Magy

aneb polévka, kterou můžete mít čerstvou pouze z netu a instantní jen z CD/DVD

Jak již nadpis napovídá, tento článeček bude věnován české diskmagové scéně. Magů, tedy amatérských inernetových magazínů, je docela hodně (doslova jak psů) a jsou povětšinou čteny zase jen tvůrci magů. Proto je vcelku pochopitelné, že se vzájemně poznávají, porovnávají a (v některých případech bohužel) i hodnotí. My z AAAgames tvoříme tak trochu výjimku, jelikož nás čtou i lidé, co většinou mají jen velmi nejasnou představu o tom, že někde v nekonečných hlubinách internetu existují i eziny jiné (dobrým příkladem takovýchto jedinců mohou být třeba redaktoři AAAgames). Co se týče vzájemného hodnocení, jež ani nemůže být objektivní, a je často kontaminováno nepatřičným vychvalováním spřátelených webů, tak do toho jsme se my z AAAgames nikdy nehnali, a to nejenom proto, že kvůli šotkovi nemáme žádné spřátelené weby, ale protože prostě nemusíme mít všechno. S různými úvahami a hodnotícími esejemi se na netu poslední dobou přímo roztrhl pytel, tak proč k nim přidávat ještě další? Protože je prostě hrozně neoriginální, snažit se být za každou cenu originální, a tak i my půjdeme pro jednou s proudem, abychom ve výsledku originální byli. Chápete? Ne? Tak to mne mrzí.(ale nepřinutí nepokračovat - pozn. šotka). V průběhu psaní se tento článek mnohokrát změnil a to nejenom proto, že většina magů, o kterých píši, zanikla ještě než jsme jej stihli uveřejnit, ale hlavně z důvodů obtížnosti zpracování daného tématu, jelikož podat alespoň trochu ucelený obraz či hodnocení fenoménu diskmagů je téměř nadlidský úkol. Jak k němu přistupovat? Je naprosto zbytečné vytvářet jakýkoli jejich žebříček, jelikož magy(jak jsem již výše naznačil) neustále spontánně vznikají a zanikají, takže je nejspíš nikdy nepostihnete všechny. Navíc byste je k tomu museli ještě všechny přečíst, což by byla ale naprostá ztráta času, jelikož se sobě většinou podobají jako vejce vejci, pokud se přímo nekopírují. Přiznejme si, že originality je v této oblasti jako šafránu. Co tedy dělat? Můžete vzít pár obecně známých faktů, sem tam nějakou myšlenku, zalít to pořádnou dávkou vlastních názorových výlevů a říkat tomu zrcadlo. Jak to udělal jeden náš kolega z magu Click. Vyjde Vám však jen obecný na poměry žehrající článeček, který je sice pravdivý, ale hloubkou nepřekoná louži. Nebo můžete vzít CD/DVD jednoho nejmenovaného herního časopisu a zhodnotit magy se tam vyskytující. Stručně je charakterizujete, pro lepší orientaci přidáte nějaká ta procenta a možná přihodíte i pár obrázků. To je sice mnohem objektivnější a dle mého skromného názoru lepší cesta, avšak i tak ve výsledku dostanete jen několik vět vytržených z celkového kontextu diskmagové scény. Já jsem se rozhodl pro třetí cestu. Jelikož obecně až na řídké výjimky magy příliš originality nepobraly, nemělo by být tudíž nijak zvlášť těžké podchytit jistá často se objevující schémata a rozřadit je tak do určitých skupin. Nuže k věci (to to trvalo - pozn. šotka):

Klasika
Elita
Standard
Specializované
Slibné
Začínající
Úpadkové
Šotkův pohled na problematiku magů
Závěr


KLASIKA
Nároky: býti fenoménem

To je ten vysněný parnas, kam by se chtěly všechny magy dostat...tedy téměř všechny. Tuto klasifikační třídu bych mohl stejně tak dobře nazvat i bazooka a vyšlo by to skoro nastejno. Ale záměrně jsem tak neučinil, jelikož doufám a ze srdce si přeji, aby do ní náleželo magů více. Představuje pro mnoho tvůrců vzor a důvod proč se rozhodli pustit do toho šíleného podniku, který se jim nikdy nemůže vyplatit - psaní vlastního diskmagu.

Typický zástupce: Je to vážně nutné? Existence zákonu schválnosti v podstatě nepřímo dokazuje i existenci nějakého čtenáře, který ji nezná. Navíc spousta lidí a jiných kreatur bude jistě zvědavá, co ten magor/oblíbený redaktor o ní vlastně napíše. Takže k té bazooce:

+Vynikající kvalita článků spojená s poutavou grafikou.
Její redaktoři přistupují ke své práci s naprostou
profesionalitou.

- Vyskytují se i názory, že více než 70 čísel je
mnohem více než je zdrávo.
Příšerná poezie, která si ani nezaslouží se poezií nazývat.
Postupem času se z fenoménu a gejzíru nápadů, jež se kopírují
dodnes, stala rutina a bazooka se přesunula spíše do oblasti
pseudokulturní revue, což je něco na hony vzdáleného diskmagu.

 

Bazooka vypadá zajímavě a originálně. Ale pěkně? Ani náhodou!


Najdete: www.bazooka.wz.cz

ELITA
To jsou ty skvělé originální magy, jichž je tak poskrovnu.
Nároky: minimálně 10 čísel - každý se přece musel nějak vypracovat
dobrá grafika
vysoká kvalita článků
originalita
pravidelné vycházení
široké pole působnosti (nejenom hry, humor či kultura)
To jsou ty skvělé originální magy, jichž je tak poskrovnu.

Typicky zástupce: Total Game
Tak tohle je skupina, do které myslíme, že patříme, avšak v zájmu nestrannosti uvedu jako typického zástupce Total Game. Nesplňuje sice úplně všechny nároky v tom, že pokud vyjde jednou za dva měsíce, tak to mohou jeho tvůrci považovat za velký úspěch, ale on Vám to na druhou stranu svou kvalitou dalece vynahradí. V jeho případě se metoda vydávání „when its done“ jednoznačně vyplatila. Na tomto místě bych asi mohl psát zdlouhavý chvalozpěv na všechny jeho kvality, ale v zájmu nutné stručnosti to neudělám. Vytknu mu jen několik chyb s klidným vědomím toho, že vše ostatní můžete považovat za skvělé.
Tak tedy pole působnosti Total Gamu být mohlo být o něco širší, je totiž velmi výrazně zaměřen na hry a všechno kolem nich, což je, myslím, u tak kvalitního projektu docela škoda. Obsahuje však velice dobrou povídkovou a občas i básnickou tvorbu, což aspekt, který bych rád nad jiné vyzdvihl. Netvrdím, že to, co se vyskytuje v podobných rubrikách (viz. ono oblíbené Mix.) jiných magů jsou všechno nehorázné slinty (i když většina z toho ano). Jen jsem krom Total Gamu ještě nenašel žádný, který by měl něco, co by mohlo konkurovat naší Story.
Asi jedinou výraznější vadou tohoto e-zinu je poměrně nízký počet článků. V každém čísle jich sice naleznete víc než dost, ale v porovnání s jinými měsíčně vycházejícími magy musíte jejich počet vydělit třemi v lepším případě dvěmi a pak již to není tak slavné. Avšak i zde musím ocenit rozumný přístup jeho tvůrců k práci, který tkví hlavně v tom nepustit do éteru dílko, dokud není dokončeno a autor s ním není minimálně na 90% spokojen. Kéž by tohle dokázali i mnozí jiní! Diskmagová scéna by pak vypadala mnohem lépe. Důležité je prostě umět reálně odhadnout na co mám a pokud pravidelné měsíční vycházení mezi tyto věci nepatří, zbytečně se do toho nehrnout. O to větší úctu je třeba mít k redakcím magů, které to bez úhony na kvalitě dokážou.
Total Game směle doporučuji k všem čtenářům a obzvláště tvůrcům magů, kteří si o sobě myslí kdovíjak nejsou dobří. Ukažte jim poslední číslo Total Gamu, nechte je na chvilku o samotě s jejich depresí, ale ještě před tím odstraňte z jejich dosahu všechny střelné zbraně, ostré předměty a provazy.

Total Game vypadá opravdu dobře. Nemyslíte?



Najdete: www.totalgame.aktualne.cz


STANDARD

To jsou ty magy, které mají vše, co od takového časopisu
očekáváte, ale něco jim přesto chybí.

Nároky: v podstatě stejné jako v předchozí třídě

Typicky zástupce: Click
Tento časopis existuje na netu již nějaký ten pátek a za tuto dobu si vybudoval jisté postavení. Nemá sice příliš originální desing ani mnoho rubrik, avšak tyto drobné nedostatky bohatě vynahrazuje svým nezaměnitelným stylem. Téměř polovinu délky všech článků dohromady sice tvoří úvodník, který...alespoň pobaví(když již nic jiného) a byly tu i jisté zrcadlové excesy, ale jinak se články v Clicku obecně vyznačují velmi vysokou kvalitou. Nejvíce asi recenze J.A.Frosta. Naopak poněkud rozporuplnou postavou je Speedy Daniel, jehož příspěvky bych označil jako nejslabší, avšak který má rozhodně nejvýraznější podíl na tom, že je Click nyní tam, kde je. Tedy že se vyšvihl mezi elitu, začal stagnovat a nyní svou kvalitou klesá. Co z toho vyplývá? Že je Speedy mnohem lepší šéfredaktor než redaktor, pokud je vůbec dobrý šéfredaktor. Každopádně mohu Click všem čtenářům doporučit. Tedy až na poslední šestnácté (některé mírně psychicky nevyvážené zdroje uvádějí stošedesáté, ale nevěřte tomu) číslo, které bych označil za dlouhodobě nejslabší.
 

Vzhled Clicku je i přes svojí strohost docela pěkný.


Najdete: www.click.wz.cz

Typický zástupce: GALAXIE

O tomto magu se píše docela těžko. Je po všech stránkách dobrý, plný neotřelých nápadů a veskrze originální, což se pozná mj. i podle toho, že je kopírován. Má širokou redaktorskou základnu, jež jej zásobuje dostatkem článků, které jsou však kvalitou dost nevyvážené. Např. výplody redaktora Apofise jsou spíš pro zasmání, avšak někoho bulvární žvásty o superstar mohou zajímat nebo se snad i líbit, a tak se zdržím dalších komentářů. Graficky je na tom Galaxie hůře než Click a co se týče hudby na pozadí...to nebyl vůbec dobrý nápad. Celkově je však Galaxie dobrý mag, jež stojí za to si přečíst, i když má do budoucna rozhodně co zlepšovat. Tedy měla by, kdyby v průběhu psaní tohoto článku nezemřela. Avšak cesty Boží jsou nevyzpytatelné, třeba jí ještě
někdo resuscituje.

Aktuální poznámka: Galaxie se dle stanoviska redakce pouze restrukturalizuje, víc o tom v Genezi diskmagů

Galaxie připadá každému trochu jiná, podle mne je pěkná.


Naleznete: www.casopisgalaxie.wz.cz


SPECIALIZOVANÉ
Tuto třídu jsem též vyřadil z běžného hodnocení, jelikož je prostě mnohem jednodušší dělat mag jen o hrách, filmech či humoru než o tom všem najednou. Také zastávám názor a nejsem v tom zdaleka sám, že dobrý mag by měl obsahovat tohle všechno a ještě něco navíc. Proto nemůžeme brát tyto výtvory za plnohodnotné magy v pravém smyslu toho slova.

Typický zástupce: Raketomet

Ten sice jako diskmag oficiálně již skončil, jelikož jeho tvůrci se rozhodli pokračovat ve svých aktivitách jiným způsobem, ale nakonec z toho sešlo a ke své původní práci se již nevrátili.
Avšak se svými patnácti čísly má Raketomet za sebou již celkem slušnou historii, a proto jako ukázkový příklad více než postačí.
Raketomet je časopis ryze humoristický se zaměřením ponejvíc na parodie, což znamená, že by měl být vtipný – není tomu tak. Autoři zřejmě vyčerpali většinu své invence na zesměšňující název (např. Nasrat krále), který je sice skutečně vtipný, ale články skrývající se pod ním jsou povětšinou spíše nudné. Časopis sice disponuje pěknou grafikou a dostatkem článků, avšak vzhledem ke skutečnosti, že vymyslet srandovní název stejně jako napsat pod něj nějakou slátaninu dokáže téměř každý, není (vlastně nebyl) Raketomet nic zářného.

 

Nevypadá to špatně, ale to šíleně malé okno, které se snaží zamaskovat zoufalou krátkost článků, všechno kazí.


Naleznete: www.raktomet.net


SLIBNÉ

To jsou ty magy, jež nutně nemusejí být nijak zvlášť na výši, avšak které se velmi nadějně rozvíjejí.
Typický zástupce: Smash
Tak tento mag má již mnohé za sebou a nemyslím tím zrovna velký počet čísel - spíše na zvraty bohatou historii. Za svůj poměrně krátký život si totiž získal jisté postavení a jméno, pak vše ztratil a klesl na samé dno, aby se znovu jak fénix z vlastního popela obrodil, vyškrábal pracně zpět a možná ještě výš. Ano, některá jeho čísla (dvojčísla o rozsahu půlčísel) byla prostě hrozná, ale to, že se dokázal takřka na poslední chvíli vzpamatovala celý trend prudce klesající kvality obrátit, bylo jedním z největších překvapení jinak nudné diskmagové scény. Největší zásluhy na tomto zvratu má nepochybně jeho šéfredaktor honzaq, kterému za to právem náleží můj obdiv.

 
+ vynikající kulturní recenze
originalita

- absence games


poslední dobou se orientuje prakticky jen na vlastní tvorbu, která mi vyloženě nesedne. Avšak hodnocení poezie etc. je vždy silně subjektivní. Ačkoliv Smash Stále nese stopy doznívající krize, tak disponuje vysokou kvalitou některých článků a jde rozhodně o velice zajímavý projekt.

Aktuální poznámka: Samsh již skončil. Po krátkém angažmá honzaqa v bazooce se rozhodl tento redaktor ... psát pro jiný, také dost kvalitní časopis :-). 

 

Trošku originality a invence ... a nevypadá to špatně, že?

Naleznete: www.smash.wz.cz

ZAČÍNAJÍCÍ
To jsou ty magy, jež mají jedno dvě maximálně tři čísla a není vůbec jisté, zdali nějaké další ještě někdy bude.
Nároky: Je vůbec možné klásti na ně nějaké nároky? Snad jen upřímné odhodlání psát dobře, nekopírovat a maximální nasazení.

Typický zástupce: Vzhledem k tomu, že většina magů vyjde průměrně tak třikrát (nepočítáme-li různá dvojčísla a půlčísla a podobný odpad.), nemusíme pro něj chodit daleko.

Naleznete: Na CD/DVD herních časopisů nebo i všude možně na
internetu. Nevidím však důvod se jimi zabývat.


ÚPADKOVÉ
To jsou ty magy, které si čtou tvůrci jiných magů jako lék na depresi z toho, že jejich vlastní dílka za moc nestojí. Taky je to mnohdy jediný argument některých magů, jímž odůvodňují své skálopevné přesvědčení o svých vlastních kvalitách - tedy, že četli ještě něco mnohem horšího.

Nároky:
Nemohli byste toho nechat a věnovat se něčemu, co Vám třeba půjde?

Typický zástupce: Já osobně jsem podobným výše zmíněným způsobem využíval dnes již zaniklý mag Gamestory (jeho tvůrci založili nový mag Selector, o němž zde bude ještě řeč), ale existují ještě mnohem horší.

Aktuální poznámka: Po neúspěchu Selectoru byla práce na Gamestory opět obnovena (dle slov šéfredaktora), ale zatím nevyšlo žádné aktuální číslo viz Geneze diskmagů.

 

Což o to, originální to je. Koukat se na to pořádně nedá, ale je to přeci jen třetí číslo, musíme na to brát ohled.

Naleznete: Všude kam oko dohlédne. Do této skupiny totiž patří asi 60% všech magů.


Šotkův pohled na problematiku magů
šotek: "Bazukou psa nezastřelíš."
lord Abak: "Blbost! Koukej..." BUM
Augustus: "Slušný kráter, a co takového Krtečka?"
lord Abak: " Úplně v pohodě."
Mat: "Tak to by stačilo. Abaku, dej sem tu zbraň...Abaku, pusť to!....BUM...

Závěr
Pokud čtete tyto řádky, tak jste pravděpodobně clikli na odkaz a zjistili, že závěr je otevřený. Udělal jsem to záměrně. Chtěl jsem totiž, abyste si z výše nastíněných faktů udělali závěry sami.

« Autor článku »

Augustus



Tématické články:

Úzce spojen s tímto článkem je esej Geneze dismagů, která vznikla jako nepřímé pokračování tohoto článku. Najdou se však i kverulanti, kteří budou tvrdit, že vyšla ještě dříve, než tento článek. Je to pravda, ale přiznejte si, není originální nejprve uveřejnit pokračování a pak až původní článek?