Vstupme do země zaslíbené, vstupme do Albionu

Blázne, jenž jsi počal číst tyto řádky, dovol abych tě varoval, neboť tento text není klasickou recenzí, nýbrž směsí nostalgie, vzpomínek a dojmů z nedávného zátahu, kdy jsem tento starší kousek po několika letech pokusů konečně pokořil. Připravte se a obrňte vy, kteří jste touto gamesou měli co dočinění, neboť jak pevně doufám, dostanete chuť se k ní vrátit a odvrhnout tituly typu Far Cry, či Princ of Persia: Sands of Time, a v bezpečí nejste ani vy, kdo jste se s jmenovanou hrou již setkali, protože doufám, že pochopíte její hodnotu v herní historii a začnete si tento klenot shánět.

Už zase ten sen, ... proč mne stále pronásleduje? Není nijak zvláštní, proč mne tedy děsí? Je tak zvláštní ... Hned potom, co sfouknu tu průzkumnou misi si zajdu za lodním psychologem. Snad mi poradí.

Odvážím se tvrdit, že většina z vás hru Albion již někdy viděla, či dokonce hrála, mnozí z vás se s ní jistě setkali až poté, co už měla nějaký ten rok a kdo by hrál v době Quake III Aréna věc, která na vás hned po úvodu vybafne sice úhledným a příjemným, ale na dnešní standardy značně žalostným vzhledem. Proto ji tolik lidí zavrhlo hned v první okamžik a už se nikdy nedozvěděli, jak obrovskou chybu udělali.

"Tome, mohl bys zaletět trochu níž, přes ty husté mraky není nic vidět?"
"Jistě, Rainere, snížím oběhovou výšku, trošku zpomalím."

***

"Co to bylo?"
"Nevím, znělo to jako výbuch."
"Co vybouchlo?"
"Motor 1."
"A kolik máme motorů?"
"Jeden."
"A proč se tedy jmenuje motor 1?"
"Teď není vhodná chvíle to řešit..."
 

V roli pilota menších průzkumných a dopravních vesmírných korábů Toma se vydáte objevovat všechny taje a pozoruhodnosti světa, který nám vývojáři připravili. Již na počátku vás osud svede dohromady s vědcem Rainerem, se kterým letíte na obhlídku nové planety. Cosi se ale zvrtne a vy ztroskotáte na zkoumané planetě, jež má být pustá, ale opak je pravdou. I když hra tento příběh vypráví trochu jinak, než ho popisuji já v mých dialozích, myslím, že má verze je realističtější.


"Nemyslel jsem až takhle nízko,Tome!"
"Vy vědci nevíte, co byjste chtěli."


Všude kolem vás hustá vegetace, až bizardně zelené stromy a podivná zvířata, jež se nepodobají ničemu co jste až doposud mohli spatřit, možná byste čekali klasické fantasy figury typu skřet, drak, či kentaur, nic takového, fauna a flóra tohoto světa je zcela a naprosto originální. Budete velice překvapeni, když se setkáte na této dle výzkumů pusté planetě s inteligentními bytostmi. Jedná se o rasu Iskai, kteří by se s trochou fantazie dali přirovnat k ještěrolidem z Wizardů (znáte to, nazelenalá pokožka, ocas ...). Jedná se o rasu se vším všudy, typickými vlastnostmi, historií, zvyky i povahou. Iskai žijí ve svých městech na úrovni našeho středověku s jednou malou odchylkou - mají moc používat magii. To vás však začne zajímat až v okamžiku, kdy se k vám do party přidá sličná Sira, která svojí sílu čerpá z magických semínek.

Magie je zpracována mnohem klasičtěji než bestiář, či rasy. V repertoáru vašich kouzelníků naleznete klasická čarodějnická kouzla jako je například Fireball, Zmrzlá štěpina, nebo třeba Léčení. Zkrátka nic, co by zkušeného pařana nějak rozhodilo.

Dlouho, předlouho budete putovat po pláních této nešťastné planety a čím dál tím více se budete ponořovat do jejích tajů. Příběh vás nenechá ani na chvíli vydechnout a vy se budete snažit dosáhnout cíle, který se však bude čím dál tím víc vzdalovat. Navštívíte rozpálenou poušť plnou písečných červů (neplést s moučnými červy, podoba vzhledu je čistě náhodná!), místo nasáklé moudrostí a myšlením - Síně osvícených a prošmejdíte desítky dungeonů. Na velikost světa si mohou stěžovat pouze ti, kteří nechtějí strávit nějakých 100 hodin před monitorem.

Hra nabízí dva různé druhy zobrazení, prvním je již zmiňovaný 2D pohled užívaný při procházení krajinou a interiéry domů. Druhý je 3D pohled, který si užijete hlavně ve městech a dungeonech. O grafice si uděláte představu z okolních obrázků, já pouze musím konstatovat, dá se na to dívat i dnes.

Soubojový systém je jednou z nejpropracovanějších a nejsložitějších věcí, které můžete na poli R.P.G. vidět. Vše probíhá v tahovém režimu, takže si každý svůj krok můžete promyslet do toho nejmenšího detailu. Není to nic pro akční "klikaře" (zamiř - klikni - zastřel), ale stratégové se budou vyžívat, v důsledku role náhody se dá totiž vyhrát (a také prohrát) téměř jakýkoli souboj. Z toho také mimo jiné plyne, že Albion není záležitostí pro herní batolata, nabízí totiž pouze jednu herní obtížnost, se kterou budou mít v pozdějších fázích hry velké problémy i zkušenější hráči tohoto typu her (zvláště pokud odrostli na Diablu :-).

Výsledek? Klenot!! (stručnost nade vše).

« Autor článku »

Mat


Tématické články:

Stejně (nebo jen o něco málo méně) výtečná R.P.G. jsou například Gothic, Gothic II, Morrowind, či Fallout 2.