Surfařův průvodce po AAA Games

Minulost a budoucnost se střetávají v jednom kratičkém okamžiku, kterému říkáme současnost.

Byla jsem požádána, abych (doslova) konečně něco napsala. Do historie našeho časopisu jsem se ještě nikdy žádným článkem nezapsala a nějak jsem to ani netoužila změnit. Ovšem Mat s Augustem mi dali nabídku, která se neodmítá, co nejvýstižněji popsat historii a předpokládaný budoucí vývoj AAA Games. Vesměs aktivně jsem se podílela na vývoji tohoto plátku a dovolím si tvrdit, že o něm mám ze všech lidí na celém světě nejhlubší znalosti, které hodlám uplatnit právě v tomto článku. Budu tedy jeden za druhým probírat jednotlivé atributy a sekce našeho časopisu a v krátkosti budu nastiňovat jejich historii a výhled do budoucna. Pusťme se tedy do toho.

Sekce Games: Tak tento oddíl našich stránek tvoří takovou konstantu, která stoji, třebaže se kolem ní všechno hroutí a mění. Každý měsíc vám přinášíme kvalitní a reprezentativní recenze na dvě až čtyři hry (v posledních aktualizacích to bývají tři, ale většinou čtyři), které se dají považovat za relativně nové. Kromě kvality článků, která šla samozřejmě od prvního čísla výrazně nahoru se na herních recenzích nezměnilo v podstatě nic. Takovou malou chloubou našeho časopisu jsou GamesView, které každý měsíc nabízí směs různých aktuálních informací z herního světa, i ze světa výpočetní techniky, zvláště poslední dobou se každou aktualizaci řadí mezi nejkvalitnější a nejpopulárnější články celého časopisu. Do historie této rubriky se ponejvíce zapsali Pat, jakožto odborník na akce, a Mat, který obstarává ostatní rubriky. Ani Lord Abak nezatloukl touhu recenzovat nové hry a zplodil články o dvou strategiích. 

Budoucnost sekce Games nevypadá o mnoho jinak, než její současnost, takže stále vám budeme přinášet recenze na hry a Gamesviewy, nicméně se budeme snažit oživit tuto sekci i různými jinými články (vyhlášení her roku ...). Další články, které se dotýkají herní tématiky naleznete v sekci Plus.

Fakta: Celkem 75 článků 9 GamesViewů/32 Akcí/10 R.P.G./13 Strategií/5 Sportů /3 Adventury/3 Free hry. Autoři - Pat, Mat, Lord Abak.

Sekce Retro: Naopak tento oddíl AAA Games má za sebou mnohem bouřlivější historii. V prvních aktualizacích se jednalo o bezmála nejprogresivnější sekci časopisu. Každé číslo přibyly třeba až čtyři recenze, které měl na svědomí většinou Lord Abak a Mat. Potvrdilo se však, že kvantita je v některých případech nepřímo úměrná kvalitě, ale i přesto některé své přednosti tyto recenze mají. Není jich mnoho, ale jsou. Zlom nastal již před desátým číslem, kdy jsme si tento nepěkný fakt uvědomili a začali (zvláště Lord Abak) jsme produkovat přibližně jednu, ale z to kvalitní retrorecenzi za měsíc. Mezi ty zdařilejší patří Brány Skeldalu vs. Stíny nad Rivou, Command and Conquer, Jagged Alliance 2, či Spellcros od Lorda Abaka a Albion, Thief: The Dark Project, či třeba DreamLand od Mata.

V současné době je veliká nouze o retrorecenze a mermomocí se snažíme udržet alespoň standard jedné recenze na číslo, což se nám povětšinou daří, Do budoucna této sekci prorokuji zánik. Bude pohlcena rubrikou Games, ale to až budeme předělávat vzhled stránek, takhle by na horním panelu zůstalo provokativně volné místo:-).

Fakta: Celkem 28 článků /5 R.P.G./10 Strategií/7 2D her/2 Akce/ 3 Adventury/1 Sport. Autoři - Lord Abak, Mat, Pat, Augustus.

Sekce Kultura: Zprvu vůbec neexistovala, vznikla spojením rubrik Movies, TV Seriály, Music a Knih (svého času rubriky součástí Story). Nicméně i na té je vidět ohromný nárůst kvality a to i za posledních deset čísel. První filmové recenze příliš kvality nepobrali, když si pročítám první aktualizace, musím se smát nad Matovými pokusy o humor, Patovým popisem děje filmu, či Abakovým prohlášením, že "se asi „vybodne“ na armádu a budu dělat raději gigola."Nicméně i v té době jste mohli najít v Kultuře leccos zajímavého, nemohu nezmínit například veliký tématický článek MUŽ MOL a jeho filmová společnost od Mata. Úroveň filmových recenzí se však zvedla (na důkaz toho mohu uvést například recenzi na film Trója od Augusta, či Já, Robot od Mata) a v kombinaci s KulturaView se stala Kultura jedním ze základních pilířů AAA Games, což dokazují mimo jiné i tři filmy recenzované v této aktualizaci.   

Ostatní podrubriky jsou aktualizovány spíše příležitostně, přesto stojí za zmínku alespoň recenze na seriál M*A*S*H, na které si dal Pat opravdu záležet. V TV seriálech by měla zůstat situace podobná jako v minulosti, ale se subrubrikou Knihy máme veliké plány, které však nebudu radši prozrazovat, poněvadž nám všechno strašně dlouho trvá a někdo by nám ten nápad mohl vyfouknout a my bychom byli jen "ti druzí" (i když jak znám rychlost šíření originality na naší magové scéně, tak bychom byli spíše "ti sedmí až osmí").

Fakta: Celkem 47 Článků/9 KulturaViewů/25 Filmů/8 Knih/5 Seriálů. Autoři - Mat, Augustus, Pat, Lord Abak.

Sekce Plus: Tato rubrika taktéž vznikla kompilací několika vlastních sekci. Naleznete v ní tedy odpad z celého AAA Games, který se nehodil do ostatních sekcí. Jistě nejpopulárnějšími články spadajícími do této kategorie jsou Šotkovy úvodníky, které si získaly své čtenáře napříč diskmagovým spektrem i mimo něj a pravděpodobně jsou to jediné úvodníky, které jsou úplně stejně aktuální dnes, jako před rokem.

Dále mohu jen sporadicky vybírat články, které mne nejvíce zaujaly. Nedávno Mat dokončil svůj veliký seriál HRY, který může sloužit jako malý průvodce základními herními žánry. "Hon" na Greywolfa je příběh z hraní DrD a jistě potěší všechny bývalé, současné i potencionální hráče. Pat s Matem průběžně aktualizují dva články: Jaké jsou hry v multiplayeru a Dobré freeware a shareware. Něco do sebe mají i Xallivariovy kritiky na některá díla ze sekce Story (Podivej pokus a kritika na Černou růži) v subrubrice Hyde Park, kde se probírá úplně všechno, od politiky přes diskmagy až po zdravotní zkoušky rekrutů Armády ČR. Za speciální vyzdvihnutí stojí i kauza, ve které se střetl Patův profesionální názor na hru Vietcong a Abakův militaristický a patriotistický duch, jež hru nehorázně obhajoval, čemuž nezabránil ani fakt, že Lord Abak Vietcong v té době ještě vůbec nehrál. Tento spor je blíže popsán v článku Očištění Vietcongu. V Plusu naleznete též někdejší chloubu Lorda Abaka - sekci Army, která je takovým informačním mixem o militaristickém tématu obecně. Plusu neprorokuji nějakou výraznou změnu působnosti, ani počtu článků. zůstane to při starém. 

Fakta: Celkem 56 Článků/9 Úvodníků/5 Článků o DrD/8 Článků ve Směsi/9  Článků v Hyde Parku/ 5 Článků c Softwaru/ 2 Články v Hardwaru/ 18 Článků v Army  Autoři - Lord Abak, Šotek, Mat, Augustus, Pat, Xallivarius a teď i já, Nicka.

Sekce Story: Dle hlasování čtenářů v naší trvalé anketě hned druhá nejoblíbenější rubrika (po Games) ve svých útrobách skrývá mnoho zajímavých věcí. Vedle poezie od Augusta, Veber, Mata, ale i Lorda Abaka a Pata nabízí i velice kvalitní prózu. Na prvním místě musím samozřejmě uvést Černou růži od Augusta, která vzniká a bude vznikat souběžně s vývojem našich stránek. Další díla nemohu příliš rozpatlávat, poněvadž bych je musela uvést téměř všechny, nebo bych někoho urazila. Nicméně když zmíním Lásku v oceánu, dozajista si nikdo nebude připadat podceněn, poněvadž toto Vebeřino dílo je značně unikátní. Je to jediná červená knihovna na našich stránkách a dost možná i jediná na celé magové scéně. Vřele doporučuji přečíst. Buď si skvěle zapláčete, nebo se nehorázně pobavíte.

Budoucnost této sekce bude i nadále spojena s Černou růži a poezii převážně od Augusta a Mata, ale dočkáte se i nových próz od různých autorů (zvláště Mat toho v šuplíku schovává dost).

Fakta: 13 próz (rozsah od 730 do 30 000 slov) a 56 kvalitních básní. Autoři - Augustus, Mat, Veber, Krteček, Pike, Pat, Šotek, Lord Abak, J.W. Goethe.

Projekty: Za dobu naší působnosti jsme stihli přeložit dvě hry a software pro příjímání radiového a televizního signálu. Není to žádný extra výkon, ale je to pro nás zajímavá zkušenost. Další naše projekty by však měly směřovat trošku jiným směrem. Bohužel se oba dva tak trochu zasekly, takže je těžké určit, kdy je dokončíme. Abych tady zbytečně netlachala o něčem, o čem nemáte představu, odtajním vám alespoň jeden. Bude se jednat o kampaň do hry WarCraft III, s originální zápletkou, trochou vtipu a hlavně dabingem! Myslím, že sem máte na co těšit, poněvadž scénář a dialogy sestavoval Mat s Augustem. Doufáme, že se nám ji podaří dokončit přes zimu, takže na jaře již bude plně funkční a playlibilní. Ale chystá se toho více, ovšem většina z toho ještě nepřekročila hranici mezi myšlenkou a činem.

Návštěvní kniha: Guestbook byl zprovozněn až v osmé aktualizaci, což znamená, že je funkční něco přes rok a za tu dobu nám dělal povětšinou radost. Když se do něj začteme, zjistíme, že reakce na náš časopis jsou vesměs kladné. Spory mezi některými členy redakce a jejího blízkého okolí již téměř utichly, takže již konečně Guestbook slouží k tomu, k čemu sloužit má, tedy když někdo zrovna nepíše, jak strašné je hovado!

Zvláště několik posledních aktualizací je v naší návštěvní knize frmol, takže jsme ustanovili Augusta, jako oficiálního správce Guestbooku a vše podléhá jeho milosti a nemilosti. To on může zničit váš příspěvek, nebo ho nechat žít - přesně po vzoru římským císařů.  

Vzhled a technická podpora: Za dobu své působnosti jsme několikrát vyměnili design našich stránek a se stávajícím, která vytvořil Greg jsme na výsost spokojeni, nicméně vydržel nám už pět aktualizací a to je ten správný čas poohlédnout se po něčem jiném, novém. Zatím na ničem nepracujeme, ale už bychom se do toho měli pustit.

Co se týká technické stránky našeho časopisu, tak již několikrát jsme se zmínili, že ho vyvíjíme v programu Microsoft FrontPage. Ne snad, že bychom nezvládli napsat html stránky v poznámkovém bloku (což naprostá většina z nás opravdu nedokáže!), ale FrontPage je nejpohodlnější nástroj, pomocí kterého zvládneme mnoho práce za relativně krátký časový úsek. A že generuje neupravený kód? Toto žehrání nám připadá jako dosti liché. Koho to zajímá? My chceme dělat časopis, ne jednu stránku se chudým textem, ale za to skvěle upraveným html kódem!

Webmag vs. diskmag: Náš časopis vznikl jako webmag, umístili jsme ho na web a čekali, jak se k nám přihrnou davy chtivých čtenářů. Nestalo se tak. Začali jsme uvažovat, v čem je chyba. Uvažování nám trvalo několik měsíců a aktualizací, až jsme přišli na to, že bychom mohli zvýšit prestiž našeho časopisu tak, že bude vycházet na cover CD/DVD některého z herních časopisů, první v úvahu přišel Level, ale kvůli příkrému jednání jsme se nakonec obrátili na GameStar, na kterém dodnes vycházíme. Stále je pro nás však důležitější www verze.

V současnosti velice pečlivě zvažujeme, co dále. Možnost přejít k vydávání diskmagu se jeví jako velice lákavá, poněvadž je to mírně jednodušší. Každý měsíc začínáte od znova, s čistým štítem, nemusíte s sebou vláčet staré články a když někdo náhodou zabrousí na recenzi z první aktualizace, nikdo mu nezaručí, že v ní bude vše fungovat ... uvidíme, jak to dopadne.

Redakce: Redakce AAA Games již začínala se slušným počtem autorů. V prvním úvodníku uvádíme, že máme dva redaktory a dva externisty - Pat a Mat, Lord Abak a Augustus. K dnešnímu dni se do creditů zapsalo 14 lidí, kteří mají s naším časopisem alespoň vzdáleně něco společného (ne, ne a ne, věrné čtenáře až na výjimky neuvádíme) z toho jsou tři redaktoři, jeden latentní redaktor a jeden nechtěný redaktor. Žádný šéfredaktor, ještě jsme ho nestihli zvolit:-). do budoucna plánujeme nějaké to rozšíření kádru o schopné lidi, zvláště přispěvatelé do sekce Kultura a Story vy se nám šikli, pokud máte zájem,není nic jednoduššího, než si přečíst nábor.

Pravidelná aktualizace : Přestože jsme s tím měli dost často problémy, vycházíme pravidelně. V prvních aktualizacích (3-12) byla inkriminovaná doby poslední pátek v měsíci, to se kvůli uzávěrce v GameStaru, na kterém vycházíme, změnilo na první pátek v měsíci. Vycházíme tedy jedenáctkrát do roka, stejně jako tento časopis (GameStar má dvojčíslo a my jednoduše v červenci nevyjdeme). Jak jsem již řekl, nese to s sebou klady i zápory, na jednu stranu se naši čtenáři mohou spolehnout na datum vydání nové aktualizace, ale na druhou stranu to vede k menší aktuálnosti (musíte si psát články tak trochu do zásoby - některé Patovy půl roku staré recenze mi ještě leží na harddisku), je to mnohem větší stres, než když si můžete říci: "Teď už je to hotové, teď to dám na net." a navíc to vypadá lépe, když vyjde časopis jednou za čtvrt roku s hafem článků, než měsíčník s polovičním obsahem. Občas se dokonce ani nestihne provést korekstvůra (viz šotkův úvodník Kill Mat - první poznámka).

V budoucnosti hodláme v tomto trendu pokračovat. Ať se děje, co se děje. Ledaže by mi den před aktualizací vyhořel počítač, to bych to asi znovu narychlo nepředělávala.

Balanc: Za 20 čísel jsme si již vybudovali slušnou čtenářskou základnu, za kterou by se nemusel stydět žádný diskmag. Okolo našeho časopisu jsme vytvořili velice zvláštní komunitu se zajímavými vzájemnými vztahy. Někteří z nás se zcela od nuly naučili webdesignerství a webmasterovství a všichni do jednoho jsme si výrazně vylepšili sloh a pravopis (byť to stále není žádná sláva). Je to také ten nejlepší stimul sebevědomí a ješitnosti, když někdo prohlásí, že vaše dílo je opravdu dobré, nebo dokonce nejlepší ve svém oboru.  A ke všemu tomu jsme se naučili na věci pohlížet trochu jinak - kriticky a podezřívavě.

A co nám práce na časopisu vzala? Když nad tím tak přemýšlím, tak vlastně nic. Mnozí by tvrdili, že čas, ale dle mého názoru je práce na časopisu jedna z vůbec nejlepších činností v poměru zábava/strávený čas/prospěch. Mohli bychom místo práce na časáku čutat do míče (Abak), pařit (Pat), pročítat fantasy (Augustus), nebo studovat (Mat), ale tohle nám přináší více. Možná.

Budoucnost: Vše, co má začátek, má i konec. To je všeobecně uznávaná pravda popíraná snad pouze dogmatem o duši Augustina Aurelia. Náš časopis nebude nikterak vyčnívat z řady. Otázkou zůstává kdy? Ještě stále máme dostatek elánu a nápadů, takže na konec příliš nemyslíme, ale pravda je taková, že pokud se nám do cesty nepostaví nějaký jiný projekt, předpovídají někteří redaktoři zánik AAA Games v Kristových letech. Pokud vše proběhne podle tohoto plánu, tak poslední (33) aktualizace vyjde 3. února 2006 asi kolem 19:00.

« Autor článku »

Nicka