Total Game, úspěšný návrat nebo labutí píseň?

Nedávno se nám po dlouhém osmiměsíčním čekání přihodila radostná událost. Žádné dítě v redakci, pokud jste mysleli na tohle. Na scénu se znovu vrátil starý dobrý známý a uznávaný diskmag TotalGame svým 15. číslem. Starý píši proto, jelikož navzdory svému relativně malému počtu čísel se jedná o projekt mnohem starší než je např. AAA Games (právě se blížící třicítce). Chlapci z TotalGamu si zkrátka s nějakým pravidelným vycházením nikdy příliš nelámali hlavu, avšak vynahrazovali to čtenářům na poměry scény zcela mimořádnou kvalitou. Právě proto mnozí s napětím očekávali, jaký bude návrat TotalGamu zpět na scénu. Přece jenom 8 měsíců je osm měsíců a žádný mag zatím podobně dlouhé přerušení nerozchodil. Ne ve stejném stylu a složení.

Nebudu Vás dlouho napínat, byl to návrat úspěšný. Redakce TotalGamu nezklamala svou vynikající pověst ani nemalá očekávání od čtenářů a znovu „jak obvykle“ dodala velký počet velmi kvalitních článků oděných do na pohled příjemného hávu. Co více si od diskmagu přát? Snad jen pravidelné vycházení?

Podívejme se však na 15. číslo jednoho z nejuznávanějších diskmagů této scény blíže. Bude nám to stát za to, jelikož jde o číslo velmi zajímavé. 

Hrdina dne CaMpeR_cz

Je rozšířenou fámou, že diskmagy jsou kolektivní díla. Až na velmi specifické výjimky jde totiž o one + other men show. Každý mag má svého hlavního tahouna a dříče, který nejen že se dosti výrazně podílí na většině obsahu čísla, ale bez něj by se většinou daný e-zine ani neobešel. 15. TotalGame by po této stránce mohl být téměř učebnicovým příkladem. Dále viz graf…

Dost zřetelný nepoměr, nemyslíte? Když přidáme fakt, že Camper (doufám, že mi komolení jména odpustí) napsal do tohoto čísla něco okolo 60 000 slov, přičemž mezitím aktivně píše pro Doupě a rozjíždí vlastní filmový projekt, tak myslím, že jej s klidným svědomím můžeme prohlásit za velmi plodného autora. Schválně jsme se v redakci podívali jeho článkům blíže na zoubek hledajíce klasická klišé a recyklované motivy, které se běžně objevují v dílkách autorů píšících jako na běžícím pásu. K našemu nemalému údivu a nelibosti jsme jich s Matem našli méně než např. v tomto článku, který je přibližně 60krát kratší. Kdo umí, ten umí (Jo, a kdo neumí, ten čumí a píše vo tom – pozn. šotka).

Dalším želízkem v ohni byl tématický článek o E3. Na to jsme byli skutečně velmi zvědaví. Specielně Mat si jej četl s otevřeným Levelem, GameStarem i Score a slídil, odkudpak že to Camper opisoval, jelikož tento druh článků prostě nejde psát jinak, než převyprávět odněkud získaná fakta. Bez úspěchu. Nevím, zdali nám Camper vycestoval za Doupě do ciziny (což asi ne, poněvadž ještě v té době o angažmá na tomto serveru dost možná ani neuvažoval), ale dozvěděli jsme se i několik zajímavostí, o kterých jsme předtím neměli ani páru. Tedy Mat se dozvěděl. Já jsem se jako kulturní redaktor a příležitostný pařan cítil trochu jako Alenka v říši divů.

Myslím však, že nejvýraznějším Camperovým počinem v TotalGamu jsou jeho povídky z prostředí bitev starého Říma. Jeho první s názvem Bitva u řeky Trebbie se alespoň u nás v redakci dočkala fenomenálního ohlasu a v 15. čísle můžete najít hned dvě další - Bitvu u Cannae a Bitvu u Trasiménského jezera. Pokud je neznáte, tak Vám milerád sdělím, že se jedná o relativně krátké povídky inspirované slavnou historií a do značné míry též pařbou Rome: Total War. Popisují vždy danou bitvu do nejmenších detailů očima řadového vojáka a patří jednoznačně k tomu nejlepšímu, co může z povídkové tvorby diskmagová scéna nabídnout. Především pro skvělé vystižení atmosféry, která čtenáře dokáže nejen vtáhnout, ale též skvěle navnadit k četbě něčeho dalšího nebo přinejmenším pařbě Romu. Každopádně ať již pro svou sugestivnost, dramatičnost/slohovou vytříbenost snesou tyto CaMpeRovy prózy srovnání s mnohými povídkami slavných profi-autorů, které jsem v různých sbírkách četl. Nevyšly by sice z tohoto srovnání zcela beze šrámů, ale řekněme že si je dovedu představit vydané knižně a nepovažoval bych takový krok za vůbec špatný nápad. Jde zkrátka o zcela jinou úroveň, než na jakou jsem u amatérské tvorby zvyklý. Konec chvalozpěvu.

Na všem můžete najít chlup, pokud chcete a rozhodně se nedá říci, že by Camper neměl již co zlepšovat. Nebudeme v redakci zcela určitě sami, koho poněkud unavuje délka jeho článků a ozývaly se již i hlasy, kterým to vyloženě vadilo. Zvláště úvodům by prospělo výrazné zestručnění a mělo by to i své výhody v tom, že kratší článek dá mnohem méně práce.

Dále bych mohl ještě vypíchnout Camperovy občasné sklony nadhodnocovat, které se projevily především v udělení 90% LoTR:Battle of Middle Earth a ještě v jeho téměř kacířském srovnávání s Rome:Total War, výrazně nadneseném přechválení třetí epizody Star Wars a poněkud překvapivé recenzi na herní zklamání Doom III (13. číslo). Avšak to se jedná o rozdíly především názorové a na ten svůj má každý právo, byť by byl mírně šokující.

Labutí píseň?

Co dodat ke zbytku? TotalGame samozřejmě není jenom Camper. Ostatní jeho redaktoři na mne též působí jako velice schopné a výrazné osobnosti. Jenom to není na 15. čísle příliš vidět.

Poněkud mne zklamaly filmy, neboť TotalGame v této várce nabídl pouze dva, což je vzhledem k ostatním sekcím dosti zřetelný nepoměr. Příjemně překvapila a přiměla mne k přemýšlení Asmodiova povídka „Odjezd za lepšími zítřky.“ Jen tak dál.

Zdaleka nejzajímavější věci na 15. čísle TotalGamu si však ne každý všimne. Nemyslím tím nyní Asmodiův smutný epilog o tom, že jej již nebaví hry. Prožívá právě něco, čemu my v redakci pracovně říkáme Depresivní fáze vývoje pařana, pravděpodobně se z toho dostane a i kdyby ne, kulturních redaktorů není nikdy dost. Mnohem závažnější je skutečnost, že se z TotalGamu jaksi vytratilo ono diskmagové nadšení. Když se znovu rozbíhala Galaxie, bylo s tím spojeno hodně patosu, ale v 15. čísle TotalGamu jsem nic podobného nenašel a to je, ač to může na první pohled působit profesionálněji, vždy špatně. Něco takového totiž znamená, že pro dané autory již jejich diskmag není zdaleka tak důležitý, nemá v jejich životě již tak význačné místo jako předtím a ačkoliv tím získávají do určité míry neocenitelný nadhled, znatelně ztrácejí na motivaci. To se časem obvykle projevuje ve stále větších prodlevách mezi jednotlivými vydáními a následným ukončením magu. Když přihlédneme k faktu, že VŠICHNI ostatní redaktoři TotalGamu včetně Derela nebyli schopni během osmi měsíců naplnit více než něco málo přes 10% celkové kapacity JEDINÉHO čísla a úderník Camper hodlá výrazně omezit své aktivity v tomto magu (což přiznal v rozhovoru pro AAA Games); nevypadá to s TotalGamem do budoucna nijak růžově. Camper sice také prohlásil, že má Derel ještě nějaké eso v rukávu, ale vzhledem k mizivé aktivitě větší části jeho redakce by to muselo být eso více než trumfové. Nechci malovat čerta na zeď. Již kvůli tomu, že TotalGame mi velmi přirostl k srdci a jeho zánik by byl pro diskmagovou scénu velkou ranou. Ale, pokud se něco zásadního nezmění, mám obavy, že 15. číslo bylo jedním z jeho posledních.

« Autor článku»

 
Augustus
 
 
 

Tématické články:

Rozhovor s CamperCZ, Porovnání magů po obsahové stránce.
 

 

www.totalgame.aktualne.cz