Bez černých brýlí na upíry? A to taky jde?

Zahajuji historicky první recenzi na adventuru v našem časopise. Já vím, není to zrovna pěkné číslo ta jednička, ale polepšíme se, slibujeme! Schválně jsem si vybral méně známý titul, poněvadž zrovna teď nemám náladu omýlat stokrát známé fakty, ale věřím, že brzy na mne zase přijde, poněvadž co jiného bych potom do časopisu psal?

Dracula: Zmrtvýchvstání je dítkem vcelku neznámého francouzského studia Wanadoo, které se zabývá hlavě tvorbou adventur. U nás je vcelku neznámá (jak vývojářská firma, ale hlavně hra, o které právě mluvím) hlavně z toho důvodu, že u nás nebyla až do nedávné minulosti distribuována, takže ji vlastnili pouze piráti a ... ta druhá skupina ani nestojí za zmínku, poněvadž je dozajista několiksetkrát menší. To se však rozhodla napravit distribuční firma CD Projekt v rámci své edice Extra Klasika (za 199 Kč dostanete small krabici, stručný návod a kompletně počeštěnou hru), což je jeden (z mnoha) jejich zdařilých počinů (pokud se vám zdá, že nehorázně vychvaluji tuto distribuční společnost, tak se nemýlíte, nikdo jiný vám neprodá skvělé nové hry kompletně česky pod 1000 Kč a o re-edicích ani nemluvím :-)).

Samotný příběh je "jako" vystřižený z Brahama Stokera. Po pravdě řečeno navazuje na děj původního Drákuly. Mína je zachráněna ze spárů krvelačného upíra a vrací se se svým chlánem (vy) do Londýna. Jednoho dne přibližně ze sedm let však znenadání Mína odjíždí do Trnasylvánie a svému choti zanechává pouze strohý naškrabaný dopis, ve kterém píše cosi o nezvladatelné touze vrátit se. Když se vrátíte ten den unavení z práce a na stole není večeře, chcete začít řvát a nadávat, když v tom najdete onen inkriminovaný rukopis, popadnete kartáček a chytnete první letadlo (ehm... vlak) do Rumunska (ehm... do Karpat).

»»»Vše co ve hře najdete je naprosto stylové. Nikomu z autorů například nepřišlo důležité přeložit nápisy z latiny do nějakého "živějšího" jazyka.«««

Když dorazíte, je noc. Temná, chladná, ponurá noc. Předvečer svatého Jiří. U nás v Čechách jsme v pohodě, u nás vylézají hadi a štíři, ale v jihovýchodní Evropě se probouzejí upíři a různé jiné zlé síly. Třeba jeden týpek, kterému ještě za života říkaly Vald III Nabodávač.

Popravdě řečeno, již zpracováním intra mne hra ohromila. Nepotrpím si na grafické efekty, ale spíše na stylovost, ale s klidným svědomím mohu konstatovat, že i po stránce vzhledu úvod Drákuly může směle konkurovat nejednomu současnému titulu a to nemluvím o akčních budgetech, které mají místo intra text, ale o poli vlastním, tedy o adventurách.

Mé rozčarování dostoupilo vrcholu, když jsem zjistil, že celá hra je vytvořena na stejném jádře jako všechny animace, kterých je ve hře požehnaně (spousty přechodových animací do nových lokací a dokonce každý rozhovor má vlastní animaci!!). Až na jeden jediný rozdíl, na vše se díváte z pohledu první osoby a postupujete po krocích, natáčet do stran se však můžete libovolně. Co dodat? Učiněný Myst. Nutno dodat, že tuto nádheru (ono to opravdu vypadá naprosto skvěle, pokud za sebou zrovna nemáte měsíční pařbu Dooma III) si můžete vychutnat na takových šunkách jako je P-100 s 16 MB RAM. 

Za vizuálním zpracováním audio tak trochu pokulhává, hudby je málo, stejně jako zvuků. Zato dabing se povedl v české verzi na jedničku a je mnohem lepší, než u mnohých nových her (za všechny zpackaniny uveďme třeba Painkillera).

Co se týká samotného adventuření, tak toho si užijete vrchovatě. Díky zmíněnému pohledu první osoby je hra o chloupek těžší než klasické Point and Clickovky. Obtížnost navíc ještě zvyšují extrémně vypečené puzzly, které však nepůsobí dojmem, že jsou tam proto, aby tam jednoduše byly jako u mnohých jiných adventur.

 

Hlavní záporňák? Kdepak, vstřícná hospodská. Všimněte si skvěle vymodelovaných obličejů.

Tajemství a kouzlo této hry však není v ničem výše zmiňovaném, krása Drákuly spočívá ve skvělé atmosféře, kterou, ani nevím proč, disponuje. Snad kvůli častým animacím, snad kvůli temným zákoutím Drákulova hradu, nebo snad kvůli skvěle odvedenému desingu úrovní obecně? Těžko říct, ale já jsem se při hraní třásl. Ne strachem, ale napětím a nedočkavostí.

Ovšem nutno říct, že bych se mnohem radši třásl ještě déle, poněvadž čas strávený nad touto gamesou utekl jako voda a bohužel musím konstatovat, že to není způsobeno pouze její výbornou hratelností, ale i (a to hlavně) krátkou hrací dobou, která se u zkušenějšího pařana může pohybovat okolo deseti hodin. Asi je to daň za krásu.

 

Pohled přímo ze hry. Nevypadá to skvěle? A to je maximální rozlišení 640*480!

Vše co ve hře najdete je naprosto stylové. Od zaplivané horské putyky, přes doly a hrad až po ty nejmenší detaily. Nikomu z autorů například nepřišlo důležité přeložit nápisy z latiny do nějakého "živějšího" jazyka.

Drákula je jednoduše herní skvost a nebýt jeho brzkého konce, jistě by se zapsal k největším legendám, jenže to by někdo musel hrát adventury!

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Adventury se u nás nevedou, ale nebojte, bude líp!


« Hodnocení »

+

Pěkná grafika, skvělá dabing, výborná atmosféra

-

Krátkost, málo NPC

To znamená, že:

Dracula: Zmrtvýchvstání je opravdovou herní lahůdkou. Jednou z mála v tomto oboru.

Lokalizace:

Profesionální i s dabingem