hlavní hrdinka - vyšetřovatelka. 

Je to charakter, který mi nějak nesedl, ale to může být vyloženě můj problém. Musím však uznat, že vnáší trošku svěžího větru mezi zavedené a výrazně ploché detektivní postavičky, které se ve filmu taktéž vyskytují. O naší hlavní hrdince by se toho dalo říci spousty, ale určitě ne, že je plochá. Je to onen typ vševědoucího hrdiny, nejen, že je schopná kriminalistka, ona dokáže bez mrknutí oka rozpitvat mrtvolu a nedělá ji žádné problémy usvědčovat zločince psychologickými metodami o skvělé znalosti jazyků ani nemluvě. Občas jsem očekával okamžik, kdy ji napadnou ozbrojení chuligáni a ona je nějakým starodávným čínským bojovým uměním zašlape do země. Naštěstí se tak nestane. Nutno však ještě podotknout, že málokterý byť sebeotrlejší kriminalista snídá s fotkami rozmašírovaných těl jako naše velkooká kráska. O notorickém zlozvyku nedopínat si vrchní polovinu košile se snad ani nebudu zmiňovat.    

»Fanoušci filmu Tomb Rider najdou Angelinu Jolie snad ve všech polohách, kde by si ji přáli ... Angelina běžící, Angelina ve sprše, Angleina bez košile ...«

Film rozděluje svoji stopáž mezi líčení psychologie postav (kriminalistka vs. zločinec), vyšetřovací bloky a akční scény, kterých je přiměřeně. Dočkáme se i jedné standardně hanbaté milostné miniatury. Celkově je to velice dobře nemixováno, takže směs funguje přesně tak, jak má. Při tvorbě soundtracku postupovali filmaři tou nejjednodušší a nejkratší cestou k úspěchu. Do snímku zakomponovali starší hitovky, které sel líbí snad každému a nikdo jimi nepohrdne. Hudba se do filmu hodí, takže není o čem diskutovat, ovšem úroveň soundtracku Forresta Gumpa sleduje tento snímek zpovzdálí.   

Nikdy jsem si nedělal o hereckých schopnostech Angeliny Jolie nějaké iluze a vždy jsem ji považoval za další "pěknou tvářičku" (a nejen tvářičku - pozn. Šotek), ale poslední dobou mne filmy, ve kterých hraje, stále více přesvědčují, že je to skutečná herečka s vším všudy (a lecčíms navíc - druhá pozn. Šotek) (jsi šovinistický prase, Šotku - pozn. Nicka) (V tom případě nejsem svině, ale kanec! - třetí poznámka Šotek). Výkon Ethana Hawkeho v roli vyděšeného a pronásledovaného obchodníka malíře si taktéž zaslouží pochvalu.

=

Ach jo, poslední dobou se na AAA Games recenzuje na můj vkus až příliš mnoho filmů na rozmezí velice dobrý (6A) a výborný (7A), ale vzhledem k velice širokému případnému diváckému publiku a dosti nevýrazným chybkám (ach ta logika), kterých si stejně nikdo nevšimne, se musím přenést přes vlastní pocit nesounáležitosti s charakterem hlavní hrdinky a udělit snímku vyšší hodnocení. Nechť se vám líbí, věřím, že bude.

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Cosi na způsob detektivního thrilleru je Double Take, čili jeden ze dvou filmů, na které v naší historii napsal recenzi Pat. Jinak opravdu nevím.  

 

Režie:

D.J. Caruso

Scénář:

Jon Bokenkamp

Scénář:

Angelina Jolie, Ethan Hawke, Kiefer Sutherland, Oliver Martinez ...