Vybudujte silnou říši a dobijte s ní celý svět!!!!

Znáte Age of Empires? Určitě ano, kdo by také neznal takovou slavnou real-time strategii, která svého času připoutala k počítačům milióny hráčů na hodně dlouhou dobu. Vytvořilo jí  v té době málo známé Ensemble Studios pod taktovkou Billova Microsoftu. A jak léta plynula přišel na svět i druhý díl této boží strategie s kódovým označením Age of Kings. Dělalo jí samozřejmě zkušenostmi plné Ensembles Studios a aby se dějiny neopakovali že, bylo to zase pod taktovkou v té době Billova Microsoftu.(ptáte se proč píšu „v té době ? “ Protože Bill už není ředitelem Microsoftu. Odešel dělat programového disainéra, nebo něco takového. Peněz má dost, tak proč ne, ale to už určitě víte ...) Ale to odbíhám od tématu. Age of Empires:Age of Kings stavělo velice na prvním dílu a není se čemu divit, protože byl velice propracovaný a na svou  dobu…..dokonalý.

Druhý díl se samozřejmě nenechal také zahanbit a přináší také mnoho novinek. Ale pojďme se už podívat v čem nás, pařany, dokáže druhý díl překvapit.

První co nás překvapí je grafické zpracování. Modely budov, strojů, lodí, lidí  jsou detailně zpracované. Celá hra se po grafické stránce tváří velice přítulně a náročně. Ale nevěřte všemu co vidíte, hra není vůbec náročná ba naopak. Měl jsem jí nainstalovanou na P75 Mhz s 32 MB RAM a hra běhala bez problémů. Ovšem při větších bitkách se „trochu“ sekala, ale co můžeme očekávat od tak nadupaného stroje. (to myslím vážně beze srandy, v té době raně postkomunistické to byl pro mě klenot.)

 V Age of Empire: Age of Kings si můžete zahrát buď kampaň, náhodnou mapu, mapu kterou si sami vytvoříte, deathmatch či multiplayer po kabelu nebo internetu. Hra nabízí pět velkých kampaní , které jsou rozděleny ještě do dalších šesti  podkampaní. Bojovat můžete za třináct  velkých národu. Jsou to např.Britové, Keltové, Japonci, Saracéni, Francouzi, Vikingové atd. Každý z výše jmenovaných i nejmenovaných národu má své specifické vlastnosti. Tak například Britové mají silné lučištníky, Japonci jsou silnými mořeplavci a Frankové mají zase silnou kavalérii…Mimo armády má každá říše jiné budovy, vynálezy a jiné bonusy dané doby. Např.některé rasy rychleji staví budovy, jiné zase dokáží na farmě vypěstovat více obilí a nebo jsou odolnější proti konvertování nepřátelských mnichů.

Velikou novinkou je chat, ve kterém se můžete domlouvat a probírat smrtící taktiky  mezi spoluhráči aniž by protihráči o tom věděli.

Ve hře je dob pět a jsou to Doba temna, Feudální doba, Doba hradu, Imperiální doba a Post-imperiální doba. Do každé z nich přecházíte po určité nahromaděné zásobě materiálu, potravin či postavené určité budově. Tyto doby jsou velice důležité, protože v čím větší době jste, tím máte silnější vojsko a větší šanci na úspěch. Další vymožeností jsou mniši, kteří dokáží uzdravovat vaše a konvertovat nepřátelské jednotky na vaši stranu.

Teď se podíváme na další aspekt hry. Je ještě důležitější než vojsko. Ano, je to jak si všichni myslíte hospodářství. Nejdůležitější budovou ve hře je městské centrum, bez něj by jste se ve hře ani neškrtli. V něm se právě rodí vaši vesničané, které dále budou plnit další vaše rozkazy jako např. rubat dřevo, opravovat, stavět, starat se o obilí nebo sbírat plody, které se urodily blízkosti vaší osady. Aby byla zajištěna obživa vašeho mocného národa je třeba postavit mlýn a naverbovat potřebný počet vesničanů na údržbu polí. Ale jsou tu i jiné zdroje potravin, jako rybolov, lov divé zvěře či výše zmíněné trhání plodů. Na získání potřebného množství stavebního materiálu je potřeba vystavět pár dřevorubeckých domů s pilou a pár dolů na kámen a zlato. Zlato sice není stavební materiál, ale uvádím ho tu proto, že si ve hře bez něj také ani neškrtnete. A nezapomeňte vystavět nějaké domy, aby se vaše populace mohla co nejrychleji množit.

Budovy, které se ve hře nachází, by se dali rozdělit na vojenské a civilní. Do civilních patří: farma, univerzita, kovárna, městské centrum, mlýn a domy. Do vojenských by jsem zařadil: hrad, dílnu na obléhací stroje, kasárnu, ...  V každé budově lze po přechodu na jinou dobu něco vynalézat. Např. v kovárně se dají vylepšit stávající druhy zbraní a nebo se dají vyvíjet zbraně nové. V pile se dá v postupující době zpracovat více stromů najednou.

Dále můžete posílat svému spoluhráči naturální a peněžité daně, ale musíte mít vystavěné obchodní centrum, jinak máte smůlu.

Ovládání je jednoduché, dá se říct i intuitivní, kdo chce může si i pamatovat klávesové zkratky (ala Windows). Nastavit se zde dá agresivita a chování vojáků k nepříteli. Zda na něj budou útočit jen co se objeví a nebo vyčkají jestli on zaútočí. Dále hlídání budov či jiných objektů (Johanka z Arku) se vám při válečných taženích budou velice hodit.

Umělá inteligence je na velmi slušné úrovni, nikdy se mi nestalo, že by protivník při obraně se bránil jedním druhem bojovníků, ale takticky si je doplňoval. Nebo stále posílá s armádou pár mnichů a libuje si jak vás s nimi potrápí. Pokud si jich nevšimnete, vaše silná armáda se pomalu začne obracet proti vám a za chvíli si můžete jít budovat nové vojsko.    

Age of Empire: Age of Kings je je hrou velice zajímavou, návykovou, brutálně dobře hratelnou, nápaditou a velice dobře graficky ztvárněnou, kterou spustíte i na výkonnostně slabších strojích, ale ruku na srdce, koho to dnes, v době gigaherců zajímá.

« Autor článku »

Pat


Tématické články:

Recenze na datadisk této hry. Recenze na další Microsoftí strategii Rise of Nations.